Upoluj książkę „101 technik dla zarządzających” [KONKURS]

Upoluj książkę „101 technik dla zarządzających” [KONKURS]

Upoluj książkę „101 technik dla zarządzających” [KONKURS]

Wygraj książkę, w której Bartek Majewski zebrał wnioski pochodzące z rozmów z ponad 3 tys. menedżerów.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

„Ostatni dyżur”- pierwsza kampania społeczna wykorzystująca wirtualną rzeczywistość

Wirtualna rzeczywistość pomaga polskim pielęgniarkom w kampanii społecznej prowadzonej przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych przekonać rządzących, a także zwykłych obywateli do konieczności podjęcia natychmiastowych działań zabezpieczających ciągłość zawodu pielęgniarki.
O autorze
2 min czytania 2015-06-17

 Z roku na roku zmniejsza się liczba osób studiujących kierunek pielęgniarstwo, a nieliczni absolwenci emigrują do krajów zachodnich. O problemie drastycznego spadku liczby pielęgniarek samorząd zawodowy informował już wielokrotnie, tym razem jednak wykorzystuje do tego nowoczesne formy komunikacji uświadamiające ten narastający problem. 

Wyjątkowy charakter kampanii społecznej „Ostatni dyżur” opiera się na wykorzystaniu innowacyjnej technologii Virtual Reality na goglach Samsung Gear. Film VR umożliwia namacalne doznanie na własnej skórze rzeczywistości pracy pielęgniarki w polskim szpitalu.

„Zakładając gogle stajemy się pacjentem leżącym na szpitalnym łóżku, obok którego czuwa pielęgniarka. Razem z nią odbywamy wędrówkę po szpitalnych korytarzach, salach pooperacyjnych, pielęgniarskich dyżurkach. Widzimy jak pielęgniarki zajmują się pacjentami, jakie mają obowiązki, ile czasu na nie poświęcają, jak wiele osób mają pod swoją opieką.” – opowiada Piotr Baczyński, CEO w Esencja Studio i Immersion, która wykonała aplikację.

Typowe sceny z dnia codziennego podczas dyżuru w placówce państwowej służbie zdrowia to nie jedyna atrakcja aplikacji VR „Ostatni dyżur”. Politykom nie zostanie oszczędzone przyjrzenie się dramatycznym statystykom wskazującym na kurczące się zasoby pielęgniarek, wyświetlanym na tle obrazów szpitalnej rzeczywistości. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych, który można pobrać na stronie kampanii ostatnidyzur.pl, szeregi pielęgniarek za kilka lat przerzedzą się do tego stopnia, że polscy pacjenci nie będą mieć zapewnionej wystarczającej opieki.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W filmie VR wykorzystano statystyki z raportu do zobrazowania jak katastrofalna polityka płacowa i edukacyjna względem tej grupy personelu medycznego sprawiła, że zawód pielęgniarki stał się nisko płatny, mało prestiżowy i wykonywany najchętniej zagranicą.

„Te alarmujące dane nałożone na obrazy z codziennego życia szpitala i pracy pielęgniarek wywołują u widza odczucie niepokojącego dysonansu między wyczerpującymi fizycznie i psychicznie obowiązkami a realiami polskiego rynku pracy w publicznej służbie zdrowie. – tłumaczy Baczyński – Zależało nam, aby wykorzystać możliwości wirtualnej rzeczywistości we wzmocnieniu siły przekazu, który chce przekazać samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych.”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zmniejszająca się liczba absolwentów kierunku pielęgniarstwo to jedna strona medalu, którą przedstawia raport przygotowany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Druga to ich masowa emigracja zagranicę zaraz po uzyskaniu dyplomu z uwagi na atrakcyjne zarobki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Wirtualne przeniesienie w realia polskich pielęgniarek wymownie pokazuje, że ich świat powoli dobiega końca, a sam zawód jest na dobrej drodze do wyginięcia. Puenta na koniec oglądanego filmu VR stawia kropkę nad „i”. Widzimy młodą pielęgniarkę z walizką, stojącą przed tablicą wylotów oraz dane przedstawiające zestawienie miesięcznego przychodu norweskiej, niemieckiej i polskiej pielęgniarki. Komentarz wydał nam się tutaj zbędny, gdyż pytanie nasuwa się samo: czy Ja bym został?” – dodaje Baczyński z Esencja Studio.

Kampania „Ostatni dyżur” oraz obrazująca ją aplikacja VR nie została stworzona tylko pod kątem rządowych decydentów. Ma również na celu zebranie społecznego poparcia dla postulatów pielęgniarek – w których nie chodzi tylko o zarobki, ale przede wszystkim rozwiązania systemowe, które sprawią, że zawód pielęgniarki będzie miał zapewnioną przyszłość, a bezpieczeństwo polskich pacjentów nie będzie zagrożone. W Polsce przypada średnio 5 pielęgniarek na 1000 mieszkańców, choć są i regiony gdzie wskaźnik ten wynosi zaledwie 3,5. Jesteśmy w ogonie wśród państw europejskich, gdzie średnia wynosi 8. Z roku na rok sytuacja pogarsza się. Starzejące się społeczeństwa europejskie potrzebują coraz więcej wykwalifikowanej kadry medycznej, także do opieki nad starszymi osobami w domach oraz specjalistycznych ośrodkach, stąd polscy absolwenci pielęgniarstwa mają na zachodzie zapewnioną przyszłość. O polskich pacjentach nie można powiedzieć tego samego. Każda osoba, które chce poprzeć postulaty może złożyć swój podpis na „recepcie”, którą pielęgniarki wyślą do rządu – poprzez stronę www kampanii. 

Pomysłodawcą wykorzystania wirtualnej rzeczywistości była agencja Esencja Studio odpowiedzialna za wykonanie strony www kampanii i spotów wideo, ściśle współpracująca z firmą Immersion, która wykonała aplikację „Ostatni dyżur”. Przedstawianie problemu społecznego w rzeczywistości wirtualnej wpisuje się w nowy trend wykorzystania tej technologii, który został zapoczątkowany przez projekt pokazujący sytuację w opanowanej przez wojnę domową Syrii, pokazany niedawno na TEDzie.