W czerwcu br. Instagram odwiedziło prawie 1,1 mln RU. Rosnąca popularność aplikacji sprawia, że pojawia się tam coraz więcej marek. Na Instagramie są już aktywne m.in. Allegro, BMW Polska, Cropp, Mohito, Mosquito.pl, Nałęczowianka (profil skierowany na rynki arabskie), Panorama Firm, Polkomtel Plus, PGE Polska Grupa Energetyczna, Reserved, Sinsay, Solar, Volkswagen Polska i Zamek Królewski w Warszawie (przegląd z lipca, przegląd z sierpnia br.).
Zobacz również
Niedawno przedstawialiśmy zagraniczne konta i akcje marek warte uwagi. Dziś sprawdzimy, co ciekawego dzieje się w Polsce, jakie czynniki wpływają na sukces akcji i czy Instagram jest dobrym miejscem do przeprowadzania konkursów. Swoimi spotrzeżeniami dzielą się Yuri Drabent z Lubię to – Social Media Agency, Michał Juda z SHWRM.pl, Anna Robotycka z FaceADDICTED, Monika Sidorowicz z agencji 180heartbeats + JUNG v. MATT i Michał Sławiński z The Digitals.
Showroom: #shwrmbag
„Póki co przeprowadziliśmy jeden próbny konkurs, który polegał na tym, że użytkownicy wrzucali zdjęcia z SHOWROOMOWYMI torbami na Instagrama i dodawali tag #shwrmbag. Zdjęcia te trafiały na nasz fanpage na Facebooku i były wynagradzane kuponami upominkowymi.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
W konkursie dodano 15 zdjęć, więc biorąc pod uwagę, że mamy ok. 700 followersów było to niewiele ponad 2% użytkowników. Trudno więc powiedzieć, żeby konkurs cieszył się wielkim powodzeniem. Z drugiej strony zdjęcia konkursowe łącznie zdobyły ponad 250 instagramowych serduszek (średnio kilkanaście na zdjęcie), więc zapewniło nam to całkiem przyzwoitą ekspozycję marki na Instagramie (na każdym zdjęciu jest torba z naszym logo).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Naszym zdaniem przede wszystkim utrudnione jest promowanie konkursu na Instagramie – poza dodaniem jednego zdjęcia z informacją właśnie na Instagramie, konkurs musieliśmy promować na Facebooku (na Instagramie tego typu zdjęcia 'komercyjne’ z tekstową informacją nie cieszą się dużą popularnością). Ponadto webowa aplikacja nie umożliwia przeglądania konkretnych hashtagów, więc na samym Instagramie ciężko było zobaczyć zdjęcia konkursowe (w tym celu stworzyliśmy sami specjalną stronę na shwrm.pl). I ostatnia rzecz – sposób ustawiania prywatności na Instagramie (nie można zmieniać ustawień prywatności per post, tylko trzeba per konto) powoduje, że mieliśmy sygnały od osób, które opublikowały zdjęcie, lecz było ono prywatne i nie mogliśmy go uwzględnić w konkursie.
Myślę, że jak Instagram wreszcie umożliwi wykupowanie reklam, prowadzenie i promowanie takich konkursów będzie trochę prostsze” – mówi Michał Juda z Showroom.pl.
Hyundai: #upolujhyundaia
„Akcja #upolujhyundaia opierała się na Instagramie i łączyła go z Facebookiem. Zadaniem użytkowników Instagrama, będących fanami Hyundaia na Facebooku, było zrobienie jak największej liczby zdjęć Hyundaiów i opisanie ich hashtagiem #upolujhyundaia. Akcja przypadła na okres wakacji, kiedy ruchliwość ludzi była spora i mieli oni możliwość polowania na samochody przy pomocy swoich smartfonów. W działaniu nagradzane były te osoby, które łącznie zebrały największą liczbę zarówno zdjęć, jak i lajków pod nimi. Dzięki tej aktywacji liczba fanów wzrosła o ponad 4 tys. osób, dodanych zostało ponad 3 tys. zdjęć, które łącznie zebrały ponad 700 tys. lajków na Instagramie.
To, co istotne w tym działaniu, i co jest cenną lekcją na przyszłość, to świadomość możliwości manipulacji zbieranymi like’ami przez użytkowników. Warto tak konstruować akcje, aby jak najbardziej ograniczać tę swobodę, obserwowaliśmy bowiem pewne problemy z tym związane podczas trwania konkursu. Świetnie sprawdza się natomiast łączenie działania na Instagramie z Facebookiem – daje to duże możliwości do poszerzenia zasięgu akcji, zbiera sporo cennej treści i korzystnie wpływa na zaangażowanie fanów, coraz częściej korzystających z Instagrama. Warto również położyć nacisk na kreatywność ludzi i pozwolić im na rozwinięcie na tym polu skrzydeł w taki sposób, aby aktywność dotyczyła marki – gwarantuje nam to wtedy spory zasięg treści tworzonej przez społeczność – autentycznej i często unikatowej” – mówi Michał Sławiński z The Digitals.
H&M: #BikeSpotters
Marka H&M w ramach promocji limitowanej kolekcji dla Brick Lane Bikes w dniach 27.03 – 5.04.2013 przygotowała konkurs (case study akcji) – o nagrody walczyły osoby, które zalogowały się na stronie BikeSpotters.pl za pomocą Instagram Connect i opublikowały zdjęcia konkursowe z hashtagiem #BikeSpotters. Do akcji zgłoszono 172 zdjęcia. Treści rozchodziły się wirusowo – łączny zasięg informacji o konkursie szacowany jest na kilkadziesiąt tysięcy osób.
– #BikeSpotters był bardzo udaną akcją. O sukcesie zadecydował zestaw czynników – charakter inicjatywy, bardzo wdzięczna grupa docelowa i umiejętnie dobrany zestaw mechanik, jak np. wybór Instagramu czy samej idei kreatywnej na konkurs. Instagram był strzałem w dziesiątkę – biorący udział mieli poczucie, że uczestniczą w czymś nowym, świeżym i skrojonym specjalnie dla nich, a z drugiej strony łatwym i przyjemnym. My ze swojej strony otrzymywaliśmy atrakcyjny wizualnie content premium, który bardzo ładnie „siedział” w świecie inicjatywy. Całość, jako jeden z pierwszych tego typu konkursów na Instagramie, bardzo naturalnie wpisuje się w świat H&M, które żyje innowacją, jest organizacją bardzo otwartą na nowe trendy, zjawiska i szanse w komunikacji. Reasumując – wszystkie strony wspominają inicjatywę bardzo dobrze, z pewnością polubiliśmy się z Instagramem, a po Polsce jeździ od czasu tej akcji jeden bardzo szczęśliwy posiadacz bardzo specjalnego roweru. Win-win-win – mówi Yuri Drabent, dyrektor kreatywny Lubię to – Social Media Agency.
Latem marka H&M w ramach akcji H&M Loves Music przygotowała konkurs lokalny “What’s your pop-up story”, w którym zachęcała do nagrywania filmików w Zatoce Sztuki i dodawania ich z hastagiem #hmpopupstore” oraz ogólnopolski “Plażowy must-have” – zestawy markowych niespodzianek miały szansę otrzymać osoby, które pokazały na zdjęciu swój niezbędnik na plażę (min. 5 rzeczy) i wstawiły je na Instagram z hashtagiem #HMmusthave.
Triumph: #comampodspodem
W dniach od 20 marca do 16 kwietnia marka Triumph wykorzystała aplikację Instagram do promocji kolekcji Shape Sensation. By wziąć udział w konkursie, wystarczyło zarejestować się na stronie internetowej www.comampodspodem.pl i dodać swoje zdjęcie z hashtagiem #triumphstylizacje za pomocą aplikacji Instagram.
– Konkurs Triumph Co mam pod spodem zgromadził prawie 250 uczestniczek, co sytuuje go bardzo dobrze na tle innych polskich konkursów na Instagramie. W przypadku tego medium należy też pamiętać o tym, że jego wykorzystanie pozwala zbudować znacznie większy zasięg niż wskazuje liczba bezpośrednio zaangażowanych w daną akcję osób. Każde zdjęcie dodane przez użytkownika Instagrama jest bowiem widziane przez wszystkich jego znajomych.
Decyzja o wykorzystaniu Instagrama w konkursie Triumph Co mam pod spodem była ściśle związana z grupą docelową marki. Kobiety, do których Triumph kierował swoją akcję, posiadają smarfony i konta na Instagramie, są aktywne w sieci, interesują się modą. Instagram to medium doskonale wpisujące się w ich styl życia. Co więcej, ostatnie badania Internetu wskazują, że na polskim Instagramie najbardziej popularne są konta blogerek modowych i celebrytek o wyrazistym image’u. Wyniki tego raportu nie dziwią, Instagram to medium bazujące na eksponowaniu swojego wizerunku, budowaniu statusu – także poprzez prezentowanie się z określonymi brandami. Cześć marketerów nie zdaje sobie nawet sprawy, że marki, którymi się opiekują, już są na Instagramie. Brandy odzieżowe, kosmetyczne, czy inne pozycjonowane jako luksusowe lub premium mają więc wielki potencjał w tym stosunkowo nowym medium. Triumph z niego skorzystał i osiągnął zamierzone cele – komentuje Monika Sidorowicz, Social Media Manager w agencji 180heartbeats + JUNG v. MATT.
Polkomtel #LatoNaPlus
14 sierpnia ruszył instagramowy konkurs Plusa – nagrody czekały na osoby, które dodały najciekawsze fotki z wakacji z hashtagiem #latonaplus. Do 20 września przesłano 475 zdjęć.
– Konkurs na Instagramie wykorzystujący hashtag #LatoNaPlus połączyliśmy z aktywnością na Facebooku, co dało jeszcze lepsze rezultaty. Wspólnie z marką przygotowaliśmy dla fanów przewodnik po Instagramie jako niespodziankę inaugurującą aktywność brand na nowej platformie – mówi Anna Robotycka, managing partner w FaceADDICTED.
Konkursy na Instagramie prowadziły także m.in. BMW Polska, Coke Festival, Off Festival, Volkswagen Polska, Ludzie z Marsa: