Agencja SW Research drugi rok z rzędu opracowała ogólnopolskie badanie dotyczące prestiżu zawodów z perspektywy Polaków – zrealizowano je w dniach 27-28.04.2022 r. na reprezentatywnej próbie n=1014 dorosłych Polaków w ramach badania omnibusowego OmniWatch48 (metoda – wywiady online). Tegoroczną listę otwiera zawód strażaka, którego szanuje 81% respondentów. Na kolejnych miejscach znalazły się zawody związane z ochroną życia i zdrowia – ratownik medyczny (80%), lekarz (72%) i pielęgniarka (70%).
– Ratowanie zdrowia i życia niejednokrotnie wiąże się z dużą dozą poświęcenia i bohaterstwa, co w naturalny sposób wywołuje w społeczeństwie wysoki szacunek dla przedstawicieli związanych z tą dziedziną życia. To tłumaczy tak wysoką pozycję strażaka i ratownika medycznego – komentuje wiceprezes agencji SW Research, Piotr Zimolzak.
Zobacz również
Wysoko znalazł się również profesor uniwersytetu (66%) i górnik (62%) – jak podkreślają eksperci z SW Research, na taki wynik wpływ miał kontekst i czas realizacji badania. Wysoka lokata górnika ma związek z niedawnymi katastrofami w kopalniach Pniówek i Zofiówka. Informacje o tragicznych wydarzeniach wywołały w ankietowanych silne emocje, współczucie i solidarność z ofiarami.
Ciekawa jest nowa pozycja zawodu informatyka – w tym roku ta profesja znalazła się na 7 miejscu (59%), co oznacza awans o 5 miejsc w porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem.
Najgorzej ocenione przez Polaków zostały profesje związane z działalnością publiczną. Ankietowani ocenili, że influencer jest najmniej szanowanym zawodem (wynik zaledwie 16%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Influencer to jedna z najmłodszych kategorii zawodowych i od momentu powstania tego terminu eksperci spierają się, czy jest to profesja sensu stricto – kontynuuje Zimolzak. Niezależnie od tego, znów należy brać pod uwagę kontekst ostatnich miesięcy, kiedy niektórych twórców internetowych dotykały kryzysy w social mediach (np. Ekipa Friza czy Team X). Również kontekst trwającej wojny mógł ujawnić niektóre słabości tego rodzaju działalności i podatności na czynniki zewnętrzne (np. blokada popularnych serwisów społecznościowych, nagła utrata followersów) czy występujące w dużym natężeniu tzw. fake-newsy – uzupełnia wiceprezes agencji SW Research.
Tylko nieco większym uznaniem cieszy się działacz partii politycznej (17%), youtuber (18%) oraz poseł na Sejm (19%). Niepokoi również słaba pozycja dziennikarza (36%), który powinien budzić zaufanie wśród swoich odbiorców.
PS
Jak pokazały zeszłoroczne afery scamowe – influencerzy nie zawsze grają fair. Zdarzają się także wśród nich osoby, które świadomie manipulują swoją widownią czy promują niewłaściwe idee. Czy jednak świat influencerów jest doszczętnie zepsuty? Dlaczego narodził się trend kryminalnych celebrytów? Jak commentery wpływa na ten rynek? O tym rozmawiają eksperci w specjalnym odcinku NowyMarketing Podcast.
PS 2
Są też dobre przykłady influence marketingu. Jedna z gwiazd futbolu zgromadziła na swoim koncie zawrotną liczbę obserwujących. Do jego fanów dotarł przekaz od lekarki z Charkowa, która opowiadała o realiach brutalnej wojny w Ukrainie.