W połowie stycznia br. warszawscy radni przegłosowali uchwałę krajobrazową, dzięki której wyeliminowane zostałyby szpecące reklamy w przestrzeni miejskiej. Jednak pewne zastrzeżenia do nowych przepisów miał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zdaniem instytucji, uchwała mogłaby doprowadzić do monopolu jednej spółki – AMS – która jest obecnie jedynym dostawcą treści na przystankach komunikacji miejskiej, co tym samym wyeliminowałoby z rynku wiele firm z branży reklamowej.
Ostatecznie warszawska uchwała krajobrazowa została unieważniona przez wojewodę mazowieckiego – Konstantego Radziwiłła. Decyzja ta została umieszczona w dzienniku urzędowym województwa mazowieckiego. Jako uzasadnienie wojewoda podał, że naruszony został tryb podjęcia uchwały, bowiem po wprowadzeniu licznych zmian w jej treści podczas sesji Rady Warszawy, nie została ona następnie uzgodniona m.in. z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. „Owe zmiany skutkowały radykalną zmianą sytuacji wielu podmiotów” – dodano jeszcze w uzasadnieniu.
Zobacz również
Tym samym, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie uchwały krajobrazowej, jej wykonanie zostało wstrzymane. Wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski, zapowiedział, że władze miasta analizują uzasadnienie i prawdopodobnie w najbliższych dniach będą kierować do Rady m.st. Warszawy „propozycję zaskarżenia decyzji Wojewody”.
PS
Mimo że w gdańskiej uchwale krajobrazowej zawarto konkretne wytyczne dotyczące reklam w przestrzeni publicznej, wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem stworzenia takich kreacji, które nie łamałyby przepisów. Z pomocą przychodzi Szkoła Szyldu, którą tworzą trójmiejscy artyści plastycy.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS2
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nakładem Miasta Gdyni, we współpracy ze stowarzyszeniem Traffic Design, został wydany poradnik dla przedsiębiorców i zarządców nieruchomości. Nosi on tytuł „Od strony ulicy” i jest znakomitą podpowiedzią, jak powinien wyglądać szyld w modernistycznym śródmieściu Gdyni.
PS3
Coraz więcej polskich miast walczy ze szpecącymi reklamami w przestrzeni miejskiej. Niesamowite efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej mogą zauważyć już m.in. mieszkańcy Gdańska – od 2018 roku zniknęło stamtąd już ponad 500 wielkoformatowych billboardów oraz banerów.