W cyklu „Megalomania millenialsów – 6 kluczy komunikacyjnych” zaprezentujemy analizę badań, które z pewnością odsłonią rąbek tej tajemnej wiedzy i pozwolą lepiej zrozumieć to pokolenie.
Generacja Y – ale w czym rzecz?
Urodzeni w latach 1980 – 2000 (millenialsi) określani są pokoleniem informacyjnym. Obeznani z Internetem, łatwo potrafią zrewidować wiedzę na interesujący ich temat. Duża samoświadomość, wiara we własną nieomylność i biegłość w obsłudze nowych technologii, to wyróżniki, które sprawiły, że w myśleniu marketerów na temat działań komunikacyjnych musiała zajść diametralna zmiana. Dialog pomiędzy światem marki a jej grupą docelową stał się trudniejszy, kiedy odbiorcą stało się rozpieszczone, egoistyczne i zadufane w sobie pokolenie Y. Czy tacy są naprawdę?
Zobacz również
Bliżej millenialsów
By lepiej zrozumieć ten target, agencja Synapsy Communication wraz z instytutem badawczym PMR przeprowadziła badanie jakościowe, którego celem było sprawdzenie preferencji komunikacyjnych grupy społecznej, jaką są millenialsi.
–Wiara w nieomylność swojego osądu to istotny element temperamentu tego pokolenia. Zostali oni wychowani w przekonaniu o swojej wyjątkowości, skuteczności czy wysokich kompetencjach, które są rozwijane przez nowe media i technologie. Czy są oni „niewygodną” marketingowo generacją? Przede wszystkim trzeba zmienić optykę na relacje marka-klient – tłumaczy Jonasz Wiercioch, CEO Synapsy Communication i pomysłodawca badania – Kluczem do tworzenia skutecznych strategii komunikacji jest odejście od stereotypowego myślenia oceniającego, a skupienie się na potrzebach, preferencjach i innych aspektach psychologicznych – dodaje.
W sierpniu 2017 zostało przeprowadzone badanie etnograficzne i wywiady fokusowe z dziesięcioma przedstawicielami pokolenia Y. Zaproszono do niego pięć dziewczyn i pięciu chłopaków w wieku 19-25 lat, z którymi w ciągu całego tygodnia zapoznawano się i dyskutowano za pomocą social mediów. Następnie zaproszono ich do wzięcia udziału w kilkugodzinnej dyskusji grupowej na żywo. W trakcie badania zespół badawczy przeanalizował ich profile w mediach społecznościowych, obserwował zachowania, prosił o wykonanie różnych zadań obrazujących ich codzienne czynności, a także pytał o zdanie na tematy związane z wybranymi markami, reklamami i szeroko rozumianymi działaniami marketingowymi, z którymi na co dzień się spotykają.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Analizując materiały, które otrzymaliśmy w trakcie badania, wykreowaliśmy sześć wyróżników komunikacyjnych pokolenia Y tzw. „kluczy”. Są one swoistymi drogowskazami do skutecznej komunikacji z millenialsami. Wnioski z badania zaprezentujemy w cyklu artykułów, które pojawią się na łamach NowegoMarketingu. W kolejnych częściach dokładnie omówimy każdy z wyróżników, a będą to:
Słuchaj podcastu NowyMarketing