1. Andrzej Siniawski, SEM Performance Director, Cube Group, Cezary Śledziak, Prezes Zarządu agencji SEO i content marketingowej SEMTEC
2. Maciej Woźniak, Partner w agencji Whites
3. Milena Majchrzak, Dyrektor Zarządzająca SEMSTORM International Sp. z o.o.
4. Andrzej Zasowski, SEO & Content Marketing Team Manager, Grupa On Board Think Kong
5. Dawid Makowski, Brand Manager, Seology Sp. z o.o.
6. Maciej Konopka, Performance manager, zjednoczenie.com
7. Krzysztof Marzec, Dyrektor zarządzający, DEVA Group
8. Ryszard Kozłowski, Performance Media Manager, Media Direction OMD
Pierwszą część podsumowania w kategorii SEM/SEO przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii SEM/SEO przeczytasz tu >
Zobacz również
PPC komentuje Andrzej Siniawski, Certyfikowany Trener Google AdWords, SEM Performance Director w Cube Group
SEO komentuje Cezary Śledziak, Prezes Zarządu agencji SEO i content marketingowej SEMTEC
Najważniejszy sukces 2016
PPC (płatne wyniki wyszukiwania): Szybki rozwój technologii Google w kierunku łączenia świata online (w tym cross-device) ze światem offline, czyli mierzenia konwersji offline i prowadzenia użytkowników do sklepów stacjonarnych. Poza tym w 2016 wyjątkowo dynamicznie rozwijały się również inne zagraniczne wyszukiwarki. Sporo nowinek (choć dla AdWordsowiczów niekoniecznie nowatorskich) wprowadza rosyjski Yandex, który zawsze się różnił od Google pod względem możliwości reklamowych i w ogóle podejścia do panelu reklamowego. W Yandex pojawiły się m.in. opcja dodawania reklam graficznych (w tym dynamicznych) czy nowe udoskonalone raporty, których tak brakowało. Z kolei systemy reklamowe Bing oraz Seznam niespecjalnie kryją się z chęcią naśladowania Google i ten trend wciąż się umacnia.
SEO (organiczne wyniki wyszukiwania): Na wyróżnienie zasługuje konsekwentna kontynuacja podejścia „mobile friendly” w Google’u, dalsza edukacja rynku na temat konieczności dostosowywania witryn dla wrażeń użytkowników mobilnych oraz kolejne zapowiedzi ważnych zmian w ocenie stron, wpływających na ranking w wynikach wyszukiwania.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Gdyby nie blisko roczne opóźnienie, za sukces uznałbym wdrożenie kolejnej wersji algorytmu Pingwin – Google’owej superbroni antyspamowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Największa porażka 2016
PPC: Nowe narzędzie Google Data Studio już jest dostępne w ponad 20 krajach, np. w Wietnamie, ale oficjalnie niestety wciąż niedostępne w Polsce. Czekam z niecierpliwością, bo w GDS będą dostępne łatwo integrowane interaktywne raporty i dashboardy z wielu produktów Google jednocześnie!
SEO: Naturalne wyniki wyszukiwania w SERP-ie są spychane coraz niżej – dla wielu najpopularniejszych zapytań widoczne są… poniżej linii ekranu. Przyczyniają się do tego zarówno reklamy PLA (Product Listing Ads) i cztery linki sponsorowane, zajmujące coraz większy obszar, jak również kolejne rozszerzenia wyników, m.in. grafy wiedzy czy bezpośrednie odpowiedzi. Mało tego, TOP 10 zmalało średnio do TOP 8,5… Wszystko to powoduje spadek CTR-ów, a co za tym idzie ruchu organicznego. Porażką jest brak mądrej reakcji ze strony marketerów – tutaj konieczna jest zmiana strategii i większe skupienie na tworzeniu wartościowych treści w celu pozyskania ruchu z fraz mniej popularnych i long tail.
Najważniejsza zmiana w 2016
PPC: Usunięcie prawej kolumny reklam w Google SERP. Pojawiła się nowa przestrzeń, która wypełnia się rozszerzonymi, większymi reklamami tekstowymi, nowymi rozszerzeniami. W ten sposób marketerzy mają więcej możliwości na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni reklamowej, tym samym zwiększając użyteczność dla użytkowników.
SEO: Usunięcie prawej kolumny reklam w Google SERP. W zamian nad wynikami naturalnymi pojawiły się cztery linki sponsorowane o większej niż dotąd liczbie znaków. Wyniki organiczne spadają więc coraz niżej.
Inne warte uwagi zmiany to finalne „uśmiercenie” nieaktualizowanego od dawna (publicznie) wskaźnika Page Rank w Google Toolbar oraz ograniczanie informacji o liczbie wyszukiwań fraz w AdWords Plannerze.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
PPC: Google Performance Summit z ogłoszeniem m.in.:
- Rozszerzonych reklam tekstowych,
- Pełnego zarządzania modyfikatorami stawek na poziomie typów urządzeń, również dla tabletów,
- Displayowych reklam responsywnych.
Chociaż jest to wydarzenie stricte Google’owe, to ma ono tak naprawdę wpływ na wszystkie wyszukiwarki, które będą chciały nadążyć za globalnym liderem.
SEO: Pingwin 4.0. Po blisko dwóch latach oczekiwania i prawie roku opóźnienia! Pingwin czwartej generacji to kolejne wcielenie algorytmu zwalczającego nienaturalne linki. Zgodnie z zapowiedziami aktualizacja ta działa w czasie rzeczywistym! Jej zadaniem nie jest karanie, ale nieuwzględnianie spamowych linków. Od końca września wiele stron ukaranych przed laty zaczęło odzyskiwać pozycje.
Najciekawsze trendy w 2016
PPC: Mobile first – strategia rozwoju Google, zauważalna we wszystkich ostatnich zmianach związanych z reklamami i wynikami organicznymi. Wszystkie nowości są przygotowywane pod urządzenia mobilne, które stają się naszymi codziennymi asystentami.
SEO: Po pierwsze – mobile first! Doczekaliśmy się wzmocnienia działania algorytmu „mobile-friendly”. Obserwowaliśmy dalsze prace nad przyspieszeniem ładowania stron (projekt Accelerated Mobile Pages, AMP) oraz zapowiedź nowego rodzaju kary za uciążliwe reklamy. I to nie koniec mobilnych rewolucji. Wdrożone zostanie „mobile first indexing” – ustalanie rankingu w wynikach wyszukiwania na podstawie oceny zawartości wersji mobilnej, a nie desktop.
Po drugie – „content marketing”! Ale nie chodzi tu o sam termin, ale o coraz bardziej zacieśniającą się korelację między content marketingiem a SEO. Obie dziedziny razem działają lepiej. Rozbudowana, merytoryczna treść jest pozytywnie odbierana przez Google, pretendując witrynę do widoczności na nowe frazy oraz osiągania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Stanowi też źródło wartościowych linków dochodzących, dzięki udostępnieniom i odwołaniom do oryginalnego źródła. Z kolei SEO to narzędzie długofalowej promocji contentu. Pozycjonowanie pozwala na szerszą dystrybucję treści w wynikach organicznych, a co za tym idzie, dotarcie z przekazem do większego grona odbiorców. Już teraz widać to w powiedzeniu: content is king, but distribution is queen. Jedno nie jest efektywne bez drugiego.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
PPC: Mniejsza liczba reklam na stronie wyszukiwania Google to zagrożenie dla sektora MŚP. Zwłaszcza jeżeli w branży są liderzy, którzy zdecydują się wypychać mniejszych graczy z topowych pozycji poprzez zwiększanie stawek CPC. Rozwiązaniem dla takich firm będzie prowadzenie kampanii w maksymalnie profesjonalny sposób w celu zwiększenia AdRanku poprzez jakość kampanii, a nie stawki. Niekorzystne dla reklamodawców, ale korzystne dla użytkowników, którzy będą widzieli jeszcze bardziej dostosowane reklamy.
SEO: 2016 rok upłynął pod znakiem kolejnych update’ów (algorytm główny, Pingwin, Opos), rozwoju uczenia maszynowego (będącego częścią algorytmu) oraz przesuwania niżej wyników naturalnych w SERP-ach. Zmiana podejścia do fraz kluczowych oraz tworzenie nowego contentu to najwłaściwsza strategia w tym momencie. Tymczasem nadal nie sposób przekonać niektórych marketerów, skupionych na konkretnej liście fraz kluczowych, do rewizji strategii wybranej dawno, dawno temu i już nieaktualnej strategii. To było i nadal jeszcze pozostanie najtrudniejszym wyzwaniem.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
PPC: Na pewno bardzo kreatywne było obejście przez niektórych reklamodawców zakazu reklamy pożyczek krótkoterminowych w Google. Chodzi o reklamowanie w Google… wyników wyszukiwania w Bing. Po wpisaniu w Google frazy związanej z pożyczkami wyświetlały się reklamy prowadzące do strony Bing z wynikami wyszukiwania konkretnego brandu pożyczkowego w tejże wyszukiwarce – oczywiście w Bingu na pierwszych pozycjach były wyniki organiczne tego brandu. W tym przypadku została wykorzystana strategia promowania innych wyszukiwarek w Google. Kreatywne, ale krótkoterminowe działanie. Z Google tak się nie igra.
SEO: Chciałbym wyróżnić wszystkich marketerów, którzy wyraźnie już dostrzegają siłę contentu i regularnie go tworzą w ramach przemyślanej strategii, uwzględniając oczekiwania swojej grupy docelowej oraz aktualne trendy.
Ocena obecnej kondycji branży
PPC: Liczba agencji w Polsce nadal rośnie i coraz więcej firm korzysta z reklam AdWords czy zwiększa budżety na ten kanał. Ale wciąż spora część rynku jest niezagospodarowana, zwłaszcza w sektorze MŚP. Faktycznie jest coraz więcej nowych agencji czy freelancerów – wszyscy jednak wnoszą swój wkład w edukację rynku. A im bardziej wyedukowany będzie rynek, tym większe będą udziały SEM-u w torcie budżetowym. I bardzo dobrze, bo efektywność tego kanału jest moim zdaniem wciąż niedoceniona.
SEO: Marketerzy coraz lepiej rozumieją potrzebę ciągłego tworzenia wartościowego contentu. Wiele agencji SEO zauważyło ten trend, rozszerzając ofertę o copywriting. Powstały też nowe agencje contentowe. Niestety często w pogoni za najniższą stawką wygrywa podejście ilościowe („stwórzcie po prostu jakieś treści”, „byle było dużo artykułów”), a nie jakościowe. A to nie przekłada się na policzalne efekty w postaci wzrostu ruchu w witrynie.
Na pewno na plus jest fakt, że otrzymujemy znacznie mniej zapytań dotyczących SEO dla nowo powstałych stron typu one page.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
PPC: Od niedawna w Polsce dostępna jest karta „Zakupy” w Google – na razie świadomość tego jest wciąż niska, ale wraz z jej wzrostem jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie reklam shoppingowych w AdWords dla sektora e-commerce. Dużo też będzie się działo w obszarze Google Shopping pod względem funkcjonalności, jak np. reklamy PLA w wyszukiwarce obrazów czy możliwość zapłacenia za produkt bezpośrednio z wyszukiwarki – już dostępne w Stanach Zjednoczonych. Mam nadzieję, że w Polsce też będą odbywały się podobne wdrożenia.
SEO: Google zapowiedział znaczącą zmianę w ustalaniu rankingu witryn w wynikach wyszukiwania. Mowa o „mobile first indexing” – oznaczającym ocenę na podstawie wersji mobilnej, a nie desktopowej, jak ma to obecnie miejsce. Strony z okrojoną zawartością dla urządzeń przenośnych (np. wersje „m.”) muszą liczyć się ze znacznymi spadkami pozycji, a co za tym idzie – również ruchu. Choć nie podano przewidywanej daty wdrożenia, z pewnością nie będziemy musieli czekać tyle, ile na wdrożenie Pingwina 4.0. Gigant z Mountain View od dawna traktuje mobile priorytetowo, dlatego liczę, że zapowiadana zmiana w przyszłym roku będzie wdrożona.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
PPC: Zwiększający się udział urządzeń mobilnych może być niepokojący, ponieważ użytkownicy jeszcze nie są przyzwyczajeni do dokonywania zakupów przez komórki. Dlatego bardzo ważne jest mierzenie konwersji cross-device i zwracanie uwagi nie tylko na atrybucję last click (która często nie docenia znaczenia mobile’a). Jeżeli chodzi o kampanie Google’owe: to zarządzanie Google Shopping staje się trudniejsze, ponieważ statystyki reklam z zakładki „Zakupy” nie są wydzielone i nie wiadomo, na której pozycji wyświetla się reklama. Wraz ze wzrostem popularności nowej zakładki brak takich informacji czy możliwości zarządzania będzie coraz bardziej uciążliwy.
SEO: Konieczne staje się opracowywanie spójnej strategii łączącej SEO z content marketingiem. W 2017 sukces osiągną tylko ci marketerzy, którzy będą zdawać sobie z tego sprawę, i będą tworzyć treści według przemyślanego, długoterminowego planu – zgodnego z celami biznesowymi, potrzebami grupy docelowej, aktualnymi trendami i określonymi wskaźnikami sukcesu.
Niezmiennie wyzwaniem będzie dostosowanie strategii SEO do kolejnych zmian w algorytmach oraz w samej strukturze wyników wyszukiwania Google.
Dla witryn posiadających odrębną wersję mobilną, okrojoną w stosunku do desktopu, wyzwaniem będzie stworzenie wersji RWD na przestrzeni kilku miesięcy. Dla wszystkich – dalsza optymalizacja czasu ładowania.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
PPC: Ciągłego wzrostu znaczenia technologii i udziału programmatic. Polska jest trochę w tyle pod tym względem, chociaż świadomość korzyści płynących z narzędzi takich jak np. DoubleClick jest coraz większa. Nie musimy od razu porównywać się do dalekich (nie tylko ze względu na odległość) Stanów Zjednoczonych – wystarczy obejrzeć się na Stary Kontynent, np. na Holandię – tam rynek jest bardzo rozwinięty w programmaticu.
SEO: Przede wszystkim dalszego dostosowywania witryn pod mobile. Kierunek: rezygnacja z wersji alternatywnych na rzecz strony responsywnej (RWD) oraz optymalizacja czasu ładowania.
Teza o królowaniu contentu będzie nadal aktualna. Tym bardziej, że Google w dalszym ciągu rozwija uczenie maszynowe (RankBrain) „przewidujące” intencje użytkowników, które już jest składnikiem głównego algorytmu wyszukiwarki.
Przewiduję też znaczny wzrost popularności voice search w mobilnej wersji wyszukiwarki Google. Według prognoz comScore już za kilka lat ponad 50% wszystkich wyszukiwań będą stanowić głosowe.
Warto śledzić dalszy rozwój danych strukturalnych, w 2016 roku pojawiło się sporo nowości, wartych wdrożenia w kod strony internetowej.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
PPC: Na atrybucję – wciąż mało kto podejmuje działania w tym kierunku. Mam nadzieję, że w 2017 więcej marketerów będzie rozumiało specyfikę stosowanego modelu atrybucji. Decyzje podejmowane na podstawie domyślnych, niedostosowanych modeli mogą doprowadzić do… upadku biznesu.
SEO: Na pełnowartościową wersję mobilna strony – z możliwie jak najbardziej rozbudowanym contentem, w pełni dostosowaną do (szybkiego) wyświetlania na urządzeniach przenośnych. Marketerzy powinni mieć na oku rozwijany przez Google projekt AMP, a także rosnące na popularności wyszukiwanie głosowe (voice search), konieczne będzie tworzenie dedykowanego contentu (np. FAQ) i jego optymalizacja pod zapytania głosowe.
————————————————-
Maciej Woźniak
Partner w agencji Whites
Najważniejszy sukces 2016
Warto wyróżnić w tym miejscu polskie narzędzie SEMstorm, które wydajnie usprawnia pracę nad budowaniem widoczności w wyszukiwarkach. Choć nie jest to narzędzie nowe, to w roku 2016 umocniło swoją pozycję na rynku. Jako jeden z klientów z radością czekamy na nowe funkcjonalności SEMstorma i trzymamy kciuki za dalszy rozwój, także na rynkach zagranicznych.
Największa porażka 2016
Jest wiele informacji mówiących o tym, że Google weryfikuje prawdziwość i wiarygodność informacji, by pokazywać użytkownikom wyniki, którym można ufać. Przy okazji wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych przekonaliśmy się, że algorytmy wyszukiwarki mogą być zmanipulowane – a na istotne zapytania o wyniki wyborów na pierwszym miejscu pojawiał się odnośnik to sfabrykowanych informacji.
Najważniejsza zmiana w 2016
W lutym 2016 roku Google zrezygnował z reklam AdWords w prawej kolumnie wyników wyszukiwania, zwiększając jednocześnie liczbę wyświetlanych reklam nad wynikami organicznymi do 4 oraz częstotliwość pojawiania się dodatkowych reklam na dole strony wyników. Z perspektywy pozycjonowania ta zmiana zmniejsza znaczenie miejsc poniżej trzeciej pozycji i zachęca do strategii długiego ogona – budowania widoczności na większej ilości zapytań.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
15 listopada Google ogłosiło nową wersję swojego narzędzia tłumaczącego, które wykorzystuje sieć neuronową, by precyzyjniej tłumaczyć treści i strony internetowe. Zmiana ta nie wzbudziła zbyt wielu emocji w branży SEM, szczególnie że nie dotyczy ona obecnie języka polskiego. Jest to jednak zwiastun prawdziwej rewolucji, która obejmie nas w ciągu najbliższych kilku lat i wpłynie istotnie także na rynek marketingu w wyszukiwarkach. Gdy zniknie bariera językowa „polski internet” dołączy do jednej wielkiej globalnej sieci, gdzie zarówno możliwości, jak i konkurencja będą nieporównywalnie większe.
Najciekawsze trendy w 2016
2016 był rokiem jakościowych treści, a fraza „Content is King” była wielokrotnie udowadniana. Obserwowaliśmy serwisy, które budowały swoją widoczność w wyszukiwarce wyłącznie w oparciu o zoptymalizowane i wartościowe treści. Coraz więcej klientów naszej agencji przekonuje się do strategii SEO, w której centralnymi elementami są merytoryczne artykuły, wideo czy galerie zdjęć.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Z perspektywy agencyjnej sporym wyzwaniem jest obecnie pozyskiwanie wysokiej klasy pracowników. Dzieje się tak, gdyż część specjalistów SEO z wieloletnim doświadczeniem pozostała mentalnie w 2011 roku, nie pozyskując nowych kompetencji dostosowanych do dzisiejszych wymagań rynku. Dodatkowo rzeczywistość wymaga od pozycjonerów coraz większej gamy nowych kompetencji – np. analitycznych czy z zakresu UX.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
W 2016 roku polski oddział Google bardzo mocno postawił na współpracę z wiarygodnymi agencjami SEM. Status Partnera Google Premium dla agencja Whites potwierdza wiedzę i doświadczenie w zakresie realizacji kampanii AdWords i realnie przekłada się na biznes. Myślę, że to doskonała motywacja dla innych agencji, by podnosić swoje kompetencje i jakość obsługi.
Ocena obecnej kondycji branży
Przez ostatnie lata często przewijała się opinia, że branżę SEO czeka rychły koniec. Paradoksalnie bardziej odporne na manipulację algorytmy rankingowania nie tylko nie pogrzebały świata pozycjonowania, one go zdecydowanie wzmocniły! Dziś możemy pracować z dużo bardziej świadomym klientem, który rozumie znaczenie naszej pracy i jej wyższy koszt. Jest też bardziej cierpliwy jeśli chodzi o efekty.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Wyniki wyszukiwania staną się jeszcze bardziej spersonalizowane. Google będzie uwzględniał nie tylko naszą aktualną lokalizację i historię wyszukiwania. Inteligentne algorytmy będą starały się odgadnąć nasze niewypowiedziane intencje i potrzeby i dostarczyć optymalne wyniki. Jeśli w 2017 roku doczekamy się wirtualnego asystenta (np. Siri), mówiącego i rozumiejącego po polsku, to możemy się spodziewać skokowego wzrostu zapytań głosowych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Kolejny rok to nowe aktualizacje algorytmu, nowe czynniki rankingujące, nowe narzędzia i możliwości reklamowe. Wiedza w naszej branży bardzo szybko się starzeje, dlatego kluczowa jest nieustanna edukacja – własna i klientów.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Sądzę, że w 2017 będziemy świadkami kontynuacji trendów zapoczątkowanych w mijającym roku i wcześniejszych – znacząco zwiększy się wpływ algorytmów wykorzystujących sztuczną inteligencję typu deep learning, przez co coraz trudniej będzie o manipulację wynikami. Wierzę też, że wzrośnie znaczenie kryteriów behawioralnych –wskaźników pokazujące satysfakcję użytkowników wyszukiwarki.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Rok 2017 będzie rokiem jakości – na poziomie treści stron, ich użyteczności i dostępności. Coraz trudniej będzie się przebić w wynikach wyszukiwania nowym graczom, szczególnie jeśli nie zaproponują unikalnej wartości. Istotna też będzie siła marki, więc przemyślane działania marketingowe i PRowe będą dobrą inwestycją, wspierającą widoczność w wyszukiwarce.
————————————————-
Milena Majchrzak
Dyrektor Zarządzająca SEMSTORM International Sp. z o.o.
Najważniejsza zmiana w 2016
Chcę wyróżnić dwie ważne zmiany. Pierwszą jest RankBrain – aktualizacja algorytmu wykorzystująca potencjał machine learning. Ma za zadanie jeszcze bardziej dopasować wyniki do kontekstu zapytania internauty, bazując na mechanizmach samouczących się. Druga to Pingwin działający w czasie rzeczywistym, który namieszał w okolicach września i ma reagować znacznie szybciej na sygnały związane z linkowaniem.
Najciekawsze trendy w 2016
Content marketing, storytelling, video marketing, ogólnie wszystkie formaty, które dostarczają internaucie realnej wartości i odpowiadają na jego rzeczywiste potrzeby w odpowiednim momencie. Towarzyszą mu podczas wyszukiwania informacji o produkcie, podejmowania decyzji zakupowej, dostarczają informacji potrzebnych w obsłudze posprzedażowej.
Prywatnie natomiast, i jeszcze nieco obok tematu SEM, zdecydowanie najciekawszym trendem jest dla mnie wirtualna rzeczywistość. Tam, w dłuższej perspektywie również potrzebne będą mechanizmy sprawnego wyszukiwania i filtrowania informacji, co jeszcze bardziej może zwiększyć za kilka lat potencjał rynku SEM.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Od lat nic się nie zmieniło – najtrudniejsze jest przyciągnięcie i utrzymanie uwagi potencjalnego odbiorcy. Sama widoczność w wyszukiwarkach i reklamy tekstowe to zaledwie początek drogi. Już jakiś czas temu rozpowszechnił się termin SXO (ang. Search Experience Optimization), którego ideą tak naprawdę jest lepsze poznanie intencji trafiających na stronę internautów i odpowiednie dostosowanie oferty. Moim zdaniem w tym właśnie leży klucz do sukcesu i to jest największym wyzwaniem z jakim przyszło nam się zmierzyć w tym roku i będziemy przed nim stawać również w przyszłości.
Ocena obecnej kondycji branży
Z przyjemnością stwierdzam, jest coraz lepiej. Wśród klientów zwiększa się wiedza o działaniach w wyszukiwarkach i wydaje mi się, że ogólnie rośnie także zaufanie do agencji, co z kolei może się przełożyć na lepsze, bardziej owocne współprace. Marketerzy natomiast już wiedzą, że poza stronami docelowymi kampanii jest jeszcze cały biznes klienta, który należy rozwijać i na który warto spojrzeć szerzej niż przez pryzmat liczby pozyskanych użytkowników. Niechlubne wyjątki nadal istnieją z jednej i drugiej strony barykady, brakuje mi na rynku także większego przyzwolenia na ryzyko, eksperymenty i nieszablonowe myślenie, ale ogólnie kierunek rozwoju uważam za poprawny.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Jeszcze bardziej zwiększy się znaczenie machine learning i sztucznej inteligencji w ustalaniu rankingów i stawek. Google intensywniej będzie walczyć o dostarczanie najlepszych wyników, to jest przecież podstawą jego przychodów. Zdecydowanie możemy się spodziewać zapowiedzianych, a także całkiem nowych zmian w interfejsie AdWords.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Oprócz lepszego poznania użytkowników, o którym pisałam już wcześniej z pewnością jest to rosnąca konkurencja. Internautów już nie przybywa dynamicznie, podczas gdy coraz więcej podmiotów zdaje sobie sprawę z wagi marketingu i znaczenia wyszukiwarek w procesie pozyskiwania klienta.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Myślę, że zauważymy wzrost znaczenia wyszukiwania głosowego, wykorzystywanego przez użytkowników mobilnych. Pojawi się więcej zapytań w języku naturalnym, w formie zwykłych pytań, co pozwoli wyszukiwarce na dostarczenie wyników o wyższej jakości lub bezpośrednich odpowiedzi. Ogólnie trend mobile, który obserwujemy już od jakiegoś czasu będzie się wiązał także z jeszcze lepszym dostosowaniem stron do urządzeń przenośnych, podejrzewam także, że wzrośnie zainteresowanie zarówno AMP w wyszukiwarkach jak i instant articles na Facebooku.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Najważniejsze są potrzeby internauty i to na nich powinniśmy się szczególnie skupiać. Istotne jest też dobre zaplanowanie wielokanałowej strategii, aby sprawniej i w konsekwencji taniej osiągać zakładane cele. I jedno i drugie nie może zostać osiągnięte bez skutecznej analityki, a w szczególności analizy zachowania użytkowników.
————————————————-
Andrzej Zasowski
SEO & Content Marketing Team Manager, Grupa On Board Think Kong
Najważniejszy sukces 2016
Wzrost świadomości wśród klientów dotyczący znaczenia treści w kampaniach online. Decydenci, bazując na doświadczeniach największych marek (Intel – Intel IQ (*), Red Bull – Red Bull’s Red Bulletin (*) czy P&G – P&G Everyday (*) ) wyrażają potrzebę tworzenie własnego medium przekazu w formie content huba. Doświadczenia wskazują, że przesunięcie styku marka – użytkownik do miejsca spełniania potrzeb użytkowników z grupy docelowej, wpływa znacząco na postrzeganie marki (marka rozwiązuje problem użytkownika).
Najważniejszy sukces w 2016 roku dla Think Konga, to kooperacja z koncernem Coca-Cola przy projekcie brandowanego content huba – Coca-Cola Journey (*). Możliwość współpracy z zespołem tworzącym Coca-Cola Journey w USA i czerpanie z ich doświadczeń, daje ogromną wiedzę na temat możliwości rozwoju hubów treści oraz ogromnych korzyści z tworzenia przez markę własnego medium, zwłaszcza dla dużych klientów, dla których wzrost świadomości marki jest celem priorytetowym.
Największa porażka 2016
Działania SEO to działania ciągłe, składające się z wielu małych sukcesów i porażek. Chęć ulepszania kampanii, poszerzania zasięgu dotarcia do użytkowników oraz zrozumienia interakcji z treścią przynosi sukces bazujący na doświadczeniach, również porażkach.
Najważniejsza zmiana w 2016
Algorytm Pingwin działający w czasie rzeczywistym.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Zapowiedź Google dotycząca Mobile First Indexing, (*) czyli utworzenia dwóch oddzielnych indeksów wyników wyszukiwania (mobilnego i desktopowego).
Najciekawsze trendy w 2016
Analityka Content Marketingu oraz wzrost znaczenia Keyword Researchu w tworzeniu treści dla SEO.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Przetwarzanie dużych ilości danych o efektywności działań SEO i Content Marketing oraz wyciąganie z przetworzonych danych poprawnych wniosków.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Evolved Digital (UK) dla Select Car Leasing (*), LSEO.com & The Commonwealth Medical College: From Zero Awareness to $1 000 000 In Revenue in 4 Months (*), Bluerank dla Leroy Merlin Poland – Do It Yourself. Dominate search rankings for DIY(*)!
Ocena obecnej kondycji branży
Z roku na rok postępująca profesjonalizacja podmiotów zajmujących się SEO. Ze względu na przeniesienie ciężaru działań na optymalizację On Page oraz treść, kluczem do sukcesu jest jakość świadczonych usług.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Wzrost znaczenia optymalizacji SEO dla urządzeń mobilnych oraz optymalizacji kontekstowej treści.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Tworzenie treści, która angażuje… bardziej. Poszukiwanie kontekstów słów kluczowych dla określonej grupy docelowej (definiowanej przez persony). Strategiczne podejście do koordynacji i ścisłej kooperacji teamów SEO/SEM, Social i Content Marketing w modelu data-driven.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
W 2017 roku powstaną pierwsze stanowiska Audience Managerów. Skoordynują oni działania SEO/SEM, Content Marketingu oraz Social Media. Mając narzędzia analityczne i dane o jakości i zaangażowaniu użytkowników, zarządzać będą pozyskiwanym do projektów ruchem. Oczywiście coraz więcej zaczniemy mówić o Big Data dla SEO, wykorzystaniu potencjału tkwiącego w Voice Search oraz data-driven Content Marketingu.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Działania SEO dla mobile oraz rosnące gwałtownie zapotrzebowanie na efektywne rozwiązania związane ze strukturalnym tworzeniem treści w celu pozyskiwania użytkowników z wyszukiwarki.
————————————————-
Dawid Makowski
Brand Manager, Seology Sp. z o.o.
Najważniejszy sukces 2016
Największym sukcesem, a przede wszystkim szansą dla branży SEO, jest Pingwin 4.0. To wprowadzona po prawie dwóch latach aktualizacja algorytmu odpowiedzialnego za walkę z nieco przestarzałymi sposobami linkowania. Wszystkie prace związane z pozyskiwaniem linków są teraz oceniane w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że nie musimy już czekać (często długie miesiące) na ruch Google odnośnie naszej witryny. Przekłada się to rzecz jasna na możliwość szybkiego poprawienia kondycji strony. Jeśli więc witryna zostanie ukarana przez algorytm, za słabej jakości linki, nałożeniem filtra, nie będzie musiała czekać aż do kolejnej aktualizacji na jego zdjęcie. Wprowadzona zmiana poskutkowała ogromnymi zawirowaniami w wyszukiwarce – myślę, że jeszcze przez dobrych kilka miesięcy możemy spodziewać się dużych zmian w pozycjach stron, szczególnie spadków w przypadku tych, korzystających z metod „haczących o nieco ciemniejszy odcień kapelusza”. 😉 Pingwin 4.0 oznacza także konieczność zachowania dużej czujności – niewłaściwe ruchy również będą oceniane przez wyszukiwarkę szybciej. W samej aktualizacji algorytmu widzę jednak ogromne źródło informacji – szybko będziemy mogli zorientować się, czy działania, które podejmujemy są oceniane pozytywnie.
Największa porażka 2016
Za największą porażkę tego roku uważam usunięcie prawej kolumny z AdWordsami z wyszukiwarki. Zmiana, wdrożona równocześnie niemalże na całym świecie, zaskoczyła wszystkich. Oczywiście mówiono wcześniej o takiej możliwości, ale chyba nikt do końca nie spodziewał się tak dużej rewolucji. Prawa kolumna AdWords funkcjonowała od 2000 roku, a jej usunięcie jest z pewnością największą zmianą w sposobie wyświetlania reklam Google. Ich ilość została zredukowana z 11 do 7, przy założeniu, że na samej górze wyników wyszukiwania mogą pojawić się maksymalnie cztery linki. Obecny sposób prezentacji reklam przypomina ten w wyszukiwaniach mobilnych. Sama zmiana również ma być ukierunkowaniem na użytkowników mobilnych. Niestety uważam, że efektem tego będzie zmniejszeniem ruchu z wyników sponsorowanych. Na rynku funkcjonuje wiele firm bardzo intensywnie korzystających z tej formy reklamy i to z niej czerpiących podstawowy ruch w wyszukiwarce. Wprowadzona aktualizacja może negatywnie przełożyć się na ich CTR (i wzrost stawek wyświetlania na pierwszej stronie).
Najważniejsza zmiana w 2016
Uważam, że najważniejszą zmianą tego roku było wspomniane już wprowadzenie Pingwina 4.0. To aktualizacja, która poskutkowała dużymi przetasowaniami w wynikach wyszukiwania i, jak sądzę, na tym się nie skończy. Zmiany pozycji będą nadal widoczne i będą wprowadzane jeszcze bardziej dynamicznie. Być może nie bezpośrednio związaną z branżą SEO, ale z pewnością ważną zmianą była także aktualizacja polityki monetyzacji YouTube – od tej pory niektóre treści mogą zostać oflagowane i nie będzie można wyświetlać na nich reklam. Z pewnością ważnym wydarzeniem było także dodanie w wyszukiwarce zakładki „zakupy”, w której po wpisaniu określonej frazy – np. „buty zimowe” widzimy wyniki ze sklepów internetowych.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Wszystkie związane z SEO są dla nas ważne. 🙂
Najciekawsze trendy w 2016
Ciekawym trendem 2016 roku było wprowadzenie funkcjonalności Direct Answers. Wcześniej Google dawało nam podobne, lecz zdecydowanie mniej zaawansowane formy odpowiedzi na wyszukiwania. Direct Answers, to odpowiedzi bezpośrednie, otrzymywane przez użytkownika na zadane przez siebie pytanie. Oznacza to, że możemy wpisać w Google pytanie i uzyskać na nie odpowiedź w definicyjnej formie już na poziomie wyników wyszukiwania! Co istotne – definicji towarzyszy link do strony, z której została ona pozyskana. Direct Answers jest więc nie tylko wyjściem w stronę użytkownika (nie musi on przeszukiwać dziesiątków stron, by znaleźć odpowiedź na swoje pytanie – dostaje ją od razu), ale także szansą dla osób posiadających swoją witrynę. Odpowiednio skonstruowane treści mają szanse zostać zaciągnięte przez wyszukiwarkę do pozycji Direct Answers, a co za tym idzie uzyskać pozycję „TOP 0”. Co szczególnie istotne: będzie im towarzyszył link do naszej witryny!
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Myślę, że nadal największym wyzwaniem było tworzenie odpowiedniego contentu. Od kilku lat nieustannie mówimy o tym, że to właśnie „content is king”. Każda firma buduje więc swoją strategię w oparciu o treści. Tworzenie angażujących użytkowników materiałów nigdy nie było łatwe, teraz jednak, kiedy wszędzie jest ich tak wiele, jest to szczególnie trudne. Jak wyróżnić się w zalewie contentu, nie przesadzić z ogromem treści na stronie, kontynuując jednak działania content marketingowe? Drugim wyzwaniem, które pojawiło się w tym roku i z pewnością da o sobie znać w 2017 jest wspomniany już Pingwin 4.0. Trzeba bardzo uważać i dbać o jakość naszych linków, bo nieodpowiedni ruch może sprawić, że szybko stracimy długo wypracowywaną pozycję.
Ocena obecnej kondycji branży
Trudno jednoznacznie ocenić branżę SEO. Składa się ona z wielu różnorodnych aspektów, funkcjonujących na różnym poziomie. Z pewnością pozytywną, dostrzegalną przeze mnie zmianą jest większa świadomość klientów. Coraz częściej zdają sobie oni sprawę z ogromnej roli SEO i korzyści, które może dać ich biznesowi. Widzą także, że prócz pracy agencji, potrzebne jest także zaangażowanie z ich strony, a tylko ścisła współpraca na linii firma-klient może przynieść oczekiwane efekty.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Przede wszystkim wiodącą zmianą, która zaczęła się już będą przetasowania w wynikach wyszukiwania związane z Pingwinem 4.0. Myślę, że nadal widoczne będą aktualizacje Google ukierunkowujące wyszukiwarkę jeszcze bardziej na mobile’a. Ma powstać zupełnie oddzielny algorytm dla wyszukiwań mobilnych, co będzie szczególnie korzystne dla stron zbudowanych w technologii AMP. Wszystko to przełoży się na jeszcze większe dostosowanie wyników wyszukiwań do urządzeń mobilnych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Podstawą będzie poszukiwanie linków, które nie będą szkodzić naszej witrynie oraz szczegółowe obserwowanie reakcji wyszukiwarki na prowadzone przez nas działania w tym zakresie. Drugą istotną kwestią będzie wymieniony już content – już dziś jest go na tyle dużo, że tworzenie treści angażujących użytkowników będzie stanowiło wyzwanie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Myślę, że widoczne będą wszelkie tendencje prowadzące do „zatrzymania” użytkownika w wyszukiwarce przy równoczesnym upraszczaniu procesu wyszukiwania treści. Już dziś widać, że widok wyszukiwań Google bardzo się zmienia. Wpisując w Google np. nazwę określonego zespołu muzycznego, otrzymujemy bardzo różnorodne treści – filmy wideo z nim związane, jego historię, dyskografię, zdjęcia, a także newsy. Wszystko to przekłada się na zainteresowanie użytkownika i zaangażowanie. Równocześnie jednak Google wprowadza RankBrain, czyli zlokalizowaną z prawej strony kartę z podstawowymi informacjami dotyczącymi naszego wyszukiwania, by ułatwić nam pozyskanie podstawowych informacji na jego temat. Uważam, że tendencja ta zostanie utrzymana i możemy spodziewać się jeszcze większych zmian w tym zakresie.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Nie ma takich czynników – w SEO zawsze musimy zwracać uwagę na wszystko. 😉
————————————————-
Maciej Konopka
Performance manager, zjednoczenie.com
Najważniejszy sukces 2016
Google jest niewątpliwe autorem dużego sukcesu w minionym roku na polu walki ze spamem. Konsekwencją tego działania jest wymuszenie na pozycjonerach zwrócenia większej uwagi na jakość treści.
Największa porażka 2016
Podmioty, które w bardzo nieetyczny sposób wykorzystują niewiedzę klientów (szczególnie tych z segmentu MŚP) w zakresie działania wyszukiwarek niestety cały czas mają się dość dobrze.
Najważniejsza zmiana w 2016
Usunięcie reklam z prawej strony w wyszukiwarce Google. Traktuję to jako oficjalne oddanie palmy pierwszeństwa mobile. Jeśli wyniki na desktop zostały podporządkowane mobile to znaczy, że mobile first to już rzeczywistość.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Moja pierwsza myśl (pewnie jak u większości) to bez wątpienia pingwin real-time.
Najciekawsze trendy w 2016
- Zmiany sposobu wyszukiwania informacji – ewolucja w kierunku coraz bardziej naturalnych semantycznie zapytań
- Prezentowanie coraz większej ilości informacji w wyszukiwarce bez potrzeby przekierowywania na konkretne treści poza serpami.
- Zmniejszenie przestrzeni w wynikach wyszukania dla wyników organicznych, szczególnie above the fold.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
- Nadążenie za dynamicznymi zmianami w wyszukiwarce, zarówno w kontekście wyników organicznych jak i płatnych, i ich wykorzystanie w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej
- Usunięcie reklam z prawej strony i związane z tym dostosowanie strategii dla biznesów nisko-marżowych
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Z przyjemnością muszę pochwalić White Press („Nowa koncepcja SEO”) za krok milowy jaki poczyniła w kontekście edukowania rynku. Wielkie brawa za to.
Ocena obecnej kondycji branży
Moim zdaniem wbrew pozorom branża ma się świetnie, jak nigdy do tej pory. Klienci są coraz bardziej wyedukowani i świadomi. Z kolei agencje działają coraz bardziej transparentnie. To z kolei daje świetny background do partnerskich relacji, które przekładają się na lepsze zrozumienie biznesu klienta i lepsze, bardziej skuteczne kampanie z korzyścią dla wszystkich stron.
Żeby jednak nie było za słodko to dalej na rynku istnieją (i mają się chyba dobrze) podmioty, które w nieetyczny sposób wykorzystuję niewiedzę klientów (szczególnie tych z segmentu MŚP). Nie traktuję ich jednak w 100% serio jako części branży, bardziej jak pasożyta.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Żadnych rewolucji, uważam, że to będzie kolejny rok zmian w kierunku, który mogliśmy dostrzec w 2016. Chociaż z pewnością będą to zmiany, które niektórzy będą mogli nazwać rewolucyjnymi, jednak dla wszystkich, którzy na bieżąco obserwują rynek, nie powinny być zaskoczeniem.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
- Dostosowanie treści na stronach do zmieniających się zapytań (wyszukiwanie głosowe – zadawanie pytań, a nie wyszukiwanie).
- Zachowanie podobnej lub poprawienie rentowności kampanii w obliczu stale wzrastających kosztów dotarcia do użytkowników.
- Wykorzystanie wzrostów mobile przy cały czas niedostatecznej wiedzy na temat współzależności aktywności na różnych urządzeniach w czasie rzeczywistym lub prawie rzeczywistym.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
- Zwiększenie istotności RankBrain w kontekście wyników wyszukiwania i rozpoznawania rzeczywistej intencji wyszukującego.
- Jeszcze więcej obrazków, wideo itp. w wynikach wyszukiwania.
- Dynamiczny rozwój AMP, co prawdopodobnie będzie konsekwencją zwiększania udziału szybkości ładowania się stron jako czynnika rankingowego na mobile.
- Szybkiego zwiększania udziału wyszukiwania głosowego – trudno powiedzieć czy już 2017 w Polsce, ale na pewno warto śledzić ten trend.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
- Na pierwszą pozycję. 🙂 Wszystkie tematy związane z mobile first, a także wyszukiwaniem głosowym powodują, że pierwsza pozycja będzie jeszcze bardziej istotna w 2017 roku. Nie bez znaczenia w tym kontekście są też tzw. featured snippets.
- Dane strukturalne. W sumie to nic nowego, ale mocno postępujące zmiany w sposobie wyszukiwania (bardziej konkretne zapytania, wyszukiwanie głosowe) oraz ich konsekwencja w postaci prezentowania odpowiedzi już w wynikach wyszukiwania powodują, że prawidłowa ich implementacja będzie zyskiwała na znaczeniu w kontekście widoczności w wyszukiwarce.
————————————————-
Krzysztof Marzec
Dyrektor zarządzający, DEVA Group
Najważniejszy sukces 2016
U nas: Nasza agencja, DevaGroup została za jednym zamachem członkiem Google Rising Stars oraz Partnerem Premium Google. Nie ma większego wyróżnienia w branży, które moglibyśmy osiągnąć. To był najbardziej pracowity rok w całej historii działania firmy, a udał się mimo sporego zaangażowania i wydania dwóch książek w tym samym czasie, prowadzenia przeszło 20 dedykowanych szkoleń z AdWords oraz 6 kursów on-line.
W branży: Należy się Google za niezłe zamieszanie przy wdrażaniu lub raczej ogłaszaniu kolejnych zmian w algorytmie. Klienci żywo na nie reagowali i migracja w kierunku AdWords z niestabilnego SEO była widoczna wśród nowych zapytań.
Najważniejsza zmiana w 2016
W AdWords mieliśmy przełomowe zmiany takie jak możliwość dostosowania stawek do urządzeń, czyli opcja, która realnie dała możliwość tworzenia kampanii w wyszukiwarce skierowanej tylko na konkretne typy urządzeń. Drugą z tych zmian było wejście rozszerzonych reklam oraz usunięcie reklam tekstowych z prawego boku wyników wyszukiwania. Ostatnią dużą zmianą były reklamy elastyczne w sieci reklamowej. W każdym z tych przypadków kto pierwszy wdrożył zmiany ten zyskiwał najwięcej w okresie przejściowym.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Powiem krótko: Jeśli chcesz być na czasie w branży SEM to nie możesz przegapić trzech wydarzeń: semcamp.pl, Festiwal SEO oraz naszego semkrk.pl. W 2017 roku w Polsce odbędzie się również European Search Awards w Krakowie.
Największy program szkoleniowy w branży to AkademiaGooglePartners.pl, gdzie mam przyjemność szkolić koleżanki i kolegów z branży. Polecam każdemu, kto wiąże swoją karierę z AdWords.
Ocena obecnej kondycji branży
Z roku na rok jest lepiej w branży SEM. Widzimy coraz lepszą specjalizację, chęć do szkolenia się i rozwijania kompetencji. Blogosfera z agregatorem planeta-seo.pl na czele tętni życiem i mnóstwem ciekawych wpisów. Ilość negaywnych informacji jaka do nas docierała w tym roku jest mniejsza. Czeka nas na pewno długa droga, aby w branży pojawiało się mniej pośrednictwa a więcej kontaktów bezpośrednich z agencjami, ale coraz więcej dużych firm zaczyna to rozumieć i obok agencji digitalowej prace powierza bezpośrednio agencjom SEM.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Przewiduję nadal ewolucję, nie rewolucję, jeśli chodzi o możliwości kierowania reklamy. Dodatkowe opcje takie jak kierowanie ze względu na dochody, remarketing między urządzeniami oraz stale ulepszane przez Google kierowanie demograficzne to tylko niektóre z nich. AdWords musi gonić również możliwości FacebookAds pod kątem wiedzy o użytkowniku. Tu nadal jest sporo sytuacji, gdzie trudno w AdWords budować tak precyzyjne kampanie jak na Facebooku m.in. ze względu na status związku czy szereg zainteresowań. W ankiecie dla e-sklepów zbadałem również, że sporo osób uważa AdWords za reklamę drogą, stąd albo powinna nastąpić stabilizacja cen za kliknięcie albo mniejsze podmioty mogą mieć problem z przebiciem się w wielu branżach.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Największych wyzwań spodziewam się w SEO. Już teraz panuje pewien chaos, gdzie metody blackhat dają niesamowite efekty małymi nakładami pracy, a spodziewalibyśmy się, że po latach zaostrzania działań ze strony Google tak nie będzie. Skoro klient ma zaufać agencji wybierając polecane przez Google metody reklamy – optymalizację oraz płatne AdWords, to nie będzie to proste, jeśli z rynku płyną odwrotne sygnały. Wyzwaniem też będzie dotarcie i przekonanie ogromnej ilości potencjalnych klientów, którzy po nierzetelnie wykonywanych usługach SEM są do nich zniechęceni. Ta liczba rośnie z roku na rok. Obwiniany jest często system, że jest nieskuteczny, a prawda którą widać w audytach jest taka, że wiele kampanii prowadzonych jest na niskim poziomie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Na pewno zaskoczy nas coś na miarę Pokemon Go. Trendy zapytań pokazują jednak, że w ostatnich latach takie zjawiska wygasają niemal tak szybko jak rosną. Nie zmieniają też niemal nic na rynku reklamy. Myślę, że póki nie pojawi się w Polsce nowy tani system reklamowy, który jest w stanie konkurować z najlepszymi sieciami nie czeka nas rewolucja. A na to nie widzę w najbliższej przyszłości szans. Nie spodziewajmy się jej też ze strony Bing czy Yahoo czy innych wyszukiwarek. To co nadal będzie rosło to znaczenie reklamy mobilnej (z ponad połową zapytań do Google trafiającą właśnie ze smartfonów), reklamy wideo (choć już teraz stawki reklamowe na YouTube zmieniły się diametralnie w ciągu ostatnich dwóch lat) oraz wykorzystanie marketingu treści w budowaniu kampanii w wyszukiwarce. Dalej modny będzie content marketing i szukanie nietypowych pomysłów na rozwój.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Tu mam dobrą radę, znam tylko kilka dobrych biznesów, które zbudowały w 2016 imponujące wyniki w oparciu o coś, co nie było dostępne w 2015 roku. Dlatego polecam zawsze realizować swoje sprawdzone i zaplanowane pomysły (80% czasu), a na testowanie nowości i pomysłów nietypowych poświęcić resztę. Nic nie frustruje bardziej niż folder „do zrobienia”, który wisi z projektami zakładanymi jeszcze rok temu. W tym roku rozczarowaliśmy się wiele razy kampaniami na LinkedIn, Twitterze czy Instagramie, gdzie klient skupiając się na tradycyjnych środkach osiągnął by lepszy efekt. Nie mówię, żeby nie być innowacyjnym, ale w samym AdWords jest tyle funkcji, z których typowy biznes nie korzysta, że skupienie się na tym da wymierne efekty.
————————————————-
Ryszard Kozłowski
Performance Media Manager, Media Direction OMD
Rok 2016 był pełen nowości. Jedną z małych rewolucji było szerokie wykorzystywanie, wprowadzonego przez Facebooka pod koniec 2015 r., formatu lead ads. Nowy format okazał się dla reklamodawców z wielu branż bardzo ciekawym sposobem na pozyskiwanie kontaktów do użytkowników.
Wyzwania dla branży
Wyzwaniem dla branży jest przede wszystkim tworzenie szczerej relacji z klientem. W 2016 r. był przypadek przyznania się Facebooka do nieprawidłowych statystyk nt. video. Ponadto, poniższy obrazek przedstawia różne aspekty zakupu reklam w Internecie.
Osobnym wyzwaniem dla klientów nastawionych na bezpośrednią sprzedaż jest optymalizacja kampanii wprost pod modelowania atrybucji. Najpopularniejsze systemy nazywane „data-driven” często nie biorą pod uwagę np. tego, czy reklama była widoczna, czy nie. Sprawia to, iż trudno im ufać, a tym bardziej opierać swoje strategie na ich podstawie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Przede wszystkim zmian w Programmaticu – wydawcy coraz więcej wiedzą na ten temat i wprowadzają technologie, które mają pomóc w sprzedaży powierzchni po jak najwyższej cenie. Dodatkowo, nawet stacje telewizyjne dokonują pierwszych kroków w kierunku sprzedaży czasu antenowego poprzez Programmatic.