Kobiety i AI: wyzwania, spostrzeżenia i perspektywy w regionie CEE [RAPORT]

Kobiety i AI: wyzwania, spostrzeżenia i perspektywy w regionie CEE [RAPORT]
Women Go Tech przy wsparciu Google.org oraz OBWE przygotowały badanie, które bada obecny stan zaangażowania kobiet w sztuczną inteligencję w 13 krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Na podstawie analizy powstał raport „Women and AI: challenges, perceptions, and perspectives in the CEE region".
O autorze
3 min czytania 2024-08-21

Analiza bada postrzeganie, bariery i postawy kobiet wobec AI, oferuje kluczowe spostrzeżenia decydentom, edukatorom oraz przedsiębiorstwom inwestującym w promowanie równości płci w tej dziedzinie.

Badanie obejmuje zarówno analizę jakościową, jak i ilościową, z udziałem ponad 5400 respondentów i 12 ekspertów z 13 krajów. Skupia się na postrzeganiu, barierach i stosunku kobiet do AI, mając na celu zidentyfikowanie rozwiązań w celu zwiększenia ich zaangażowania w technologię.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na podstawie wniosków z przeprowadzonych badań, wyróżniono główny problem oraz szansę w obszarze zaangażowania kobiet w AI.

  • Problem: trwała luka płciowa

Kobiety są bardzo słabo reprezentowane w AI, zarówno w sile roboczej, jak i w danych wykorzystywanych do szkolenia systemów AI. Brak różnorodności może prowadzić do stronniczych algorytmów z rzeczywistymi konsekwencjami, potencjalnie wpływającymi na obszary takie jak diagnostyka opieki zdrowotnej i sprawiedliwość społeczna.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Alarmujący odsetek ogólnej populacji kobiet zgłasza brak pewności siebie, co do swoich umiejętności. Ten odsetek jest mniejszy o ponad połowę wśród kobiet zainteresowanych karierą w branży technologicznej. Co zaskakujące, 25% kobiet, niezależnie od poziomu doświadczenia, nie czuje się całkowicie komfortowo korzystając z ogólnej technologii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

  • Szansa: odblokowanie potencjału kobiet

Pomimo różnicy płci, badanie przynosi obiecujące wieści – kobiety są wyraźnie zainteresowane sztuczną inteligencją. 68% respondentek stwierdziła, że używała co najmniej jednego narzędzia AI.

Szczególnie duże zainteresowanie nauką o rozwoju i narzędziach AI wykazały osoby zaangażowane w sektor technologiczny, a zwłaszcza te, które rozważały dołączenie do niego.

40,3% respondentek, które nie pracują ani nie rozważają pracy w branży technologicznej, nie było ciekawych, aby dowiedzieć się więcej o postępie AI, co pokazuje, że wiele osób może nie postrzegać AI jako istotnej lub przydatnej w różnych dziedzinach i pracach niezwiązanych z technologią.

12% kobiet zainteresowanych nauką o AI wskazało, że nie ma na to jednak wystarczająco dużo czasu. Z kolei 52% kobiet niezainteresowanych, również wspomniało o ograniczeniach czasowych.

Kto i w jakim celu najchętniej korzysta z rozwiązań AI?

Respondentki z Polski znalazły się na szczycie listy. 87% z nich zgłosiło, że korzystało z przynajmniej jednego narzędzia AI. Słowacja i Austria wykazały najniższy wskaźnik zaangażowania w narzędzia AI.

Najpopularniejszymi i najbardziej znanymi przypadkami użycia wśród wszystkich grup były:

  • tłumaczenia językowe,
  • nawigacja i podróże,
  • wyszukiwanie odpowiedzi.

Zarządzanie finansami i generowanie kodu były najmniej znanymi przypadkami użycia AI.

Główne bariery uniemożliwiające kobietom pełne zaangażowanie w AI

Badanie identyfikuje również kluczowe bariery uniemożliwiające kobietom pełne zaangażowanie w sztuczną inteligencję i proponuje strategie mające na celu zwiększenie zaangażowania kobiet w AI.

Główne bariery

  • Obawy dotyczące ograniczenia interakcji i relacji międzyludzkich w wyniku zwiększonego wykorzystania platform AI.
  • Brak aktywnego zaangażowania w informacje dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji.
  • Obawa przed otrzymywaniem niedokładnych lub nieistotnych informacji.
  • Poczucie, że inni są bardziej biegli w uczeniu się nowych umiejętności związanych z technologią.
  • Obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych.
  • Niechęć do korzystania z narzędzi AI z powodu niewystarczającego szkolenia i wsparcia.
  • Obawa przed otrzymywaniem stronniczych informacji lub odpowiedzi z narzędzi AI.

Proponowane rozwiązania

  • Szkolenia w miejscu pracy.
  • Bezpłatne kursy.
  • Jasna polityka pracy dotycząca korzystania z narzędzi AI.
  • Bardziej przejrzyste wyjaśnienia dotyczące funkcjonalności i ograniczeń sztucznej inteligencji.
  • Przyjazne dla użytkownika samouczki i zasoby AI.
  • Większa zachęta, edukacja i promocja korzystania ze sztucznej inteligencji ze strony władz (sektor publiczny, pracodawca, szkoła).
  • Zajęcia grupowe/społecznościowe dla kobiet.
  • Kobiety pracujące ze wzorami do naśladowania w zakresie sztucznej inteligencji/osoby publiczne.
  • Większa różnorodność w zespołach programistów AI.
  • Większa reprezentacja kobiet korzystających ze sztucznej inteligencji.

Polityka pracodawców a korzystanie z narzędzi AI przez kobiety

Polityka pracodawców wydaje się istotnie wpływać na wskaźniki korzystania z AI przez kobiety.

  • 76% respondentek wskazało, że ich pracodawca albo nie ma polityki korzystania z AI, albo nie zezwala na korzystanie z narzędzi AI, albo pracownicy nie są pewni, czy taka polityka w ogóle istnieje.
  • 30% wszystkich respondentek nie jest pewna, jaka jest polityka ich pracodawcy dotycząca wykorzystania AI w miejscu pracy.
  • Tylko 8% respondentek stwierdziła, że otrzymywała wskazówki dotyczące sposobu korzystania z AI w pracy.

Polityka, która zezwala na korzystanie z AI jest powiązana z najwyższymi wskaźnikami korzystania (69,4%). Taka polityka jest również pozytywnie powiązana z postrzeganiem przez kobiety korzyści, które mogą czerpać z wykorzystania AI dla ich produktywności.

Z drugiej strony, kobiety pracujące w ramach polityk, które ograniczają korzystanie ze sztucznej inteligencji, często zgłaszają uczucie oszustwa podczas korzystania z AI w miejscu pracy, a także obawy, że AI zastąpi ich role i doprowadzi do utraty pracy.

Pełny raport do pobrania na stronie.

źródło: Women Go Tech, opracowanie: Agata Drynko

PS GPT-4o, czyli nowy model od OpenAI [OPINIE]

OpenAI zaprezentowało GPT-4o. Omnimodel ma być znacznie szybszy i wydajniejszy niż ChatGPT-4. Da możliwość, np. konwersacji z chatbotem w czasie rzeczywistym, bez opóźnień.

PS2 Najlepsze prompty pod SEO dla ChataGPT [PORADNIK]

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała świat. Narzędzia, które opierają się na AI, mogą pomóc przyspieszyć czasochłonne, a zarazem niezbędne do wykonania zadania SEO. Generowanie pomysłów, konspektów treści lub przygotowanie nowego schematu dla Twojej witryny – to wszystko i jeszcze więcej może wykonać za Ciebie ChatGPT.