#PrzeglądTygodnia [16-22.09.2025]: mity i stereotypy kanałów komunikacji, wrażliwe treści w sieci, „Obrazy lasu”

przeglad tygodnia nowymarketing
Poznaj zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 16 a 22 września 2025 roku.
O autorze
4 min czytania 2025-09-22

>> Zobacz poprzednie podsumowania tygodnia.

Newsy i artykuły tygodnia

  • W cyklu „Mity i stereotypy” pytamy ekspertów o błędne przekonania dotyczące różnych aspektów marketingu. Tym razem znanymi mitami i stereotypami na temat kanałów komunikacji podzieli się: Wojtek Walczak (Chief Strategy Officer, Przestrzeń), Albert Stęclik (Creative Director & Founder, Kierunek Kreatywny), Anna Ledwoń-Blacha (strateżka i marketerka, brandwitch.pl), Marcin Mystkowski (strateg/CEO, BERRY Kolektyw Kreatywny) i Damian Borowiec (Media&Creative Strategist, MullenLowe Media). >>> Czytaj więcej.

  • Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach? Swoimi spostrzeżeniami podzielili się: Dorota Markiewicz (Content Creative w Dentsu Creative), Miłosz Jacyna (Digital Content Managing Director Havas PLAY w Havas Media Network) oraz Tomek Świstuń (Senior Copywriter w DDB Warszawa). >>> Czytaj więcej.

  • O tym, jak Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel wpłynęło na rozwój marki opowiadają Maciej Herman (Dyrektor Zarządzający firmy Wedel), Robert Zydel (Dyrektor Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel) i Krzysztof Bogacz (Dyrektor Marketingu i Innowacji firmy Wedel). >>> Czytaj więcej.

  • Poznaj narracje brandingowe, które odpowiadają na obecne oczekiwania konsumentów. W drugiej części cyklu Marta Marczak i Joanna Aleksandrowicz piszą o „Powrocie do strefy komfortu”, narracji wynikającej z poczucia niepewności konsumentów oraz „Wielkim Placu Zabaw”, czyli tego, że konsumenci potrzebują, by marki nas bawiły. >>> Czytaj więcej.
  • Pokolenie wychowane w świecie smartfonów i krótkich treści wideo może inaczej postrzegać tradycyjną reklamę zewnętrzną. Czy billboardy w ogóle przyciągają ich uwagę, czy stają się „tłem” miasta? Jak dostosować przekaz OOH, aby trafił do uwagi i stylu konsumpcji treści przez pokolenie Z? Swoimi spostrzeżeniami podzielili się: Michał Piaskowski (Senior Communication Planner Value Media), Joanna Potts (Advanced DOOH senior specialist, WPP Media), Grażyna Gołębiowska (dyrektorka pionu marketingu i sprzedaży, członkini zarządu AMS) oraz Nell Przybylska (dyrektor, członek zarządu, OOHlife Izba Gospodarcza). >>> Czytaj więcej.
  • Cezary Dudek (Nextbike) pisze o tym, w jaki sposób mobilność miejska wpływa na planowanie kampanii? >>> Czytaj więcej.

Artykuły ukazały się w Playbooku #3 o OOH. Pobierz publikację.

  • O detoksie z brand purpose: klinicznym przypadku korporacyjnej gorączki Unilevera, wokesizmie i twardych danych EBI, które kończą kazania pisze Maciej Pichlak. >>> Czytaj więcej.
  • W Polsce wciąż brakuje procedur wzmacniających odporność informacyjną instytucji, firm i organizacji. Odpowiedzią na tę lukę jest „Tarcza Prawdy” – bezpłatne narzędzie opracowane przez Alert Media Communications we współpracy z Demagogiem. >>> Czytaj więcej.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • Z okazji 80-lecia marki Bytom odbył się jubileuszowy pokaz mody. Jako modele i modelki zaprezentowały się gwiazdy świata kultury, między innymi Tomasz Raczek, Marcin Dorociński, Jan Frycz, Tatiana Okupnik czy Maria Sadowska. >>> Zobacz.
  • Technologie AI generują coraz lepsze obrazy, ale nie są w stanie i długo nie będą w stanie dorównać naturze, z którą można obcować w polskich lasach. A lasy są otwarte dla wszystkich, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i z każdego miejsca w Polsce można dojechać do nich w niespełna godzinę – przekonują Lasy Państwowe w swojej nowej kampanii „Obrazy Lasu„. >>> Zobacz.

  • Michał Korkosz, znany w sieci jako Rozkoszny, wraz z polską marką Elementy Wear przedstawił kolekcję ubrań i dodatków, w której kulinaria połączono z modą. >>> Zobacz.

  • Lisek.App rozpoczął kampanię teaserową „Jesteś w zasięgu Liska”. W ramach akcji powstały: mural autorstwa Bolesława Chromrego, reklamy OOH oraz memy. >>> Zobacz.

  • BLIK i Fundacja Rak’n’Roll ruszają z kampanią, która łączy innowację z empatią. Od 16 września do 30 listopada 2025 r., każda osoba, która aktywuje BLIK płatności powtarzalne i przekaże minimum 10 zł na rzecz Fundacji, uruchomi swoim działaniem dodatkowe wsparcie. >>> Czytaj więcej.
  • IKEA w Krakowie przeszła metamorfozę. Łącznie przearanżowano blisko 12 000 mkw. powierzchni. Powstały 63 nowe aranżacje wnętrz, które zaprojektowane zostały na podstawie rzeczywistych planów krakowskich mieszkań. >>> Czytaj więcej.
  • Antonio Banderas zamawia dzieło sztuki, Jude Law ma dość romansów, Bradley Cooper mówi o amerykańskim futbolu, a Cher cofa się w czasie – w kampaniach Uber Eats gwiazdy pokazują, że z aplikacją można zamówić coraz więcej rzeczy, choć nadal nie wszystko. I dobrze. >>> Zobacz.
  • Ford przedstawia pierwszą od ponad 15 lat globalną kampanię reklamową „Ready Set Ford”. Za akcję odpowiada agencja Wieden+Kennedy New York. >>> Zobacz.
  • Kolej South Western Railway sprzeciwia się agresywnym zachowaniom wobec swoich pracowników. W kampanii OOH wykorzystano kadry z kamerek, które noszą przy sobie m.in. konduktorzy. >>> Zobacz.

  • Jack Daniel’s w kampanii „Dad Ads” zastąpił influencerów lojalnymi klientami-ojcami, generując rekordowe zasięgi i zaangażowanie. >>> Zobacz.

Raporty, badania, analizy

  • Infuture.institute po raz ósmy zaktualizował Mapę Trendów. Tym razem w nowej wersji znalazło się 6 megatrendów, 83 trendy i blisko 100 mikrotrendów. >>> Zobacz.

  • Żabka Jush zwiększa liczbę działań w ekosystemie Meta. Tarczyński z najbardziej zasięgową reklamą. Tak prezentuje się reklamowe podsumowanie sierpnia 2025 według raportu Ad Trends Sotrender. >>> Czytaj więcej.

  • Cross-Border Commerce Europe opublikowała czwartą edycję raportu „Top 500 Fashion, Beauty & Luxury Retail Europe”. Zobacz ranking najlepszych internetowych sprzedawców detalicznych i platform handlowych z branży mody, urody i dóbr luksusowych w Europie. >>> Czytaj więcej.

Wydarzenia

  • Internet ewoluuje – wyszukiwanie staje się rozmową, a Google, ChatGPT, Copilot i Perplexity podają gotowe odpowiedzi. To redefiniuje ścieżkę klienta i decyduje, które marki przyciągają uwagę. Odkryj, jak tworzyć treści i reklamy w erze AI podczas bezpłatnego webinaru z ekspertami Sales&Morektóry odbędzie się już 25 września br. o godz. 11>>> Zapisz się już dziś!

#PolecajkiNM

Zobacz 66. odcinek cyklu #PolecajkiNM.

Poznasz:

  • Mapę Trendów 2025 od infuture.institute,
  • raport OpenAI, który pokazuje, jak korzystamy z ChatGPT,
  • badania prof. Dominiki Maison na temat wypalenia zawodowego wśród Polaków.

Posłuchasz podcastów:

  • „Rozmowy na zapleczu”, w którym Grzegorz Frątczak gości Wojciecha Morawskiego – współzałożyciela i stratega marki Atlantic,
  • „Sztuka e-commerce”, w którym Marek Kich rozmawia z Radosławem Gołębskim na temat marki SAVICKI.
  • „O e-commerce z Ewa Wysocka”, w którym gościem jest Marcin Czyczerski. Podczas rozmowy omówiono między innymi kluczowe różnice i zależności między modelami sprzedaży jednokanałowej, multikanałowej oraz omnikanałowej.
  • Edrone „Kierunek e-commerce”, w którym gościem jest Krzysztof Marzec z DevaGroup. Rozmowa dotyczy między innymi tego, jak AI Overviews zabija tradycyjny marketing.

Playbook #4: marketing sportowy

Już pod koniec września premiera kolejnego Playbooka. Tym razem skupimy się na tym, jak marki budują swoje zaangażowanie w świecie sportu i fitnessu: od sponsoringu zawodników i wielkich wydarzeń, przez współprace z influencerami, aż po wspieranie kobiecego sportu, mikrowspólnot czy inicjatyw z zakresu ESG.

Adam Małysz, Iga Świątek, Robert Kubica czy Robert Lewandowski? Kto w ciągu ostatnich 25 lat najlepiej przełożył swoje sukcesy sportowe na sukces marketingowy? >>> Weź udział w naszej ankiecie i wybierz największy sportowy sukces marketingowy 25-lecia. Wyniki ankiety będą częścią Playbooka #4.

PS #PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii