Po Różowym Październiku wspierającym walkę z rakiem piersi przychodzi czas na Listopad z Wąsem, czyli tzw. Movember. Nazwa akcji pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów – moustache (wąsy) oraz november (październik), co w języku polskim daje Wąsopad. Skąd taka zbitka wyrazów? Historia Movembera ma swój początek w 2003 roku, kiedy dwóch Australijczyków, Luke Slattery i Travis Garone, postanowiło przywrócić modę na noszenie wąsów. W tym celu zaprosili do wzięcia udziału w miesięcznym wyzwaniu swoich znajomych. Każdy z nich zgodził się przez cały listopad zapuszczać wąsy, a przy okazji wpłacić 10 dolarów i zaprosić do uczestnictwa w akcji kolejnych mężczyzn. Zebrane środki przeznaczono następnie na wybraną organizację wspierającą prowadzenie badań nad rakiem prostaty. W ten sposób z niewielkiej inicjatywy kilku kolegów zrodziła się międzynarodowa organizacja Movember, prezentująca co roku kampanię pod tą samą nazwą. Akcje mają na celu podniesienie świadomości na temat „męskich chorób” i zachęcenie do regularnych badań prostaty i jąder.
Movember Polska
Movember przybył także do Polski w 2014 roku – pierwszy raz pojawił się na Poznańskich Targach Piwnych. Wówczas odbyło się zbiorowe golenie zarostu, aby następnie mężczyźni wyszli z wydarzenia z wąsami i dalej promowali inicjatywę. Wtedy też dochód ze sprzedaży piwa został przeznaczony na organizację kolejnych kampanii. Organizatorem polskiej akcji Movember jest Fundacja Kapitan Światełko, co roku organizująca kampanie z udziałem mężczyzn z wąsem. Co więcej, Movember to już nie tylko działania skierowane na zdrowie intymne. Akcja od jakiegoś czasu skupia się również na kondycji psychicznej mężczyzn.
Zobacz również
W tegorocznej kampanii Movember Polska udział wzięli Krzysiek Sokołowski (Nocny Kochanek), Czadoman, Adam Asanov (Piersi), Błażej Sobera (Joe Palooka) i Cyber Marian, którzy jako zespół Mosznowładcy nagrali utwór „Wszyscy za jednego”.
W ubiegłych latach kampania Movember Polska opatrzona była różnymi kreatywnymi hasłami nawiązującymi do badania jąder i prostaty. W 2020 roku siódmą edycję akcji Movember Polska promowali youtuberzy – Cyber Marian i Michał Bańka (z kanału Baniak Baniaka), prezenterzy telewizyjni Dandris i Mateusz Jędraś, a także brązowy medalista tegorocznych Mistrzostw Świata w Streetliftingu, Juan Zumeta i wreszcie Jakub Nowicki, który sam ma za sobą wygraną walkę z nowotworem.
W poprzednich latach ambasadorami akcji byli także – oprócz znanych Youtuberów Cyber Mariana i Chwytaka – kierowcy rajdowi: Kamil Winnicki i Filip Nivette. Wówczas we wspólnym promowaniu kampanii Movember Polska wystąpili w teledysku do piosenki „Wąs! Wąs! Wąs!” w reżyserii Mateusza Głowackiego.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W ramach kampanii w 2019 roku mężczyźni z wąsami wystąpili w bokserkach oferowanych przez markę Cupsell. Pod hasłem „Zrób sobie dobrze” marka zachęcała do regularnego poświęcania kilku minut na wykonywanie badania jąder i do zakupu bielizny, na której widniała instrukcja samobadania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
kapitanswiatelko.pl
Bohaterowie akcji założyli także „movemberowe” skarpetki firmy Takapara i klapki Kubota, a hasłem przewodnim akcji było „Zrób to dla jaj”. Dzięki sprzedaży akcesoriów marki wsparły przeprowadzenie bezpłatnych badań w kilku miastach w Polsce.
– Kilku znanych i lubianych Panów przywdziewa wąsa i klapki Kubota, a wszystko to w bardzo szczytnym celu – napisała marka Kubota, która w ramach współpracy przekazała 5% ze sprzedaży każdej pary klapków Premium Animal Brown Suede na wsparcie Fundacji Movember.
mosznowladcy.pl
Akcja jest wspierana również przez Nationale-Nederlanden, które umożliwiło przeprowadzenie serii bezpłatnych badań USG jąder oraz – pierwszy raz w akcji – badania poziomu PSA, czyli tzw. markera nowotworowego prostaty.
– Pokazujemy, że raka nie warto się bać. Warto za to się badać, żeby zadbać o swoje zdrowie. Jeśli jakiś mężczyzna ma opory przed rozebraniem się na kilka minut u lekarza, niech spojrzy na naszych ambasadorów. Oni rozebrali się, żeby namówić całą Polskę do zainteresowania się męskim zdrowiem – opowiadał Jakub Kajdaniuk z Fundacji Kapitan Światełko.
ZEW dołączyło do wsparcia polskiej akcji i wspólnie z jej organizatorem, Fundacją Kapitan Światełko, podnosi świadomość społeczną na temat problemów zdrowotnych mężczyzn. Marka zachęca ich do „brania spraw w swoje ręce”, czyli regularnego badania i dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne.
W swoich kolejnych kampaniach ZEW for men postanowił wesprzeć Movember Polska finansowo, przekazując na akcję Fundacji Kapitan Światełko 1 zł ze sprzedaży każdego produktu w listopadzie. Przez cały miesiąc marka zachęca do zapuszczania wąsów i dzielenia się swoimi postępami pod hashtagiem #ZróbTOdlaJAJ.
zew.pl
Movember Polska jest od kilku lat wspierany przez Alianz Polska. O tym, że regularne badania i dbanie o swoje zdrowie to oznaka męskości, a nie słabości, przypomina firma ubezpieczeniowa, która zachęca do zapuszczania wąsów przez cały listopad (wąsopad) i pokazywania innym, jak ważne jest znalezienie chwili na zadbanie o siebie.
allianz.pl
Polska kampania Movember została wsparta także przez markę Herbapol, która zachęca do wzięcia udziału w akcji i regularnym badaniu, ponieważ „zdrowie jest męskie.
– Misją Herbapolu Poznań jest edukacja i szerzenie wiedzy na temat zapobiegania różnym schorzeniom, a głównym celem akcji jest edukowanie, zachęcanie i przekonywanie panów do regularnych badań profilaktycznych w kierunku raka prostaty i raka jąder – czytamy na stronie marki.
Gillette
Gilette od kilku lat zachęca do włączenia się w akcję Movember i podcinania czy stylizacji wąsów przy użyciu produktów marki. W tym roku, chcąc promować zdrowie mężczyzn w Europie, marka przekazała na rzecz Movember 500 tys. euro w walce z rakiem prostaty i jąder.
Z tej okazji Gilette wypuścił na rynek specjalne zestawy maszynek i kosmetyków do golenia „Movember Box” , które ułatwiają dowolną stylizację wąsów, promując je hasłem „Zapuść wąsa i uratuj przyjaciela”. Z każdego sprzedanego zestawu marka zobowiązała się przekazać 5 funtów na organizację Movember.
Aby ułatwić zapuszczanie wąsa, Gilette opublikowało specjalny „Przewodnik po rodzajach wąsów”, w którym, oprócz oryginalnego „tache”, można znaleźć też takie inspiracje jak „wąsy na kierownicę” czy „na kotwicę”.
– Rywalizacja z kolegami, aby zobaczyć, kto może wyhodować najlepszego wąsa, może być świetną zabawą, a przy okazji możesz zebrać całą masę pieniędzy na cele związane ze zdrowiem mężczyzn – podsumowuje Gillette.
W 2020 roku Gillette wsparło akcję Movemeber, nawiązując do panującej pandemii i związanych z nią lockdownów, kiedy to wielu mężczyzn zapuściło zarost ze względu na ciągłe przebywanie w domu.
movember.com
Marka zachęciła wówczas do wzięcia udziału w akcji „Lockdown. Shave Down. Get Down”. Za pomocą platformy internetowej mężczyźni mogli dołączyć do wirtualnych spotkań na żywo i wziąć udział w dyskusjach, pogawędkach, wspólnym motywowaniu się i w końcu – rozpoczęciu wyzwania zapuszczania wąsów.
Lamborghini
Lamborghini włączyło się do wsparcia akcji Movember w 2021 roku, aby zebrać fundusze i zwiększyć świadomość na temat zdrowia mężczyzn poprzez Lamborghini Bull Runs.
W filmie „Lamborghini and Movember: the CEOs’ Perspective” wystąpili przedstawiciele firmy ze Stephanem Winkelmannem na czele. W poruszającym spocie opowiedzieli o swoich odczuciach związanych z krzywdzącymi stereotypami dotyczącymi męskiego dbania o zdrowie i potrzebie szerzenia świadomości na temat ryzyka zachorowania na raka. W kampanii pojawiły się limitowane modele samochodów Lamborghini opatrzone na masce dużym symbolem wąsa.
W kampanii wspierającej miesiąc z wąsem włoski producent samochodów przedstawił także spot z udziałem dojrzałego mężczyzny, który z niezwykłą dbałością i troską obchodzi się z własnym samochodem, zwracając uwagę na jego liczne detale. Film niesie przekaz o tym, że dla wielu mężczyzn każdy szczegół ma znaczenie, natomiast dbanie o stan własnego ciała i umysłu nie jest szczegółem. „Dlaczego miałbym nie zwracać takiej samej uwagi na siebie?” – słyszymy w podsumowaniu spotu.
Billie
Billie pokazała, że kampania Movember nie musi być skierowana wyłącznie do męskiego grona odbiorców. W 2019 roku marka postanowiła nie tylko zwrócić uwagę kobiet na akcję Movember, ale także zaangażować je w kampanię o szczytnym celu. Kierując się ideą bodypositive, producent maszynek do golenia przedstawił w swojej kampanii niewyretuszowane zdjęcia kobiet, które mają wąsy.
Wyświetl ten post na Instagramie
Billie powtórzyła swoją akcję również w kolejnych latach. Tym samym marka wsparła akcję na rzecz męskiego zdrowia i jednocześnie zerwała ze stereotypami i tabu związanymi z kobiecą urodą, stawiając jasne stwierdzenie, że „wąsy to wąsy i nie powinnyśmy pozwolić, by te idealne okazy zostały spisane na straty”.
Wyświetl ten post na Instagramie
KFC
Akcja Movember zachęca do zapuszczania konkretnego rodzaju zarostu, który budzi zainteresowanie otoczenia i prowokuje do zadawania pytań „Po co Ci te wąsy?”. A jak zwrócić uwagę na twarz, którą wszyscy kojarzą właśnie z wąsami? Marka KFC postanowiła nieco zmodyfikować tradycję Movembera i w swojej kampanii z 2019 roku „zgoliła” słynną brodę i wąsy Colonela Sandersa, który następnie mógł przez cały miesiąc zapuszczać wąsa na nowo.
W ten sposób pierwszego dnia listopada KFC zaprezentowało na swoich produktach i lokalach nieco odmienione logo, włączając się w podnoszenie świadomości na temat profilaktyki raka jąder i prostaty.
PS
Przypomnijmy, że w kampanie promujące profilaktykę nowotworów od lat włączają się takie marki jak Kubota, Maczfit, Coty, Nationale Nederlanden oraz organizacje: Stowarzyszenie Sarcoma, Fundacja Rak’n’Roll czy Alivia.