>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Zbliżający się koniec 2024 roku to nie tylko okazja do posumowania minionych miesięcy, ale także do przewidywania trendów, które w nadchodzącym czasie opanują rozmaite branże. Platforma do zamawiania jedzenia online Pyszne.pl we współpracy z influencerami kulinarnymi: Basią Starecką (@nakarmiona_starecka) i Michałem Korkoszem (@rozkoszny) opublikowali Raport Trendów 2025.
Zobacz również
Z publikacji Pyszne.pl płyną rozmaite wnioski dotyczące branży kulinarnej w Polsce. Z raportu wynika m.in., że Polacy stawiają dziś głównie na prostotę i jakość. Częściej niż kiedykolwiek wybieramy zaufanych dostawców i lokalne, sezonowe składniki. 70% respondentów przyznało, że woli nieskomplikowane dania, a dla 30% jakość jedzenia jest ważniejsza od ceny wybieranych dań.
Co ciekawe, rośnie też liczba osób, które zamawianie jedzenia z dostawą pod wskazany adres traktują jako element codzienności i nie potrzebują do tego specjalnych, uroczystych okazji. Według raportu Pyszne.pl dziś już niemal połowa Polaków (46%) zamawia ulubione potrawy bez specjalnej okazji, a dla 45% z nas smakowity posiłek to dopełnienie miłych momentów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Polacy dbają o dietę, jednak jedzą po godz. 18
A jak wygląda kwestia związana z wpływem jedzenia na samopoczucie i zdrowie? Kondycja fizyczna i smukła sylwetka wciąż pozostają ważne dla ankietowanych. Aby je utrzymać, aż 47% z nas w ramach „czegoś na ząb” wybiera produkty funkcjonalne (m.in. jogurty proteinowe i przekąski z dodatkami,
które niosą korzyści zdrowotne). Jednocześnie, dla 59% Polaków to właśnie zachowanie zdrowej diety jest kluczowym aspektem dbania o siebie.
Coraz chętniej gotujemy i eksperymentujemy w kuchni
Autorzy Raportu Trendów 2025 Pyszne.pl skupili się na jeszcze jednym aspekcie, a mianowicie stosunku Polaków do kuchni, gotowania i eksperymentowania z przepisami. Jak się okazuje, coraz chętniej sięgamy po książki kucharskie z przepisami pochodzącymi z filmów i gier (albo nimi zainspirowanymi).
Ten trend łączący kulinaria i popkulturę przejmują również restauracje i kawiarnie, serwując dania inspirowane popowymi przebojami i trasami koncertowymi największych gwiazd muzyki. Co ciekawe, z badań przeprowadzonych przez Pyszne.pl wynika, że prawie co trzeci Polak ufa rekomendacjom celebrytów (32%), a napoje i zestawy tworzone z gwiazdami podbijają menu.
– Wyznaczone w tym roku trendy orbitują przede wszystkim wokół świadomych wyborów, dbania o siebie i najbliższych oraz prostoty i sprawdzonych składników. Chcemy więcej i mniej zarazem. Wybieramy opcje zdrowsze i bardziej zrównoważone dla naszego otoczenia. Dbamy też o swoje dobre samopoczucie i nie potrzebujemy specjalnych okazji, aby zjeść coś wyjątkowego. Co ciekawe, na nasze wybory żywieniowe często wpływają dziś nie tylko nasze upodobania stricte kulinarne, ale też te muzyczne czy filmowe. Trend „Nocna zmiana” wskazuje nam natomiast nieustającą potrzebę dopasowania się do oczekiwań konsumentów i ich trybu życia – podsumowuje Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.
Rozkoszny lubi celebrować, a dla Nakarmionej Stareckiej największe znaczenie ma dbanie o siebie
Raport Trendów 2025 to jednak nie tylko analiza rynku gastronomicznego i trendów kulinarnych w Polsce, ale także okazja do rozmowy z czołowymi polskimi „mniam-influencerami”. Jak przyznaje Basia Starecka, znana m.in. z podcastów i współpracy z Café Bristol, w ramach której w ofercie lokalu pojawił się jej deser – Torcik Nakarmionej Stareckiej, szczególnie bliska jest jej wizja dbania o siebie bez konieczności rezygnowania z czegoś.
Z kolei dla Michała Korkosza, autora książek kulinarnych tłumaczonych na wiele języków, twórcy internetowego i osobowości znanej np. z programu „MasterChef Nastolatki” TVN, najbardziej liczą się: uczciwa kuchnia i codzienna celebracja.
Butter chicken w Warszawie, Margherita we Wrocławiu, czyli co i jak zamawiają Polacy
Jednym z najciekawszych aspektów Raportu Trendów 2025 jest rozdział poświęcony ulubionym i najczęściej wybieranym potrawom w poszczególnych regionach Polski. Okazuje się bowiem, że mieszkańcy Warszawy najczęściej zamawiają z dostawą butter chicken, klasykę wśród potraw indyjskich, a kuchnią zyskującą popularność wśród białostoczan jest koreańska. Co więcej, z publikacji Pyszne.pl można dowiedzieć się m.in., że rosół jest ulubioną polską potrawą według mieszkańców Łodzi, Katowic, Gdańska i Szczecina.
Pełen Raport Trendów 2025 Pyszne.pl przejrzysz poniżej lub pobierzesz TUTAJ.
Zdjęcia: mat. pras. Pyszne.pl, Raport Trendów 2025