Celem projektu jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Tylko w styczniu kampania dotarła do ponad 1,4 mln odbiorców.
Trend polegający na rezygnacji z alkoholu przez cały miesiąc cieszy się coraz większą popularnością. Grupa Żywiec, od lat wspiera i promuje odpowiedzialność w tym kontekście. Na zlecenie firmy przeprowadzone zostały badania dotyczące znajomości inicjatywy Dry January. Sondaż wykonała agencja badawcza SW Research.
Zobacz również
Wynika z niego, że choć Dry January zyskuje sobie w Polsce popularność (19 proc. pytanych zna to pojęcie), to więcej osób kojarzy inicjatywę Sober October (24 proc.), a jeszcze więcej osób słyszało o niepiciu alkoholu w sierpniu (62 proc.). Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że jest to nasz rodzimy zwyczaj, praktykowany od 1984 roku, kiedy miesiącem trzeźwości Episkopat Polski wybrał właśnie sierpień.
10 proc. respondentów deklaruje udział w tegorocznej edycji wyzwania, co w przeliczeniu na populację naszego kraju oznaczałoby 3,8 mln Polaków, którzy w styczniu powstrzymali się przed spożywaniem alkoholu. Dla porównania w Wielkiej Brytanii, kraju, w którym narodziło się zjawisko Dry January, udział w akcji zadeklarowało 16 proc. społeczeństwa (dane Alcohol Change UK).
Czym jest Dry January?
Dry January to miesiąc świadomej rezygnacji z alkoholu. Inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. przez brytyjską organizację charytatywną Alcohol Change UK, dziś łączy ponad 175 tys. uczestników z całego świata. Odstawienie alkoholu na miesiąc daje realne korzyści: badania przeprowadzone przez Royal Free Hospital pokazują, że 30 dni bez napojów alkoholowych obniża ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i zmniejsza ryzyko cukrzycy. Na lepsze zmieniają się także samopoczucie, nastrój, jakość snu oraz ogólna kondycja organizmu.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
fot. Raport badawczy „Badanie dotyczące znajomości inicjatywy Dry January”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto udział w Dry January zwiększa motywację i poczucie kontroli nad naszymi wyborami (nie tylko tymi żywieniowymi). Przede wszystkim jednak ta styczniowa inicjatywa wspiera odpowiedzialne spożywanie alkoholu.
Wśród Polaków, którzy w przeszłości zdecydowali się na miesiąc bez „procentów” najpopularniejszą motywacją było wyzwanie osobiste (40 proc. ankietowanych). Na kwestie zdrowotne i noworoczne postanowienia wskazało kolejno 39 proc. i 33 proc. ankietowanych. Najmniej popularnym powodem udziału w takich akcjach okazały się być motywy towarzyskie i społeczne (20 proc. odpowiedzi). Blisko 2/3 Polaków jest także zdania, że akcja Dry January może mieć długofalowy wpływ na nawyki związane ze spożywaniem alkoholu (64 proc.).
fot. fot. Raport badawczy „Badanie dotyczące znajomości inicjatywy Dry January”
W styczniu „Trzymaj Pion”
Grupa Żywiec od kilku lat prowadzi kampanię „Trzymaj Pion”, której celem jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. W ramach platformy prowadzone są działania informacyjne oraz edukacyjne. Liczne publikacje, w tym przewodnik „Jak rozmawiać z dzieckiem o alkoholu” oraz „Przewodnik po przepisach ruchu rowerowego, e-hulajnóg, UTO i UWR” są dostępne na stronie internetowej www.trzymajpion.pl.
Właśnie zakończyła się też kampania reklamowa w social media, której głównym celem była popularyzacja trzeźwego stycznia oraz zachęcenie społeczeństwa do przyjrzenia się swojej relacji z alkoholem. Dziś konsumenci mają też do wyboru ogromną selekcję bezalkoholowych alternatyw (w tym szeroką półkę piw 0,0 proc.), tym łatwiej podjąć wyzwanie bez rezygnacji z ulubionego smaku.
Pełny raport
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w dniach 22.01.2024r.-26.01.2024r. przez SW RESEARCH – Agencję Badań Rynku i Opinii, metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1014 ankiet z respondentami panelu SW Panel Szczegółowe dane pochodzące z badania znajdą Państwo w załączonym dokumencie. Przy wykorzystaniu ich w publikacjach prosimy o podanie źródła.
PS Buty zamiast piwa. Akcja marki ASICS w londyńskim barze
W związku z Dry January (pol. „trzeźwym styczniem”) firma ASICS zachęca londyńczyków do aktywności fizycznej zamiast picia alkoholu. W jednym z lokali rozdaje przy barze markowe buty biegowe.
PS2 Magdalena Cielecka promuje alkohol. Na reklamę zwrócił uwagę aktywista Jan Śpiewak
W reklamie wódki pojawiła się aktorka, która otwarcie opowiadała o problemie alkoholowym w swojej rodzinie. Spot zbulwersował Jana Śpiewaka, który zapowiada, że złoży doniesienie do prokuratury.