TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Puszynka leśna, butelczak wiecznisty, papierzak szkaradny: Lasy Państwowe zachęcają do sprzątania lasów

Puszynka leśna, butelczak wiecznisty, papierzak szkaradny: Lasy Państwowe zachęcają do sprzątania lasów
Lasy Państwowe ruszają z kampanią „#zabierz5zlasu", w której apelują do grzybiarzy, by korzystając z dóbr lasu, dali mu też coś od siebie i zabrali ze sobą śmieci. Do stworzenia kampanii wykorzystano narzędzia AI, dzięki którym powstały fikcyjne gatunki grzybów, np. puszynka leśna, butelczak wiecznisty czy papierzak szkaradny.
O autorze
2 min czytania 2024-10-24

W 2023 roku Lasy Państwowe zebrały i wywiozły z polskich lasów 80,6 tysiąca metrów sześciennych śmieci, za co zapłaciły 32,5 mln złotych. Gdyby te śmieci załadować na TIR-y i ustawić w przestrzeni miejskiej, np. w Warszawie, to powstałby korek od Pałacu Kultury i Nauki do Muzeum w Wilanowie.

Aby zwrócić uwagę na problem zanieczyszczenia polskich lasów, Lasy Państwowe ruszyły z kampanią „#zabierz5zlasu”, w której zachęcają, by podczas spacerów, zabrać ze sobą przynajmniej 5 odpadów. Po raz pierwszy w kampanii LP wykorzystały sztuczną inteligencję. W ramach akcji wygenerowano fikcyjne gatunki trujących grzybów. Tak oto powstały:

  • Puszynka leśna, która najczęściej występuje grupowo, po kilka sztuk; kosz do jakiego powinna trafić: żółty – metale i tworzywa sztuczne.

  • Butelczak wiecznisty, który zasiedla lasy iglaste, liściaste, „różniaste”; kosz do jakiego powinien trafić: żółty – metale i tworzywa sztuczne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Papierzak szkaradny, który „lubi” leśne gęstwiny i wysokie trawy; kosz do jakiego powinien trafić: niebieski – papier.

  • Elektrus rdzawy, którego nazwa potoczna to RTV/AGD-owiec; gdzie powinien trafić: MPSZOK, PSZOK.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Mobilek oponiasty, który występuje w odmianie łysawej i bieżnikowanej; gdzie powinien trafić: PSZOK, CUO, lokalne zbiórki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Te gatunki grzybów są fikcyjne, wykreowała je sztuczna inteligencja, ale problem dla nas – leśników, jest bardzo realny. Mimo, że na przestrzeni lat obserwujemy spadek ilości śmieci w lasach, to koszt ich uuwania z lasu stale rośnie. Nadal jest źle i nadal mamy w lasach górę śmieci, której uprzątniecie jest bardzo kosztowne – mówi Bartłomiej Barański z Biura Prasowego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

Za równowartość kosztów, jakie Lasy Państwowe zapłaciły w 2023 za zebranie i wywóz śmieci z lasu (32,5 mln zł), można by zakupić ponad 50 w pełni wyposażonych karetek pogotowia lub ponad 30 wozów strażackich. To także ok. 1/5 budżetu jaki lasy Państwowe wydają każdego roku na ochronę przeciwpożarową. 

– Te pieniądze naprawdę można lepiej wydawać, gdyby tylko Polacy nie śmiecili w lasach. Tak się niestety nie dzieje, dlatego apelujemy do osób, które kochają las, bywają w nim np. na grzybach, by za każdym razem zabrali z niego chociaż po 5 pozostawionych tam śmieci. To bardzo pomoże leśnym roślinom i zwierzętom, środowisku i wszystkim nam, którzy z lasu korzystamy – dodaje Barański.

Śmieci pozostawione w lasach stwarzają zagrożenie pożarowe, zanieczyszczają ekosystemy i bywają śmiertelnymi pułapkami dla owadów i małych oraz średnich zwierząt. Raz wyrzucone w lesie odpady pozostaną tam bardzo długo. „Papierzak Szkaradny” zostanie tam ponad miesiąc, ale już „Butelczak Wiecznisty” przez 500 lat.

Koncepcja kampanii powstała we współpracy Lasów Państwowych z ekspertami ds. wykorzystania technologii AI: Szymonem Demirkolem (koncepcja, realizacja i koordynacja produkcji materiałów AI), Martinezem Swystunem (realizacja produkcji materiałów AI), Anną Choszcz-Sendrowską oraz Bartłomiejem Barańskim (koordynacja kampanii i nadzór merytoryczny Lasów Państwowych).

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Lasy Państwowe do wypromowania proekologicznej akcji ścięły drzewa

PS2 „Toxic Influence: The Dark Side of Dove”: Greenpeace zwraca uwagę na skalę zanieczyszczeń plastikiem przez Unilever