fot. usnplasch.com
1.Maciej Wosk, Senior Social Media Project Manager w K2 Media
2. Barbara Drapała, Paid Social Expert w agencji Performics
3. Aneta Jabłońska, Head of Social Media w agencji VanLeif
4. Krzysztof Polit, Social Media & Content Coordinator w Reprise
5. Marcin Stan, Członek Zarządu Cityboard Media
6. Andrzej Haczykowski, Social Media Planner Digital Resolution (Grupa OMD)
7. Marta Mróz, Social Media Manager, GoldenSubmarine
8. Karolina Kumor, Social Media Manager, More Bananas
Pierwszą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Piątą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Zobacz również
Maciej Wosk
Senior Social Media Project Manager w K2 Media
Najważniejszy sukces 2017
Zdecydowanie Instagram Stories. W bardzo krótkim czasie Instagram zagarnął dla siebie wielki kawałek tego tortu i pokazał, że z powodzeniem może konkurować ze Snapchatem. Wprowadzenie tego formatu było bardzo dobrym posunięciem. Dzięki niemu użytkownicy mogą dać wyraz swojej kreatywności, a reklamodawcy zyskali nowy, ciekawy format.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Największa porażka 2017
Chyba każdy pamięta film na, którym funkcjonariusze ochrony siłą wyprowadzają pasażera samolotu linii lotniczych United Airlines? Film w błyskawicznym tempie obiegł świat i był szeroko komentowany, a odpowiedź przewoźnika zamieszczona w social mediach, zamiast załagodzić sytuację, tylko ją pogorszyła.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsza zmiana w 2017
Zwiększenie ilości znaków na Twitterze? Raczej, nie. Moim zdaniem najważniejszą zmianą 2017 roku było wprowadzenie w ekosystem Facebooka chatbotów. Messengerowe boty stwarzają wiele nowych możliwości dla reklamodawców, wystarczy je tylko umiejętnie wykorzystać. Bo kto by nie chciał zamawiać pizzy czy taksówki z poziomu Messengera?
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Największym wydarzeniem był przeprowadzony w wielu polskich miastach Czarny Protest. Social media odegrały w nim bardzo istotną rolę. Tysiące wydarzeń założonych na Facebooku zrzeszyło ze sobą wszystkie protestujące przeciwko prawu antyaborcyjnemu kobiety. O wydarzeniu było głośno również w zagranicznych mediach.
Najciekawsze trendy w 2017
2017 rok był rokiem video, w różnych jego odsłonach. Relacje live na Facebooku i Instagramie szybko zyskały na popularności. Również wertykalne video, znane dotąd jedynie ze Snapchata, rozprzestrzeniło się poza tę platformę. Ostatnia nowość – relacja live z podzielonym ekranem na Instagramie potwierdza, że sposobów na wykorzystanie video contentu jest jeszcze sporo.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Największym wyzwaniem w 2017 i każdym poprzednim roku było ciągłe doskonalenie posiadanego warsztatu tak, by móc tworzyć wysoce efektywne kampanie. Odpowiednio przygotowane media plany, przemyślana strategia i starannie przygotowana kreacja pozwalają nam z roku na rok tworzyć lepsze i skuteczniejsze kampanie.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
„Check it before it’s removed” – kampania walcząca z rakiem piersi była najciekawszą akcją social mediową w 2017 roku. Jej mechanizm był prosty: kobiety wrzucały na swoje konta zdjęcia pokazujące piersi i opatrzone hasłem: Check it before it’s removed, a moderacja Facebooka i Instagrama usuwała je w oparciu o przyjęte standardy dla materiałów przedstawiających nagie ciało. Wymowne, proste i bardzo skuteczne.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża, zdaje się być w dobrej kondycji. Widać to choćby po rosnących budżetach przeznaczanych na działania w social mediach. Facebook natomiast ciągle tworzy nowe narzędzia i rozwiązania, które mają na celu wsparcie sprzedaży w kanałach społecznościowych. Działania te zmierzają do tego, aby z czasem stał się on pełnoprawną platformą do prowadzenia działań e-commerce.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Zwiększenie roli social media jako kanałów sprzedaży za sprawą rozwiązań dostarczanych przez Facebooka. Możliwość prowadzenia zaawansowanych kampanii sprzedażowych i uproszczenie procesu zakupowego, dzięki takim rozwiązaniom jak choćby chatboty. Jednym słowem więcej i prościej.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Jak wyróżnić się z tłumu? Największym wyzwaniem, jakie sobie stawiamy, jest tworzenie zaskakujących kampanii, czyli takich, które zostaną zapamiętane przez użytkowników otrzymujących codziennie setki powiadomień, maili i sponsorowanych postów. W czasach, w których reklama jest wszechobecna, musimy postarać się odnaleźć oryginalne rozwiązania, które wyróżnią markę.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Z pewnością będą to kolejne rozwiązania dedykowane działaniom w mobile’u. Osobiście czekam też na rozwój i ciekawe wykorzystanie technologii augmented/virtual reality.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Szczególną uwagę powinniśmy skierować na odpowiedni dobór narzędzi i kanałów komunikacyjnych. Nawet najciekawsze koncepty kreatywne mogą zostać niezauważone, jeśli nie zostaną właściwie ulokowane. Zasada ta dotyczy również współpracy z influencerami – powinniśmy pamiętać o ich prawidłowym dopasowaniu względem DNA marki.
————————————————-
Barbara Drapała
Paid Social Expert w agencji Performics
Najważniejszy sukces 2017
Instagram Stories. Mimo że funkcja ta została organicznie wprowadzona w 2016 to reklamy są dostępne od kwietnia 2017. Wiele osób podchodziło sceptycznie, a okazało się, że był to złoty strzał. Liczba użytkowników Instagrama w Polsce wynosi ponad 5 milionów, z czego aż 73% z korzysta ze Stories. Snapchat ma nie tylko o 26% mniej użytkowników w Polsce, ale również o wiele mniej możliwości targetowania niż Instagram.
Największa porażka 2017
Snapchat, który przegapił pewien moment. Przynajmniej na rynku polskim. Reklamy na Snapchacie były dostępne tylko dla nielicznych. Był moment, że każdy chciał je zrobić, ale musiał zrobić je przez Dostawcę. Teraz mało kto chce, bo może je zrobić sam, dużo taniej na Insta Stories.
Najważniejsza zmiana w 2017
Liderem zmian był Mark Zuckerberg. Nie było miesiąca, aby nie pojawił się news, że Facebook wprowadza kolejną nową funkcję albo testuje wersję beta na wybranych rynkach. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie Collection Ads (połączenie sekcji sklep z kanwą), które urozmaicają formaty oraz zwiększają eksplorację produktów przez konsumentów. Jest to atrakcyjna forma prezentowania asortymentu w mediach społecznościowych oraz kolejny ukłon w stronę e-commerce. Niestety nie ma jeszcze możliwości dokonywania płatności z poziomu Facebooka, więc dodatkowa karta wydłuża ścieżkę zakupową. Jednakże mimo wszystko jest to doskonałe rozwiązanie zwłaszcza dla branży fashion i beauty.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zmiana limitów znaków na Twitterze. Skończyła się pewna epoka.
Najciekawsze trendy w 2017
Boty, boty i jeszcze raz boty. Coraz więcej marek decyduje się na boty i widzi w tym rozwiązaniu potencjał dla swojego biznesu. Na Messengerze możemy spotkać zarówno testy w stylu „Sprawdź, jaka szminka pasujecie do Ciebie.”, konkursy z nagrodami, jak i call center. Ostatnie odpowiada na podejście „tu i teraz” oraz wszystko jest w zasięgu Twojego smartphona. Mijają czasy, gdy wisieliśmy na słuchawce i próbowaliśmy dodzwonić się do naszego operatora. Teraz wszystko można załatwić z botem. Szybciej. Taniej. O ile się nie zacina. 😉
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Dbałość o jakość transmisji live. Wiele marek pokusiło się o programy kulinarne, talk show czy kręcenie teledysku 360 w trakcie transmisji live, jak to zrobiło EB razem z Tym Typem Mesem. Liczba transmisji wzrosła zwłaszcza po tym, jak Facebook udostępnił wszystkim reklamodawcom możliwość promocji transmisji. Jednakże jeszcze trochę czasu upłynie zanim wszyscy będą mieli szybkie łączę, a obraz nie będzie rozpikselowany.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Mercedes Benz z kampanią #GrowUp skierowaną do millenialsów. Pełne energii i autentyzmu spoty, które pokazują, że można dorosnąć nie tracąc przy tym polotu i nie wpadając w banał. Chapeau bas!
Ocena obecnej kondycji branży
Marki coraz więcej inwestują w paid social (według badania IAB za pierwsze półrocze2017 wydatki na paid social wzrosły o 16%), zwłaszcza w kampanie na Facebooku i Instagramie, bo kanały te dają największe możliwości targetownia, doboru formatów oraz celów. Ma to szczególne znaczenie dla e-commerce, gdyż użytkownicy są coraz bardziej wymagający, a konkurencja coraz większa. W związku z tym kolejnym ważnym obszarem są kreacje, oprawa wizualna. Nie tylko stawki, ale w dużej mierze jakość treści wpływa na jego pozycje w news feedzie.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Facebook konsekwentnie umacnia swoją pozycję i stara się zmiażdżyć konkurencję. Mieliśmy już cios wymierzony w Snapchata (wprowadzenie Stories na Instagramie), You Tube (uniemożliwienie otworzenia video poza Facebookiem), LinkedIn (testowanie opcji generowania CV) czy OLX (stworzenie Marketplace). Myślę, że to dopiero początek… Dodatkowo Facebook testuje funkcję Eksploruj Aktualności, w ramach której widoczne będą posty uznane za interesujące dla danego użytkownika. Wszystkie pozostałe będą przeniesione do drugiego news feeda. W praktyce oznacza to, że stawki mogą wzrosnąć, a główny kanał aktualności będzie towarem luksusowym. Jest to szczególnie interesujące w kontekście wprowadzenia transparentności reklam.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
RODO. 🙂 To będzie największe wyzwanie dla marek i marketerów. Jest wiele niedopowiedzeń co można, a czego nie można zrobić. Interpretacja prawa jest trudna, a marki często współpracują z wieloma podmiotami, co może skutkować rozproszeniem odpowiedzialności.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Moim zdaniem kolejny rok będzie również należał do botów. Świadczy o tym chociażby fakt, że w 2018 będzie dostępna wtyczka zaimplementowana na WWW i umożliwiająca rozmowę z messengerowym botem z zachowaniem całej historii konwersacji. To będzie kolejny argument dla marek, aby zainwestować w boty.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na zmiany wynikające z RODO i ich przełożenie chociażby na lead adsy czy Custom Audience.
————————————————-
Aneta Jabłońska
Head of Social Media w agencji VanLeif
Najważniejszy sukces 2017
Rok 2017 to kolejny rok należący do Facebooka. W 2017 roku liczba użytkowników przekroczyła 2 mld – to tyle ilu mieszkańców miała Ziemia w 1930 roku!
Największa porażka 2017
500 000 zł przelane na konto Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, wycofanie ze sprzedaży w niektórych państwowych spółkach i bojkot produktu przez konsumentów. Tyle kosztował firmę Maspex post szydzący z Powstania Warszawskiego opublikowany 1 sierpnia na Instagramie marki Tiger. Trudno w 2017 roku o większy kryzys, który rozpoczął się w mediach społecznościowych i tak mocno wpłynął na biznes. Pod koniec sierpnia ukazała się seria artykułów o ponownym wzroście sprzedaży produktu, jednak publikacje opierały się na danych dotyczących sprzedaży w 500 małych sklepach. Nie można więc ich traktować jako wiarygodnej podstawy do stwierdzenia wzrostu sprzedaży produktu, a to, że marka odnotowała spadek, wiadomo na pewno.
Najważniejsza zmiana w 2017
Branża jest na tyle dynamiczna, że trudno wybrać najważniejszą zmianę roku. Rok 2017 obfitował w zmiany związane z kampanią reklamową, a w szczególności wprowadzenie nowych formatów reklamowych: reklam na Messengerze oraz w trakcie odtwarzania wideo. Można to potraktować jako najważniejszą zmianę, również w kontekście wyzwań, przed którymi stoi branża, ale to już odpowiedź na kolejne pytanie.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Zdecydowanie akcja #metoo. Nie bez powodu magazyn Time uznał akcję za „Człowieka roku”. To najlepszy przykład tego, że jeden wpis w mediach społecznościowych może wywołać falę reakcji społecznych i mieć ogromny wpływ na realny świat.
Najciekawsze trendy w 2017
W prognozach stawianych w 2016 roku na rok 2017 powtarzało się jedno słowo: wideo. Prognoza ta sprawdziła się i rok 2017, jak i prawdopodobnie przyszłe lata, należał do kontentu wideo. Niezależnie od formatu, długości i jakości widać znaczny wzrost zarówno konsumpcji, jak i produkcji kontentu wideo. Kolejnym trendem wartym uwagi jest próba automatyzacji komunikacji z konsumentem w postaci chat botów. Rozwój sztucznej inteligencji jest nieunikniony i obecnie — niesamowicie dynamiczny. Chat boty są zarówno ciekawym narzędziem, jak i wciąż bardzo niedoskonałym (odpowiedzi wysyłane w nieodpowiednim czasie, niedostosowanie odpowiedzi do zapytania konsumenta).
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Coraz większym wyzwaniem staje się content blindness, a co za tym idzie – coraz ostrzejsza walka o uwagę konsumenta w mediach społecznościowych. Marki robią, co mogą – kontent jest ciekawszy, Facebook robi co może – wprowadza nowe formaty reklamowe, jednak problem i tak narasta.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Nie wiem, czy najciekawsza, ale z pewnością najdziwniejsza akcja 2017 roku: wizualizacja Łukasza Jakóbiaka spotkania z Ellen DeGeneres. Na tym tle — kampania żadnej marki nie była tak zaskakująca.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża mediów społecznościowych zmienną jest. Na pewno coraz bardziej się rozrasta, dojrzewa i wzrasta poziom profesjonalizmu, stąd np.: spada liczba sytuacji kryzysowych. Więc ogólna ocena to 4+.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Według raportu Natalii Hatalskiej opublikowanego na początku 2017 roku czeka nas spadek zainteresowania mediami społecznościowymi. W 2017 roku to się nie wydarzyło – popularność najważniejszych serwisów społecznościowych wzrosła, a nie zmalała. Czy zatem wydarzy się to w 2018 roku?
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Takie same jak w 2017 roku.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Z pewnością należy się spodziewać zmiany traktowania kanałów społecznościowych – coraz więcej marketerów zacznie szukać odpowiedzi „Po co dany kanał mi jest potrzebny?” oraz „Jakie cele chcę osiągnąć poprzez prowadzenie danego kanału?”. Część marketerów już oczywiście odpowiedziała sobie na te pytania, ale nie wszyscy. Myślę, że 2018 rok będzie dalszym szukaniem odpowiedzi. W związku z tym — część marek może kompletnie przebudować strategię komunikacji w mediach społecznościowych np.: zrezygnuje z regularnej komunikacji na rzecz intensywnych działań na czas kampanii.
W odpowiedzi na content blindness wzrośnie również znaczenie spersonalizowanego, niestandardowego kontentu. Powoli marki będą odchodzić od kreacji wpisanych w konkretne formatki na rzecz publikowania autentycznych zdjęć, czy viralowych filmików – większy nacisk zostanie położony na autentyczność niż perfekcję kontentu.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Od kilku lat wróży się „koniec Facebooka” i jakoś tego końca nie widać. Mimo to, myślę, że w 2018 roku szczególnie należy zwrócić uwagę na Instagrama. Obecnie w Polsce Instagram najczęściej jest traktowany jako ten drugi, dodatkowy kanał komunikacji. Powoli będzie się to zmieniać – wzrost kosztów kampanii reklamowych na FB, przy wciąż wysokim organicznym zasięgu na Instagramie, sprawi, że marki zaczną traktować ten kanał bardziej poważnie.
————————————————-
Krzysztof Polit
Social Media & Content Coordinator w Reprise
Najważniejszy sukces 2017
Największym sukcesem dla naszej branży jest rosnące znaczenie mediów społecznościowych, zarówno pod kątem procentowego udziału w budżetach, jak i znaczenia tego medium. Od paru lat największe brandy stawiają na stałe, przemyślane działania w SM tworząc dedykowany content, jednak w 2017 roku odczuliśmy ten trend również na mniejszych markach.
Dowodem na zmieniający się rynek jest coraz większe znaczenie social mediów w agendach konferencji – w tym roku, po raz pierwszy, organizatorzy dwudniowej konferencja I tego co widzimy w planach na 2018 – mają zamiar to powtórzyć.
Największa porażka 2017
W 2017 bez wątpienia jako jedną z największych porażek możemy uznać kryzys Tigera. Wszystko zaczęło się od postu na Instagramie 1-go sierpnia, gdzie został opublikowany obraźliwy gest z copy nawiązującym do 73. Rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Internauci rozpoczęli zagorzałą dyskusję na ten temat, również wskazując na wcześniejsze, także kontrowersyjne kreacje. Całość przybrała tak dużą skalę, że nawet agencja JWT, obsługująca markę oraz Maspex opublikował publiczne przeprosiny, a sam producent przelał znaczącą kwotę w ramach zbiórki „Pomoc dla Powstańców”. Ostatecznie agencja JWT oraz Maspex zakończyły współpracę.
Najważniejsza zmiana w 2017
Jedno z najnowszych mediów społecznościowych — Snapchat — w 2016 przyciągnął do siebie mnóstwo młodych użytkowników, oferując im krótkie treści dostępne tylko przez 24 godziny. Gdy Facebook dodał tę funkcjonalność m.in. na Instagramie (Insta Stories), zostały one początkowo bardzo sceptycznie przyjęte. Jednak konsekwencja Facebooka sprawiła, że w 2017 roku Insta Stories przebiły popularnością swój pierwowzór, czyli Snapchata i stały się używane przez użytkowników podobnie często jak Snap.
Najciekawsze trendy w 2017
Niezwykle ciekawym zjawiskiem jest przeobrażanie się Facebooka. Narzędzie, które do tej pory pełniło określone funkcje i miało swój kierunek, mocno poszerza swoją funkcjonalność. Jak to robii? Kupując istniejące narzędzia, które powstają i rosną na popularności, albo przechwytując mechanizmy od konkurentów (np. Snapchat). W tym momencie Facebook to nie tylko źródło informacji o znajomych i markach, ale także miejsce, gdzie możemy m.in. kupić lub sprzedać coś, zarezerwować bilety do kina, a już wkrótce – także poznać nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach do naszych (uderzenie w funkcjonalność Tindera).
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Największym wyzwaniem jest stała edukacja Klientów na temat szybko zmieniającego się środowiska, w którym działają ich brandy. Coś, co działało w pierwszym kwartale – prawdopodobnie nie zadziała w trzecim, dlatego pomocna byłaby spora otwartość oraz elastyczność z ich strony. Doskonałym przykładem jest nie znajomość Edge Rank, który od dłuższego czasu działa na Facebooku oraz Instagramie. Nadal spotyka się osoby reprezentujące duże marki, dla których liczba fanów jest ważnym wskaźnikiem obrazującym sukces brandu w mediach społecznościowych.
Z kolei użytkownicy, dla których media społecznościowe to środowisko naturalne, są bardzo wyczuleni na jakość komunikacji, stając się bardzo wymagającymi odbiorcami.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Najciekawszą kampanią była świąteczna akcja Allegro (English for begginers). Kampania opierająca się na trafionych insightach, poruszyła serca wielu ludzi. Była intensywnie udostępniana, a także odbiła się sporym echem za granicą. Co również bardzo ważne – od paru lat Allegro utrzymując konsekwentnie poziom swoich świątecznych kampanii — sprawia, że ludzie wraz ze zbliżającym się końcem roku czekają na jej nową odsłonę.
Jakie zmiany i wyzwania czekają nas w 2018
Jednym z wyzwań będzie rozsądne inwestowanie w Influencer marketing i stałe poszerzanie wiedzy na temat tego typu działań. Ostatnie lata pokazały nam, że internetowi celebryci to wielka siła, która oprócz działań wizerunkowych jest w stanie wygenerować szerokie zasięgi. Musimy jednak nauczyć się umiejętnie korzystać z możliwości, jakie oferuje nam Influencer marketing. Przy planowaniu współpracy z internetowymi twórcami warto brać pod uwagę to, że z jednej strony są oni bardzo dobrą drogą dotarcia do określonych grup docelowych, ale z drugiej strony — ilość reklamowanych przez nich produktów i usług jest bardzo duża, przez co coraz ciężej o wiarygodność. W 2018 roku warto będzie skupić się na lepszym dopasowywaniu twórców do promowanego w kampanii produktu czy usługi. Możliwe również, że częściej będą podejmowane długofalowe współprace na wyłączność po to, aby zachować wiarygodność prowadzonych działań promocyjnych.
Drugim tematem, któremu warto będzie poświęcić więcej uwagi, to personalizacja i użyteczność produkowanych treści. Kwestie te są niezwykle ważne dla millenialsów i pokolenia Z. Grupy te niechętnie reagują na klasyczne komunikaty reklamowe, dlatego wyzwaniem będzie otwarcie się, wyjście poza schematy i tworzenie treści, które młode pokolenie uzna za wartościowe.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Analizując bieżący rok, przewiduję dalszy wzrost popularności materiałów wideo na każdej platformie społecznościowej oraz związaną z tym faktem kontynuację walki Facebooka z YouTubem. Tworzony content będzie coraz bardziej „ulotny”, tak jak ma to miejsce obecnie na snapchatowym MyStory, Insta Stories czy relacjach live na Facebooku. Wspomniane rozwiązania stały się bardzo popularne wśród najmłodszej grupy użytkowników mediów społecznościowych i jak na razie nic nie zapowiada drastycznego spadku zainteresowania tego typu treściami.
Dodatkowo 2018 rok będzie rokiem chatbotów na Facebooku. Już teraz widać na polskim rynku niesamowity rozwój tego typu rozwiązań. Coraz większe marki sięgają po tego typu narzędzie m.in. po to, aby usprawnić swój Customer Service, ułatwić podjęcie decyzji zakupowych oraz personalizować tworzone treści.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Pierwsze, co przychodzi mi na myśl, to wirtualna rzeczywistość, która daje możliwość doświadczania i konsumowania treści na całkiem innym poziomie niż dotychczas. Nie możemy też zapomnieć o sztucznej inteligencji. Z uwagi na to, że technologia ta jest dopiero rozwijana i nie do końca wiemy, czego możemy się finalnie spodziewać, wzbudza ona w społeczeństwie zarówno ogromne zainteresowanie, jak i wiele obiekcji. Widać jednak, że rynek bardzo mocno wierzy we wspomniane technologie i stara się szybko doprowadzić do ich rozwoju i masowej popularyzacji. Zakładam, że to właśnie VR oraz sztuczna inteligencja będą mocno eksploatowanym tematem w niedalekiej przyszłości.
————————————————-
Marcin Stan
Członek Zarządu Cityboard Media
Największy sukces w 2017
Za największy sukces uznałbym fakt, że ze wpisem Baracka Obamy na Twitterze utożsamiło się 4 591 442 osób, czyli 1,5% wszystkich użytkowników tego kanału social media na świecie. Mam tu na myśli Tweet, w którym były prezydent USA, powołując się na słowa Nelsona Mandeli, napisał: „Nikt nie rodzi się z uczuciem nienawiści do drugiej osoby za kolor skóry, pochodzenie czy religię”. Był to komentarz do ataku w Charlotessville. Tweet zawędrował na pierwsze miejsce na świecie pod kątem zaangażowania w całej historii Twittera. To pokazuje, jaką moc mają media społecznościowe, i jak mogą się przyczyniać do propagowania słusznych idei i postaw.
Największa porażka 2017
Tu zdecydowanie wygrywa niefortunny post zamieszczony na koncie napoju energetycznego Tiger. Sytuacja pokazała, że social media to nie tylko doskonałe narzędzie promowania marki i kontaktu z klientami, ale także obszar, w którym mogą wybuchać bardzo poważne kryzysy wizerunkowe. Przekonał się o tym także koncern LPP, który uruchomił kampanię, w której poszukiwano tajemniczego „Wojtka z Polski”. Użytkownicy, którzy zaangażowali się w akcję, poczuli się oszukani, gdy okazało się, że to akcja marketingowa koncernu. Tu potwierdza się stara prawda, że zaufanie buduje się latami, a traci w jednej chwili.
Największa zmiana 2017
Znów odwołam się do Twittera i do faktu, że postanowił on zwiększyć limit znaków we wpisach do 280. Twitter z założenia jest mikroblogiem, więc taka zmiana uderzyła mocno w tożsamość samego medium. Najbliższe 12 miesięcy pokażą, czy była to dobra zmiana, czy raczej nietrafiona reforma.
Najważniejsze wydarzenie 2017
Pod koniec 2017 roku Facebook ogłosił, że rozpoczyna testy rozwiązań opartych na wirtualnej rzeczywistości. Wybrani użytkownicy Facebooka mogli w goglach do VR zagrać w grę Jumanji, czy zwiedzić jedną z sal w londyńskim British Museum. Aplikacje VR wbudowane w Facebook to naturalne rozwinięcie idei 360-stopniowych filmów, które zadebiutowały na tej platformie w czerwcu 2016 roku. Facebook ciągle się rozwija i wyznacza trendy w nowoczesnym komunikowaniu.
Najciekawsze trendy 2017
Interesującą opcją, która moim zdaniem będzie zyskiwała na znaczeniu, jest Instagram Stories. Jest to możliwość publikacji na swoim profilu relacji (zdjęcia, materiały video, live stream), które znikają po 24 godzinach. Instagram zapewnia możliwość publikacji pełnoekranowych reklam w relacjach, więc może to być doskonałe narzędzie do rozwijania komunikacji z klientem. Content efemeryczny bardziej angażuje użytkowników, ponieważ działa tym przypadku psychologiczna reguła ograniczonego dostępu – cenimy to, co za chwilę możemy utracić.
Najtrudniejsze wyzwania 2017
Najtrudniejszym wyzwaniem było tworzenie efektywnych strategii komunikacji marketingowej, które będą uwzględniały specyfikę wszystkich kanałów social mediów. Każdy kanał ma swój własny format i wymagania odnośnie treści. Dodatkowo swoje preferencje i zwyczaje mają także użytkownicy. Pogodzenie tych wymagań będzie spędzało sen z powiek marketingowców także w 2018 roku.
Najciekawsza kampania 2017
Jeśli chodzi o kreatywne kampanie, to na tym polu wyróżnia się IKEA. W 2017 roku szwedzka firma przygotowała reklamę stworzoną w oparciu o ASMR, czyli dźwięki, które są przyjemne dla uszu i wywołują uczucie mrowienia w okolicach głowy, szyi i innych obszarach ciała. Zamieszczoną na You Tube, 25-minutową reklamę, odsłuchało ponad 700 000 ludzi.
Ocena kondycji branży
Branża social mediów ma się bardzo dobrze i wszystko wskazuje na to, że czeka nas kolejny rok wzrostów wydatków na reklamę w tym sektorze. Oby tak dalej.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Facebook coraz większy nacisk będzie kładł na format wideo, w tym transmisje live. Pojawiają się głosy, że w 2018 roku zostanie wyłączona funkcja zamieszczania w postach na Facebooku materiałów z You Tube, tak aby użytkownicy go nie opuszczali na rzecz konkurencji. Transmisje na żywo będą szczególnie interesujące z punktu widzenia biznesowego, ponieważ prognozuje się zwiększenie zainteresowania contentem efemerycznym, czyli takim, który pojawia się na chwilę i za jakiś czas znika. Jego tymczasowość sprawia, że użytkownicy chętniej angażują uwagę w oglądanie.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Głównym wyzwaniem będzie różnicowanie contentu dla użytkowników najważniejszych platform social mediowych. Wiele firm wciąż jednak tworzy bardzo podobne treści do publikowania we wszystkich mediach. Tymczasem, aby skutecznie się komunikować, konieczne jest dostosowanie treści do każdej z platform. Rozwija się analityka, która pozwala na coraz lepsze poznanie użytkowników korzystających z social mediów. Coraz większy będzie też nacisk firm na zwrot z inwestycji w działania związane z mediami społecznościowymi.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Marcin Stan: Zakładam, że coraz lepiej będzie rozwijała się sztuczna inteligencja wykorzystywana w biznesowych działaniach w social mediach. Mam tu na myśli przede wszystkim chatboty, które będą w stanie odpowiedzieć na podstawowe pytania klientów, 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Już teraz chatboty dają całkiem niezłe możliwości. Potrafią ustalić potencjalne intencje pytającego, ogólne i szczegółowe konteksty, możliwe odpowiedzi. Rozwój chatbotów sprawi, że komunikacja z klientem będzie bardziej efektywna. Inny ciekawy trend, to personalizacja contentu w mediach społecznościowych. Odbiorcy coraz bardziej doceniają treści, które są dla nich ważne i angażujące, dlatego firmy powinny coraz bardziej personalizować przekaz, aby budować trwałe relacje z klientem.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę
Marcin Stan: Warto docenić rolę, jaką odgrywają w social mediach influencerzy. Tworzenie ciekawego contentu, który rozpropagują w sieci influencerzy, to jedna z bardziej efektywnych form marketingu. Dobra treść, wsparta zaufaniem influencera, przyciąga uwagę użytkowników i sprawia, że rośnie rozpoznawalność marki i jej produktów. Rok 2018 może być rokiem content marketingu w social mediach.
————————————————-
Andrzej Haczykowski
Social Media Planner Digital Resolution (Grupa OMD)
Najważniejszy sukces 2017
Za najważniejszy sukces w social media w 2017 roku można uznać… wielkość social media.
Obecnie największy portal społecznościowy świata — Facebook w połowie roku ogłosił przekroczenie 2 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie. Przy ludności świata na poziomie 7,2 miliarda osób to – delikatnie mówiąc – niebagatelna wartość. Według danych za Q3, w Polsce jest 15 milionów aktywnych użytkowników portalu miesięcznie
(12 milionów pojawia się na Facebook każdego dnia). Zestawiając to z liczbą internautów w naszym kraju, czyli populacją 27,5 mln osób, mamy do czynienia z gigantycznym potencjałem skupionym w obrębie jednego portalu social media. W świecie mediów przekłada się to na możliwość budowania zasięgu działań reklamowych, który do tej pory był dostępny jedynie za pośrednictwem np. radia lub telewizji.
Największa porażka 2017
Za porażkę można uznać wyniki innych największych portali społecznościowych – głównie Snapchata. Z analizy eMarketer wynika, że Snapchat w br. zarobi z reklam 744 mln dolarów, a to oznacza ponad 160 mln mniej niż zakładano. To duża różnica w kontekście wyników największego konkurenta, czyli Instagrama, który tylko w tym roku zarobi na reklamach ponad 3 miliardy dolarów. Ciekawostką jest to, że z ujawnionych wyników finansowych spółki Snap Inc wynika, że „nadwyżka produkcyjna”, a zatem okulary Spectacles oraz komponenty do nich, kosztowały firmę 40 milionów dolarów.
Są to w dużej mierze pieniądze stracone, ponieważ okulary nie sprzedają się tak, jak zakładał to Evan Spiegel, prezes Snap Inc.
Co te dane mogą oznaczać dla branży? Na wróżenie końca Snapa jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, ale konsekwencją może być zmniejszenie atrakcyjności portalu dla użytkowników i co za tym idzie – zmniejszenie się potencjałów reklamowych poza Facebookiem i Instagramem.
Najważniejsza zmiana w 2017
2017 rok to rok zmiany w myśleniu marketerów nt. social media. Zmiana polega na podejściu do planowania kampanii w Internecie. Wcześniej social media traktowane były jako uzupełnienie działań reklamowych, a obecnie – za sprawą potencjałów oraz narzędzi – często stanowią podstawowy element. Wzrost wydatków na reklamę w mediach społecznościowych, który na początku roku wyniósł 15% – w porównaniu z rokiem poprzednim – jest tego dowodem. Nie ciężko doszukać się uzasadnienia, ponieważ marketerzy poszukują możliwości skutecznego ulokowania budżetów reklamowych. Portale społecznościowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom, zapewniając duże możliwości działań – od kampanii zasięgowych lub świadomościowych, przez generowanie aktywności, po działania generujące konwersję i sprzedaż.
Co ważne, w świecie mediów społecznościowych zmianom podejścia towarzyszą nowości reklamowe oraz ulepszana istniejących formatów i narzędzi na Facebooku, oraz w innych portalach. Dynamikę zmian w serwisach społecznościowych można uznać za bardzo wysoką, co również pozytywnie wpływa na ewolucję w postrzeganiu branży.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Najważniejsze wydarzenie to pojawienie się 2 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie na Facebooku. Najważniejsze wydarzenie jest tożsame z największym sukcesem. : )
Najciekawsze trendy w 2017
W 2017 roku, po raz pierwszy w historii, za pomocą Messengera przesłano ponad 2 miliardy wiadomości w ciągu jednego miesiąca. Obecnie z komunikatora korzysta 1,3 miliarda użytkowników. Mark Zuckerberg postanowił wykorzystać potencjał i pojawiła się przydatna możliwość umiejscawiania reklam w komunikatorze. Ale to tylko jeden powód, przez który wzrost znaczenia Messengera można uznać za najciekawszy trend w 2017 rok. Innym jest kreatywne podejście do komunikatora.
Pojawiły się gry zwiększające czas korzystania z komunikatora oraz chatboty. Te ostatnie mogły realizować różnorodne cele kampanii i w kreatywny sposób być ich elementem bądź uzupełnieniem. Najciekawsze dawały możliwość gry w teleturnieju, pozwalały na szybkie zgłoszenia konkursowe lub nawet pełniły ważne role, jak np. informowanie o zagrożeniu burzowym w okolicy.
Trend związany ze wzrostem znaczenia Messengera może okazać się niezwykle istotny, w szczególności, jeśli dodamy do tego popularyzowanie sztucznej inteligencji.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Launch Showmax w Polsce. Pod wieloma względami bardzo ważne wydarzenie w branży, któremu towarzyszyła ciekawa i skuteczna kampania. Największy konkurent Netflixa z rozmachem pojawił się na rynku, efektywnie wchodząc do świadomości odbiorców, czego dowodem jest zbudowanie świadomości wspomaganej konsumentów na poziomie 59% w trzy miesiące. Wpłynęła na to kampania wykorzystująca niestandardową komunikację oraz precyzyjne działania mediowe. W środowisku Facebook Ads kampania bazowała na precyzyjnych grupach odbiorców, performance’owym podejściu w optymalizacji pod konwersję oraz zaawansowanej analityce. Dzięki temu kreatywne materiały mogły skutecznie zrealizować cele kampanii związane z launchem oraz zdobywaniem użytkowników w Polsce.
Ocena obecnej kondycji branży
Pomimo tego, że najpopularniejsze portale społecznościowe istnieją już ponad dekadę, branża jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Mamy do czynienia z profesjonalnymi działaniami, ale wciąż niestety pojawiają się kampanie, w których ciężko doszukać się marketingowego sensu i realizacji celów klienta. Często zaobserwować można działania, które tylko połowicznie wykorzystują możliwości, jakie płyną ze specyfiki mediów społecznościowych.
Warto również zauważyć, że branża jest bardzo mocno zmonopolizowana. Porównując potencjały oraz możliwości reklamowe za hegemoniczny należy uznać ekosystem Facebooka. Niestety nie jest znany inny portal, który oferowałby tak rozwinięte możliwości, pomimo istnienia innych platform. Wciąż nie pojawił się również lokalny konkurent, który mógłby rzucić rękawicę do pojedynku gigantowi z Menlo Park. Ciekawostką jest to, że wraz z rosnącą liczbą osób zza wschodniej granicy mieszkających w Polsce, wzrasta potrzeba dotarcia do nich. Może to oznaczać rosnącą rolę portalu VKontakte.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
2018 rok może przynieść zmianę w analityce kampanii reklamowych w ekosystemie Facebooka. Dotychczas marketerzy opierali się na danych dostarczanych przez panel oraz zewnętrze narzędzia trakujące lub analityczne. Facebook wyszedł naprzeciw wyzwaniom związanym rosnącą liczbą danych i stworzył Facebook Analytics, czyli kompleksowe narzędzie umożliwiające wizualizację całej ścieżki sprzedaży. Ponadto możliwe jest zrozumienie wartości życia użytkowników i zobaczenie, jak krzyżują się strategie płatne i działania organiczne. Co więcej, jest to darmowe narzędzie, które wymaga tylko dostępu do strony na Facebooku oraz zaimplementowanego piksela. Facebook Analytics w praktyce będzie oznaczał lepszą optymalizację kampanii, dokonaną na podstawie większej liczby danych analitycznych.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
W 2018 roku możemy spodziewać się popularyzacji sztucznej inteligencji w komunikacji w Internecie, w szczególności za pośrednictwem Messengera. Na szerszą skalę mogą zostać wykorzystane boty, które zaczną przejmować zadania dotychczas zarezerwowane dla Biura Obsługi Klienta lub infolinii. Będzie to rozwiązanie skuteczniejsze, szybsze oraz – w ostatecznym rozrachunku — tańsze.
Na dodatek boty będą mogły wyeliminować frustracje klientów związane z obsługą: małą dostępność czasową konsultantów, procedury formalne, braki informacyjne, marnowanie czasu na oczekiwanie na połączenie itp. Sztuczna inteligencja nigdy się nie zezłości, nie będzie miało gorszego dnia, będzie dostępna przez całą dobę niezależnie od strefy czasowej. Niezwykle ważne jest również to, że boty będą mogły obsługiwać miliony zapytań jednocześnie. Oznacza to wejście na nowy poziom kontaktu z klientem, który otrzyma informację zwrotną w nieznanej dotąd szybkości obsługi.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Szczególną uwagę warto będzie poświęcić na śledzenie zmian w systemach reklamowych.
Z pewnością Facebook dostarczy nowości reklamowe oraz ulepszy znane już narzędzia i rozwiązania. Nowinek można spodziewać się w modyfikacjach formatów reklamowych, ulepszaniu już bardzo dobrego targetowania lub rozwijaniu grup niestandardowych odbiorców.
Każda skutecznie zaimplementowana nowość / zmiana będzie mogła przełożyć się na zaoszczędzone budżety reklamowe lub lepsze wyniki kampanii.
Warto również śledzić, co wydarzy się na Snapchacie oraz Twitterze. Oba portale wprowadziły nowości pod koniec roku — Snapchat nowe formaty reklamowe, a Twitter zwiększył limit znaków. Jeden z formatów Snapchata jest w szczególności interesujący, ponieważ Augmented Reality Trial to format, który pozwoli na wykorzystywanie zalet rozszerzonej rzeczywistości. To duża nowość pokazująca, że Evan Spiegel będzie chciał zmienić tendencję spadkową dotyczącą budżetów reklamowych w portalu. Może to również oznaczać kolejne nowości w 2018 roku.
————————————————-
Marta Mróz
Social Media Manager, GoldenSubmarine
Najważniejszy sukces 2017
Instagram.
Największym zwycięzcą wśród mediów społecznościowych tego roku jest Instagram, który przejął funkcjonalności Snapchata i wyprzedził oryginał. Jak wynika z niektórych statystyk, z portalu korzysta już ponad 50 mln użytkowników i liczba ta stale rośnie. Ciągłe nowości w funkcjonalnościach Instagrama pokazują, że Mark Zuckerberg nie postawił jeszcze kropki nad i.
Największa porażka 2017
Tiger.
Największą porażką jest afera, która wywołała ogromną dyskusję na temat etyki w branży reklamowej. Mam na myśli sytuację kryzysową wokół marki Tiger, która przez długi czas prowadziła kontrowersyjną komunikację „robimy rozpierdol”. Nie chcę się zastanawiać nad tym jednym konkretnym postem. Ważniejsze jest dla mnie, że sytuacja pokazała siłę rażenia mediów społecznościowych i pewną krótkowzroczność użytkowników. Na fanpage’u wielokrotnie pojawiały się wpisy seksistowskie (zresztą to całkiem popularne wśród napojów energetycznych) i nikt nie reagował. Dopiero temat pamięci narodowej wywołał taką burzę. Co z tego, że marka posypała głowę popiołem, przy okazji posypało się kilka agencyjnych głów — niesmak pozostanie na długo.
Najciekawsze trendy w 2017
2017 rok w mediach społecznościowych był dla mnie rokiem „Girl power”. Bardzo cieszę się z tego trendu, ponieważ wiele marek podchwyciło go i stworzyło naprawdę poruszające kampanie. Pomijając aspekt feministyczny, to ciekawy zwrot w budowanie celowości brandów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017 – nadążasz albo odpadasz
Nadążać za zmianami, stale poszerzać kompetencje i zmieniać się – to najtrudniejsze wyzwania, przed jakimi stanęły marki. Szybki rozwój mediów społecznościowych sprawił, że sporo zatrzymało się na poziomie Facebooka sprzed kilku lat – stockowe zdjęcia, zagadki matematyczne i sztywne ramy komunikacji. Takie działanie ze względu na ilość treści i rosnące wymagania użytkowników będą przynosić coraz słabsze wyniki i wymagają zmiany.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Uwielbiam reklamę „Last Days” Jose Cuervos – koniec świata się zbliża, z głośników leci Presley, a my cieszmy się życiem, tańczymy i pijmy, bo jutro jest przereklamowane. W 2-minutowym spocie zamknięto ładunek jak z filmu.
Na uwagę na pewno zasługuje oddolna akcja #metoo, w której miliony kobiet opowiedziało o swoich doświadczeniach związanych z przemocą seksualną. Tak szczerego głosu dawno nie słyszeliśmy w mediach społecznościowych.
Ocena obecnej kondycji branży
Zauważam coraz więcej ciekawych zintegrowanych kampanii wykorzystujących media społecznościowe. Mam wrażenie, że wciąż kuleje nastawienie na efektywność i budowanie wizerunku marki, ale widać światełko w tunelu… może kiedyś znikną z naszych feedów zagadki matematyczne i głosowanie reakcjami?
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Musimy liczyć się ze zmianami zachowań odbiorców w konsumpcji mediów społecznościowych i nauczyć się reagować na nie. Już teraz widać wśród użytkowników Facebooka odwrót w kierunku korzystania wyłącznie z Messengera lub grup dyskusyjnych. W wielu przypadkach każe to zrewidować sens prowadzenia Fanpage’a jako miejsca zbierania społeczności.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Jak pokazują wszelkie wskaźniki, zasięgi spadają i będzie się to pogłębiać. Mamy coraz więcej narzędzi komunikacji, ale wymagają one od nas coraz większych nakładów finansowych. W tej sytuacji wiele marek powinno skupić się tylko na wybranych kanałach, które umożliwiają najlepsze efekty w kontekście celów marketingowych i grupy docelowe.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Z uwagi na rosnące koszty wsparcia mediowego należy zwrócić uwagę na optymalizację działań w mediach społecznościowych względem ilości publikowanego contentu, a jego jakością i wysokością budżetu. Efekty działań nie zawsze są widoczne od razu, dlatego ważne jest wyznaczanie odpowiednich wskaźników, które przekładają się na biznes. Widać trend w kierunku odchodzenia od liczenia ilości polubień na rzecz zasięgu, ale to nie rozwiązuje wielu kwestii typu, jak odbiorcy reagują na kampanię, czy jest dla nich czytelna, czy zapada w pamięci etc.
————————————————-
Karolina Kumor
Social Media Manager, More Bananas
Najważniejszy sukces 2017
Stories na Instagramie.
Rok 2016 nazwano rokiem Snapchata, jako kryterium biorąc wartość naśladownictwa. 2017 należał już zdecydowanie do Insta stories. Instagram osiągnął sukces, dzięki sprytnej adaptacji. Wprowadzając stopniowo kolejne funkcje, zaskarbił sobie większą sympatię użytkowników relacji. Cyklicznie wprowadzane stickersy, możliwość odpowiedzi wieloma formatami (zdjęciem, boomerangiem, video), ankiety, filtry na twarze — to niektóre z funkcjonalności wprowadzone w 2017 roku.
Insta stories to nie lada gratka dla marek. Mogą w kreatywny sposób pokazać swój produkt, event branży czy ogłosić wyniki konkursu. Co więcej, z firmowych działań możemy zobaczyć statystyki: ilość widzów czy otwarć linku. Duże pole do popisu mają reklamodawcy. Pomiędzy relacjami obserwowanych przez nas profili pojawiają się reklamy. Czasu nie ma wiele — trzeba w mądry i kreatywny sposób pokazać swoją ofertę.
Największa porażka 2017
Tiger z wpisem o powstaniu warszawskim.
Na ten temat napisano już bardzo wiele. Wszyscy pamiętamy jaskrawą grafikę ze środkowym palcem. Zadawano pytania, jak na taki pomysł można było w ogóle wpaść. Niezależnie od tego, czy wina leży bardziej po stronie agencji za podesłany content, czy klienta, za akceptację, jedno jest pewne: granica kontrowersji w komunikacji marki została przekroczona. To nauczka dla dwóch stron social mediowej branży. Po tym wydarzeniu poziom ostrożności marketerów wzrósł wielokrotnie.
Najważniejsza zmiana w 2017
Nowe umiejscowienia reklam.
Reklam nie zobaczymy już tylko w newsfeedzie Facebooka czy Instagrama. Pojawiły się także w stories portali, na Snapchacie i na Mesendżerze. Wciąż rosnąca lista umiejscowień reklam to wyzwanie dla reklamodawców, by tworzyć treści angażujące, nieirytujące i dostosowane do konkretnego medium.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
“The power of no”.
Social media odegrały dużą rolę, jeśli chodzi o wydarzenia społeczne i polityczne w naszym kraju. W ramach trendu “The power of no” (o którym pisała Hatalska w Trendbooku 2017) Internauci “na łamach Facebooka” wyrażali swoje niezadowolenie z bieżącej polityki i przenieśli je na ulice. W marcu, obok czerwonych goździków, na naszych tablicach przewijała się czarna wstęga Czarnego Protestu. Latem powstawały cykliczne wydarzenia w sprawie wolnych sądów.
Co bunt mas przeciwko elitom może oznaczać dla marki? Już teraz społeczność stawia zaufanie i sympatię jako czynniki mające wpływ na lojalność wobec niej. Mówi się o tzw. “błękitnych firmach”, które by odnieść sukces powinny mieć wpływ na społeczeństwo i postępować uczciwie.
Najciekawsze trendy w 2017
Moda przemija. Społeczność zostaje.
Z trendami bywa różnie. Czasem zostają na dłużej. Często szybko o nich zapominamy. Dobrze ma się chęć współpracy marek z influencerami. Blogerzy pokazują zdjęcia z miejsc, gdzie udali się dzięki danej firmie, oceniają restauracje, youtuberzy testują kosmetyki czy gadżety elektroniczne, a także przejmują firmowe kanały social media.
W tym roku pojawiło się wiele nowych konceptów na posty: podłużne formaty z komunikatem “kliknij i zobacz, co się wydarzy” czy z użyciem bota – “skomentuj i odbierz niespodziankę”. Takie nowinki to często jednorazowe strzały, angażujące naszą społeczność.
Trendem, który ma szansę przetrwać próbę czasu i zostać na kolejne lata są grupy stron marek. Mają one duży potencjał. Umiejętne kierowanie dyskusją — odpowiedni content, systematyczność i właściwa moderacja to klucz do sukcesu.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Dostosowanie nowości.
Wszystko, co zostało zapoczątkowane w 2016 roku: prym video, dostosowanie formatów pod mobile, musieliśmy okiełznać w 2017 roku, by nasza marka nie została w tyle.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Sally Hansen Self-Made Beauty.
Obok kampanii wpisujących się w ruch #bodypositive, mówiących o samoakceptacji kobiet (Dove i ich różne kształty butelek kosmetyków, Glossier i sesja promująca piękno w każdym rozmiarze), Sally Hansen wypuściła kampanię, która w satyryczny sposób pokazuje alternatywny świat, w którym rządzą kobiety. Świat, gdzie walczy się o większe zarobki dla… mężczyzn, kobiety żyją pełnią życia nawet po pięćdziesiątce, a mężczyźni mają ogrom obowiązków wychowawczych. Kampania przypomina postać założycielki marki, która walczyła ze stereotypami, by osiągnąć sukces w biznesie. Miła odmiana od akcji, w których pokazuje się nas jako słabą płeć, którą trzeba wiecznie uczyć samoakceptacji.
Ocena obecnej kondycji branży
Ma się dobrze.
Z jednej strony Facebook chce wciąż zaskakiwać czymś nowym: wprowadza kolejne funkcjonalności (rozbudowana wyszukiwarka, stories, nowy menadżer reklam, wiele grup niestandardowych). Z drugiej korzysta z dobrodziejstw przeszłości: zwraca się w kierunku grup dyskusyjnych, mających swe korzenie w internetowych forach. Mocno rozwinął się Instagram: albumy, stories, nowe możliwości dla biznesu. Stagnacja aktualnie nie grozi największemu graczowi social media.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
VR?
Czekamy na zapowiedziane na konferencji F8 wprowadzenie rozszerzonej rzeczywistości z wykorzystaniem kamery telefonu. Facebook zwiastuje także aplikację Virtual Reality, dzięki której będzie można spotykać się ze znajomymi bez wychodzenia z domu przez stworzenie swojego avatara.
Dużo do powiedzenia w ramach społeczności może mieć You Tube. Facebook wyłączył już możliwość odtwarzania filmów w newsfeedzie. Walka dwóch gigantów trwa od dłuższego czasu. Już pod koniec 2016 na platformie video pojawiła się zakładka społeczność. Rok później youtuberzy zaczęli z niej prężnie korzystać. Jak sprawa się rozwinie? Będziemy śledzić z zaciekawieniem.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Balans.
Dużym wyzwaniem dla marek będzie odpowiedni balans między wszechobecną cyfryzacją życia i jego pędem a wpisaniem się w ramy “slow life” i popularyzacją bycia “off”.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Równoległe światy.
Jak już wyżej wspominałam rozwój “virtual reality” obok “slow life”. Na pewno czymś nowym zaskoczy nas jeszcze Instagram. Aplikacja, gdzie przechowujemy swoje wspomnienia, wpisuje się idealnie w prognozowany trend. Niedawno dostaliśmy opcję archiwizacji relacji (wcześniej zdjęć). Pokazuje to, jak ważne w erze social media jest zachowywanie przeżywanych chwil.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Nie zapominaj o społeczności.
W lawinie nowości technologicznych i reklamowych musimy pamiętać o dbaniu o społeczność, którą zgromadziliśmy. Nie chodzi tylko o utrzymanie pozyskanych wcześniej klientów i monetyzowanie ich obecności, ale również o pielęgnację ich zaufania i sympatii.
To ludzie są najważniejsi — ich opinie, obecność, a co za tym idzie — lojalność.