Kampanię „Bezpieczny Powrót” wspiera Uber Polska, a jej twórcy zachęcają do edukowania w zakresie rozumienia, dostrzegania i przeciwdziałania przemocy. Przedstawiciele SEXEDPL zwracają uwagę na to, jak ważne jest reagowania i do czego w takich sytuacjach mogą doprowadzić ignorancja czy bierność. Miejscami, w których najczęściej dochodzi do zachowań przemocowych, są kluby, pojazdy komunikacji miejskiej i ulice.
– Jeśli nie wiemy, jak się w takiej sytuacji zachować, nasza motywacja do reagowania będzie znikoma lub zerowa. Może być też i tak, że nie wiemy, czym tak właściwie są zachowania przemocowe, tj. jak je rozpoznać, czym się przejawiają, gdzie jest granica przemocy – czy to już przemoc, czy jeszcze nie. Im mniejsza wiedza w tym zakresie tym mniejsze prawdopodobieństwo reakcji – tłumaczy Patrycja Wonatowska, psycholożka i seksuolożka.
Zobacz również
Wonatowska podkreśla też, że kluczowym czynnikiem ograniczającym reagowanie na przemoc jest rozmyta odpowiedzialność. Mowa o sytuacji, w której agresywne zachowanie ma miejsce w obecności więcej niż jednej osoby.
– Wówczas pojawia się pytanie, czy ja mam coś zrobić, czy może inna osoba coś zrobi i koło się zamyka. Osoba doświadczająca przemocy pozostaje sama, podczas gdy inne osoby się przyglądają. Znowu niewiedza zawodzi – tłumaczy specjalistka.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Uber włącza się w walkę z przemocą
Partnerem strategicznym akcji „Bezpieczny Powrót” jest Uber Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– W aplikacji Uber jest dostępnych ponad 25 funkcji poprawiających bezpieczeństwo, w tym możliwość udostępnienia przejazdu czy wprowadzona ostatnio możliwość wyrażenia zgody na wideo nagrywanie podróży. Tam, gdzie technologia może nas wspomóc, wyszliśmy temu naprzeciw, wprowadzając weryfikację tożsamości kierowcy w czasie rzeczywistym czy funkcję weryfikowania nieoczekiwanych przystanków po trasie. Jednak bezpieczny powrót to nie tylko przejazd taksówką, ale także troska o współtowarzyszy, uważność na innych czy niepokojące sygnały – wyjaśnia Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber Polska.
SEXEDPL rysuje różne oblicza przemocy
Dzięki kampanii pt. „Bezpieczny Powrót” można przekonać się, jak wiele odmian mają zachowania przemocowe. Mowa nie tylko o przemocy fizycznej, ale także o:
- wulgarnych zaczepkach o charakterze seksualnym (tzw. catcallingu),
- niechcianym kontakcie fizycznym (obmacywaniu),
- wyśmiewaniu,
- upokarzaniu,
- zaburzaniu strefy komfortu,
- wywoływaniu poczucia strachu, złości czy wstydu.
Aby pokazać je wszystkie, do współpracy przy akcji „Bezpieczny Powrót” zaproszono Aleksandrę Herzyk, ilustratorkę. Artystka stworzyła serię grafik, które pojawią się na kilku tysiącach nośników digital w warszawskim metrze, autobusach, tramwajach oraz SKM. Co ważne, numer Antyprzemocowej Linii Pomocy 720 720 020 będzie widoczny nie tylko w stolicy, ale także w innych miastach w całej Polsce.
SEXEDPL edukuje środowisko klubowe
„Bezpieczny Powrót” obejmuje również działania edukacyjne skierowane do barmanów, barmanek, właścicieli klubów i pracowników ochrony. Wszystko, aby przeciwdziałać przemocy w miejscach publicznych. Nie zabraknie szkoleń związanych z użyciem tzw. pigułki gwałtu i środków psychoaktywnych. Uczestnicy nauczą się, jak reagować, gdy w klubie pojawiają się narkotyki i w jaki sposób rozpoznawać osoby będące pod ich wpływem.
Przez cały czerwiec Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 16.00-24.00. Może z niej skorzystać każdy, kto doświadczył przemocy lub był jej świadkiem. Pracownikami linii antyprzemocowej są psycholodzy oraz seksuolodzy, a wsparcie udzielane jest w pełni anonimowo.
Zdjęcia: mat. pras.
PS „(Nie) mówmy o seksie”. Storytel i SEXEDPL odczarowują mity związane z seksem oraz seksualnością
Storytel startuje z kampanią „(Nie) mówmy o seksie”, w ramach której w aplikacji pojawiło się 6 słuchowisk poruszających tematy seksu, ludzkiej seksualności i związanych z nim tabu. Słuchowiska zostały przygotowane we współpracy z fundacją SEXEDPL.