fot. depositphotos.com
W czwartek, 1 grudnia sejm poparł nowelizację ustawy z poprawkami senackimi dotyczącej praw konsumenta. Celem ustawy jest implementacja dyrektywy Omnibus uchwalonej w 2019 roku, która ma zapewnić lepszą ochronę konsumenta oraz ograniczenie nieuczciwych praktyk stosowanych przez przedsiębiorców.
Zobacz również
Senat zaproponował nową datę wejścia w życie nowelizacji. Tym samym przepisy będą obowiązywały od 1 stycznia 2023 roku, a nie 14 dni od ogłoszenia.
Ochrona konsumentów i nowe obowiązki przedsiębiorców
Wśród kluczowych zmian pojawia się wymóg, aby przy każdym ogłoszeniu o obniżkach cenowych znajdowała się informacja o najniższej cenie tego produktu lub usługi, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni – przed wprowadzeniem przeceny. Zapis ma zapobiegać fałszywym promocjom, kiedy to producent celowo podwyższa cenę, aby następnie wrócić do kwoty podstawowej, którą nieświadomym klientom przedstawia jako „obniżkę” czy „promocję”.
Na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek informowania o indywidualnym dostosowywaniu ceny do konsumenta na podstawie zebranych danych na temat jego preferencji i zachowań konsumenckich.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Nowe przepisy zapowiadają również walkę z fałszywymi opiniami. Odtąd zabronione będzie zlecanie publikowania nieprawdziwych opinii i rekomendacji na temat produktów i usług. Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek informowania, w jaki sposób weryfikują prawdziwość opinii konsumenckich.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nowelizacja przewiduje też wydłużenie okresu dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi – z 1 roku do 2 lat. Ponadto okres przedawnienia tych roszczeń zostanie wydłużony z 2 do 6 lat.
Zmiany dotyczą również umów zawieranych poza lokalem, w szczególności podczas tzw. pokazów handlowych. Konsumenci zyskają prawo do odstąpienia od takiej umowy w terminie 30 dni, bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Co więcej, podczas pokazów lub wycieczek handlowych nie będzie możliwości zawierania umów o świadczenie usług finansowych.
Niedostosowanie się przedsiębiorców do nowych przepisów będzie wiązało się z ryzykiem dotkliwych sankcji – kara może wynosić do 10 proc. obrotów przedsiębiorcy w roku obrotowym poprzedzającym nałożenie kary lub też 2 mln zł kary dla osoby zarządzającej sklepem.
PS. Walka z fałszywymi opiniami w internecie
UOKiK zamierza baczniej przyglądać się działaniom portali oraz sklepów e-commerce i częściej karać firmy grzywnami. Więcej na ten temat opowiada nam sam prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.