Marcin Płachno (ZOPOT): Chcemy pokazać, że nasz kraj ma do zaoferowania dużo więcej niż kluczowe miejskie lokalizacje

Marcin Płachno (ZOPOT): Chcemy pokazać, że nasz kraj ma do zaoferowania dużo więcej niż kluczowe miejskie lokalizacje
Co oznacza turystyka w duchu slow? Po jakie działania marketingowe sięga dziś branża turystyczna? Na te i inne tematy rozmawiamy z Marcinem Płachno, dyrektorem ZOPOT w Wiedniu, odpowiedzialnego za kampanię „Poland Soul Travel”, która promuje turystyczne walory Polski wśród Austriaków i Szwajcarów.
O autorze
3 min czytania 2022-09-19

Na początek przybliżmy czytelnikom, co właściwie oznacza termin „slow turystyka”, na którym skupia się nowa kampania ZOPOT.

Turystyka slow to nic innego, jak interakcja z ludźmi i ich zwyczajami, kuchnią i kulturą. Taki rodzaj podróży pozwala turyście na głębokie, autentyczne i duchowe doświadczenie. To alternatywa dla turystyki masowej, gdzie zamiast tworzenia planu podróży i próby upchnięcia w nim jak największej liczby różnych atrakcji, skupiamy się na lokalnym środowisku i radości czerpanej ze swobodnego odpoczynku – bez pośpiechu, tłumów i hałasu. 

Jak zrodził się pomysł na kampanię „Poland Soul Travel”? Jaki cel przyświecał jej twórcom?

Szukaliśmy odpowiedzi na zmieniające się warunki turystyczne. Przez pandemię coraz więcej ludzi decyduje się na samodzielnie organizowane wyprawy. Turyści oczekują większej mobilności podróży, krótszych odległości, większej swobody w decydowaniu o czasie, kierunku i planie wycieczki. Turystyka slow idealnie wpisuje się w ten trend, szczególnie, jeśli mówimy o Austriakach i Szwajcarach. Wewnętrzny rynek turystyczny jest w tych krajach bardzo silny, dlatego dostosowaliśmy nasze działania do gustów mieszkańców. Chcemy przekonać ich, że niedaleki wyjazd za granicę i wybranie Polski jako miejsca na wakacje, jest dobrym pomysłem.

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Besuch Polen (@besuch_polen)

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

#PrzeglądTygodnia [30.03-05.04]: marki na prima aprilis, prozwierzęce kampanie, moda kolejny raz spotkała się z kinem

#PrzeglądTygodnia [30.03-05.04]: marki na prima aprilis, prozwierzęce kampanie, moda kolejny raz spotkała się z kinem

Kampania „Poland Soul Travel” skupia się na kilku wybranych regionach Polski. Dlaczego zdecydowano się na promowanie również mniej znanych miejsc, a nie wyłącznie największych, popularnych miast?

Polska jest często sztampowo postrzegana przez pryzmat dużych miast. Chcemy to zmienić i pokazać, że nasz kraj ma do zaoferowania dużo więcej niż kluczowe miejskie lokalizacje. W tej edycji Poland Soul Travel odkrywamy przed odbiorcami Kaszuby, Podlasie, Górny Śląsk, Sudety i Beskid Niski – są to oazy spokojnego wypoczynku, przepełnione piękną naturą i kulturą, która zasługuje na uznanie. Proponujemy wiele aktywności, ciekawych historycznych miejsc, wartych odwiedzenia pensjonatów. Turyści mają u nas naprawdę wiele możliwości spędzenia wolnego czasu, dlatego pomagamy im je odkrywać.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na jakie wartości polskich regionów kładzie nacisk kampania?

Poland Soul Travel kładzie nacisk przede wszystkim na lokalne wartości takie jak kuchnia, tradycja, historia. Głównym punktem jest jednak człowiek i w kampanii opowiadamy także o ludzkich przeżyciach i doświadczeniach. Oprócz tego oferujemy mnóstwo aktywności i miejsc, które zainteresują zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie kanały komunikacji wybrano do promocji polskich regionów turystycznych?

Kampania opiera się przede wszystkim na dedykowanym landing page’u www.polandsoultravel.com oraz mediach społecznościowych i kampaniach digitalowych. Znaleźć nas można na Facebooku, Instagramie, Twitterze i TikToku. Tworzymy również specjalny podcast, który dostępny jest w serwisie Spotify. Współpracujemy z influencerami i dziennikarzami z Austrii i Szwajcarii, którzy odwiedzają regiony, o których mówimy w kampanii. Jesteśmy wierni także mediom tradycyjnym w postaci prasy czy radia. Staramy się być obecni wszędzie.

Co jeszcze wyróżnia kampanię „Poland Soul Travel” na tle innych akcji promujących polskie regiony turystyczne?

Głównym wyróżnikiem jest na pewno tematyka – Poland Soul Travel to pierwsza kampania o turystyce slow w Polsce, która promowana jest przez Polską Organizację Turystyczną. Pokazujemy nasz kraj przez pryzmat lokalnej społeczności: zarówno polskiej, jak i austriackiej i szwajcarskiej. Chodzi mi tu głównie o wycieczki zagranicznych influencerów, wizyty dziennikarzy, studentów. Nowatorski jest też sposób działań, które opierają się szczególnie na cyfrowych narzędziach komunikacji oraz social mediach. Stąd bez ogródek możemy nazwać Poland Soul Travel kampanią innowacyjną.

Jak można podsumować pierwsze efekty kampanii po kilku miesiącach jej trwania?

Dzięki tak szeroko zakrojonym działaniom udało nam się do tej pory dotrzeć do ponad miliona użytkowników i uzyskać bardzo pozytywny odbiór. Internauci poznają walory Polski, a my coraz częściej czytamy o ich planowanych wizytach w naszym kraju. Główny cel jest osiągany.

@besuch_polen Polen im SLOW-Stil entdecken #polandsoultravel #polen #besuchpolen #travel #traveltiktok ♬ suono originale – me

Czy ostatnie wydarzenia związane z wojną w Ukrainie wpłynęły na postrzeganie naszego kraju przez zagranicznych turystów? Czy obecnie Polska jest chętnie odwiedzanym krajem?

Nie da się ukryć, że pierwsze tygodnie po rozpoczęciu wojny były trudnym okresem dla Polski jako destynacji turystycznej. Byliśmy postrzegani jako kraj zagrożony, w którym pobyt jest bardzo ryzykowny ze względu na sąsiedztwo z Ukrainą. Udało nam się jednak przekonać Austriaków i Szwajcarów, że mogą spędzić u nas czas bez obaw. Ciężko pracowaliśmy, by zmienić postrzeganie Polski jako niebezpiecznej destynacji i myślę, że to się udało. Pokazują to choćby ostatnie tygodnie, które są coraz lepsze i wzrostowe dla turystyki polskiej. 

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Besuch Polen (@besuch_polen)

Jakie trendy można zauważyć w ostatnim czasie w branży turystycznej?

Na pewno trend związany z turystyką slow 🙂 W wielu krajach europejskich umocniła się również turystyka wewnętrzna – czasy pandemiczne sprawiły, że turyści na nowo odkryli piękno swoich regionów. Zamiast pięciogwiazdkowych kurortów w ciepłych krajach, wybierają miejsca, do których łatwo dotrzeć samochodem czy autobusem. Ci, którzy opuszczają swój kraj w celach turystycznych, decydują się na bliższe destynacje, które jednocześnie dają im większą swobodę, jeśli chodzi o terminy, transport, atrakcje. Odchodzimy od ofert last minute na rzecz samodzielnego poznawania nowych, często nieodkrytych miejsc. Dlatego pracujemy nad tym, by w pełni odkryta została również Polska.

O rozmówcy:

Marcin Płachno jest dyrektorem Zagranicznego Oddziału Polskiej Organizacji Turystycznej w Wiedniu, który obejmuje rynki austriacki i szwajcarski. Płachno zdobywał doświadczenie jako organizator międzynarodowych imprez – głównie sportowych, ale też kulturalnych, biznesowych i turystycznych. Od 2012 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne dla studentów na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W wolnych chwilach uprawia triathlon. Jest też miłośnikiem filozofii stoickiej i literatury współczesnej.