Producent prosecco zamieszcza na etykiecie informację o „zalecanej” dawce wina

Producent prosecco zamieszcza na etykiecie informację o „zalecanej” dawce wina
„Maksymalnie 2 lampki dziennie” – taki komunikat pojawia się na butelkach musującego wina marki Bottega. W ten sposób włoski producent chce promować „odpowiedzialną konsumpcję" alkoholu.
O autorze
1 min czytania 2023-02-27

fot. depositphotos.com

Debata na temat ostrzeżeń zdrowotnych na etykietach alkoholi trwa, a szkodliwość napojów wysokoprocentowych to temat, który coraz częściej przewija się również w branży marketingowej.

Niedawno Komisja Europejska zaakceptowała propozycję władz Irlandii, dając producentom zielone światło na oznaczanie butelek komunikatem „Spożycie alkoholu powoduje choroby wątroby”. Zmiany zostały wprowadzone w odpowiedzi na niepokojące dane dotyczące nadmiernej konsumpcji wysokoprocentowych napojów.

Podobne rozwiązanie właśnie postanowił wprowadzić wenecki producent win. Bottega jest pierwszą firmą w branży, która drukuje własne zalecenia dotyczące spożycia alkoholu na etykietach. Na butelkach wyrobów alkoholowych marki pojawił się komunikat: „sugerujemy spożywanie maksymalnie dwóch kieliszków dziennie”. Napis został umieszczony na tylnej etykiecie, na tle niewielkiego symbolu serca.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak tłumaczy Sandro Bottega, właściciel firmy, nowe oznakowanie etykiet nie jest zachętą do codziennej konsumpcji dwóch kieliszków alkoholu, ale sugestią, aby nie przekroczyć tego limitu, sięgając po trunek.

– Lekarze, politycy, producenci i konsumenci często mówili coś bardzo słusznego, a mianowicie, że alkohol jest dla nas zły. Jednak spożywany z umiarem, jest złem, które może być dobrze tolerowane przez ludzki organizm – powiedział szef weneckiej firmy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Bottega dodaje, że marka od początku działalności jest „wrażliwa na kwestię nadużywania alkoholu”. Firma od 30 lat angażuje się w edukację, promując ideę odpowiedzialnej konsumpcji – zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy stanowią największą grupę konsumentów kupujących prosecco.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Zaangażowanie społeczne naszej firmy nigdy się nie skończyło, edukacja w zakresie picia to pierwsza czynność, którą należy wykonać, zanim jeszcze zacznie się pić. Postanowiliśmy to wszystko podsumować, wskazując na etykiecie maksymalne sugerowane spożycie alkoholu, czyli 2 lampki wina dziennie – wyjaśnia producent wina.

Choć idea promowania umiaru w piciu wydaje się słuszna, Bottega nie precyzuje, które badania potwierdzają, że dzienny limit wina powinien wynosić dokładnie 2 kieliszki. Wygląda na to, że zdrowotne ostrzeżenie na etykiecie nie idzie w parze z oficjalnym komunikatem WHO, który informuje, że żadna dawka alkoholu nie jest obojętna dla ludzkiego organizmu.

PS. Polskie influencerki zwracają uwagę na problem promowania alkoholu

Od niedawna dużo więcej mówi się o tym, że promowanie alkoholu w social mediach jest nielegalne.  Influencerzy zaczynają wycofywać się z kontrowersyjnych współprac i podnoszą dyskusje na temat obecności alkoholu w reklamie. Ponadto do UOKiK zaczęło spływać coraz więcej informacji o reklamach alkoholi od konsumentów.