Rok temu sprawdzaliśmy, czy Instagram może mieć większy potencjał marketingowy niż Pinterest. Tylko 38% uczestników naszej sondy postawiło na Instagrama, tymczasem serwis ten szybko zdobywa użytkowników. Choć nie znamy dokładnej liczby pobrań wg Megapanelu stronę internetową aplikacji w maju br. odwiedził ponad milion osób.
Zobacz również
W kwietniu 2013 roku wg Megapanelu Instagram miał już 973 866 RU, a w maju ich liczba sięgnęła 1 180 054 RU.
O trendach na Instagramie w czerwcu 2013 roku opowiada Albert Hupa, prezes IRCenter:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Instagram staje się obecnie coraz bardziej popularny zarówno wśród polskich nastolatków, jak i brand managerów zainteresowanych digitalowymi kanałami komunikacyjnymi. Według opinii niektórych osób może stanowić odpowiedź na pytanie: jeśli nie Facebook to co?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wiedza na temat korzystania z Instagrama w Polsce jest jednak niewielka. Większość osób z branży opiera się na danych trafficowych, a te nie mówią, jak dużo osób faktycznie korzysta z tej aplikacji mobilnej. Serwis Google Play podaje tylko informację, że na całym świecie została ona pobrana ponad 5 milionów razy.
Na Instagramie można jednak analizować najnowsze trendy wśród jego użytkowników. IRCenter i Sentione sprawdziły, jakie były najbardziej popularne tagi (słowa z oznaczeniem #) w czerwcu tego roku. W wynikach są uwzględnione zdjęcia i komentarze opublikowane na Instagramie przez 200 116 polskich użytkowników tego serwisu.
Polscy użytkownicy Instagrama lubią porozumiewać się językiem międzynarodowych tagów, odnoszących się do „ślicznego” wizerunku (love i swag). Wśród 20 najbardziej popularnych tagów tylko słowo „Polska” jest pisana po polsku. Ich ogląd pokazuje, że są to osoby młode, aspirujące do międzynarodowego stylu życia. Kiedy korzystają z polskojęzycznych tagów, najczęściej robią zdjęcia samych siebie i posiadanych przedmiotów, jedzenia i miejsc (najczęściej Warszawy i Gdańska).
20 najbardziej popularnych tagów
20 najbardziej popularnych tagów polskojęzycznych
Marki nie są jeszcze powszechnie wykorzystywane jako tagi wśród polskich użytkowników Instagrama. Ci o wiele chętniej opisują zdjęcia poprzez odniesienia się do miejsc – przede wszystkim – miast. W tym kontekście Instagram jest podobny do Foursquare’a – narzędzia opartego o geolokalizację i potencjał na łączone działania marketingowe.
10 najbardziej popularnych miejsc na Instagramie
Wśród marek najczęściej pojawiają się iPhone i Coca-Cola – zagraniczne marki kojarzone z globalnym stylem życia i sieciami producentów ubrań, producentów FMCG, restauracji i kawiarni. Rzut oka na najbardziej popularne tagi wskazuje, że osoby te również lubią używać języka angielskiego.
25 najbardziej popularnych marek na Instagramie
W gronie 25 najbardziej popularnych marek na Instagramie znalazły się także Frugo, Tymbark, Wyborowa i Warka.
Swoje konta na Instagramie mają m.in. BMW Polska, Centrum Praskie Koneser, Conceptshop.pl, Cropp, DeeZee.pl, Dziedzic Pruski, Elle Polska, Empik Foto, Festiwal Dobrego Smaku, F&F Moda, hazelxxi, magazyn K MAG, Legia Warszawa, Local Heroes, Miasto Gdańsk, Mohito, Mosquito.pl, misbhv, MTV Polska, Nałęczowianka (profil skierowany na rynki arabskie), Panorama Firm, PLNY Lala, PLNY Textylia, Poznań I Love You, Preska Fashion, Prostowear, Reserved, RISK made in Warsaw, Shwrm, Sinsay, Sklepkoszykarza.pl, Solar, Stary Browar, Szczecin, firma Trimili, Viva Polska, Warszawa Powiśle, Wrocław i Zamek Królewski w Warszawie.
– Ciekawym przykładem tego, jak UGC (User Generated Content) wpływa na produkt jest case z t-shirtem, który powstał w czasie warsztatów integracyjnych zespołu produktu i marketingu. Wrzuciłam swoje zdjęcie w koszulce na Instagram, potem na FB i po tym, jak otrzymało bardzo dużo lajków, postanowiliśmy wdrożyć ten model do produkcji i dziś można go kupić w sklepach – powiedziała w raporcie „Kto powinien obsługiwać marki w mediach społecznościowych?” Marta Ożóg-Orzegowska, Brand Manager siNsAY.
W raporcie przedstawiliśmy kilkanaście przykładów zagranicznych akcji na Instagramie:
Co słychać w Polsce?
Konkursy z wykorzystaniem Instagramu przeprowadziły m.in. H&M (marka w ramach akcji H&M Loves Music zachęcała do nagrywania filmików pokazujących H&M Pop-up Store i dodawania ich z hastagiem #hmpopupstore), Triumph, Hyundai Polska, Statoil i Lipton a InstaReporterzy relacjonowali na Instagramie mecz Lechii Gdańsk na PGE Arena. Powstał także INSTASHIRT.pl, w którym można przenieść swoje instagramowe zdjęcia na koszulkę lub torbę ekologiczną.
Jak mierzyć efektywność działań komunikacyjnych Instagramie? Przypominamy artykuł Anny Miotk.
Gdzie szukać informacji? Polecamy grupę Instagram PL na Facebooku oraz oficjalny blog Instagrama oraz Instagram for Business.
Twoja marka/firma jest aktywna na Instagramie? Redakcja NowegoMarketingu czeka na info: [email protected]