Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Social Media (Cz. 4)

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Social Media (Cz. 4)
O podsumowanie roku 2016 w kategorii Social Media poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji, domów mediowych i firm specjalizujących się w marketingu w mediach społecznościowych. Zapraszamy do lektury.
O autorze
16 min czytania 2016-12-07

1. Marcin Żukowski, Team Leader, Mint Media
2. Patrycja Kubicka, Account Executive, LiquidThread
3. Marta Djakon, Social Media Specialist, They.pl
4. Julia Izmałkowa, Humanologist, CEO IZMAŁKOWA
5. Tytus Klepacz, Executive Creative Director, Ogilvy & Mather
6. Rafał Sobierajski, Head of Social Media, Clickad Interactive, Rafał Rybarczyk, Senior Social Media Planner, Clickad Interactive
7. Maciej Trojanowicz, Główny strateg w agencji Szeri Szeri
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >

Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >

Marcin Żukowski
Team Leader, Mint Media

Najważniejszy sukces 2016

Wydaje mi się, że dojrzewanie jest sukcesem marketerów, agencji i użytkowników. Można to zobaczyć obserwując to, że umiemy pomagać innym przez social media. Świetnym tego przykładem jest chociażby kampania Mastercard i WOŚP albo #GivingTuesday. Co ciekawe, coraz lepiej wykorzystujemy media społecznościowe do promocji akcji offline – tutaj nasuwa mi się na myśl akcja małej dziewczyny z Poznania, która pomogła chorej mamie organizując kiermasz osiedlowy. Miał być mały, jednak dzięki nagłośnieniu sprawy w social media stał się akcją na skalę krajową – i właśnie to możemy nazwać sukcesem.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największa porażka 2016

Od kilku lat obserwujemy wiele błędów, które popełniamy w social media. Ludzie stale udostępniają łańcuszki, kiepskie teledyski, polecają słabe produkty oraz padają ofiarami oszustw.

Najważniejsza zmiana w 2016

Po pierwsze, ciągle rośnie znaczenie social mediów i wchodzą one na wyższy poziom w budżetach marketingowych firm. Firmy nie są już na szczęście przywiązane do jednego kanału, a traktują social media holistycznie. Po drugie, do socialu wkracza live oraz snapchatyzacja. Te dwa zjawiska odkryły przed markami zupełnie nowy trend – pokazywanie świata tu i teraz, korzystając z zupełnie nowego, snapchatowego języka. A ten język wyszedł poza Snapchata i trafił na Facebooka, a także do kultury masowej. Po trzecie, Facebook Messenger i jego rozwój. To również ciekawy trend, który będzie się umacniał w przyszłości. W ogóle Facebook stał się czymś więcej niż tylko portalem, jest całym ekosystemem, który staje się coraz bardziej dynamiczny, podobnie jak content, który marki tworzą do social mediów. W tym roku rozwój dynamicznego contentu był również znaczącym zjawiskiem w social mediach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Najbardziej istotny jest rozwój dynamicznych formatów w social mediach, które kiedyś były narzędziami do komunikacji, a dziś stały się kombajnami mediowymi, w których mamy filmy, animacje, gify i wiele innych formatów, dzięki którym świat społecznościowy stał się bardziej żywy. Niewątpliwie dzięki tej dynamice coraz częściej przekaz przenika w ciekawy sposób również do innych mediów i vice versa, bo synergia mediów tradycyjnych czy innych nowych mediów z mediami społecznościowymi to również jeden z wiodących trendów 2016 roku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najciekawsze trendy w 2016

Snapchatyzacja – a więc komunikacja rodem ze Snapchata, zagościła u nas na dobre. Ten charakterystyczny sznyt, styl, kultura komunikacji, które są obecne na Instagramie, Facebooku i w innych mediach. Poza tym, dalszy rozwój storytellingu, który jest kluczowy w budowaniu skutecznej komunikacji w mediach. Influencerzy to kolejny, ważny trend, który bym podkreślił – nie blogerzy, vlogerzy, ale influencerzy, bo liczy się ich opinia, a nie narzędzie, z którego korzystają by ją wyrazić.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Elastyczność, empatia i efektywność – 3xE. Elastyczność, bo trzeba ciągle być na bieżąco i dopasowywać się zmieniających się realiów. Empatia, bo kluczowe jest zrozumienie klientów i odbiorców kampanii. Efektywność, bo warto pamiętać, że wszelkie działania marketingowe muszą prowadzić do wzrostu sprzedaży.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Brandowe to „Legendy polskie” Allegro. Fajny pomysł i ciekawa realizacja, dzięki której świat reklamy, branded contentu i kultury znów się wymieszał. Z korzyścią dla widzów. Z kolei świetny przykład wykorzystania influencerów daje nam akcja „łap jaja”. Warto tu wymienić także „Check it before it’s removed” za to, że wykorzystało to, co denerwuje wielu w social mediach, a więc algorytmy i to w słusznej sprawie. I projekt z mojego podwórka – „Remember” dla Muzeum Auschwitz-Birkenau. Miałem przyjemność go współtworzyć i dzięki social mediom projekt dotarł do kilku milionów ludzi na świecie. A jeśli chodzi o content to ten rok zdecydowanie wygrywa reklama Kenzo.

Ocena obecnej kondycji branży

Od dłuższego czasu obserwujemy, że branża dojrzewa, dorasta do bycia poważną działką marketingu, a nie tylko parciem na lajki i fanów. Jedni odchodzą, inni przychodzą, pewne działania się konsolidują, ale wciąż jest tu pole dla nowych graczy. Całkiem sympatycznie, ma to potencjał.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Ciągłe! To na pewno domena social mediów, że zmiany stale im towarzyszą. Niczego nie będę przewidywał, bo to jak wróżenie z fusów. Na pewno jednak trzeba być na zmiany gotowym i nie należy myśleć o rozwoju swojej komunikacji w oparciu o jedno konkretne narzędzie, a raczej o cały ekosystem i kulturę komunikacji w social mediach by być przygotowanym na zmiany.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Trudno gdybać, ale podejrzewam, że podobne jak w 2016, a więc ciągłe odpowiadanie na pytanie – do czego te social media są nam w ogóle potrzebne. I dopasowywanie odpowiedzi w zależności od sytuacji i okoliczności, bo każdemu media społecznościowe mogą się przydać w innym celu. To cel określa naszą motywację i sens korzystania z nich.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Według mnie przekaz będzie jeszcze bardziej personalizowany. Marki już mocno wyeksploatowały obszar social media marketingu i teraz użytkowników jest coraz trudniej zaskoczyć. Personalizacja daje takie możliwości, bo odpowiednio spersonalizowana komunikacja i wykorzystanie odpowiednich narzędzi daje możliwość zaskoczenia użytkownika i wzbudzenia w nim emocji. Oprócz tego personalizacja w social mediach to także trend związany z rozwojem w nich marek osobistych, których jesteśmy coraz bardziej świadomi, a marketing daje nam całe spektrum możliwości i szans, aby wykorzystać w nim marki osobiste.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na ludzi. To oni stoją za mediami społecznościowymi i to przez nich, z nimi i dla nich musimy robić dobry marketing. To właśnie ludzie tworzą przekaz, są jego odbiorcami i jego dystrybutorami. Nie da się robić social mediów bez empatii.

————————————————-

Patrycja Kubicka
Account Executive, LiquidThread

Wydarzenie roku

W Polsce #CzarnyProtest, na świecie wybory prezydenckie w USA.

#CzarnyProtest to bezprecedensowa sytuacja w polskich mediach społecznościowych. Pierwszy raz na naszym podwórku, ruch, który narodził się w social mediach, w ciągu zaledwie kilku dni przerodził się w wielką akcję społeczną i wyprowadził na ulice tysiące protestujących. Pokazało to jak olbrzymi potencjał drzemie w mediach społecznościowych – błyskawiczne dzielenie się informacjami, wymiana poglądów i solidaryzowanie się we wspólnej sprawie.

Wydarzeniem roku 2016 na pewno są też wybory prezydenckie w USA. Cały świat śledził kampanię wyborczą poprzez media społecznościowe. Miliony komentarzy, dyskusji, memów i przeróbek zalewały sieć przez ostatnich kilka miesięcy, osiągając apogeum na ostatnie dni przed wyborami. Kampania w USA ujawniła także problem pojawiających się w sieci nieprawdziwych i niezweryfikowanych informacji, które mogły kształtować opinie wyborców.

Sukces roku

Nie możemy już powiedzieć, że Snapchat to chwilowy trend. Snapchat w tym momencie wyznacza kierunek, za którym podążają inne platformy. Niewątpliwym sukcesem jest sposób rozwoju platformy – odpowiadanie na potrzeby użytkowników (Memories), proponowanie innowacyjnych rozwiązań (Spectacles) i przemyślane ich wdrażanie. Szczególnie podkreślają to pełne desperacji ruchy konkurencji – kopiowanie rozwiązań i nieustanne oglądanie się na przeciwnika.

Porażka roku

Pokemon Go, ale nie jest to tak gorzka porażka. Ogromne zainteresowanie grą, którego twórcy nie przewidzieli, było początkiem problemów aplikacji. Nieustanne problemy techniczne powodowały frustrację w użytkownikach i blokowały wdrażanie przełomowych funkcjonalności, które utrzymałyby zainteresowanie grą. Na korzyść aplikacji na pewno przemawia wypromowanie technologii AR oraz zebranie niesamowitego big data o użytkownikach.

Kampania roku

W ciągu 24h ponad 224mln ludzi wyświetliło snapchatowy lens Taco Bell i zamieniło swoją głowę w wielkie taco. Co prawda, firma zapłaciła za to pewnie ponad 700 000$ i niektórzy uważają, że absolutnie jej się to nie opłacało, bo to tylko jeden dzień i nie da się policzyć, ile taco dzięki temu sprzedali. Oczywiście, że działań socialowych nie da się zazwyczaj przełożyć na sprzedaż, ale nie ma wątpliwości, że mają one wpływ na inne wskaźniki, które determinują decyzje zakupowe.

Trend roku

Większość z nas nie rozdziela już życia offline i online, online stało się jedynie kolejną płaszczyzną naszego życia. Spędzamy w social mediach czy aplikacjach długie godziny i chcąc nie chcąc musimy to miejsce dzielić z ludźmi, którzy niekoniecznie zgadzają się z nami i których my nie do końca rozumiemy. Hejt jest wszechobecny w sieci od praktycznie samego początku, dlatego teraz nadszedł czas by wypracować pewne zasady funkcjonowania społeczności. Działalność HejtStop, nagrodzona akcja społeczna #RyjKuźniara czy szereg mniejszych aktywacji jak przytulhejtera.pl pokazują, jak ważne dla nas jest zatrzymanie rozwoju tego zjawiska.

Prognozy na 2017 rok

1. Rok 2017 zdecydowanie będzie należał do video live, biorąc pod uwagę wszystkie platformy socialowe. Marki powoli dodają do komunikacji video live, szczególnie na Snapchacie, Facebooku i Instagramie, a sami użytkownicy powoli oswajają się z tworzeniem treści w czasie rzeczywistym. Jednak oficjalny charakter Facebooka raczej spowoduje, że video live będą tworzyć głównie marki czy influencerzy. Snapchat czy Instagram zostaną pierwszym wyborem przeciętnych użytkowników.

2. W 2017 roku marki jeszcze mocniej postawią na content. Wielu marketerów i klientów dostrzegło, że wrzucanie postów o ciężkim poniedziałku czy radości z piątku jest zaśmiecaniem feeda i niewiele wnosi do budowania komunikacji marki w social media.

3. Potencjał e-commercowy platform społecznościowych jest niezaprzeczalny. Z roku na rok ilość zakupów dokonywanych online rośnie i niewątpliwie social media kierują ogromny ruch do sklepów. Po co więc w ogóle wychodzić z platformy by zrobić zakupy?

————————————————-

Marta Djakon
Social Media Specialist, They.pl

Najważniejszy sukces 2016

Rozwój. Branża socialowa nigdy nie stoi w miejscu. Na najpopularniejszych kanałach komunikacyjnych pojawiają się funkcje, o których nawet nie myśleliśmy na początku ubiegłego roku. Dodatkowo nasi klienci coraz chętniej korzystają z tych nowych rozwiązań. W tym momencie nikogo nie dziwi już obecność marek na Snapchacie czy przeprowadzenie akcji real time na Tinderze. Nie można zapomnieć też o najistotniejszym elemencie naszej pracy, czyli odbiorcach – a oni również się zmieniają i codziennie rzucają nam nowe wyzwania.

Największa porażka 2016

Porażek było kilka, jeśli jednak miałabym wskazać tylko jedną, będzie to możliwość zamieszczania postów 360 na Facebooku. Kiedy tylko pojawiła się ta funkcja, większość marek wykorzystała ją w swojej komunikacji. I chociaż nikt nie zaprzeczy, że takie treści są atrakcyjne wizualnie, niestety odbiorcy nie podchwycili tego trendu.

Najważniejsza zmiana w 2016

Trudno wybrać, która tegoroczna zmiana była najważniejsza. Pojawienie się sklepu na Facebooku i zapowiedź tej samej funkcji na Instagramie pokazują, że media społecznościowe podążają w bardzo sprzedażowym kierunku. Z drugiej strony ogromne zainteresowanie live wideo czy możliwość snapowania na Messengerze i Instagramie udowadniają, że odbiorcy nadal, przede wszystkim, szukają na socialach rozrywki.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

„Śmierć” aplikacji Vine. A przede wszystkim powód, przez który zniknęła. Trend na krótkie, zabawne wideo nie mija, co wykorzystują najpopularniejsze aplikacje, wprowadzające nowe funkcje. Skopiowanie najciekawszych opcji Snapa przez Instagram i Messenger pokazuje też, jak zaostrza się walka o użytkowników.

Najciekawsze trendy w 2016

Niesłabnący trend to influencer marketing. Kampanie tworzone z internetowymi celebrytami nadal bardzo dobrze się sprawdzają. Kluczowe jest oczywiście dopasowanie produktu do influencera. Świetny przykład stanowi tegoroczna seria filmów na YouTubie Krzysztofa Gonciarza i Intela – nie trzeba koniecznie współpracować z najpopularniejszymi, by dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Co więcej, internetowi celebryci właśnie zaczęli pojawiać się na bilbordach – to tylko pokazuje, jak rośnie ich znaczenie w reklamie.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Działania organiczne. Dziś bez budżetu reklamowego praktycznie nie ma możliwości, by dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Dodatkowo treści muszą zwracać uwagę – tak duża ilość contentu we wszystkich kanałach sprawia, że odbiorcy przestają go dostrzegać.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Na uwagę zasługuje na pewno webturniej TubularUncover – akcja Adidasa, w której połączono świat offline i online. Wykorzystanie trzech kanałów socialowych jednocześnie – Facebooka Mentions, Instagrama i Snapchata, udział znanej influencerki, real time, angażujące zadania dla odbiorców. W tej akcji wszystko do siebie pasowało. Dużo pracy, ale też niesamowity efekt.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Sposób komunikacji – zarówno ze strony marek, jak i odbiorców. Wprowadzone w tym roku boty stają się coraz popularniejsze i powszechniej wykorzystywane. Natomiast reakcje na Facebooku, na które wszyscy czekaliśmy, pokazują, że użytkownicy do podzielenia sią opinią chętniej wykorzystują możliwość wyboru odpowiedniej emotikonki niż napisania komentarza.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wyzwanie jest co roku takie samo – wzbudzić długoterminowe zainteresowanie odbiorców. Case Pokemon Go czy kilkudniowa ekscytacja Prismą pokazuje, że już nie wystarczy dobry produkt bądź usługa. Jeśli nie będziemy zaskakiwać, obserwatorzy szybko przeniosą się w inne, ciekawsze miejsce.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Zainteresowanie głosowaniem na żywo pokazuje, że odbiorcy chętnie przyjmują wszystkie treści wideo, szczególnie te, które dzieją się w czasie rzeczywistym. Rosnąca popularność Snapchata potwierdza, że użytkownicy lubią podglądać codzienne życie, oczekują naturalności i spontaniczności. Właśnie w tym kierunku powinny podążać marki w komunikacji.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Narzędzia reklamowe udostępniają coraz więcej możliwości dotarcia do odbiorców. Jednocześnie odbiorcy coraz bardziej alergicznie reagują na reklamy – one ich po prostu irytują. Nie bez powodu Polacy są liderami w korzystaniu z AdBlocka. W związku z tym należy skupić się na jak najlepszym dopasowaniu reklamy do odbiorcy.

————————————————-

Julia Izmałkowa
Humanologist, CEO IZMAŁKOWA

Najważniejszy Sukces 2016

To, że Facebookowi nadal udaje się utrzymać najmłodszą grupę użytkowników, Snapchatowi – ściągnąć trochę starszą, a Instagram rozkochał w sobie wszystkich.

Największa porażka 2016

To, że fałszywe wiadomości zdecydowały o wyborze Trumpa na prezydenta USA.

Najważniejsza zmiana w 2016

Powolna śmierć Twittera oraz powolny proces, w wyniku którego Facebook staje się „uncool”.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Nowa funkcja Facebooka: live stream.

Najciekawsze trendy w 2016

Sprzedaż w social media – to, co widzimy w naszych kanałach społecznościowych nie tylko „lajkujemy”, ale też chcemy szybko i wygodnie kupić. W  2017 roku szczególnie w tym kontekście wzrośnie rola  messengera i Instagrama.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Social media są jak Wielki Brat – wiedzą o nas więcej niż my na swój temat –  i nie wierzę, że cokolwiek się w tej materii zmieni. Dlatego najtrudniejszym wyzwaniem są działania PR-owe związane z tym, żeby  nie były tak postrzegane.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

„Check it before it’s removed” – Pink Ribbon Germany. Doskonała akcja, która nie walczyła przeciwko polityce prywatności Facebooka, ale wykorzystała ją na swoją korzyść. Znakomite przygotowanie, mega odwaga. Gigantycznych sukces.

Ocena obecnej kondycji branży

Im więcej robimy badań na temat mediów społecznościowych, tym mniejsze mamy poczucie, że cokolwiek posuwa się do przodu, zwłaszcza jeżeli mówimy o wiedzy i świadomości działań. Większość bardziej czuje niż wie. Bardziej ma nadzieję niż jest pewna.

Katostrofalny jest poziom kreatywności działań w mediach społecznościowych. Najczęściej przewijają nam się te same, banalne, sztywne akcje, bez uwzględniania insightów czy jakiejkolwiek wiedzy na temat ludzi, dla których są stworzone.

Jakie zmiany czekają nas w 2017?

Wzrost znaczenia Instagrama.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017?

Kwestia prywatności i fałszywych wiadomości na Facebooku.

Spam na Instagramie.

Znużenie ludzi nadmiarem kanałów.

Frustracja blogerów i marek związana z permanentnymi zmianami algorytmów i brak wiedzy „jak to okiełznać?”.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017?

Na zmianę podejścia ludzi w stosunku do mediów społecznościowych.

Zaczyna się redefinicja tego, czym jest poszczególne medium dla różnych segmentów.

Istnieje też zasadnicze różnicowanie w zależności od kategorii. I dopóki nadal będziemy tworzyć tak szeroki segment jak MAMY, STUDENCI, OSOBY GOTUJĄCE, dopóty nie będziemy wykorzystywać nawet 10 % możliwości mediów społecznościowych.

Nie ma takiego segmentu jak KOBIETA PRACUJĄCA, tak samo, jak nie ma takiego segmentu jak DZIECI. A świat składa się z dużo większej ilości mikrokosmosów i media społecznościowe dają nam możliwości doskonałej komunikacji z nimi.

Musimy tylko zaakceptować fakt, że jest bardziej różnorodnie, niż byśmy chcieli.

Cóż… nikt nie obiecywał, że będzie łatwiej.

Za to może być tylko skuteczniej.

————————————————-

Tytus Klepacz
Executive Creative Director, Ogilvy & Mather

Najważniejszy sukces 2016

Wreszcie szuka się kreatywności w wykorzystaniu Facebooka jako medium i dużych spójnych platform na dłuższy czas. Ostatnio ze smakiem obejrzałem fanpejdż Lidla. Bardzo fajne. I momentami śmieszne. Serio.

Największa porażka 2016

Bloggerzy. Prowadzenie fanpejdży za 4000 zł i tzw. “kalendarze postów”. Wciąż nie możemy zrozumieć, że do kreacji na Facebooku warto podchodzić jak do porządnej reklamy prasowej. No i okazało się, że żyjemy na Facebooku w klubach wzajemnej adoracji – pod kloszami – w otoczeniu tylko sobie podobnych. Znowu przegraliśmy.

Najważniejsza zmiana w 2016

Możliwość coraz dokładniejszego określania profilu odbiorcy komunikatów pozwala nagle zacząć myśleć o targetowania na Facebooku, jako o bardzo ciekawym narzędziu do opowiadania złożonych historii. Narzędziu kreatywnym. Interesującej formie storytellingu.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Facebook Marketplace. Za chwilę sprzedaż stanie się narzędziem kreatywnym. Interesującą formą storytellingu.

Najciekawsze trendy w 2016

Niewiele wiem o trendach.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Hejt, przez który Facebook (i mnóstwo innych miejsc w światowej sieci internetowej) staje się przestrzenią, w której coraz mniej chce się być.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Ze świata, to chyba najbardziej podobała mi się komunikacja serialu “Stranger Things” i kanwy z ilustrowanymi historyjkami dla dzieci “The Kidsbook Collection”. W Polsce, relacja live z eksperymentu dla Amnesty International “I welcome” od DDB&tribal.

Ocena obecnej kondycji branży

Bez komentarza.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Coraz więcej sposobów i narzędzi do targetowania; kolejne modyfikacje i rozwój formatów reklamowych, które coraz bardziej będą stawały się elementem nie tylko strategii, ale przede wszystkim kreatywnego podejścia do komunikacji i dialogu.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Obrona ludzkiego mózgu przed narzędziami z serii “programmatic” – można to zdanie interpretować conajmniej dwuznacznie.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Programmatic wygra. No i jak zwykle: ROZWÓJ MOBILE.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na siebie wreszcie. Robić rzeczy, których nie trzeba się wstydzić.

————————————————-

Rafał Sobierajski, Head of Social Media, Clickad Interactive
Rafał Rybarczyk, Senior Social Media Planner, Clickad Interactive

Najważniejszy sukces 2016

Zdecydowanie wygrywa Allegro. Nie dlatego, że zrobili wysokobudżetowe produkcje filmowe na światowym poziomie, ale dlatego, że doskonale zaplanowali ich dystrybucję w mediach społecznościowych. No i zaangażowanie nie tylko aktorów filmowych i telewizyjnych, ale i tych bardziej kojarzonych z internetem (Mishon).

Największa porażka 2016

Ogólny brak zrozumienia internetu zarówno przez marki, jak i użytkowników. Konkursy przeprowadzane niezgodnie z regulaminem Facebooka, z drugiej strony rzesze użytkowników udostępniających zdjęcia luksusowych aut i domków letniskowych „bez folii” to wciąż plaga.

Oraz „snapchat w Messengerze” – serio, nie znam wielu osób, które korzystają regularnie z tego formatu. 🙂

Najważniejsza zmiana w 2016

Ewolucja Instagrama, którą niektórzy nazywają po prostu „zesnapieniem”. Facebook, do którego przecież Instagram należy, nie boi się wdrażać nowych rozwiązań znacząco zmieniających serwis, nawet, jeśli mówiąc dyplomatycznie, bliżej im do rozwiązań konkurencji.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Wybory w USA, a raczej to, co się wokół nich działo. Specjalne serwisy kluczowych portali, komunikowane w mediach społecznościowych, komunikacja samych kandydatów oraz cały ekosystem Twittera.

Najciekawsze trendy w 2016

LIVE wideo we wszystkich serwisach. Zaczęło się od Periscope, o którym mało kto teraz pamięta, bo transmisje LIVE stały się powszechne na Facebooku, a od niedawna również na Instagramie.

Warto też obserwować rozwój technologii VR pod kątem wykorzystania w komunikacji.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Dostosowanie narzędzi, zarówno software’owych (aplikacje) jak i hardware’owych (smartfony, akcesoria) do coraz bardziej profesjonalnej komunikacji wideo w mediach społecznościowych.

Oraz przekonanie klientów, że czasy, kiedy CPC było najważniejsze, powoli mijają. 😉

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Ponownie „Legendy Polskie” Allegro. Internet i social media po raz pierwszy stały się wyłącznym kanałem dystrybucji tak wysokojakościowej, budżetowej produkcji filmowej.

Ocena obecnej kondycji branży

Wciąż rozwojowa. 🙂 Na pewno zwiększyła się świadomość klientów w kwestii komunikacji w poszczególnych kanałach mediów społecznościowych, potrzeba tworzenia oryginalnego, dedykowanego contentu, dywersyfikacji treści do różnych kanałów, potrzeba opowiedzenia historii, a nie tylko pokazania produktu, i to jest duża zasługa agencji, które edukują klientów.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Nowe narzędzia służące polepszeniu komunikacji wideo – czy to natywne rozwiązania w ramach istniejących serwisów społecznościowych, czy też nowe byty. Profesjonalizacja komunikacji opartej na wideo to niemal pewny trend, zarówno po stronie marek, jak i użytkowników.

Zmiany czekają też formaty reklamowe: Wszystko zmierza ku jeszcze większej interaktywności rozwiązań i sposobom zaangażowania użytkownika

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Komunikacja do sektora TEEN, który jest dużo bardziej odporny na przekaz choćby minimalnie brandowany, oraz do sektora, który jeszcze niedawno był TEEN, a obecnie jest w stanie sam konsumować i podejmować decyzje zakupowe. Wywołanie pozytywnych emocji w stosunku do marki, nie mówiąc o stworzeniu i utrzymaniu statusu „love brand”, będzie trudniejsze jak nigdy do tej pory.

Trzeba też mieć na uwadze bardzo szybki wzrost konsumpcji mediów społecznościowych na urządzeniach mobilnych, co oznacza dostosowanie działań reklamowych do tego formatu.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Powszechność profesjonalnych treści wideo, idąca za coraz większą powszechnością narzędzi umożliwiających tworzenie: kamery, smartfony, drony.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Client service w social media, często niedoceniany. Media społecznościowe stają się „pierwszą linią” kontaktu konsumenta, często niezadowolonego, z marką, w komunikacji na tym samym poziomie najważniejszy jest pierwszy kontakt i szybkie rozwiązanie problemu.

No i gaming i gamerzy – to przestał być temat dla nastolatków i marek technologicznych, dlatego trzeba mieć na uwadze możliwość dostosowania przekazu do tej tematyki i do odbiorców zainteresowanych gamingiem.

————————————————-

Maciej Trojanowicz
Główny strateg w agencji Szeri Szeri (grupa AdNext)

Największy sukces 2016

Jednym z sukcesów jest na pewno zwycięstwo blogera Konrada Kruczkowskiego (HaloZiemia.pl) w prestiżowym konkursie o Nagrodę Newsweeka im. Teresy Torańskiej za reportaż roku. To dowód na to, że internetowi twórcy mogą tworzyć wybitną jakość i rywalizować jak równi z równymi ze świetnymi dziennikarzami. To także jaskółka nadziei na to, że jakościowe i ambitne treści mają szanse przebić się przez gąszcz głupkowatych „czelendży” na YouTube.

Największa porażka 2016

Ciężko mi sobie przypomnieć jakieś wydarzenie czy trend, które byłoby na tyle duże i istotne, że mogłoby się ubiegać o to miano. W każdym tygodniu mają miejsce mniejsze lub większe porażki, lecz są one dostrzegane głównie w naszym środowisku i rzadko dokonują większego spustoszenia w szerszej świadomości odbiorców.

Największa zmiana 2016

Twórcy w kampaniach reklamowych nie są już jedynie „wisienką na torcie” marketingu, często z przypadku, jako ciekawy akcent. Coraz częściej wiele kampanii jest układanych pod blogerów, youtuberów czy innych twórców i to wokół nich buduje się kanały komunikacji klientów, landing page produktowe, konkursy i inne aktywności. To niesie za sobą pieczołowitą weryfikację twórców na etapie selekcji: nie ma już klientów, którzy nie sprawdzą demografii, nie oszacują faktycznych zasięgów (liczba fanów na Facebooku znaczy coraz mniej) twórcy przed podpisaniem z nim umowy.

Najważniejsze wydarzenie 2016

Z braku poważniejszych pomysłów wymieniłbym aferę z amerykańskiego rynku YouTube, kiedy okazało się, że największa gwiazda gamingowego wideo PewDiePie przyjął niemałe pieniądze od dystrybutora gry „Shadow of Mordor” i promował grę bez oznaczania treści sponsorowanych. Zwróciło to uwagę wielu twórcom i klientom na właściwie najważniejszą wartość współpracy z twórcami: wiarygodność.

Najciekawsze trendy 2016

Twórcy internetowi są coraz częściej wykorzystywani w szerokich kampaniach reklamowych, nie tylko w ramach własnych ekosystemów mediowych. Ostatnio kiedy byłem w kinie, w paśmie reklam przed seansem miałem dwie z rzędu reklamy z udziałem twórców znanych z Internetu. Marki coraz częściej stawiają na renomowane nazwiska z Internetu zamiast nikomu nieznanych statystów lub przereklamowanych i zbyt drogich celebrytów.

Najtrudniejsze wyzwania 2016

Poszerzanie ekosystemu mediów. Niedawny upadek platformy Vine uświadomił wszystkim, że stawianie na jednego konia może się skończyć katastrofą. Wielu twórców, którzy wypłynęli na Vine jednego dnia stracili cały swój dorobek. Ci lepiej orientujący się w specyfice mediów na swoim sukcesie na Vine budowali cały ekosystem, poszerzając go o YouTube, blogi, Facebooka i całą resztę. To nauczka dla wszystkich: dywersyfikacja to termin, z którym każdy powinien się zapoznać.

Najciekawsza kampania 2016

Nie było chyba w tym roku żadnej kampanii wyjątkowo zapadającej w pamięć. Coraz częściej korzysta się ze znanych i bezpiecznych rozwiązań, które gwarantują osiągnięcie zakładanych celów.

Ocena obecnej kondycji branży

Rozczarowani muszą być ludzie, którzy wieszczyli koniec blogosfery, youtuberów i innych twórców. Ci mają się z każdym rokiem coraz lepiej, jest ich coraz więcej, zyskują coraz większe uznanie u odbiorców, a co za tym idzie – rosną budżety na kampanie reklamowe z ich udziałem. Liczba briefów rośnie lawinowo, obecnie są one jak hydra – odpowiesz na jeden, a w jego miejsce przyjdą trzy kolejne.

Jakie zmiany czekają nas w 2017?

Jeszcze więcej wideo. Już obecnie wielu twórców (do niedawna zagorzali blogerzy unikający wideo niczym ognia) wiedzą, że w obecnym trendzie zanikania czytelnictwa produkcja treści wideo jest właściwie konieczna. Umiejętne połączenie różnych rodzajów treści oraz formatów to recepta na sukces.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017?

Edukacja. I to wszystkich stron. Twórcy muszą odważniej stawiać na jakość i poważne treści, bo rozrywka jest już dość solidnie zagospodarowana, a są klienci, którzy oczekują jednak bardziej poważnych treści i coraz bardziej otwierają się na pracę z twórcami. Z drugiej strony, edukować należy też nadal klientów, którzy wciąż nierzadko traktują twórców niczym stare media, dyktując im warunki, a nie wsłuchując się w ich sugestie. Kampania z twórcami nie jest zleceniem emisji banera, a poszukiwaniem złotego środka, który zadowoli wszystkie trzy strony: klienta, twórcę i odbiorcę. Z naciskiem na tego ostatniego.

Jakich trendów należy spodziewać się w 2017?

Z opóźnieniem do Polski przywędrował trend powrotu do dailyvlogowania na wzór Casey Neistata. Ten co prawda niedawno zakończył ten projekt, ale wydaje mi się, że polskim twórcom nie przeszkodzi to spróbowania swoich sił w codziennym wideo. Jednak, podobnie jak Casey większość zapewne się wypali szybciej niż Amerykanin.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017?

Na pojawiające się nowe twarze. Twórców, których można angażować do kampanii reklamowych jest masa, ale niewielu spełnia oczekiwania klienta (zasięg, jakość ponad rozrywkę, demografia). Zaś ci, którzy je spełniają mają zbyt wiele kampanii, co zaniża ich wiarygodność. Albo zbyt wysokie oczekiwania finansowe. Potrzebni są nowi, świetni jakościowo, merytorycznie i zasięgowi twórcy. To zaś sprawi, że cały rynek się ustabilizuje.