„Pojawienie się algorytmów AI mocno namieszało w gaming marketingu“. FRENZY podsumowuje 2023 rok

„Pojawienie się algorytmów AI mocno namieszało w gaming marketingu“. FRENZY podsumowuje 2023 rok
Tomasz Borowski, Szef Komunikacji we FRENZY, opowiedział nam o największych sukcesach i największych wyzwaniach marki z ubiegłego roku, a także subiektywnie wskazał najciekawsze marketingowe trendy i najlepszą marketingową kampanię.
O autorze
3 min czytania 2024-01-08

Jakie były największe sukcesy dla Waszej marki w 2023 roku?

Rok 2023 był piątym, w którym realizowaliśmy najważniejszy turniej esportowy w League of Legends w regionie – Ultraligi oraz trzecim, jeżeli chodzi o organizację Mistrzostw Polski w grę Teamfight Tactics – Ultraliga TFT. Wszystkie rozgrywki spod szyldu Ultraligi wygenerowały niemal 6,5 mln wyświetleń i 2,5 mln obejrzanych godzin. Dobra oglądalność naszych turniejów przyczyniła się do zainteresowania współpracą w tym obszarze dużych marek, takich jak Samsung Galaxy, KIA i KitKat. Samsung został partnerem tytularnym Ultraligi i Ultraligi TFT, a marki KIA i KitKat zaangażowały się jako partnerzy w działania skierowane do społeczności esportowej.

W ramach współpracy zrealizowaliśmy m.in. spoty wideo, w których połączyliśmy marki z esportem, oraz wyprodukowaliśmy autorski program dla KIA – „Droga do esportu”, w którym profesjonalni gracze i osobistości z branży opowiadali o swoich początkach w profesjonalnym gamingu. Zwieńczeniem współpracy w 2023 roku była organizacja turnieju LAN z udziałem publiczności oraz oficjalnego Watch Party, gdzie fani mogli wspólnie przeżywać emocje związane z esportem. Obecność marek została bardzo ciepło przyjęta przez społeczność, co na ten moment zaowocowało przedłużeniem współpracy z marką Samsung Galaxy na cały rok 2024.

Jakie były największe wyzwania dla Waszej marki w 2023 roku?

2023 rok był czasem wyzwań dla całej branży esportowej z uwagi na spadki oglądalności praktycznie wszystkich rozgrywek. Taka sytuacja była wynikiem znacznego wzrostu popularności esportu w okresie pandemii, a obecnie obserwujemy korektę tego trendu. Prawdziwym sprawdzianem dla branży będzie rok 2024, a rolą organizacji esportowych będzie tworzenie takich formatów i treści, które zatrzymają dotychczasowych fanów i przyciągną nowych. Nasza firma również stanęła przed trudnym zadaniem zmiany profilu działalności z produkcji formatów wideo i organizacji rozgrywek esportowych na agencję 360 stopni, której celem jest kompleksowe wprowadzanie marek do świata gamingu i esportu.  Konsekwencją tej zmiany była m.in. obsługa partnerów Ultraligi w obszarze samych rozgrywek,  ale także poza nimi – np. obsługa stoiska KitKat podczas największych targów gamingowych – Poznań Game Arena.

Jakie były według Ciebie najciekawsze trendy związane z marketingiem w minionym roku?

Zakładam, że nie będę oryginalny, jeżeli powiem, że najciekawszym trendem w 2023 roku było pojawienie się zaawansowanych algorytmów AI, które mocno zaczynają mieszać m.in. w gaming marketingu. Przykładowo w grach typu free-to-play, gdzie mikropłatności mają duże znaczenie, algorytmy AI mogą dostosowywać świat gry, preferując graczy, którzy wydają więcej pieniędzy u dewelopera. W grach mobilnych AI analizuje zachowanie graczy, umożliwiając ukazywanie reklam, które są zarówno interesujące dla gracza, jak i najbardziej dochodowe z punktu widzenia dewelopera. Oddanie tego procesu w „ręce” AI może pomóc zmaksymalizować zyski, podtrzymując jednocześnie zainteresowanie grą. Warto również wspomnieć o interesującej usłudze, którą w roku 2023 wprowadzono w wersji beta, mianowicie Steam Labs od największej platformy sprzedaży gier – Steam. Celem tego rozwiązania jest automatyczne generowanie trailerów i materiałów promocyjnych do gier, a także wprowadzenie bardziej interaktywnego systemu rekomendacji tytułów dla graczy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najlepsza kampania, jaką widziałeś w 2023 roku?

W mojej ocenie, prawdziwym majstersztykiem marketingowym było ożywienie zainteresowania popularną grą typu Battle Royale – Fortnite. Gra zadebiutowała w 2017 roku, jednak w ostatnim czasie zmagała się z odpływem graczy, mimo wprowadzania nowych treści i znaczących nakładów na marketing. Genialnym ruchem okazało się wprowadzenie podróży w czasie i przywrócenie oryginalnego trybu gry, który cieszył się ogromną popularnością w 2018 roku. Fortnite OG (Original Gangster) wpłynął na sentyment fanów i w połączeniu z udaną kampanią marketingową, skierowaną do influencerów, ponownie rozpalił serwery pobijając swój rekord liczby graczy, których 4 listopada zalogowało się prawie 45 mln!

Marka w swoich komunikatach nawiązywała m.in. do klasycznych fraz, które były ważne z punktu widzenia samego gameplay’u, takich jak „Where We Droppin”, co odnosiło się do miejsca rozpoczęcia rozgrywki. Odwołanie się do klasyki Fortnite wywołało ogromną dyskusję w social mediach, gdzie gracze dzielili się swoimi zdjęciami sprzed 6 lat i narzekali na to, że nie mogą już spędzać tyle czasu w swojej ulubionej grze, bo są dorośli. Atmosferę mocno podgrzała też kampania skierowana do influencerów, którzy mogli sobie przypomnieć jak wyglądały ich pierwsze streamy z gry.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie są Twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?

Największe wyzwania to z pewnością poznanie nowych narzędzi opartych o AI, które pomogą mi przyspieszyć i zautomatyzować wiele czynności w codziennej pracy. Ciągły rozwój naszej branży pomaga cały czas podążać za trendami, dlatego w przyszłym roku mam nadzieję jeszcze mocniej dzielić się swoją wiedzą w trakcie wydarzeń branżowych i webinarów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się