TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Reklamy wielkoformatowe zniknęły z Sopotu

Reklamy wielkoformatowe zniknęły z Sopotu
Ostatni billboard reklamowy zniknął z przestrzeni miejskiej Sopotu. To efekt ustawy krajobrazowej wprowadzonej w mieście w 2018 roku.
O autorze
1 min czytania 2022-05-05

fot. MiastoSopot

Sopot to jedno z pierwszych polskich miast, w którym wprowadzono ustawę krajobrazową, czyli uchwałę dotyczącą warunków usytuowania w przestrzeni miejskiej obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych.

Pierwsze efekty funkcjonowania ustawy pojawiły się już w 2019 roku – wielkie bannery zasłaniające zabytkową architekturę konsekwentnie znikały z miasta. Ostatnia wielkoformatowa reklama umieszczona przy alei Niepodległości w Sopocie zniknęła z przestrzeni miejskiej 27 kwietnia bieżącego roku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obowiązujące od czterech lat przepisy – dające samorządom możliwość tworzenia własnych uchwał krajobrazowych – pozwoliły na usunięcie w sumie ponad 1000 reklam w Sopocie.

Niezmiernie cieszy mnie na nowo „odkryta” aleja Niepodległości, główny ciąg komunikacyjny naszego miasta i to, że możemy oglądać zabytkowe kamienice, a nie wiszące na nich reklamy. Wielkoformatowe banery nie tylko przesłaniały ten widok, ale degradowały elewacje budynków – mówi Marcin Skwierawsk, wiceprezydent Sopotu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Władze Sopotu zapowiadają, że będą kontynuować walkę z chaosem reklamowym, szczególnie w najbardziej reprezentacyjnych i zabytkowych obszarach miasta, które przyciągają dużą liczbę turystów. Z przestrzeni miejskiej będą znikać pomniejsze tablice i urządzenia reklamowe, a identyfikacja wizualna szyldów zostanie ujednolicona.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wiceprezydent Sopotu podkreśla, że sukcesy uchwały krajobrazowej to zasługa współpracy – zarówno ze wspólnotami mieszkaniowymi, mieszkańcami i właścicielami firm – jak i z agencjami reklamowymi.

PS
Od kilku lat szpecące reklamy znikają z polskich miast – m.in. z Gdańska czy z Poznania. Z kolei w Warszawie plany o wprowadzeniu ustawy krajobrazowej wywołały wiele kontrowersji.