Wiedza buduje zaufanie, zaufanie buduje sprzedaż, czyli o content marketingu z nieco innej strony

Wiedza buduje zaufanie, zaufanie buduje sprzedaż, czyli o content marketingu z nieco innej strony
Mówiąc content marketing, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą nam artykuły sponsorowane, zwane najczęściej artykułami eksperckimi, których głównym celem jest sprzedaż i … jeszcze większa sprzedaż. Czy słusznie? I tak i nie.
O autorze
4 min czytania 2018-04-16

fot. unsplash.com

Nie, ponieważ content marketing to nie tylko „sucha” treść, którą udostępniasz czytelnikom wybranego portalu internetowego. To również infografiki, e-booki, czy też ciekawe wideo i animacje. Tak, ponieważ to właśnie artykuły eksperckie udostępniane w sieci stanowią jedno z najskuteczniejszych narzędzi content marketingu, które nie traci na swojej popularności. Nie, ponieważ nie powinieneś za główny cel stawiać sobie kosmicznego wzrostu sprzedaży spowodowanego publikacją kilku artykułów sponsorowanych, Tak, ponieważ artykuły eksperckie przekazują wiedzę, wiedza buduje zaufanie, a zaufanie… napędza ruch na Twojej stronie i w sklepie internetowym.

Słowo pisane największą ma moc

Z badania przeprowadzonego w 2016 roku przez Grupę Roboczą Content Marketing i Reklama Natywna, działającą przy IAB Polska wynika, że z narzędzi content marketingowych korzysta ponad 80% polskich firm. Jedynie 8% z nich zleca stworzenie treści na zewnątrz i najczęściej do ich publikacji wykorzystuje social media, firmową stronę oraz e-mailing. Artykuły eksperckie zostały uznane za najskuteczniejsze narzędzia content marketingu, publikowane na zewnętrznych serwisach.

Spójrz dalej i… wrzuć na luz

Jak wrzucić na luz i nie nastawiać się na natychmiastowy wzrost sprzedaży? Po pierwsze warto, abyś zechciał spojrzeć nieco dalej i wyjść poza ramy tradycyjnych form content marketingu, do których wszyscy, zarówno marketerzy, jak i odbiorcy są przyzwyczajeni, czyli do treści sponsorowanych. Po drugie musisz przekonać się, że decydując się na content marketing, w pierwszej kolejności powinieneś mieć na uwadze wiedzę, którą się dzielisz oraz zaufanie, które budujesz. Nie będziemy czarować, że sprzedaż oraz zainteresowanie, które chcesz wzbudzić tą formą promocji, nie są ważne – oczywiście, że są. Twierdzimy jednak, że większą frajdę, zarówno z publikacji, jak i samego faktu tworzenia treści eksperckich, które udostępniasz swoim odbiorcom, osiągniesz wtedy, gdy potraktujesz je jako narzędzie budzące zaufanie i gdy zabawisz się treściami, które tworzysz. Kontrowersyjne? Może w pewnym stopniu, jednak skuteczne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Decydując się na content marketing, powinieneś mieć na uwadze coś więcej, niż tylko wzrost sprzedaży, a mianowicie wytwarzanie „chemii” w kontakcie z potencjalnymi odbiorcami Twojego tekstu. Wydaje Ci się, że budowanie miłego wizerunku nie ma nic wspólnego ze wzrostem słupków sprzedażowych i jest jej zupełnie odwrotnym celem? I tutaj należy dokonać pewnych wyjaśnień.

Nachalna reklama? Odpuść!

Podstawowym celem, który przyświeca Ci podczas podejmowania decyzji o rozpoczęciu działań z zakresu content marketingu, jest wzrost sprzedaży – udostępniasz użytkownikom treść przyjazną dla nich, ciekawą i niebędącą na pierwszy rzut oka typową reklamą. I tu punkt dla Ciebie – o wiele łatwiej przecież zaangażować czytelnika i wzbudzić w nim zainteresowanie danym tematem, jeżeli dane zagadnienie z różnych powodów go interesuje, jest „na czasie”, czy też porusza ważny społecznie temat – wielu użytkowników Internetu omija nachalne formy reklamy i zwraca uwagę na treści „wychodzące” spod pióra eksperta oraz odpowiadające na dane pytanie, czy też wyczerpujące konkretne zagadnienie. Dlatego też o wiele chętniej kliknie artykuł, który niesie ze sobą wartościową treść. Nawet jeżeli został stworzony przy współudziale konkretnej firmy ubezpieczeniowej, spożywczej, czy też kosmetycznej, o czym dowiaduje się już po kilku chwilach lub po dojściu do końca artykułu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Masz wiedzę? Podziel się nią!

Jaki jest Twój atut? Wiedza, praktyka, i doświadczenie. To Twoje niezaprzeczalne plusy, które możesz z powodzeniem wykorzystać w działaniach z zakresu content marketingu. Nie chodzi o to, abyś wysoko zadzierał nosa, jednak swoją wiedzę wykorzystał z korzyścią dla siebie oraz przyszłych czytelników Działasz w branży ubezpieczeniowej i wiesz, że aby sprzedać, należy uświadomić Twoich potencjalnych klientów o zagrożeniach, jakie wynikają z braku posiadania ubezpieczenia? Pamiętaj, że Twoi internetowi czytelnicy – potencjalni klienci, nie różnią się niczym innym od tych, których obsługujesz w siedzibie swojej firmy. Twój content marketing powinien więc skupiać się na przekazaniu wiedzy eksperta oraz odpowiedzi na potrzeby klienta i pytania, które może Ci zadać.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nie ma jak ekspert

Twoi odbiorcy ufają ekspertom. Nie ma co kryć, że większość z nas im ufa. Często informacja, którą „poda” nam ekspert jest dla nas bardziej wiarygodna. Poziom zaufania do treści eksperckich można porównać do opinii naszych znajomych – to na ich doświadczeniu bardzo często lubimy polegać. Nie inaczej jest z treściami, w których możemy uzyskać odpowiedzi na ważne pytanie – tutaj doskonale sprawdzają się wywiady z osobami o wysokim autorytecie, współpracującymi z marką lub będącymi jej przedstawicielami.

Konsekwencją zdobywaj klienta

Konsekwentne pokazywanie się szerszej publiczności, w tym przypadku Twoim czytelnikom, pozwoli im na utożsamienie się, zaznajomienie z danym tematem, a także następnie stopniowe uświadomienie sobie ich potrzeb. Konsekwencja jest kluczem do wyrobienia w odbiorach pozytywnych nawyków, poszukiwania odpowiedzi na zadanie pytania, na potrzeby i wątpliwości – w pierwszej kolejności w wartościowej i eksperckiej lekturze, jaką oferujesz, po drugie w kierowaniu czytelników ku rozwiązaniom, które jako przedstawiciel marki/ekspert możesz im zaoferować.

Konsekwencja to jedno, a szersze spojrzenie to drugie. Regularne publikacje na wybranych, wartościowych i tematycznych portalach internetowych, opatrzone Twoim logo lub nazwą firmy, również takie, tworzone w celu wsparcia Twojego pozycjonowania pozwolą czytelnikom na nabranie zaufania do Ciebie – Ciebie, jako eksperta z danej dziedziny, a w konsekwencji marki, jako „dostawcy” docelowego produktu i usługi. Proste, prawda?

Klient poszukujący to Twój klient

W jaki sposób? Czytelnik szukający i świadomy to osoba, która ma konkretne potrzeby i szuka możliwości ich zaspokojenia. Nawet jeśli w danym momencie nie potrzebuje danego produktu lub usługi a widzi ciekawą treść, której już sam tytuł ją zainteresuje… osiągnąłeś połowę sukcesu. Marka, która jest obecna w sieci i w dużej mierze stawia na content marketing, będący jednym z podstawowych filarów reklamy internetowej ma dużą szansę, że potencjalny klient poszukujący konkretnej rzeczy trafi na jej stronę. Jakim sposobem? Poprzez np. Google AdWords, SEO, wpisy sponsorowane na Facebooku. Poprzez obecność Twojej marki, jej identyfikacji wizualnej, logotypu. Poprzez kojarzenie danej marki z konkretną usługą, produktem, zagadnieniem, ekspertem, tematem. Artykułem, który kiedyś przeczytał. Zagadnieniem, na które znalazł odpowiedź. Można to porównać do przysłowiowej nitki i kłębka.

Czy content marketing to jedynie artykuły sponsorowane?

Oczywiście, że nie. Większość firm stawia głównie na artykuły eksperckie, jednak nie zapominaj też o social media, newsletterze, informatorze. Content marketing to nie tylko „sucha” treść. To również ciekawie podane infografiki, animacje wyjaśniające, popularne video, czy też webinaria, ale i newslettery, e-booki i poradniki internetowe, udostępniane na Twojej stronie, profilach w mediach społecznościowych. Jak widzisz, możliwości jest wiele. Jeśli postawisz na content marketing w tradycyjnej formie artykuł eksperckiego – bardzo fajnie. Jeśli wolisz bardziej interaktywną i przyciągająca formę niebędącą typowym, poradnikowym artykułem, jeszcze lepiej. Pytanie, czy i w jaki sposób chcesz wykorzystać zarówno dostępne narzędzia, jak i posiadaną wiedzę, do rozwoju swojej firmy?