10 przepisów na zachęcenie do głosowania w konkursie

10 przepisów na zachęcenie do głosowania w konkursie
23 września zostały wręczone Ekomersy 2013 - wyróżnienia dla produktów, usług i osób, przyczyniających się do rozwoju rynku e-commerce. W gronie laureatów znaleźli się m.in. click apps, Trusted Shops, Shoper, Paczkomaty InPost, GetResponse i ANSWEAR.com. Jak nominowani walczyli o zwycięstwo?
O autorze
9 min czytania 2013-09-27

W drugiej edycji konkursu Ekomersy, organizowanego podczas jesiennych Targów eHandlu przez Fundację Polak 2.0 przyznano nagrody w 9 kategoriach. O ostatecznym wyniku konkursu zdecydowała łączna liczba punktów wyrażona w wyniku procentowym otrzymana po głosowaniu Internautów (40% głosów) i Jurorów (60% głosów).

W gronie Rady Jurorów znaleźli się m.in. Grzegorz Mogilewski (Biznes w Sieci), który poprowadził Galę wręczenia nagród, Arkadiusz Widawski (Online Marketing Polska), Paweł Tkaczyk, Jacek Gadzinowski, Artur Kurasiński, Maciek Budzich, Paweł Wojciechowski (Weltbild.pl), Maciej Idzikowski (NEO24.PL) i Michał Samojlik, pomysłodawca i właściciel MamStartup i NowegoMarketingu. 

Ekomersa 2013 za szczególny wkład na rzecz rozwoju rynku e-commerce otrzymał Tomasz Karwatka. Oto jak pozostali nominowani starali się, by pozyskać głosy internautów i jurorów:

ANSWEAR.com

O zdobyciu Ekomersa przez ANSWEAR.com za akcję „Hipsterska Broda” w kategorii “Najlepsza akcja promocyjna dla e-sklepu” opowiada Wojciech Tomaszewski dyrektor ds. marketingu i e-commerce ANSWEAR.com:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Potraktowaliśmy konkurs „Ekomersy 2013” jako dobrą zabawę (tak samo zresztą jak samą akcję z hipsterską brodą) i nie podejmowaliśmy prawie żadnych działań agitacyjnych. Nie kupowaliśmy głosów, ba, nawet nie użyliśmy swojej kilkusettysięcznej bazy newsletterowej. Kampanię prowadziliśmy jedynie na facebooku, w dodatku na stosunkowo niewielką skale. Poprosiliśmy 2 razy naszych fanów o głosy w formie postów oraz założyliśmy wydarzenie pod nazwą „Pomóż brodzie wygrać Ekomersy 2013”.

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli chodzi o głosowanie jury, to wydaje się, że mogło nam pomóc podsumowanie akcji, które umieściliśmy „w sieci” kilka tygodni wcześniej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

I oczywiście naprawdę udane rezultaty kampanii, szczególnie biorąc pod uwagę wartość inwestycji z naszej strony. Czyli można domniemywać, że o naszej wygranej zadecydowały głównie względy merytoryczne co bardzo nas cieszy. Korzystając z uprzejmości redakcji NowegoMarketingu chciałbym niniejszym podziękować wszystkim internautom i członkom jury, którym spodobała się nasza akcja i którzy zdecydowali się oddać na nas swój głos. Już niedługo postaramy się Was zaskoczyć po raz kolejny. I oczywiście zgarnąć Ekomersa 2014 😉

click apps

Jak o Ekomersa 2013 w kategorii “Najlepszy produkt/usługa wspomagająca sprzedaż w internecie” starał się click apps? Komentuje Joanna Nowicka specjalista ds. PR:

Do tematu Ekomersów podeszliśmy luźno, zupełnie nie spodziewając się wygranej. Zastosowaliśmy raczej standardowe formy agitacji i mamy nadzieję nie zbyt natarczywe. Pojawiły się dwa wpisy na naszym wallu, były też posty na profilach prywatnych i na fanpage’ach naszych partnerów. Dodatkowo wsparliśmy się mailingiem do bazy ok. 5000 rekordów wysłanym dwukrotnie, czego skutkiem było 110 dodatkowych głosów. Oczywiście pracownicy zaangażowali się w aktywizację znajomych, co przyniosło bardzo dobry efekt i za co jesteśmy wszystkim bardzo wdzięczni.

Ogromnym zaskoczeniem było dla nas wsparcie ze strony fanów. Jeden z nich nagrał film na YT, który został obejrzany ponad 300 razy. Dzięki Jan!

Klientów zachęcaliśmy do głosowania dniem zakupów za free. Na stronie pojawił się banner zachęcający do głosowania. Przy postach nie wspieraliśmy się Facebook ADS, więc jesteśmy szczególnie szczęśliwi, że udało się zwyciężyć tak niskim nakładem kosztów. Bardzo nas cieszy uznanie ze strony Jury, których opinia stanowiła 60% oceny.

Myślę, że im bardziej kreatywny pomysł na zaangażowanie fanów i klientów, tym lepszy efekt możemy osiągnąć, jednak wszystko zależy od tego jak bardzo nasi klienci, odbiorcy i pracownicy są związani z marką i chcą ją wspierać. Nasi widocznie bardzo 🙂

Dla wszystkich uczestników V Targów eHandlu mamy konkurs na Instagramie. Dodawajcie zdjęcia z hashtagiem #targiehandlu. Najwyżej ocenione foto wygrywa wdrożenie dowolnej aplikacji click apps na wybranym fanpage’u. 

GetResponse

– Ekomersy to z wielu powodów najważniejsza nagroda branży e-commerce. O wynikach głosowania decydują zarówno internauci, jak i kapituła złożona z czołowych przedstawicieli branży. Tym bardziej cieszy nas zdobycie tej nagrody, że nie podjęliśmy spektakularnych działań komunikacyjnych, aby zachęcić do głosowania na GetResponse. W przeciwieństwie do innych firm ograniczyliśmy się do mailingu, posta na blogu i kilku informacji na Facebooku, a i tak udało nam się zdobyć pierwsze miejsce w naszej kategorii. Wniosek jest zatem taki, że marka GetResponse kojarzy się internautom już nie tylko z e-mail marketingiem, ale również zaufaniem, solidnością i skutecznością – mówi Natalia Paczóska brand manager GetResponse.

Paczkomaty InPost

Paczkomaty InPost po raz drugi otrzymały wyróżnienie w postaci Ekomersa w kategorii „Najlepszy produkt/usługa wspierająca logistykę e-sklepu”.

– W tym jak i ubiegłym roku zawalczyliśmy o głosy przede wszystkim z pomocą naszych klientów i pracowników firmy, którzy jak nikt inny znają naszą usługę. Głównym kanałem naszej komunikacji był fanpage na Facebooku – 270 861 fanów. Cieszymy się, że zawsze możemy na nich liczyć. Kolejnym sposobem dotarcia był mailing do wszystkich pracowników oraz użytkowników Paczkomatów.

Kolejna fala wsparcia wpłynęła po mailingu skierowanym do wszystkich pracowników firmy. Postanowiliśmy podejść z odrobiną dystansu i mailing od Prezesa Rafała Brzoski zatytułowaliśmy „Facebook w pracy? Teraz możesz! Głosuj!”. Dość nietypowy tytuł przyniósł bardzo zadowalający odzew.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z odzewu naszych klientów, fanów i wszystkich pracowników. Bez ich zaangażowania nie udałoby nam się osiągnąć najwyższej liczby głosów w całym konkursie – 952 i uzyskać aż 39% w finalnym rozliczeniu.

Z dobrych praktyk nie powinno się rezygnować Zeszłoroczny model działania, okazał się być tak samo skuteczny i tym razem. Jesteśmy przekonani, że i w przyszłej edycji konkursu otrzymamy nominację i znów zawalczymy o pierwsze miejsce.

– Jesteśmy przekonani, że to nie pomysły na zdobywanie głosów, ale przede wszystkim idea usługi, a co za tym idzie wygoda i pewność, które w Paczkomatach klienci cenią najbardziej, spowodowały że Paczkomaty zwyciężyły w swojej kategorii i są niekwestionowanym liderem w branży – komentuje Karolina Kozłowska Dyrektor Marketingu.


Shoper

O ponownym zwycięstwie w kategorii “Najlepsza platforma sklepowa” opowiada Michał Ziółkowski Marketing Manager:

Jako zeszłoroczny laureat, już od momentu ogłoszenia nominacji czuliśmy pewną presję. Z jednej strony zawsze można chwalić się już zdobytą statuetką (nieważne, z którego roku); z drugiej strony jednak, otrzymanie jej po raz drugi byłoby potwierdzeniem, że to nie był przypadek. Mieliśmy trochę pomysłów na kreatywną walkę o głosy, ale w sumie z braku czasu wykorzystaliśmy tylko standardowe kanały komunikacji z klientami.

  • wysłaliśmy newsletter do bazy naszych subskrybentów (11,3 tys. kont)
  • każdy admin sklepu na ekranie logowania do swojego panelu widział komunikat o głosowaniu
  • każdy sklep otrzymał też wiadomość wyświetlaną w panelu sklepu
  • info o głosowaniu znajdowało się też w stopkach e-maili wysyłanych przez nasz BOK
  • daliśmy też znać na naszym profilu na Google+

Czyli w sumie niedużo. Nie obiecywaliśmy ratowania fok, stypendiów dla misiów koala, ani podwyżek dla nauczycieli. W ten sposób uzbieraliśmy nasze 519 głosów, co dało solidną przewagę nad konkurentami.

Pewnie gdyby nasza pozycja była zagrożona, to spróbowalibyśmy czegoś więcej. Ale wiedzieliśmy, że i tak ważniejsze będą głosy Jury, dlatego bardziej staraliśmy się np. zdążyć z informacją o finiszu prac nad w pełni responsywnym panelem administracyjnym sklepu, czyli realną innowacją i przewagą konkurencyjną.

Bardzo nam miło, że aż tylu klientów dało nam swój głos. Nasz zespół liczy około 20 osób, więc sami nie mogliśmy sobie wiele naklikać 😉 Pewnie za rok znów powalczymy. Do trzech razy sztuka.

Shoplo

W kategorii “Innowacja roku” nagrodę zdobyło Shoplo, o czym opowiada Agnieszka Lekszycka, Marketing Specialist:

W kampanii skupiliśmy się przede wszystkim na naszych klientach – w końcu to oni znają Shoplo najlepiej i ich zdanie jest najbardziej wiarygodne. Szczerze mówiąc, byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni ich wsparciem – właściciele sklepów na naszej platformie często publikowali informację o konkursie i zachęcali do oddania na nas głosu.

Czy mniej konwencjonalnie:

 

Wpisy te nie tylko były dla nas miłym feedbackiem, ale także przyniosły nam wiele głosów. Wielu z klientów, którzy o nas pisali w social media skupia bowiem społeczności liczące kilkanaście lub kilkaset tysięcy fanów.

Oprócz tego, sami aktywnie działaliśmy na naszym fanpejdżu. Wrzucaliśmy posty zarówno konwencjonalne, jak i mniej. Na przykład:

Część z postów dodatkowo promowaliśmy, korzystając z Facebook Ads. Wiele głosów przynieśli nam też nasi Partnerzy – przede wszystkim PayLane i GetResponse, którzy zachęcali do głosowania na nas między innymi na swoich facebookowych profilach 🙂

 

Poza przytaczanymi pomysłami, wykorzystaliśmy też bardziej standardowe metody jak mailing do klientów, wpis na blogu, bannery w stopce i na naszej stronie internetowej.

 

Ponadto, w czasie głosowania staraliśmy się zintensyfikować naszą obecność w mediach, publikując nasze artykuły na branżowych portalach.

Ogólnie rzecz biorąc, byliśmy bardzo zadowoleni z zaangażowania zarówno naszych fanów jak i klientów w walkę o Ekomersa. Wielu z nich poczuło, że to także Oni są częścią konkursu, więc chętnie udostępniali informacje o naszym uczestnictwie, dopytywali o wyniki i wspierali nas swoimi głosami.

Trusted Shops

O zdobyciu Ekomersa 2013 w kategorii “Najlepszy produkt/usługa wspierająca ekspansję międzynarodową e-sklepów” opowiada Anna Rak Country Manager Trusted Shops w Polsce:

W tym roku po raz pierwszy braliśmy udział w konkursie Ekomersy 2013. Zależało nam na tym, aby jak najszersze grono osób dowiedziało się o naszej nominacji. W tym celu akcję promocyjną prowadziliśmy równolegle w wielu kanałach:

  • w regularnie wysyłanym biuletynie eksperckim zamieściliśmy baner zachęcający do głosowania na Trusted Shops w konkursie.
  • nakręciliśmy krótki filmik, w którym nasi polscy i międzynarodowi pracownicy marki podali bardzo moce argumenty, dlaczego to nasz zespół zasługuje na statuetkę. Filmik był promowany w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku.
  • na naszym firmowym blogu zamieściliśmy wpis o nominacji wraz z linkiem do naszej produkcji
  • każdy pracownik Trusted Shops zamieścił w swojej stopce niewielki banner z informacją o naszym udziale w Ekomersach i prośbą o wsparcie
  • krótko przed wydarzeniem wzięliśmy udział w konferencji eCommerce Standard. W trakcie wydarzenia przekazaliśmy informację o nominacji naszym partnerom i osobom odwiedzającym stoisko Trusted Shops.

Wszystkie działania przyniosły zamierzony skutek – statuetka Ekomers 2013 trafiła w nasze ręce. Warto wspomnieć, że znacząca była także ocena jurorów, a ci znają nas z dodatkowej działalności na rzecz rozwoju polskiego rynku e-commerce.

Z działań promocyjnych, które podjęliśmy najlepiej sprawdził się filmik, który umieściliśmy na naszym kanale w serwisie YouTube, a następnie promowaliśmy na Facebooku. W jego produkcję zaangażował się cały zespół, co zdecydowanie przypadło do gustu naszym fanom. W ciągu tygodnia uzyskaliśmy ponad 500 wyświetleń w serwisie Youtube.com Jest to dla nas ogromny sukces, a nasi pracownicy doskonale sprawdzili się w roli aktorów.

Staramy się być blisko naszych klientów. Aktywnie słuchamy i szybko odpowiadamy na pojawiające się pytania lub wątpliwości. W przygotowanym przez nas filmiku pokazaliśmy konkretne osoby, które ciężko pracują na nasz wspólny sukces. W prosty sposób poprosiliśmy o wsparcie naszych fanów, którzy nas nie zawiedli. Stały kontakt z klientem, przyjazny wizerunek firmy oraz odrobina dobrego humoru to moim zdaniem klucz do budowania zaangażowania w sieci.


Jak agitowali do głosowania na swoje produkty i usługi pozostali nominowani?

PayLane

O agitacji prowadzonej przez PayLane opowiada Ula Lachowicz, Brand Manager:

Wszystko działo się online. Angażowaliśmy naszych klientów, partnerów, biznesowych, subskrybentów, fanów, znajomych itd. Myślę, że tu nie będę oryginalna. Natomiast forma namawiania do głosowania była ciekawa. Postawiliśmy sobie za hasło przewodnie pracę i kreatywność. Ponieważ wielu osobom ciężko sobie wyobrazić, jak wygląda praca w instytucji płatniczej postanowiliśmy pokazać, że naprawdę ciężko pracujemy i zasługujemy na głosy… Oczywiście z przymrużeniem oka. Przygotowaliśmy sesję zdjęciową pracowników PayLane z myślą o działaniach w social media. Tam odbiorcy są najbardziej nastawieni na „lekki” przekaz czy żart. Zdjęcia „ludzi pracy” pojawiły się w różnych odsłonach na Facebooku, Twitterze, Google Plusie.

Część wykorzystaliśmy także w działaniach e-mail marketingu oraz do komunikacji wśród pracowników i współpracowników, a także na naszym blogu.

Wspieraliśmy się także w pozyskiwaniu głosów z partnerami i klientami jak choćby z Shoplo czy GetResponse. Wiele było także zaangażowania samych naszych pracowników, co stało się częstym tematem rozmów podczas Targów eHandlu. Coś co nam wydawało się zupełnie naturalne, że pracownicy chętnie wzięli udział w (tak naprawdę) akcji promocyjnej i sami przygotowali stroje/pomysły, okazało się bardzo zaskakujące dla innych.

W social media opublikowaliśmy najpierw zdjęcie grupowe, które wywołało najbardziej pozytywną i najszerszą reakcję wśród fanów oraz wspomnienia w mediach –  Dziennik Internautów czy na stronie nagród Ekomersy. Przygotowaliśmy także covery do różnych social mediów. Po jakimś czasie przypomnieliśmy, że wciąż gonimy e-komersa. Tuż przed zakończeniem głosowania wzięliśmy internautów na litość, a pod koniec postraszyliśmy. Z klientami i partnerami zachęcaliśmy fanów do wspólnego głosowania. Dodatkowo zachęcaliśmy do głosowania czytelników naszego bloga, do klientów, partnerów subskrybentów wysyłaliśmy newslettery.

I najważniejsze! Na koniec nie zapomnieliśmy oczywiście podziękować wszystkim za głosy:

Staraliśmy się, by nasza komunikacja we wszystkich kanałach była spójna, ale jednocześnie subtelnie dostosowana do odbiorców.

Na najwięcej pozwoliliśmy sobie oczywiście na Facebooku i tu reakcja była od razu zauważalna (like, share’y, nowi fani strony oraz wzrost liczby głosów). Głosowały na nas osoby, którym spodobał się nas sposób komunikacji i zachęcania do głosowania (oraz zapewne dystans do siebie). Jednak bardzo dużo dał nam także kontakt z klientami i partnerami za pośrednictwem maili czy newsletterów. Tutaj komunikacja była bardziej stonowana, a głosy były wyrazem docenienia naszej rzeczywistej długofalowej współpracy, obsługi klienta czy funkcjonowania naszego rozwiązania płatniczego. Nie musieliśmy rozśmieszać, by zachęcić do oddania głosów.

PricePanorama.com

– Nie chcieliśmy spamować specjalnie naszych klientów czy fanów, bo rozumiemy, że i bez tego „mają co lubić”. Całości tematu dopełniały coraz bardziej absurdalne próby zdobycia lajków przez niektóre firmy. Dlatego nasze pomysły zaczęły krążyć wokół tego jak zrobić dobre wrażenie właśnie na jury. Wykorzystując pomysł Orange z dnia blogera na Facebooku [dedykowane życzenia w postaci reklamy, którą mogła zobaczyć tylko określona osoba – przyp. red.] zaczęliśmy wyszukiwać członków jury. Dla tych, których udało się odnaleźć ze 100% pewnością przygotowaliśmy kampanię reklamową. Reklamy osobne dla każdego jurora. W sumie 22 kreacje, zawierające dwie spersonalizowane reklamy.

Czy się opłaciło? Ekomersa nie dostaliśmy, zebraliśmy za to wiele pochlebnych komentarzy. Wielu członków Jury wchodziło w interakcję z reklamami w aktualnościach – udostępniając je, komentując lub lajkując. Ruch na PricePanorama.com wzrósł, pojawiły się także zapytania od klientów – mówią Konrad Latkowski i Marek Małachowski z Grupy Manubia (pełne case study).

SMSAPI.pl

– Podczas walki o Ekomersa skupiliśmy się jedynie na akcji meczu footballu amerykańskiego. Film nagraliśmy i zmontowaliśmy w 2 h: 

Reklamowaliśmy go na FB (target ecommerce’owy) i mailingiem do własnej bazy (nasi klienci i partnerzy). Wygrać nie wygraliśmy, ale cieszy nas wynik wiralowy akcji. Podpowiem, że to jeszcze nie koniec 🙂 – zdradza Andrzej Ogonowski dyrektor marketingu i PR SMSAPI.pl.

Podczas Gali wręczenia nagród firma starała się przejąć nagrodę:

NowyMarketing objął Ekomersy patronatem medialnym.