W 2023 roku liczba kont na LinkedInie wzrosła (globalnie) o 100 milionów – to największy roczny przyrost w historii tej platformy. Sytuacja w Polsce również wygląda bardzo interesująco: ubiegły rok przyniósł LinkedInowi aż 1,3 miliona nowych użytkowników z naszego kraju. Mimo to, wciąż niechętnie wykorzystujemy to medium w celu budowy marki osobistej.
Co sprawia, że LinkedIn tak mocno wyróżnia się na tle innych platform społecznościowych?
– LinkedIn, w porównaniu do Facebooka, Instagrama czy TikToka, może wydawać się medium niszowym – i rzeczywiście, posiada znacznie mniej użytkowników. Nic dziwnego: to platforma skierowana do profesjonalistów, a zatem kojarzona z wysokim „progiem wejścia”. To jednak paradoksalnie powoduje, że LinkedIn wciąż posiada ogromny potencjał wzrostu, o który trudno chociażby w przypadku platform z ekosystemu Meta – mówi Adrian Gamoń, specjalista w zakresie strategii marki oraz autor raportu „LinkedIn w Polsce i na świecie w 2024”.
Zobacz również
W jakich celach użytkownicy korzystają z LinkedIna?
Już sam przyrost użytkowników w Polsce – teraz jest ich łącznie 6,8 miliona – wskazuje na nieustannie rosnącą atrakcyjność LinkedIna. Jednocześnie zaledwie 2 proc. osób z Polski opublikowało tam jakąkolwiek treść w ciągu całego grudnia ubiegłego roku.
– Wciąż mnóstwo osób traktuje konto na LinkedInie jako interaktywne CV. Takie podejście w niektórych przypadkach może być uzasadnione, ale jest dalekie od wykorzystania pełni możliwości tej platformy. Dzielenie się wiedzą, doświadczeniami, nawet swoją osobowością – słowem: aktywna budowa marki osobistej – pozwala „wyciągnąć” z LinkedIna znacznie więcej. Statystycznie wciąż robimy to niechętnie. Bariery bywają różne: brak czasu, brak pomysłu na komunikację czy niechęć do „pokazywania się”. Na szczęście podczas moich szkoleń czy zajęć ze studentami obserwuję, że często są to bariery czysto iluzoryczne, wynikające z braku znajomości dobrych praktyk – wskazuje Adrian Gamoń.
Czy pokolenie Z zmieni wizerunek LinkedIna?
Ponad połowa nowych użytkowników LinkedIna w Polsce (ok. 0,7 mln) to osoby w wieku 18-24 lat.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Generacja Z z impetem weszła na rynek pracy, stąd też właśnie ta grupa wiekowa zaczyna interesować się LinkedInem. To ważna informacja dla firm, które prowadzą swoje działania w tym medium – skuteczne dotarcie do młodych osób może wymagać bardziej dynamicznej i mniej formalnej komunikacji. LinkedIn pozostaje platformą związaną z życiem zawodowym, ale przestaje być stereotypowo „sztywnym” medium – komentuje Adrian Gamoń.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak zmienił się LinkedIn na przełomie ostatnich lat?
Intensywny wzrost użytkowników – a także 8 proc. wzrostu przychodów rok do roku – sugeruje, że LinkedIn wchodzi w swój złoty okres. Czy tak jest rzeczywiście?
– LinkedIn z pewnością ewoluuje. Do niedawna było to medium kojarzone przede wszystkim z IT, marketingiem i HR. Dziś staje się znacznie bardziej uniwersalne: swoje marki osobiste budują tam chociażby trenerzy personalni, rolnicy czy ratownicy medyczni. Poszerza się także zakres tematyczny dyskusji prowadzonych na LinkedInie. Nie rozmawiamy tam już wyłącznie o osiągnięciach zawodowych, ale także o wypaleniu czy konieczności odnalezienia work-life balance. Niektórzy narzekają, że LinkedIn „facebookowieje”. To jednak po prostu ewolucja platformy, która staje się coraz bardziej otwarta na różnych ludzi – także tych młodych – i ich style komunikacji. Złoty okres LinkedIna, jak myślę, już trwa – i nic nie zapowiada tendencji schyłkowej – podsumowuje Adrian Gamoń.
W raporcie znajdują się m.in. takie informacje, jak:
- najnowsze dane demograficzne użytkowników,
- wyniki badań Mediapanel, dotąd niepublikowane,
- ranking największych polskich stron firmowych z dokładnymi danymi,
- niepublikowane informacje o wykorzystaniu reklam na LinkedIn,
- trendy i zmiany kształtujące LinkedIn w Polsce.
Wersja skrócona raportu:
Pełny raport „LinkedIn w Polsce i na świecie w 2024” autorstwa Adriana Gamonia.
opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe
PS Sotrender: Tigers, Widoczni, dentsu Polska w czołówce TOP agencji marketingowych na LinkedInie [analiza]
LinkedIn zaczyna być jednym z najbardziej angażujących kanałów social media. Sotrender, w którym od niedawna można analizować także działania z LinkedIna, sprawdził, jak czołowe agencje w Polsce radzą sobie właśnie na tym kanale.
PS2 Bartek Ziemiański: To nieprawda, że na LinkedInie publikuje mało użytkowników (podcast)
Bartek Ziemiański to jeden z najpopularniejszych ekspertów od LinkedIn w Polsce i ojciec-inicjator wydarzeń LinkedIn Local w naszym kraju. Przez lata pracował jako przedstawiciel handlowy, by stać się specjalistą od LinkedIna, employee advocacy i social sellingu.