W naszych poprzednich częściach cyklu Kariera w marketingu, dotyczących stanowisk: stratega, accounta, new business managera i specjalistów od social media, wypowiedziało się ponad 60 ekspertów. Odpowiadali oni na pytania dotyczące m.in. obowiązków, plusów i minusów pracy, zarobków jakie czekają na danym stanowisku, ale także zostali poproszeni o określenie umiejętności miękkich i twardych, które powinien posiadać kandydat. Ze wszystkich zebranych wypowiedzi staraliśmy się wyciągnąć esencję, którą prezentujemy poniżej w formie krótkiego podsumowania obowiązków, umiejętności, zarobków oraz potencjalnych miejsc, w których warto szukać wymarzonej pracy.
Zobacz również
Zapraszamy także do wypełnienia ankiety (znajduje się ona na końcu artykułu), stworzonej w celu określenia faktycznych zarobków w branży oraz wybrania stanowisk, które są najbardziej interesujące i miałyby się pojawić w kolejnych częściach cyklu Kariera w marketingu.
Strateg
Do obowiązków stratega należą:
- Research
- Badanie i analizowanie konsumentów, kultury, konkurencji
- Analizowanie briefów i debriefing
- Zbieranie i ewaluacja insightów konsumenckich
- Zdefiniowanie KPI
- Stworzenie strategii wraz z planem implementacji
- Analizy portfelowe, wizerunkowe, semiotyczne, komunikacyjne, mediowe i sprzedażowe
- Analizy dostępnych badań marketingowych i konsumenckich
- Prowadzenie badań jakościowych
- Wytyczanie kierunków rozwoju dla marki
- Projektowania pozycjonowania marki
- Opracowywanie strategii pozycjonowania i strategii komunikacji. Dobieranie kanałów komunikacji
- Tworzenie rozwiązań dla problemów biznesowych, marketingowych i komunikacyjnych
- Budowanie relacji z klientami
- Ciągła nauka i śledzenie trendów
Strateg powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Zdolności i myślenie analityczne
- Umiejętność pracy na danych
- Empatia
- Być komunikatywny
- Uważny obserwator
- Umiejętność redukcji
- Umiejętność syntezy i wnioskowania
- Umiejętność odroczonej oceny, niespożyta ciekawość
- Rozległa wiedza o prawach marketingu, o psychologii ludzi, o zjawiskach społecznych, mediach
- Umiejętność wykonania dobrego researchu
- Dokładność
- Zaangażowanie
- Kreatywne myślenie
- Umiejętność pracy w zespole
- Umiejętność sprzedawania swoich pomysłów w prezentacji
- Swoboda w wystąpieniach publicznych
- Umiejętność przekładania idei na rekomendacje
Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pracę jako strateg można znaleźć w:
- Domy mediowe
- Agencje badawcze, reklamowe, kreatywne, interaktywne, digital, social media,
- Domy badawcze
- Firmy tworzące brand design
- Farmy innowacji
- Start-upy
- Portale typu LinkedIn, GoldenLine
- W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
- W firmach doradztwa strategicznego, consultingowych
- Portale branżowe
Account
Do obowiązków accounta należą:
- Budowanie relacji z klientem, zarządzanie jego budżetem
- Zarządzanie projektem: organizacja pracy zespołu projektowego, przygotowanie kosztorysów, harmonogramów, dokumentowanie postępów prac
- Pozyskiwanie nowych projektów
- Wystawianie faktur i negocjacje cen
- Optymalizacja
- Koordynacja pracy zespołu
- Dociekliwy briefing
- Formułowanie zespołu
- Likwidowanie szumów komunikacyjnych
- Motywowanie
- Wyrównywanie stanu wiedzy
- Zarządzanie procesami wewnątrz agencji
- Dbanie o realizację zadań w terminie
Account powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:
- Być inteligentny
- Pewny siebie
- Konkretny i precyzyjny
- Zdolności komunikacyjne i organizacyjne
- Posiadać wiedzę na temat sposobu pracy pozostałych działów agencji
- Cierpliwość
- Asertywność
- Charyzma
- Umieć słuchać, czytać i rozumieć drugą osobę
- Umiejętność budowania relacji z ludźmi
- Umiejętności oceny sytuacji, podejmowania szybkich decyzji i poczucia odpowiedzialności za nie
- Przedsiębiorczość
- Znajomość biznesu oraz jego potrzeb i wyzwań
- Empatia
- Dbałość o szczegóły
- Wytrzymałość na stres
- Umiejętność pracowania w grupie
- Umiejętność multitaskingu
- Wysoki poziom kultury osobistej
Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Najczęstszy model: podstawa + prowizja.
Pracę jako account można znaleźć w:
- Agencje reklamowe
- Domy mediowe
- W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
- Portale typu LinkedIn, GoldenLine
- Portale branżowe
Specjalista od Social Media
Do obowiązków specjalisty od social media należą:
- Prowadzenie profilu marek klienta
- Budowanie strategii
- Wybór odpowiednich narzędzi oraz formy komunikacji
- Tworzenie contentu, kreacji
- Moderacja treści
- Tworzenie kosztorysów i harmonogramów
- Kontakt z klientem i wystawianie faktur
- Ustawianie i prowadzenie kampanii promocyjnych i reklamowych
- Techniczna obsługa kanałów social media
- Tworzenie raportów i wyciąganie z nich wniosków
- Pełnienie roli eksperta w sprawach social media dla działów Client Service i Strategii oraz klienta
Specjalista od social media powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:
- Komunikatywność
- Posługiwanie się poprawną polszczyzną
- Lekkie pióro
- Kreatywność
- Ciekawość
- Umiejętność wykonania dobrego researchu
- Dbałość o szczegóły
- Umiejętności analityczne
- Obsługa programów graficznych
- Znajomość narzędzi do analityki
- Dobre zorganizowanie pracy
- Samodyscyplina
- Elastyczność
- Systematyczność
- Cierpliwość
Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od dwóch do kilku tysięcy złotych
Pracę jako specjalista od social media można znaleźć w:
- Agencje reklamowe, digitalowe, kreatywne
- Duże korporacje
- Banki
- Start-upy
- Portale typu LinkedIn, GoldenLine
- W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
- Spotkania takie jak Czwartki Social Media
- Portale branżowe
New Business Manager
Do obowiązków specjalisty od social media należą:
- Pozyskiwanie nowych klientów
- Rozpoznanie sytuacji Klienta
- Utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami
- Przygotowywanie prezentacji
- Kompleksowa koordynacja obsługi przetargów
- Sporządzanie propozycji rozwiązań i ofert handlowych dostosowanych do klienta
- Analiza rynku i konkurencji
- Prowadzenie negocjacji handlowych
Specjalista od social media powinien posiadać umiejętności twarde i miękkie, takie jak:
- Umiejętności prezentacyjne
- Umiejętność prowadzenia negocjacji
- Umiejętność wykonania dobrego researchu
- Odporność na stres
- Umiejętność łatwego budowania relacji
- Umiejętność wykorzystywania zdobytych informacji w ramach researchu
- Cierpliwość
- Komunikatywność
- Otwarcie na ludzi i nowe doświadczenia
- Aktywność
- Znajomość technik negocjacyjnych i sprzedażowych
- Znajomość rynku
- Analityczne myślenie
- Bardzo dobra organizacja pracy
- Konsekwencja w działaniu
- Samodzielność
- Obsługi podstawowych narzędzi do przygotowywania prezentacji handlowych
- Wysoka motywacja
- Systematyczność
- Charyzma
Zarobki na tym stanowisku kształtują się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Najczęstszy model: podstawa + prowizja.
Pracę jako specjalista od social media można znaleźć w:
- Portale typu LinkedIn, GoldenLine
- Agencje reklamowe, interaktywne, PR-owe
- Domy mediowe
- Firmy SEO/SEM
- Software House
- Firmy technologiczne
- Serwisy ogłoszeniowe
- Portale branżowe
- W mediach społecznościowych, np. Na Facebooku w grupach czy fanpage’ach agencji
W związku z niedookreślonymi średnimi zarobkami podanymi nam przez ekspertów, postanowiliśmy stworzyć poniższą ankietę, w celu skonfrontowania uzyskanych informacji z odpowiedziami naszych czytelników. Wyniki zostaną opublikowane w przyszły poniedziałek (21 marca).