Celem każdego webinaru jest nawiązanie kontaktu z publicznością. Ma on wzmocnić pozycję marki, zwiększyć zaangażowanie odbiorców oraz podnieść wyniki sprzedażowe. Nie jest to jednak rzecz łatwa do osiągnięcia, zwłaszcza jeżeli w swoich webinarach koncentrujesz się na mówieniu, a nie na rozmowie.
Czym różni się mówienie od rozmowy
Pomiędzy mówieniem do kogoś, a rozmawianiem z nim istnieje spora różnica. Słownik języka polskiego definiuje rozmowę jako „wzajemną wymianę myśli za pomocą słów”. Mówić natomiast oznacza po prostu „zwracać się do kogoś w jakiejś formie” – brakuje tutaj czynnika angażującego drugą osobę. Innymi słowy, jest to monolog, nie dialog.
Zobacz również
Komunikując się ze swoimi odbiorcami w sposób jednokierunkowy, możemy sprawić wrażenie osób wyniosłych bądź wręcz aroganckich, niezainteresowanych opinią drugiej strony.
I chociaż nie każdy webinar pozwala na zaangażowanie wszystkich uczestników w dyskusję, to nie należy jednak się o to nie starać. Nawet zadawanie pytań retorycznych jest ważnym sposobem na zaangażowanie publiczności.
Stwórz przyjazną atmosferę
Pomimo faktu, że uczestnicy webinarów stanowią jednocześnie grupę potencjalnych lub obecnych klientów, nie należy patrzeć na nich z tej perspektywy. Spróbuj wyobrazić sobie, że rozmawiasz z grupą znajomych lub współpracowników. Nawiąż z nimi łączność. Skoncentruj się bardziej na przekazaniu idei i wartości, niż na bezosobowej sprzedaży.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dodatkowo staraj się utrzymać osobisty ton wypowiedzi, stawiając się w roli uczestników w różnych sytuacjach. Przykładowy zwrot: „Teraz z pewnością pomyślicie, że…”, pozwoli stworzyć wrażenie rozmowy bez werbalnego wkładu samych uczestników.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Poruszaj się w obszarze wiedzy uczestników
Niezwykle łatwo jest uciec w liczby, dane i specyfikacje. Dostarczając zbyt techniczne, skomplikowane treści, webinar może przybrać zbyt akademicką formę, a stąd droga do utraty zainteresowania odbiorcy jest niezwykle prosta.
Chcąc nawiązać relację i zachęcić do rozmowy, należy poznać uczestników webinaru, a następnie dostosować treści do poziomu wiedzy i doświadczenia tej grupy. Przede wszystkim jednak należy znać ich potrzeby i problemy, aby móc dokładnie odpowiedzieć na nurtujące ich pytania.
Skorzystaj z dostępnych funkcji
Jeżeli prowadzisz dialog ze swoimi odbiorcami w sposób, który jest dla nich zrozumiały, skorzystaj z dostępnych narzędzi, które sprawią, że każda rozmowa będzie maksymalnie angażująca i zainspiruje podejmowanie kolejnych tematów.
Czat – uruchomienie moderowanego chatu podczas webinaru pozwala na rozmowę z uczestnikami przy niezakłóconym przebiegu zasadniczej prezentacji. Można także przeprowadzić pisemną rozmowę jeden-na-jeden z dowolnym uczestnikiem, by wyjaśnić wątpliwe kwestie i odpowiedzieć na pytanie.
Sesje Q&A to wymiana pytań i odpowiedzi, dzięki której odbiorcy stają się aktywnymi uczestnikami wydarzenia, mającymi realny wpływ na jego przebieg.
Testy i ankiety pozwalają na poznanie opinii uczestników na wybrane tematy, dodatkowo zwiększając ich zaangażowanie podczas webinaru.
Myśl końcowa
Prowadzenie dialogu z publicznością webinaru to działanie, które w dłuższej perspektywie przynosi niewątpliwe korzyści. Zaangażowanie odbiorców i stała interakcja z nimi owocują budowaniem prawdziwych relacji oraz gromadzeniem rzeszy lojalnych klientów. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć, jest korzystanie z każdej okazji, by wchodzić w taką interakcję.