Odbiorcy oraz konsumpcja
Miliony użytkowników oszalało na punkcie TikToka. W Polsce dostępny od 2018 zyskał rzeszę fanów, szczególnie wśród najmłodszych. Według danych za 2021 rok, najliczniejszą grupę wiekową wśród użytkowników stanowiły osoby między 18 a 24 rokiem życia, a na drugim miejscu 13-17.
Z Instagramem tak, jak w przypadku formy – na pierwszy rzut oka podobnie, a tak naprawdę odwrotnie. Według danych Napoleoncat za Lipiec 2022, na pierwszym miejscu także jest grupa 18-24 (35%), za to drugie i trzecie miejsce zajmują kolejno 25-34 (29.3%) i 35-44 (15.9%), a więc odwrotnie do TikToka.
Zobacz również
Wielokrotnie spotkałam się, ze strategią zakładającą powielanie treści publikowanych na Instagram Reels – na TikToka. Czy jest to słuszna decyzja?
Do: Działania do młodszej grupy docelowej targetujemy na TikToka, do starszej na Instagramie. Dopasowujemy treści do charakterystyki dwóch najpopularniejszych grup zamiast jednej.
Don’t: Nie zakładajmy, że ten sam tone of voice, insight lub trend zrozumieją osoby z grup docelowych, które różni ponad jedna przedziałka wiekowa. Można ryzykować celując wąsko (18-24) nie rekomendujemy jednak tego rozwiązania.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Długość tworzonych treści
Instagram Reels posiadają ograniczenie w tworzeniu rolek, nie mogą one obecnie przekroczyć 60s. Za to średnie video na TikToku to już 2,24 minuty. Początkowe kilku-sekundowe filmy trwają teraz (nawet) do 3 minut. Pozwala to na większą kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań. Sam TikTok namawia do dłuższych i pełniejszych story. Nie dziwne. Prawie połowa użytkowników TikToka (jak wynika z badań za rok 2021), deklaruje, że spędza na TikToku więcej niż 2 godziny dziennie. Co ważne – mówią otwarcie o tym, że z roku na rok spędzają coraz więcej czasu w aplikacji. Zaczynają od obserwowania co się dzieje, a z czasem postanawiają zostać twórcami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do: Jeśli odbiorcy to widownia 25+, a produkty mają bardzo estetyczny kod wizualny, to jest to idealny duet dla rolek. Dzięki nim kontakt z odbiorcą będzie lepszy oraz wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie konta, przez wspieranie rolek algorytmem Instagrama.
Don’t: Mimo wielu podobieństw należy rozróżniać obie platformy, jako osobne byty. Nie traktujmy jednej platformy jako lepszej ani gorszej, a dopasujmy pod cele marketingowe.
Różnice i podobieństwa
Mówi się, że Instagram to aplikacja, która pokazuje idealne życie, kadry – jednym słowem, sielanka! Przeglądając feed Instagram Reels wyraźnie widzimy, jakie treści tam dominują: sielskie życie, idealne sylwetki, piękne kadry podróżnicze, perfekcyjne momenty, idealne jedzenie („foodporn”), filtry. TikTok to content zdecydowanie odmienny. Dominują tutaj: edukacyjne treści, humor, naturalny content, dużo napisów, dynamika montażu, dublowanie trendów.
Należy pamiętać, że pojawiają się wyjątki, które odbiegają od idealnego Instagrama. Doskonałym przykładem jest nurt ciałopozytywności, który celebruje naturalność, czy wykorzystywanie aplikacji, jako narzędzia manifestu. Edukacyjne czy humorystyczne treści również znajdą swoje miejsce, jednak stanowią mniejszość, a trzeba pamiętać, że algorytm Instagrama nie działa w ten sam sposób co TikToka.
Podobieństwa:
- Krótka forma video
- Podobny system montażu
- Podobny mechanizm działania
- Biblioteki audio
Różnice:
- Inna forma przekazu
- Umiejętne tworzenie TikToków nie równa się umiejętnemu tworzeniu Reelsów
- Na TikToku jest więcej człowieka
- Luźna forma
- Algorytm
Na polskim podwórku możemy spotkać twórców, którzy są idealnym przykładem na to, że content Instagram Reels znacznie różni się od tiktokowego. Influencerzy, zwłaszcza YouTuberzy, pomimo że w sieci istnieją już od kilkunastu lat, swoją przygodę z TikTokiem rozpoczęli stosunkowo niedawno. Bardzo często powtarzają, że długo „nie czuli” medium, jakim jest TikTok.
Analizując ich profile na Instagramie, możemy znaleźć piękne kadry, dobre światło, scenerię przypominającą dobrej jakości materiały na Youtubie.TikTok to źródło zabawnych scen, czasami nieudolnych prób zrobienia czegoś szalonego i śmiesznego, pokazując swoje prawdziwe oblicze, testy, content edukacyjny, tipy oraz przede wszystkim naturalne kadry.
Inspiracje
Po liczbie Reelsów ze znakiem wodnym TT można wnioskować, że to na TikToku społeczność wyznacza trendy, a na Instagramie je adaptuje. W sieci krążą setki memów, które pokazują walkę tytanów, a wielu marketerów twierdzi, że to TikTok wiedzie prym i jest kilka kroków przed wszystkimi.
Do: Inspirację czerpać z obu źródeł – ważne, by dobrze rozumieć ich odniesienie do specyfiki każdej z platform. Trend z TikToka można w udany sposób zaadaptować do formatu rolki i odwrotnie.
Don’t: Stosowanie trendów, które mają potencjał być popularne, ale w żaden sposób nie pasują do contentu tworzonego na profilu
Duplikacja treści
Mając całą ta zebraną wiedzę czy faktycznie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy duplikacja treści między tymi dwoma aplikacjami jest wskazana? Oczywiście wszystko jest kwestią wielu czynników, które powinny determinować naszą decyzję. Pamiętajmy zatem o analizie takich kwestii jak:
- Rodzaj contentu – nie każde treści wpisują się w obydwie platformy.
- Cel kampanii i wiek odbiorców
- Wielkość kont twórców i zaangażowanie odbiorców na poszczególnych platformach.
- Umiejętności – czy posiadam zdolności tworzenia na obydwu platformach? Pamiętaj, że do współpracy możesz zaangażować świetnych influencerów, którzy zostali stworzeni przez TikTok, lub rozwijają się razem z Instagramem. Ich know-how jest bezcenne. Posłuchaj ich rad!
Pracując na obydwu platformach, pamiętajmy że każda z nich jest wyjątkowa i może służyć nam do spełniania innych celów marketingowych, jakie stoją przed nami i klientami. I TikTok, i Instagram (Reels) to obecnie głównie video, dzięki któremu jesteśmy coraz bliżej naszych odbiorców – a ich charakter zależy tylko i wyłącznie od nas. Najważniejsze DO na koniec: eksploruj, podglądaj zagraniczne rynki, nie bój się nowości, śledź trendy, patrz, co robi konkurencja, niech to, co robisz, sprawia Ci przyjemność.