Carrefour walczy ze zjawiskiem shrinkflacji. Wprowadza w tym celu specjalne etykiety

Carrefour walczy ze zjawiskiem shrinkflacji. Wprowadza w tym celu specjalne etykiety
Sieć sklepów Carrefour rozpoczyna walkę ze zjawiskiem downsizingu. Przy produktach, w których zmniejszono gramaturę, a nie zmniejszono ich cen, pojawiły się specjalne etykiety informujące konsumentów o tym fakcie. Akcja ma miejsce we Francji.
O autorze
1 min czytania 2023-09-15

fot. BBC

Shrinkflation to termin często stosowany zamiennie z downsizingiem. Opisuje sytuację, w której producenci zmniejszają rozmiar lub ilość produktu, zachowując przy tym cenę na podobnym poziomie lub nawet ją zwiększając. W rezultacie konsumenci płacą tę samą lub wyższą cenę za mniejszą ilość produktu. 

Zjawisko jest już dosyć powszechne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Niektóre z władz starają się wprowadzać pewne regulacje, które mogłyby zwiększyć świadomość konsumentów o tego rodzaju zabiegach. We Francji, minister gospodarki, Bruno Le Maire, zapowiedział, że w prawie pojawią się zmiany zobowiązujące producentów do informowania klientów o mniejszej gramaturze produktów.

Jednak przed wejściem w życie zmian, francuska sieć Carrefour postanowiła pomóc klientom na własną rękę. Podczas jednego z programów emitowanych na kanale France 5, Alexandre Bompard, dyrektor generalny Carrefour, zapowiedział, że w sklepach pojawią się specjalne etykiety informujące klientów o zmniejszonej ilości produktu w opakowaniu. Na etykiecie można zobaczyć komunikat: „Odnotowano spadek objętości/wagi tego produktu i wzrost efektywnej ceny stosowanej przez dostawcę”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

fot. francetvinfo.fr

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wśród produktów, przy których pojawiły się etykiety, znajdują się m.in. Lipton Ice Tea, czekolada Lindt czy lody Viennetta. Carrefour chce w ten sposób wywrzeć presję na firmy, by utrzymały ceny produktów na niskim poziomie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Oczywiście celem piętnowania tych produktów jest skłonienie producentów do ponownego przemyślenia swojej polityki cenowej – powiedział Stefen Bompais, dyrektor ds. komunikacji z klientami w Carrefour.

Carrefour udało się odszukać 26 produktów, którym zmniejszono gramaturę, nie modyfikując przy tym ceny na niższą. Jako przykład podano butelkę Lipton Ice Tea, w której zawartość płynu zmalała z 1,5 l do 1,25 l. 

PS Carrefour wchodzi w branżę nieruchomości

W ramach planu strategicznego, francuska sieć sklepów planuje rozpocząć współpracę z firmą deweloperską Nexity. Celem jest przebudowanie 76 swoich obiektów na cele mieszkalne i powierzchnie handlowe.

PS2 Kerfuś otwiera swój e-sklep! Oficjalny merch internetowej gwiazdy już dostępny online

Kerfuś to nie tylko sympatyczny asystent zakupów w Carrefour, ale także rozchwytywana gwiazda polskiego internetu, która oferuje koszulki i gadżety kolekcjonerskie ze swoją podobizną. Od 12 czerwca, artykuły sygnowane przez Kerfusia można kupić w sklepach stacjonarnych Carrefour i online!