>> Zobacz poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- Światło dzienne ujrzała trzecia edycja Playbooka NowegoMarketingu, tym razem poświęcona reklamie OOH. Ponad 140 stron pełnych przykładów, trendów, opinii, wywiadów i praktycznych wskazówek od marek i ekspertów to coś, czego absolutnie nie możesz przegapić. >>> Czytaj więcej.
- Weź udział w webinarze. Już 25 września podczas darmowego wydarzenia NowegoMarketingu, eksperci Sales&More pokażą praktyczny plan, jak zbudować spójny ekosystem widoczności – od Google Search i Map, przez treści konwersacyjne, aż po ChatGPT i inne chatboty. Więcej informacji o webinarze znajdziesz tutaj. >>> Zapisz się już dziś.

- W serii #OdKulis prezentujemy najciekawsze akcje marketingowe ostatnich miesięcy. Tym razem skupiamy się na kampanii województwa podlaskiego i agencji White Bits „Puszcza Białowieska bez sequela”. >>> Czytaj więcej.
- W cyklu #LegalneCzwartki Maria Pietrzyk-Wdowiak pisze o tym, jak dobrze podatkowo zaplanować akcję marketingową. >>> Czytaj więcej.
- Hasło „stworzone z AI” coraz częściej pojawia się w reklamach i na produktach. Brzmi innowacyjnie, ale czy faktycznie buduje wiarygodność marek, czy raczej dystansuje konsumentów? Opinią podzielili się Jacek Karaś (Creative Lead w Labcon), Martin Winther (Chief Creative Officer w WebTalk) oraz prof. dr hab. Dariusz Jemielniak (profesor w Akademii Leona Koźmińskiego). >>> Czytaj więcej.
- Organizatorzy festiwali muzycznych coraz częściej podejmują działania, by bariery architektoniczne, komunikacyjne czy technologiczne nie ograniczały uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami. O tym, w jaki sposób festiwale w Polsce przygotowują się na udział osób z niepełnosprawnościami, opowiadają: Zuzanna Oses (ZORZA), Aleksandra Wiśniewska (Inside Seaside Festival) i Jakub Konieczny (OFF Festival). >>> Czytaj więcej.
- Decyzja Urban Decay o zatrudnieniu gwiazdy OnlyFans w roli ambasadorki jest szeroko komentowana w świecie marketingu. Opinią na ten temat podzielili się: Wojtek Walczak – Chief Strategy Officer w agencji Przestrzeń, Małgorzata Wardaszka-Deręgowska – strateżka marki i komunikacji i Katarzyna Dworzyńska – CEO PR Calling. >>> Czytaj więcej.
- Klucz do rozpoznawalności czy zbędny luksus? Spostrzeżeniami na temat obecności sonic brandingu w DNA marki podzielili się: Daniel Naborowski z TOFU Studio, Agata Groszek z One Eleven, oraz Joanna Rewaj i Tomasz Lewandowski z Dragon Rouge. >>> Czytaj więcej.
- Czy wiesz, dlaczego kupujesz sok w 3 sekundy, a płaszcz w trzy dni? Twój mózg zna odpowiedź, a właściwie jego najstarsza część, zwana potocznie „gadzim mózgiem”. Joanna Roszkowska w kolejnej części cyklu „Potęga neurodesignu”. >>> Czytaj więcej.
- O tym, jak zroić z nano- i mikroinflencerów Avengersów swojej marki pisze w felietonie Anna Hervada, Managing & Creative Director w Streetcom Poland. >>> Czytaj więcej.
- Google zapłaci 30 milionów dolarów w ramach ugody w pozwie zbiorowym dotyczącym naruszenia prywatności dzieci korzystających z platformy YouTube. Sprawę komentuje Wojciech Głażewski, dyrektor firmy Check Point Software Technologies w Polsce. >>> Czytaj więcej.
- Labubu to dziś jedna z najgorętszych marek świata. Właściciel marki jest wart więcej niż Barbie, Transformers i Hello Kitty razem wzięte. Komentarzem na ten temat dzieli się Paweł Majtkowski, analityk eToro w Polsce. >>> Czytaj więcej.
- Parki rozrywki, linowe, wodne… Czy zakup biletu oznacza akceptację regulaminu? Kto odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni? UOKiK przypomina, kiedy konsument może skorzystać z prawa do reklamacji. >>> Czytaj więcej.
- Oglądasz ten sam serial, masz tę samą subskrypcję… i zauważasz, że od pewnego czasu płacisz więcej za usługę. Platforma Netflix podniosła opłaty od nowego okresu subskrypcyjnego bez zgody konsumentów, na co zwraca uwagę UOKiK. >>> Czytaj więcej.
Kampanie i akcje warte uwagi
- Taco Hemingway wystąpił na BitterSweet Festivalu, gdzie oprócz pełnego największych hitów koncertu, pokazał publiczności też klip „Self-Made?”. To projekt o tym, jak ważni są nasi bliscy i ludzie, których spotykamy przez całe życie. >>> Zobacz.
- Marynarka Wojenna RP zaskakuje w social mediach. W kampanii #StaćCięNaTakieRyzyko żołnierze przypomnieli o roli granic morskich, a viralowy trend „aura farming” na ORP Orzeł pokazuje, że wojsko potrafi mówić językiem internetu. >>> Zobacz.
- Magazyn TIME ogłosił pierwszą w historii listę „Dziewczynek Roku”, wyróżniającą 10 młodych liderek, które inspirują społeczności na całym świecie. Partnerem inicjatywy została Grupa LEGO, a wśród wyróżnionych znalazła się także Polka – 17-letnia innowatorka Kornelia Wieczorek. >>> Czytaj więcej.
- Raperka bambi została polską ambasadorką kampanii „Original Icon” adidas Superstar. >>> Czytaj więcej.
- Jakub Józef Orliński ambasadorem firmy Rolex. >>> Czytaj więcej.
- Fairy, chcąc wyróżnić się wśród innych marek detergentów, wykorzystało popularność Labubu i stworzyło własną wersję maskotki o nazwie „Labou…bou”. >>> Zobacz.
- IKEA i szwedzki designer Gustaf Westman wspólnie wprowadzają do oferty sklepu porcelanowy talerz dedykowany… szwedzkim klopsikom. >>> Czytaj więcej.
- Belgijska organizacja Reborn-to-be-Alive stworzyła akcję „Virtual Donors”, która wykorzystuje popularne gry typu multiplayer – takie jak Minecraft, Baldur’s Gate 3 czy Fortnite – aby promować rejestrację w bazie dawców organów. >>> Czytaj więcej.
- Tilda Swinton wystąpiła w kampanii „BOLD” marki Gentle Monster, w której wprowadza widza w surrealistyczny świat, gdzie reklama wygląda jak kino, a taniec staje się językiem marki. >>> Zobacz.
- Samuel L. Jackson wystąpił w kampanii Vattenfall „Wind Farmed Seaweed Snacks”. Aktor udowadnia, że farma wiatrowa może dawać nie tylko energię, ale i smak przyszłości w postaci przekąsek z wodorostów. >>> Zobacz.
- W kampanii „Feliz día del AMI” psy przemówiły ludzkim głosem, dzięki sztucznej inteligencji. >>> Zobacz.
Raporty i badania
- Automatyzacja, lepsza efektywność i większy zwrot z inwestycji – oto główne wnioski z raportu „2025 Global Insights: AI, Automation and the Future of Digital Advertising”, opublikowanego przez DoubleVerify. >>> Czytaj więcej.
- Jesień 2025 według Pinterest to powrót vintage, zrównoważona moda i wnętrza szyte na miarę pokolenia Z. Zobacz Pinterest Autumn 2025 Trend Report. >>> Czytaj więcej.
- Raport Niemieckiej Rady Reklamy (Werberat) pokazuje, że reklamy o charakterze seksistowskim i dyskryminującym płeć były w pierwszy półroczu 2025 roku najczęstszym powodem skarg. W sumie zanotowano 96 takich przypadków, co oznacza ponad 30% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. >>> Czytaj więcej.
- Australijczycy wolą kampanie edukacyjne od zakazów, jednak wciąż nie znają przepisów dot. reklam żywności. Oto główne wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez Nielsen dla AANA. >>> Czytaj więcej.
Konkurs
- GrafConf, jedno z najważniejszych wydarzeń dla branży kreatywnej w Polsce, powraca z szóstą edycją. Już 6 września Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu stanie się miejscem spotkań projektantów, ilustratorów, strategów i twórców wizualnych. >>> Czytaj więcej. Konkurs będzie dostępny dla naszych subskrybentów. Jeśli chcesz zdobyć wejściówkę na to wydarzenie, koniecznie zasubskrybuj nasz newsletter.
#PolecajkiNM
Zobacz 62. odcinek cyklu #PolecajkiNM, a w nich:
- nasz Playbook #3 o reklamie outdoorowej,
- jesienny raport od Pinteresta,
- konkurs, w którym możesz upolować bilet na GrafConf,
- odcinek „K3 – podcast o dobrym życiu”, w którym Dariusz Bugalski rozmawia z Barbarą Zych o tym, czy podejście: „Technologia nie musi nam odbierać człowieczeństwa. Może je nawet wzmacniać” jest możliwe do osiągnięcia w dzisiejszym świecie,
- odcinek podcastu „99 twarzy AI”, w którym Karol Stryja rozmawia z Vadimem Makarenko o dziennikarstwie przed pojawieniem się AI,
- odcinek podcastu „E-commerce oczami praktyków”, w którym na temat prowadzenia i optymalizacji sklepu z odzieżą plus size rozmawiają Darek Czyszczoń z marki duzylolek.pl oraz prowadzący – Piotr Szyszka i Michał Broś,
- odcinek podcastu „Kanał Strategiczny”, w którym Marta Czaja opowiada Wojtkowi Walczakowi i Tomaszowi Domańskiemu o tym, jak włamać się do branży innowacji,
- odcinek podcastu „Nieoczywiste rozmowy o PR”, który odwiedziła Barbara Krysztofczyk i opowiedziała o współpracy z osobami, które na co dzień muszą radzić sobie z ciągłym zainteresowaniem mediów i fanów. Nie zabrakło przykładów m.in. Szymona Hołowni i jego kampanii prezydenckiej; prowadzą: dr Katarzyna Kopeć-Ziemczyk i Łukasz Zając.