Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

TikTok ponownie ukarany. Aplikacja naruszyła prywatność dzieci

TikTok ponownie ukarany. Aplikacja naruszyła prywatność dzieci
Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) nałożyła na aplikację TikTok karę finansową w wysokości 345 milionów euro. Platforma naruszyła przepisy o ochronie danych osobowych. TikTok wydał oświadczenie.
O autorze
2 min czytania 2023-09-18

To nie pierwszy raz, kiedy TikTok został ukarany za naruszenie prywatności dzieci. W kwietniu br. aplikację obciążono karą finansową za wykorzystywanie danych nawet 1,4 brytyjskich dzieci, które nie ukończyły 13. roku życia. Zgodnie z dochodzeniem przeprowadzonym wówczas przez przez Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO), dane dzieci wykorzystano bez zgody ich rodziców.

Tym razem to irlandzki organ ochrony danych doszedł do wniosku, że TikTok ponownie naruszył RODO. Chodziło o ustawienia kont osób poniżej 18. roku życia, które powodowały, że publikowane przez nich treści były domyślnie publiczne. Oznacza to, że każdy zainteresowany mógł je zobaczyć, zarówno na platformie, jak i poza nią. 

Ponadto, zarzuty odnosiły się również do do funkcji „parowania” z członkiem rodziny. Funkcja umożliwiała łączenie konta dziecka z kontem dorosłej osoby. Wszystko jednak odbywało się bez odpowiedniej weryfikacji czy faktycznie dany profil należy do rodziców lub prawnych opiekunów. Nastolatkowie nie byli także jasno informowani o wykorzystywaniu ich danych osobowych.

Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) dodała również, że TikTok dopuścił się tzw. dark patterns podczas procedury rejestracji użytkownika oraz publikowania przez niego filmów. TikTok sugerował osobom korzystającym z aplikacji, by wyrażali zgody prowadzące do naruszania ich prawa do prywatności. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

TikTok otrzymał karę grzywny w wysokości 345 milionów euro oraz polecenie zmiany postępowania w kwestii przetwarzania danych. Na ich modyfikację TikTok otrzymał 3 miesiące. 

TikTok wydał oświadczenie

TikTok nie zgadza się z podjętą przez irlandzki organ decyzją. W oświadczeniu opublikowanym przez Biuro Prasowe TikToka napisano:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Przy pełnym szacunku, nie zgadzamy się z tą decyzją, szczególnie w zakresie wysokości nałożonej kary. Krytyka ze strony Komisji Ochrony Danych (DPC) koncentruje się na funkcjach i ustawieniach, które istniały trzy lata temu. Na długo, zanim nawet rozpoczęte zostało w tej sprawie postępowanie, wprowadziliśmy w aplikacji szereg zmian, np. domyślne ustawienie wszystkich kont użytkowników poniżej 16-go roku życia jako prywatnych”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W oświadczeniu wymieniono również szereg innych aktywności, których podjął się TikTok w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników. Przykładowo:

  • w styczniu 2021 roku TikTok jako pierwsza aplikacja domyślnie zmieniła ustawienia istniejących oraz nowych kont osób w wieku 13-15 lat jako prywatne,

  • w 2021 r. TikTok publicznie ujawnił liczbę podejrzanych kont nieletnich; konta zostały usunięte; w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 r. usunięto prawie 17 milionów takich kont na całym świecie,

  • We wrześniu br. rozpocznie się wdrażanie nowego procesu rejestracji kont dla nowych użytkowników w wieku 16 i 17 lat; nowe konta wstępnie będą ustawione jako prywatne.

PS TikTok wchodzi na rynek e-commerce. TikTok Shop działa już w USA

TikTok Shop już dostępny. Po tegorocznych zapowiedziach, uruchomiono nową usługę w aplikacji. Na ten moment mogą z niej skorzystać jedynie użytkownicy z USA. W TikTok Shop klienci kupią m.in. produkty, które wyświetlą im się na filmikach.

PS2 TikTok walczy z dezinformacją. Pojawiły się nowe zasady dotyczące oznaczania treści generowanych przez AI

TikTok nie chce pozostać w tyle i jako kolejna z aplikacji decyduje się na wprowadzenie zasad związanych z oznaczaniem treści stworzonych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Niestosowanie się do nowych zasad może skutkować usunięciem materiałów z profilu.