Strateg, Account, NBM, Specjalista od SM – podsumowanie (Kariera w marketingu)

Strateg, Account, NBM, Specjalista od SM – podsumowanie (Kariera w marketingu)
Strateg, account, new business manager, specjalista od social media - jakie umiejętności powinni posiadać, gdzie szukać pracy, co należy do ich obowiązków, a także ile wynoszą ich zarobki? Podsumowujemy opinie ekspertów.
O autorze
3 min czytania 2016-03-14

W naszych poprzednich częściach cyklu Kariera w marketingu, dotyczących stanowisk: stratega, accounta, new business managera i specjalistów od social media, wypowiedziało się ponad 60 ekspertów. Odpowiadali oni na pytania dotyczące m.in. obowiązków, plusów i minusów pracy, zarobków jakie czekają na danym stanowisku, ale także zostali poproszeni o określenie umiejętności miękkich i twardych, które powinien posiadać kandydat. Ze wszystkich zebranych wypowiedzi staraliśmy się wyciągnąć esencję, którą prezentujemy poniżej w formie krótkiego podsumowania obowiązków, umiejętności, zarobków oraz potencjalnych miejsc, w których warto szukać wymarzonej pracy.

Zapraszamy także do wypełnienia ankiety (znajduje się ona na końcu artykułu), stworzonej w celu określenia faktycznych zarobków w branży oraz wybrania stanowisk, które są najbardziej interesujące i miałyby się pojawić w kolejnych częściach cyklu Kariera w marketingu.

Strateg

Do obowiązków stratega należą:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Research
  • Badanie i analizowanie konsumentów, kultury, konkurencji
  • Analizowanie briefów i debriefing
  • Zbieranie i ewaluacja insightów konsumenckich
  • Zdefiniowanie KPI
  • Stworzenie strategii wraz z planem implementacji
  • Analizy portfelowe, wizerunkowe, semiotyczne, komunikacyjne, mediowe i sprzedażowe
  • Analizy dostępnych badań marketingowych i konsumenckich
  • Prowadzenie badań jakościowych
  • Wytyczanie kierunków rozwoju dla marki
  • Projektowania pozycjonowania marki
  • Opracowywanie strategii pozycjonowania i strategii komunikacji. Dobieranie kanałów komunikacji
  • Tworzenie rozwiązań dla problemów biznesowych, marketingowych i komunikacyjnych
  • Budowanie relacji z klientami
  • Ciągła nauka i śledzenie trendów

Strateg powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:

  • Zdolności i myślenie analityczne
  • Umiejętność pracy na danych
  • Empatia
  • Być komunikatywny
  • Uważny obserwator
  • Umiejętność redukcji
  • Umiejętność syntezy i wnioskowania
  • Umiejętność odroczonej oceny, niespożyta ciekawość
  • Rozległa wiedza o prawach marketingu, o psychologii ludzi, o zjawiskach społecznych, mediach
  • Umiejętność wykonania dobrego researchu
  • Dokładność
  • Zaangażowanie
  • Kreatywne myślenie
  • Umiejętność pracy w zespole
  • Umiejętność sprzedawania swoich pomysłów w prezentacji
  • Swoboda w wystąpieniach publicznych
  • Umiejętność przekładania idei na rekomendacje

Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pracę jako strateg można znaleźć w:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Domy mediowe
  • Agencje badawcze, reklamowe, kreatywne, interaktywne, digital, social media,
  • Domy badawcze
  • Firmy tworzące brand design
  • Farmy innowacji
  • Start-upy
  • Portale typu LinkedIn, GoldenLine
  • W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
  • W firmach doradztwa strategicznego, consultingowych
  • Portale branżowe

Account

Do obowiązków accounta należą:

  • Budowanie relacji z klientem, zarządzanie jego budżetem
  • Zarządzanie projektem: organizacja pracy zespołu projektowego, przygotowanie kosztorysów, harmonogramów, dokumentowanie postępów prac
  • Pozyskiwanie nowych projektów
  • Wystawianie faktur i negocjacje cen
  • Optymalizacja
  • Koordynacja pracy zespołu
  • Dociekliwy briefing
  • Formułowanie zespołu
  • Likwidowanie szumów komunikacyjnych
  • Motywowanie
  • Wyrównywanie stanu wiedzy
  • Zarządzanie procesami wewnątrz agencji
  • Dbanie o realizację zadań w terminie

Account powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:

  • Być inteligentny
  • Pewny siebie
  • Konkretny i precyzyjny
  • Zdolności komunikacyjne i organizacyjne
  • Posiadać wiedzę na temat sposobu pracy pozostałych działów agencji
  • Cierpliwość
  • Asertywność
  • Charyzma
  • Umieć słuchać, czytać i rozumieć drugą osobę
  • Umiejętność budowania relacji z ludźmi
  • Umiejętności oceny sytuacji, podejmowania szybkich decyzji i poczucia odpowiedzialności za nie
  • Przedsiębiorczość
  • Znajomość biznesu oraz jego potrzeb i wyzwań
  • Empatia
  • Dbałość o szczegóły
  • Wytrzymałość na stres
  • Umiejętność pracowania w grupie
  • Umiejętność multitaskingu
  • Wysoki poziom kultury osobistej

Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Najczęstszy model: podstawa + prowizja.

Pracę jako account można znaleźć w:

  • Agencje reklamowe
  • Domy mediowe
  • W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
  • Portale typu LinkedIn, GoldenLine
  • Portale branżowe

Specjalista od Social Media

Do obowiązków specjalisty od social media należą:

  • Prowadzenie profilu marek klienta
  • Budowanie strategii
  • Wybór odpowiednich narzędzi oraz formy komunikacji
  • Tworzenie contentu, kreacji
  • Moderacja treści
  • Tworzenie kosztorysów i harmonogramów
  • Kontakt z klientem i wystawianie faktur
  • Ustawianie i prowadzenie kampanii promocyjnych i reklamowych
  • Techniczna obsługa kanałów social media
  • Tworzenie raportów i wyciąganie z nich wniosków
  • Pełnienie roli eksperta w sprawach social media dla działów Client Service i Strategii oraz klienta

Specjalista od social media powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:

  • Komunikatywność
  • Posługiwanie się poprawną polszczyzną
  • Lekkie pióro
  • Kreatywność
  • Ciekawość
  • Umiejętność wykonania dobrego researchu
  • Dbałość o szczegóły
  • Umiejętności analityczne
  • Obsługa programów graficznych
  • Znajomość narzędzi do analityki
  • Dobre zorganizowanie pracy
  • Samodyscyplina
  • Elastyczność
  • Systematyczność
  • Cierpliwość

Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od dwóch do kilku tysięcy złotych

Pracę jako specjalista od social media można znaleźć w:

  • Agencje reklamowe, digitalowe, kreatywne
  • Duże korporacje
  • Banki
  • Start-upy
  • Portale typu LinkedIn, GoldenLine
  • W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
  • Spotkania takie jak Czwartki Social Media
  • Portale branżowe

New Business Manager

Do obowiązków specjalisty od social media należą:

  • Pozyskiwanie nowych klientów
  • Rozpoznanie sytuacji Klienta
  • Utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami
  • Przygotowywanie prezentacji
  • Kompleksowa koordynacja obsługi przetargów
  • Sporządzanie propozycji rozwiązań i ofert handlowych dostosowanych do klienta
  • Analiza rynku i konkurencji
  • Prowadzenie negocjacji handlowych

Specjalista od social media powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:

  • Umiejętności prezentacyjne
  • Umiejętność prowadzenia negocjacji
  • Umiejętność wykonania dobrego researchu
  • Odporność na stres
  • Umiejętność łatwego budowania relacji
  • Umiejętność wykorzystywania zdobytych informacji w ramach researchu
  • Cierpliwość
  • Komunikatywność
  • Otwarcie na ludzi i nowe doświadczenia
  • Aktywność
  • Znajomość technik negocjacyjnych i sprzedażowych
  • Znajomość rynku
  • Analityczne myślenie
  • Bardzo dobra organizacja pracy
  • Konsekwencja w działaniu
  • Samodzielność
  • Obsługi podstawowych narzędzi do przygotowywania prezentacji handlowych
  • Wysoka motywacja
  • Systematyczność
  • Charyzma

Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Najczęstszy model: podstawa + prowizja.

Pracę jako specjalista od social media można znaleźć w:

  • Portale typu LinkedIn, GoldenLine
  • Agencje reklamowe, interaktywne, PR-owe
  • Domy mediowe
  • Firmy SEO/SEM
  • Software House
  • Firmy technologiczne
  • Serwisy ogłoszeniowe
  • Portale branżowe
  • W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji

W związku z niedookreślonymi średnimi zarobkami podanymi nam przez ekspertów, postanowiliśmy stworzyć poniższą ankietę, w celu skonfrontowania uzyskanych informacji z odpowiedziami naszych czytelników. Wyniki zostaną opublikowane w przyszły poniedziałek (21 marca).