>> Zobacz poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- Poznaj przegląd suszonek miesiąca, czyli kampanii reklamowych z września 2025, które przykuły uwagę czytelników NM. Współpraca Coca-Coli z Bolesławcem, kampania Braci Sadowników czy może nostalgiczna podróż od McDonald’s – która z nich zapadła ci w pamięć? >>> Czytaj więcej.
- Rola communication managera przypomina dyrygenta orkiestry, którego zadaniem jest harmonijne połączenie wielu instrumentów. O kulisach tej pracy, transformacji marki technologicznej w kierunku „Tech Lifestyle”, budowaniu społeczności z nanoinfluencerami oraz zarządzaniu agencjami opowiada w ramach NowyMarketing Podcast Rami Khalife, Communications Manager Motoroli. >>> Posłuchaj.
- O marketingu i komunikacji w dobie AI, wdrażanych narzędziach, etyce treści i kompetencjach jutra opowiadają Kamila Cichocka, dyrektorka marketingu, oraz Anna Klimczuk, dyrektorka komunikacji Microsoft w Polsce. >>> Przeczytaj wywiad.
- Gen Z tylko na TikToku, Boomersi przed telewizorem, a Millenialsi wiecznie bezdomni w kredycie? Takie obrazki świetnie wyglądają w nagłówkach, ale coraz częściej mijają się z rzeczywistością. Czy segmentacja pokoleniowa to jeszcze narzędzie, czy już szkodliwy mit? Opinią na ten temat podzielili się: Mateusz Decyk (strateg, Sales&More), Marta Krasowska (Creative Excellence Service Line Leader w Ipsos Polska), Paweł Loedl (Chief Strategy Officer VML) i Gabi Grzelak (badaczka w agencji Y&LOVERS, socjolożka, ekspertka od młodych). >>> Czytaj więcej.
- Poczta Polska i ORLEN zawarły porozumienie o strategicznej współpracy w obszarze usług kurierskich. To szansa czy zagrożenie dla ORLEN Paczki? Konsolidację komentuje Sebastian Błaszkiewicz, head of sales excellence w Univio, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej, Head of Think Thank B2B e-commerce. >>> Czytaj więcej.
- Hubert Spychalski przedstawia trzy lekcje na temat tego, czy atrakcyjna komunikacja – zwłaszcza w mediach społecznościowych – to rzecz zarezerwowana tylko dla podmiotów prywatnych? W swoim tekście podaje przykład, jak wspólnie z zespołem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej postanowili zmierzyć się z tym zagadnieniem w sposób praktyczny. >>> Czytaj więcej.
- Maciej Pichlak o rynku aplikacji food delivery. >>> Czytaj więcej.
- Małgorzata Dadok-Grabska pisze o tym, jak AI wpływa na budowanie marki osobistej. >>> Czytaj więcej.
- Patryk Ciechanowski opisał case study strategii sklepu SpokoKawa.pl, w którym pokazuje, że długoterminowe strategie marketingowe mogą podlegać nieprzewidywalnym wahaniom. >>> Czytaj więcej.
- Rafał Lampasiak o tym, czego w marketingu możemy się nauczyć od branży turystycznej? >>> Czytaj więcej.
Kampanie i akcje warte uwagi
- 1 października weszły w życie przepisy wprowadzające system kaucyjny w Polsce. Tymczasem marka Ustronianka dodała do oferty wodę w butelce 3,001 l – formalnie wyłączonej z systemu. Internauci pytają: spryt marketingowy czy próba obejścia prawa? >>> Czytaj więcej.
- Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu dzieci i Komitet Ochrony Praw Dziecka wystartowały z kampanią „Po czyjej jesteś stronie, gdy milczysz?”. Jej celem jest przełamanie społecznej obojętności i przypomnienie o prawnym obowiązku reagowania na krzywdę najmłodszych. >>> Zobacz.
- Zastąpmy niedopowiedzenia szczerą rozmową: Dawid Podsiadło w kolejnym spocie kampanii T-mobile #BurzymyBariery. >>> Zobacz.
- Fundacja Avalon wystartowała z kampanią „Pasja nie zna ograniczeń”, która przełamuje stereotypy i pokazuje, że osoby z niepełnosprawnościami mogą osiągać sukcesy w sporcie na najwyższym poziomie. >>> Zobacz.
- TikTok nawiązał współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, stając się partnerem XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. To pierwsza taka inicjatywa w historii tego wydarzenia. >>> Czytaj więcej.
- E.Wedel i Pyszne.pl przypomniały, że jedzenie, które nie wygląda idealnie, wciąż może być pyszne. Tylko od 29 września do 1 października (lub do wyczerpania zapasów) w serwisie Pyszne.pl dostępne były specjalne paczki od E.Wedel. >>> Czytaj więcej.
- „Pewni w sieci” wracają: T-Mobile edukuje o cyberbezpieczeństwie w nowym miniserialu. >>> Zobacz więcej.
- IKEA Polska w swojej kampanii zaprasza do stołu i podkreśla jego rolę jako serca domu. >>> Zobacz.
- Bracia Kacperczyk zaskoczyli fanów live session nagranym w warszawskim metrze. W tej scenografii zadebiutowała także limitowana edycja Felix Crispers, łącząca świat muzyki i marketingu. >>> Zobacz.
- Każdy celny rzut za trzy punkty oddany przez koszykarzy Legii Warszawa w sezonie 2025/26 przełoży się na posadzenie nowego drzewa. Tak działa akcja „Trójki dla Natury”, zainicjowana wspólnie przez klub i ORLEN Termika. >>> Czytaj więcej.
- Radio 357 i Fundacja DKMS uruchamiają akcję „Siła społeczności”. Słuchacze stacji zbiorą środki na 10 kilometrów specjalistycznych bandaży dla dzieci z oddziałów hematologii i będą zachęcani do rejestracji w bazie dawców szpiku. >>> Czytaj więcej.
- Znane gwiazdy wzięły udział w kampanii edukacyjnej „Weź mnie posegreguj”, w której wcieliły się w odpady „z charakterkiem”: uroczą bombonierkę, przebojową paczkę po chipsach, nieśmiały ogryzek jabłka, zawadiacką szklaną butelkę czy zamyślony kartonik po soku. >>> Zobacz.
- Firma Mars Polska wraz z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Polsce w dniach 3-5 października br. zorganizowała Weekend Adopcji, by pomóc w znalezieniu domów potrzebującym czworonogom. >>> Czytaj więcej.
- W dobie cyfrowego zgiełku kampania „Razem przy planszy – razem w emocjach” przypomina, że gry planszowe to nie tylko rozrywka, ale i narzędzie do rozmów, budowania relacji i wsparcia psychicznego dzieci i młodzieży. >>> Czytaj więcej.
- Decathlon stworzył w Kanadzie innowacyjny pilotaż rekrutacyjny, w którym menedżerowie prowadzą rozmowy rekrutacyjne, biegnąc wraz z kandydatami. To tzw. Interview Marathon. >>> Zobacz.
- OpenAI debiutuje z globalną kampanią wizerunkową, w której rezygnuje z futurystycznej narracji na rzecz małych, autentycznych momentów. >>> Zobacz.
- Jak się okazuje, w niektórych publicznych toaletach w Chinach, aby otrzymać papier toaletowy, użytkownicy muszą najpierw obejrzeć reklamę na smartfonie. Sprytna akcja? >>> Czytaj więcej.
- Heineken przekształca zapomniane przestrzenie na dachach w oazy do spotkań. >>> Zobacz.
- Marka Temptations należąca do Mars Petcare nawiązała współpracę z People Magazine, by dodać do corocznego plebiscytu Sexiest Man Alive nową kategorię – Sexiest Cat Dad. Kampania odnosi się do badań pokazujących, że stereotypy dotyczące wizerunku mężczyzn, którzy opiekują się kotami, wciąż są żywe w społeczeństwie. >>> Czytaj więcej.
Raporty, badania, analizy
- Polscy nastolatkowie spędzają w internecie średnio 5 godzin dziennie, a pierwszy smartfon trafia w ich ręce już w wieku 9 lat. Raport NASK „Nastolatki” odsłania nie tylko skalę cyfrowej aktywności, ale też rosnące wyzwania związane z cyberprzemocą, sztuczną inteligencją i ryzykownymi treściami. >>> Zobacz wnioski z raportu.
- Czy bezdzietnym żyje się łatwiej? Jak często słyszą pytanie „kiedy dzieci?” i czy rzeczywiście wolą imprezy czy gry od rodzicielstwa? Instytut Badań Pollster w raporcie „Bezdzietni” obala stereotypy i pokazuje prawdziwe doświadczenia osób bezdzietnych w Polsce. >>> Zobacz wnioski.
- Studenci Uniwersytetu Wrocławskiego zbadali, jak Pokolenie Z radzi sobie z samotnością. Raport „Recepta na samotność” pokazuje, że młodzi płacą za relacje – od aplikacji randkowych po wydarzenia na żywo – ale stawiają granice monetyzacji bliskości. >>> Zobacz wnioski z raportu.
- Dyskusja na temat nocnej prohibicji w Polsce przybiera na sile, a kluczowe pytanie brzmi: kiedy faktycznie Polacy kupują najwięcej alkoholu i jak duże znaczenie ma jego sprzedaż w godzinach nocnych? Zobacz wyniki analizy aplikacji PanParagon. >>> Czytaj więcej.
- Ponad 4,8 mln ton jedzenia rocznie trafia w Polsce do kosza. Najczęściej marnujemy owoce, warzywa i pieczywo, a główną przyczyną jest złe planowanie zakupów. Raport ALDI pokazuje, jak zmienić nawyki i ratować jedzenie. >>> Czytaj więcej.
- Instytut Monitorowania Mediów pokazał, jakie lekcje dla marek płyną z historycznego zjazdu z Everestu i jak Andrzej Bargiel pokazał siłę sponsoringu. >>> Czytaj więcej.
- Prezentmarzeń opublikował wyniki badania „Jakich emocji boją się chłopacy”, w którym pokazano, jakie emocje są dla młodych mężczyzn największym wyzwaniem i jakie społeczno-kulturowe bariery stoją na drodze do ich wyrażania. >>> Czytaj więcej.
- Globalne badanie ASICS pokazuje, że zaledwie 15 minut ruchu przynosi większe i trwalsze korzyści dla zdrowia psychicznego niż tydzień spędzony na luksusowym wyjeździe wellness. >>> Poznaj więcej wniosków.