Universal Music Group rezygnuje ze współpracy z TikTokiem. Piosenki wielu artystów znikną z aplikacji

Universal Music Group rezygnuje ze współpracy z TikTokiem. Piosenki wielu artystów znikną z aplikacji
Na TikToku nie usłyszymy już piosenek artystów należących do Universal Music Group. Taką decyzję podjęła wytwórnia. Dotychczasowa umowa kończy się 31 stycznia 2024 roku.
O autorze
4 min czytania 2024-01-31

Największa wytwórnia muzyczna na świecie kończy współpracę z TikTokiem. Universal Music Group poinformowała o decyzji, jaką podjęto, a jako główne przyczyny podała nieadekwatne wynagrodzeń artystów, brak ochrony artystów przed szkodliwymi skutkami wykorzystania sztucznej inteligencji czy ogólne bezpieczeństwo użytkowników na TikToku.

Wytwórnia Universal Music Group w oficjalnym liście otwartym poinformowała także o tym, jak TikTok próbował zastraszać i zmuszać firmę do przedłużenia umowy, oferując jednocześnie gorsze warunki niż przy poprzedniej współpracy.

List otwarty od Universal Music Group

Wytwórnia muzyczna Universal skierowała list otwarty do społeczności artystów i autorów tekstów z wyjaśnieniem, dlaczego musi ogłosić przerwę we współpracy z TikTokiem.

Nasza podstawowa misja jest prosta: pomagać naszym artystom i autorom piosenek w osiągnięciu ich największego potencjału twórczego i komercyjnego. Aby osiągnąć te cele, nasze zespoły wykorzystują swoją wiedzę i pasję do zawierania umów z partnerami na całym świecie, partnerami, którzy poważnie traktują swoje obowiązki w zakresie sprawiedliwego wynagradzania naszych artystów i autorów piosenek oraz traktują doświadczenia użytkowników z szacunkiem.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jednym z tych partnerów jest TikTok, coraz bardziej wpływowa platforma z zaawansowaną technologią i ogromną bazą użytkowników na całym świecie. Podobnie jak w przypadku wielu innych platform, z którymi współpracujemy, sukces TikToka jako jednej z największych platform społecznościowych na świecie został zbudowany w dużej mierze na muzyce tworzonej przez naszych artystów i autorów piosenek. Jej kadra kierownicza z dumą publicznie stwierdza, że ​​„muzyka jest sercem TikTok”, a nasza analiza potwierdza, że ​​większość treści na TikTok zawiera muzykę, częściej niż na jakiejkolwiek innej dużej platformie społecznościowej.

Warunki naszej współpracy z TikTok są określone w umowie, która wygasa 31 stycznia 2024 r. Podczas rozmów o przedłużeniu umowy naciskaliśmy na nich w trzech kluczowych kwestiach: odpowiednim wynagrodzeniu dla naszych artystów i autorów piosenek, ochronie artystów-ludzi przed szkodliwymi skutkami sztucznej inteligencji i bezpieczeństwo użytkowników TikTok w Internecie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wspólnie z innymi partnerami platformy pracowaliśmy nad rozwiązaniem tych i powiązanych problemów. Na przykład nasza inicjatywa Artist-Centric ma na celu aktualizację modelu wynagrodzeń za streaming i lepsze nagradzanie artystów za wartość, jaką dostarczają platformom. W ciągu kilku miesięcy od jej powstania jesteśmy dumni, że inicjatywa ta została tak pozytywnie przyjęta i podjęta przez wielu partnerów, w tym największą platformę muzyczną na świecie. Podjęliśmy także agresywne działania, aby wykorzystać obietnicę sztucznej inteligencji, walcząc jednocześnie o ochronę praw i interesów artystów teraz i w dalekiej przyszłości. Ponadto zaangażowaliśmy szereg partnerów z naszych platform, aby starali się wprowadzić pozytywne zmiany dla ich użytkowników, a co za tym idzie, naszych artystów, zajmując się kwestiami bezpieczeństwa w Internecie. Jesteśmy uznawani za lidera branży w skupianiu się na szerszym wpływie muzyki na zdrowie i dobra kondycja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jeśli chodzi o kwestię wynagrodzeń artystów i autorów tekstów, TikTok zaproponował płacenie naszym artystom i autorom piosenek po stawce stanowiącej ułamek stawki płaconej przez główne platformy społecznościowe o podobnej lokalizacji. Dziś, jako dowód na to, jak mało TikTok wynagradza artystów i autorów piosenek, pomimo ogromnej i rosnącej bazy użytkowników, szybko rosnących przychodów z reklam i rosnącego uzależnienia od treści muzycznych, TikTok generuje jedynie około 1% naszych całkowitych przychodów. Ostatecznie TikTok próbuje zbudować biznes oparty na muzyce, nie płacąc godziwej wartości za muzykę.

W przypadku sztucznej inteligencji TikTok pozwala na zalanie platformy nagraniami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję, a także opracowuje narzędzia umożliwiające, promujące i zachęcające do tworzenia muzyki opartej na sztucznej inteligencji na samej platformie, a następnie żąda prawa umownego, które pozwoliłoby na masowe rozrzedzenie tych treści pulę tantiem dla artystów-ludzi, co jest niczym innym jak sponsorowaniem zastępowania artystów sztuczną inteligencją.

Co więcej, TikTok nie stara się uporać z ogromną ilością treści na swojej platformie, które naruszają muzykę naszych artystów i nie oferuje żadnych znaczących rozwiązań rosnącej fali problemów związanych z przyleganiem treści, nie mówiąc już o fali mowy nienawiści, bigoterii, zastraszanie i molestowanie na platformie. Jedynym dostępnym sposobem usunięcia treści naruszających prawa lub problematycznych (takich jak pornograficzne podróbki artystów) jest monumentalnie uciążliwy i nieefektywny proces, który można porównać do cyfrowego odpowiednika „Whack-a-Mole”.

Kiedy jednak zaproponowaliśmy, aby TikTok podjął podobne kroki, jak inni partnerzy naszej platformy, aby spróbować rozwiązać te problemy, zareagował najpierw obojętnością, a następnie zastraszeniem.

W miarę kontynuowania naszych negocjacji TikTok próbował nas zmusić, abyśmy zaakceptowali umowę  o wartości mniejszej niż poprzednia, znacznie niższej niż uczciwa wartość rynkowa i nieodzwierciedlającej wykładniczego wzrostu firmy. W jaki sposób próbował nas zastraszyć? Poprzez selektywne usuwanie muzyki niektórych naszych rozwijających się artystów, przy jednoczesnym utrzymaniu na platformie naszych globalnych gwiazd, które przyciągają publiczność.

Taktyka TikToka jest oczywista: użyj swojej platformy, aby skrzywdzić bezbronnych artystów i spróbuj zastraszyć nas, abyśmy zgodzili się na złą umowę, która niedocenia muzykę i szkodzi artystom i autorom piosenek, a także ich fanom. Nigdy tego nie zrobimy.

Zawsze będziemy walczyć w imieniu naszych artystów i autorów piosenek oraz bronić twórczej i komercyjnej wartości muzyki. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie niosą ze sobą działania TikToka, i nie lekceważymy, jakie będzie to oznaczać dla naszych artystów i ich fanów, którzy niestety znajdą się wśród osób, które zostaną narażone na krótkoterminowe konsekwencje niechęci TikToka do uderzenia w cokolwiek w pobliżu rynku. ofertę cenową i w znaczący sposób wywiązać się ze swoich obowiązków jako platformy społecznościowej. Mamy jednak nadrzędny obowiązek wobec naszych artystów, abyśmy walczyli o nowe porozumienie, na mocy którego otrzymają odpowiednie wynagrodzenie za swoją pracę, na platformie szanującej ludzką kreatywność, w środowisku bezpiecznym dla wszystkich i skutecznie moderowanym. Do swoich obowiązków podchodzimy z najwyższą powagą. Zastraszanie i groźby nigdy nie spowodują, że uchylimy się od tych obowiązków.

Co to oznacza dla TikToka i użytkowników aplikacji?

Zakończenie współpracy oznacza nic innego, jak to, że z aplikacji znikną piosenki autorstwa artystów, którzy należeli do Universal Music. Dodajmy, że portfolio wytwórni jest obszerne i znajduje się w nim wiele dobrze znanych wykonawców, np. Beatelsi, Drake, Taylor Swift, Justin Bieber, Adele czy Coldplay. W Polsce wśród artystów należących do Universal Music znajdziemt Young Igiego czy Sobla.

Oświadczenie TikToka

W odpowiedzi na list Universal, TikTok wydał oświadczenie:

To smutne i rozczarowujące, że Universal Music Group przedłożyła własną chciwość ponad interesy swoich artystów i autorów piosenek. Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universalu faktem jest, że firma zdecydowała się odejść od potężnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów. TikTok był w stanie osiągnąć umowy „przedstawiciele artystów” z każdą inną wytwórnią i wydawcą. Jest oczywiste, że egoistyczne działania Universalu nie leżą w najlepszym interesie artystów, autorów piosenek i fanów.

PS 30-minutowy klip na TikToku? Trwają testy nowego formatu [OPINIE]

Czy 30-minutowy filmik na TikToku to za dużo? Tego jeszcze nie wiemy, ale wiemy, że trwają testy długiego formatu, który być może niebawem pojawi się w aplikacji.

PS2 Universal Music Group chce walczyć ze sztuczną inteligencją w przemyśle muzycznym

UMG zwróciła się do platform streamingowych, takich jak Spotify czy Apple Music, by te nie udostępniały utworów podmiotom, które korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji, pozwalających na gromadzenie danych.