Influencer marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 1)

Influencer marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 1)
Które kampanie influencer marketingowe okazały się najciekawsze w 2020 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku?
O autorze
22 min czytania 2020-12-16

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Influencer marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Robert Sosnowski, REACHaBLOGGER.pl, Karina Hertel, BrandLift, Martyna Adamus, LifeTube (LTTM), Marek Myślicki, GetHero, Joanna Rosa, Perfumeria Neness, Monika Ćwiertnia, WhitePress, Agata Brzezińska, LiquidThread.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Robert Sosnowski
CVO, REACHaBLOGGER.pl

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce:

  1. Kanał Hrejterzy prowadzony przez Szymona Szczęśniaka i ekipę Code Two to majsterszyk. Rok 2020 to super forma! Jest to z jednej strony znakomity humor branżowy, a z drugiej strony skuteczna reklama software house Code Two.
  2. Kampania Mobilfox – obudowy do smartfonów, w kampanii wzięli udzieli min. Blowek, Marcin Dubiel i wielu innych. Kampania polegała na próbach niszczenia najnowszych smartfonów – radykalne testy produktów.
  3. Znana niemal wszystkim kampania Apartu, która doczekała się słynnej i fajnej parodii autorstwa Klubu Komediowego. W kampanii wzięły udział celebrytki i influencerki: Anna Lewandowska, Julia Wieniawa oraz aktorka Małgorzata Socha. Kampania spektakularna, zrealizowana z bizantyjskim rozmachem, a jednocześnie całkowicie oderwana od realiów roku 2020 (pandemia, protesty kobiet). 

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

  1. TikTok stał się najczęściej pobieraną aplikacją mobilną ze wszystkich platform social media i wyprzedził YouTube’a.
  2. Mikroinfluencer stał się poszukiwany ze względu na większe zaangażowanie jednostkowe i lepszą efektywność kosztową.
  3. Pandemia przyspiesza transformację rynku, zwiększając zainteresowanie mikroinfluencerami, a w ślad za tym także i platformami dla influencerów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

  1. Działania influencerów będą jeszcze bardziej konfrontowane z wynikami sprzedażowymi, ponieważ marki w pandemii jeszcze uważniej będą wydawać środki.
  2. Z jednej strony wzrasta popularność TikToka, a z drugiej strony pojawiały się informacje o tym, że aplikacja zniknie z anglosaskich rynków na skutek amerykańsko-chińskiej rywalizacji.
  3. Rynek influencerski jest młody i rozwija się dynamicznie – wcześniej czy później przyjdzie potrzeba jego głębszego uregulowania.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

  1. Platformy pośredniczące między reklamodawcami i influencerami będą rozwijały się szybciej i będą zdobywały coraz większą część rynku.
  2. Dla influencerów wyzwaniem, z którym się mierzą, jest ogólny wizerunek, który trochę przylgnął do branży: banalność, skłonność do nadmiernych aktywności reklamowych, blichtr – co oczywiście jest krzywdzące dla ogromniej części influencerów, wśród których znajdziemy wielu topowych specjalistów w swoich dziedzinach.
  3. Rynek borykający się ze skutkami biznesowymi pandemii będzie trudniejszy dla wielu influencerów i agencji.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Karina Hertel
dyrektor zarządzająca, BrandLift

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

Rok 2020 zdominowała pandemia COVID-19, także pod względem prowadzonych kampanii influencerskich. Szczególnie wyróżnić można przejęcie profilu Maffashion przez ratowników medycznych oraz akcję Hot16Challenge 2, której celem była zbiórka funduszy dla służby zdrowia. Wyjątkową kampanią była także ta prowadzona dla Izery – pierwszej polskiej marki samochodów elektrycznych.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Niewątpliwie na funkcjonowanie influencer marketingu, podobnie jak całego świata, najbardziej wpłynęła pandemia COVID-19 i wynikająca z tego globalna recesja, która wpłynęła niemal na każdy obszar naszego życia. Kolejnym wydarzeniem, które wynikało bezpośrednio z lockdownu, było odwołanie wydarzeń sportowych, które miały się odbyć w 2020 roku, a więc m.in. Igrzysk Olimpijskich w Tokio, czy Mistrzostw Europy w piłce nożnej, a także innych wydarzeń ze świata sportu i kultury. Na świat influencer marketingu wpłynął także Strajk Kobiet, który był szeroko komentowany i wzbudza ogromne zainteresowanie w mediach społecznościowych.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Przyszły rok w dalszym ciągu kształtować będzie pandemia COVID-19 oraz całe spectrum jej reperkusji. Wyzwaniem, które szczególnie wpłynie na branżę influencer marketingu, będzie przeniesienie wydarzeń, czy spotkań do sieci z zachowaniem dotychczasowych doznań i przyzwyczajeń, które znamy ze spotkań w świecie rzeczywistym. Kolejnym wyzwaniem będzie spadek konsumpcjonizmu wynikający z niepewnej sytuacji biznesowej oraz pewnego chaosu informacyjnego, który dociera do nas m.in. ze strony władz centralnych. Będziemy musieli także zredefiniować liczenie tzw. performance’u kampanii influencerskich.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

W 2021 roku będziemy wykorzystywać nowe funkcjonalności Instagrama, czyli Reels (krótkie materiały video) oraz sklepu, pozwalającego w szybki sposób znaleźć inspirację i podjąć decyzję zakupową. Popularyzować będą się także narzędzia pozwalające na zdalne realizowanie zadań, prowadzenie spotkań, szkoleń czy webinarów. Obserwować będziemy wzrost znaczenia pojęcia customer advocacy w kontekście influencer marketingu. Pojawią się także nowe, specjalistyczne kategorie twórców, np. Silver Tsunami czy Wege Twist.

Martyna Adamus
head of glow by LifeTube (grupa LTTM)

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

Na pewno do grona kampanii, o których było głośno w 2020 roku możemy zaliczyć… piękną i długą reklamę Apartu 🙂 z Julią Wieniawą, Anią Lewandowską oraz Małgorzatą Sochą na czele. Najciekawszym aspektem tej kampanii jest jednak fakt, że to parodia reklamy sprawiła, że oryginalna wersja stała się popularna i traktowana z przymrużeniem oka.

Według mnie warto również wyróżnić kampanię #zdalnidopomocy (ING), która odpowiadała aktualnym wydarzeniom w kraju. Bank zachęcał swoich użytkowników do pomocy innym w ogarnianiu spraw w Internecie bez wychodzenia z domu. W akcję zaangażowanych było kilku youtuberów (m.in. Aleksandra Żuraw, Rezi, Adrianna Skon), którzy swoje materiały zrealizowali bez wychodzenia z domu – w związku z trwającą pandemią.

Do grona udanych kampanii można również zaliczyć Allegro Lektury 2.0, czyli podcast w wydaniu artystów i twórców internetowych, którzy interpretują po swojemu polskie klasyki literatury.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing w 2020 roku

Jeśli myślimy o roku 2020 to nie sposób nie wspomnieć jednego wydarzenia, które wpłynęło nie tylko na influencer marketing, ale także na działanie współczesnego świata. Nie ma wątpliwości, że pandemia koronawirusa zdefiniowała na nowo influencer marketing i sprawiła, że klienci zupełnie inaczej podchodzą do kampanii realizowanych z influencerami.

W tym roku mocno na świat twórców internetowych wpłynęły polityczne wydarzenia w naszym kraju: Wybory Prezydenckie 2020 i Strajk Kobiet. Influencerzy bardzo chętnie wypowiadali się w obu tematach, co często powodowało kontrowersję lub polaryzację obserwatorów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Na pewno wydarzenia, o których wspominałam wyżej nadal będą zbierać pokłosie w 2021 roku. Walka z pandemią trwa, a przed influencerami stoi ogromne wyzwanie w przemodelowaniu swoich treści – szczególnie tych komercyjnych. Marka wraz z influencerem powinna się skupić na budowaniu historii, pamiętając o aktualnych wydarzeniach na świecie, mniej priorytetowo traktować mówienie o samym produkcie.

Jeżeli pandemia w 2021 roku będzie nadal utrzymywała się na podobnym poziomie to samo tworzenie contentu dla marek będzie coraz bardziej problematyczne. Koronawirus zamroził w większości możliwość wykonywania profesjonalnych reklam, sesji zdjęciowych. W 2020 udało nam się z tym poradzić dzięki influencerom, którzy oprócz promowania produktów, stali się kreatorami produkcji dla klienta. Pytanie jednak brzmi: czy w 2021 roku ten format się nie wyczerpie i będziemy potrzebowali nowych rozwiązań?

Trzecim wyzwaniem dla branży influencer marketingu jest odróżnienie (w świadomości odbiorców, marek, klientów) profesjonalnych twórców od instamodelek czy celebrytów posiadających swoje profile w mediach społecznościowych.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Na pewno jednym z najważniejszych trendów i wiodących platform w 2021 roku będzie TikTok. Platforma podczas pandemii zyskała na popularności, a co za tym idzie stała się potężnym medium dla reklamodawców. Coraz więcej klientów będzie decydowało się na kampanię na TikToku i tego możemy być pewni w 2021.

Marek Myślicki
strategic partnership director w GetHero

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce.

ING #zdolnidopomocy – kampania w której marka udowodniła, że popularność influencerów można wykorzystać nie tylko w kontekście promowania produktów, ale również do komunikacji kampanii społecznej, która ma na celu niesienie pomocy innym. Nie ma chyba lepszego sposobu na dotarcie do młodych osób, aby zachęcić ich do pomagania seniorom w „ogarnianiu internetu” niż za pośrednictwem natywnych dla platform SM influencerów. Kampania zasługuje na uwagę m.in. ze względu na szybką reakcję i sprawne zorganizowanie wszystkich aspektów podczas jej wdrażania. Jesteśmy dumni, że do udziału w tej akcji społecznej był zaproszony m.in. Rezigiusz, który od lat związany jest z naszą agencją. I oczywiście gratulujemy ING złota MIXX Awards 2020!

Samsung & Sokół – zarówno klient i raper pokazali, że doskonale wiedzą jak grać w marketingową grę. Możemy dyskutować, czy pomimo statusu gwiazdy Sokół wpada do kategorii influencerów, ale uznajmy, że na potrzeby tego rankingu jest influencerem. Sposób, w jaki prowadzona jest komunikacja i swoboda działań, jaką przy tworzeniu kreacji ma Sokół można śmiało z korzyścią przełożyć na tryb współpracy z influencerami – takiego podejścia można tylko pozazdrościć. Już nie możemy się doczekać kolejnych odsłon kampanii.

Wyróżnić chcemy też wszystkich klientów, którzy pomimo zawirowań związanych z TikTokiem oraz pandemią zdecydowali się odważnie wejść z komunikacją na tą platformę. Można by wymienić długą listę, ale na mały highlight zasługują:

Lidl #taniasobotachallenge – jedna z ciekawszych kampanii tego roku. Doskonałe zrozumienie platformy i niekonwencjonalne wykorzystanie piosenki z reklamy do stworzenia wyzwania dla młodych użytkowników TikToka. Brawa!

Tymbark – marka od dawna rozumie, że kluczem do sukcesu jest skuteczna komunikacja do młodej grupy. Tym razem Tymbark postawiła na młodych influencerów GetHero. Kampania wygenerowała kilkanaście milionów wyświetleń u naszych Twórców. Cieszy konsekwencja Klienta w tworzeniu contentu dopasowanego do młodych, no i oczywiście sama nominacja do Effie.

Cheetos – za udane i przemyślane wykorzystanie influencerów zarówno na ich kontach, jak i płatnych kreacjach. Najbardziej efektywny mix pomimo kosztów wykorzystania wizerunku influencerów.

Pracuj.pl – kolejna kampania prowadzona przez nas, wyróżniamy ją za to, że marka nie bała się zwrócić do mniej reprezentowanej i trochę starszej grupy użytkowników platformy i promować targi pracy właśnie przy wykorzystaniu skutecznego mixu influencerów. Nieoczywista obecność, ale jednak bardzo skuteczna, bo jak się okazuje, również starsi użytkownicy korzystają z TikToka.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Największy wpływ na influencer marketing w 2020 roku bez wątpienia miała pandemia i na niej najbardziej się skupię. Możemy jednak wyodrębnić trzy różne aspekty wywieranych przez nią wpływów:

Pierwszy etap i wstrzymanie budżetów przez klientów. Zdecydowanie miało to wpływ na to jak dzisiaj wygląda rynek. Kilku graczy wyraźnie odczuwa tego skutki, doszło do dużych zwolnień, a jednego z MCNów nawet pożegnaliśmy. Pomimo tego, że Klienci dosyć szybko zaczęli odmrażać budżety w związku ze wzrostami, jakie odnotowały wszystkie platformy SM. Niektóre agencje i MCNy oraz producenci contentu na YouTube nadal zastanawiają się jak nie skończyć tego roku na minusie. Na szczęście naszej agencji to nie grozi.

Kolejnym aspektem jest wspomniany wyżej wzrost konsumpcji platform digital w szczególności contentu SM. Dziś już oficjalnie mówimy o średnim czasie spędzonym na YouTube który wynosi 40 minut (w zeszłych latach było to 15/16 minut) oraz o 4,1 mln użytkowników TikToka w porównaniu do 2,6 na początku tego roku. Wymusiło to dwie duże zmiany: widzowie zaczęli odkrywać nowe kanały, nowych influencerów i mnogość contentu przez nich dostarczanego. Często duże kanały, które nie oferowały już nic nowego, notowały poważne spadki w wyświetleniach, a małe ze świeżymi pomysłami szybko rosły i zyskiwały większą popularność.

Marki coraz bardziej zaczęły dostrzegać potencjał influencetów i platform SM. Pomimo pandemii ten rok może być rekordowy pod względem zrealizowanych przez nas kampanii oraz ilości contentu, jaki stworzymy dla Klientów. Wszystkim wieszczącym na początku pandemii koniec influencer marketingu muszę niestety powiedzieć, że jeszcze trochę będziecie musieli poczekać.

Część kolegów na pewno się ze mną nie zgodzi z wyróżnieniem, ale nie sposób nie dostrzec tego jak szybko rośnie Fame MMA i cała inicjatywa związana z tą federacją. Materiały z gali biją rekordy popularności na YouTube i Instagramie, profesjonalizm realizacji dorównuje galom organizowanym przez największe telewizje. Gaże sięgają kilkuset tysięcy złotych, a newsy o walkach pojawiają się już nie tylko na Pudelku, ale także na dużych portalach i najpopularniejszych profilach sportowych. Pomijając udział Marcina Najmana, to przypomnijmy, że na gali walczą przede wszystkim influencerzy. Mini Majka albo Marcina Dubiela nazwiemy patoinfluencerami? Wątpię, może mają za sobą wpadki, ale są to jedni z najbardziej zasięgowych twórców tego roku. Jestem bardzo ciekaw rozwoju tego wydarzenia i wieszczę mu, że ma szansę pobić niedługo KSW pod względem przychodów (o ile jeszcze tego nie dokonano).

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Wyzwaniem może okazać się stworzenie sposób rozliczeń kampanii. Po raz pierwszy w ramach IAB agencja GetHero wraz z innymi agencjami podjęła dyskusję na temat stworzenia spójnej metody rozliczania kampanii influencer marketingowych i zaprezentowania wskaźników, które byłyby rzetelną miarą realizowanych reklam. Ustalenie jednolitego systemu mierzenia skuteczności kampanii na pewno pozwoliłoby zarówno twórcom, jak i klientom na efektywniejsze wykorzystanie wzajemnego potencjału.

W 2021 roku warto skupić się na edukacji klientów decydujących się na działaniach w ramach influencer marketingu. W pierwszej kolejności należy wytłumaczyć różnice pomiędzy mega, marko, mini i nano influencerami. Klienci coraz częściej rozumieją sposób wykorzystania poszczególnych grup w zależności od potrzeb marki. Jednak nadal zdarzają się tacy, którzy wykorzystują mega jak nano i na odwrót. Nie powinno się również łączyć budowania świadomości, konwersji i tworzenie contentu pod SEO, a niestety takie rzeczy zdarzają się dość często. Dlatego też jako agencja specjalizująca się w influencer marketingu będziemy mocno edukować klientów. Pomożemy im również przy ustaleniu własnych potrzeb związanych z influencer marketingiem i odpowiednim dopasowaniu twórców, co ułatwi osiągnięcie wyznaczonych celów.

Problemem jest również wrzucanie wszystkich do jednego worka podpisanego „Influencer”. Co prawda dyskusje w kwestii, kto tak naprawdę zasługuje na miano twórcy internetowego, trwają od wielu lat i jestem przekonany, że będą kontynuowane w przyszłym roku. Czy w końcu uda się wypracować porozumienie w tej kwestii? Czas pokaże.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Klienci tacy jak AliExpress czy Amazon już od dawna stawiają na live streamingi zintegrowane ze swoimi platformami. W Polsce tego typu rozwiązania są jeszcze rzadkością, ale widać już pierwsze próby przejęcie i zagospodarowania obszaru, który w naszym kraju dopiero raczkuje. Co ciekawe nawet YouTube zapowiedział kroki zmierzające w kierunku uczynienia z popularnego serwisu marketplace’u, w którym twórcy z większą łatwością mogliby prezentować i sprzedawać produkty podczas transmisji na żywo oraz w swoich filmach.

Istotny wpływ na influencer marketing będą miały narzędzia umożliwiające automatyzacja procesów. Przykładowo przy rosnącym zapotrzebowaniu na realizację kampanii i doborze dużej ilości influencerów, nie sposób jest czasem przygotować ofertę zawierającą kilkadziesiąt, a nawet kilkaset nazwisk w ciągu jednego/dwóch dni. Produkty takie jak Sampleo czy TWA pozwalają na szybkie tworzenie kampanii wspólnie z Klientami i angażowanie ich w proces jej realizacji w zautomatyzowany sposób. Cieszymy się, że rynek idzie w kierunku automatyzacji, tym bardziej że sami proponujemy tego typu udogodnienia naszym klientom.

Nie tylko marketerzy, ale również twórcy internetowi zastanawiają się, co nowego wymyśli ByteDance na swojej platformie. Bardzo jestem ciekaw kiedy właściciel TikToka doda nowe funkcjonalności do aplikacji i jakimi formatami zaskoczy jej użytkowników. Z pewnością w 2021 roku popularna platforma nie będzie stać w miejscu i wyznaczać kolejne trendy. W mojej ocenie Instagram Reels podobnie jak IGTV raczej nie zagrozi dominującemu platformie. W GetHero już nie możemy się doczekać nowości na TikToku, które z pewnością przyniesie rok 2021.

Joanna Rosa
social media manager w Perfumerii Neness

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. „Tak się składa, że to przyszłość”. To właśnie pod tym hasłem wystartowała druga odsłona kampanii promującej stylowy smartfon Samsung Galaxy Z Flip we współpracy z Julią Kuczyńską – Maffashion. Kampania była objęta nie tylko działaniami socialowymi, a także digitalowymi. Pierwszy klip kampanii w dynamicznym teledysku z udziałem Maff, miał za zadanie podkreślenie składanej formy smartfona i zaawansowanej technologii. Został obejrzany ponad siedem milionów razy i spotkał się z pozytywnym odbiorem.

2. Garnier #czystysquad to akcja tworzona przez youtuberów, która przyciągnęła wiele młodych osób – nie tylko w konkursach i challengach i miała na celu uświadomienie, jak ważna jest codzienna pielęgnacja. Ambasadorzy mieli okazję wymyślać reklamę, w której to gwiazdami mogli zostać obserwatorzy spełniający warunki konkursu pod hasłem #FreeYourSkin #FreeYourself. Poza udziałem w sesji zdjęciowej na brainstormingu wymyślali oni hasła promocyjne do tworzącej się reklamy. W pierwszej takiej kampanii – w zeszłym roku – „Ekipę czystego squadu” prezentował jeden z najpopularniejszych youtuberów gamingowych – ReZigiusz. Z kolei w tym roku ambasadorami marki Garnier zostali m.in.: Wersow, Julia Żugaj, Klaudusek, Jan Dąbrowski i Mateusz Baszczyński. Ich autentyczność pozwoliła w pełni pokazać młode pokolenie Z. Cała gama kosmetyków została stworzona z myślą o problematycznej skórze w okresie dojrzewania i to takim kłopotom miał zapobiec Czysty Squad.

3. Milion na koncie instagramowym Dawida Kwiatkowskiego

To właśnie w tym roku Dawidowi Kwiatkowski – jednemu z najpopularniejszych polskich piosenkarzy – wybił milion obserwatorów na Instagramie. Z tej okazji postanowił nie publikować zdjęcia z balonami, jak to się przyjęło w świecie influencer marketingu, ale screen z przelewem bankowym na kwotę 10 tysięcy złotych – czyli milion groszy na fundację Life Polska. To właśnie takie gesty pokazują, jak zaangażowani Twórcy mogą na różne sposoby wpływać na odbiorców, przy okazji promując również dobroczynność, zamiast powielać utarte schematy np. świętowania sukcesów. Na odbiór posta stosunkowo młodego artysty złożyły się nie tylko komentarze w postaci gratulacji, ale również słowa uznania i zaskoczenia obserwatorów. Jego postawa przypominająca o tym, że dobro wraca, stanowiła dla wielu ogromną motywację.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

1. Pierwszym największym wydarzeniem, a zarazem najmocniej wpływającym na influencer marketing, które nadal nas dotyczy, jest pandemia trwająca na całym świecie. Lockdown sprawił, że ludzie zaczęli masowo spędzać czas online.

Największy wzrost ściągniętych aplikacji wygrywa bezkonkurencyjnie TikTok. Powód? Izolacja i czas spędzony w domu sprawiły, że internauci zaczęli szukać bardziej kreatywnych form rozrywki. Czy ktokolwiek jeszcze nie widział jednego z wielu wideo do piosenki It’s Corona time? Jednocześnie jednak niezmiennie pozostaliśmy wierni Instagramowi i ulubionym instastories, które dominują w sieci.

2. Kolejnym przełomowym wydarzeniem jest niesamowity wzrost oglądalności zarówno nano-, jak i mikroinfluencerów. Zdarza się, że ich zasięgi znacząco przekraczają liczbę obserwujących. Co za tym idzie? Wydają się o wiele bardziej autentyczni i selekcjonują dobieranie współprac. Co więcej, czasami polecają produkty, które kupili sami i są one współpracą. Ba! Mikro i nano influencerzy są dla nas kimś w rodzaju „znajomych z Instagrama”, którzy mają podobne problemy, doświadczenia, czy tak jak my chodzą do pracy. Nie przeczytasz o nich w portalach plotkarskich, ale ich zaangażowanie w odpowiadaniu na aktywność obserwatorów jest o wiele większe w porównaniu do często w praktyce niedostępnych gwiazd.

3. Big Brother na YouTube… Czyli dwa domy: TEAM X i EKIPA FRIZA. Dwa zupełnie inne światy. Pierwszy dom, który powstał w 2019 roku, to już przeszłość. Powodem jego rozpadnięcia się były niejasności między uczestnikami. Sam założyciel Stuu zniknął całkowicie ze świata social mediów, a powód jego odejścia dotychczas jest nieznany. Natomiast EKIPA FRIZA rozpoczęła drugi sezon w nowym, luksusowym domu, w którym pokazuje swoje szalone życie i wspólne projekty, chętnie oglądane przez widzów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

W momencie, kiedy cały świat sprzedaży przeniósł się do Internetu, z każdym miesiącem coraz wyraźniej można było zauważyć większą aktywność influencerów w dziedzinie reklamy produktów danych firm. W ten sposób szybko doszło do przesycenia rynku ofertami, przez co influencerzy potrafią w ciągu jednego dnia prowadzić nawet do paru kampanii na swoim kanale w social mediach. Niestety automatycznie stają się przez to „słupem reklamowym” na Instagramie.

Ponadto przede wszystkim bycie fair w social mediach. Coraz częściej zdarzają się sytuacje, gdy Influencer w emocjach, impulsywnie skomentuje negatywnie daną firmę lub wda się w obszerną dyskusję z innym użytkownikiem odnośnie produktów firmy X, po jakimś czasie natomiast sam pozytywnie poleca dane produkty. Użytkownicy w social mediach bardzo szybko wyłapują takie sytuacje, co niestety powoduje spadek zaufania i utratę obserwatorów – w internecie nic nie ginie!

Wiarygodność…Pamiętasz przysłowie „kłamstwo ma krótkie nogi”? Przykładem jest afera „metkowa” Jessiki Mercedes – popularnej blogerki modowej, która promując własną markę Veclaim, zapewniała, że wszystkie ubrania są szyte w Polsce. Na sprawę zwróciły uwagę klientki, pokazując, że pod metką kolekcji Mercedes znajdowała się druga, z logo zagranicznego Fruit of The Loom. W internecie zawrzało od komentarzy obserwatorów krytykujących blogerkę, która błyskawicznie zmieniła swój profil na instagramie na prywatny i przestała akceptować nowe zaproszenia. Doszło nawet do zniszczenia wejścia do butiku influencerki – czerwoną farbą została przekreślona nazwa marki, a na drzwiach wymalowano ogromny napis fake. Ten przykład pokazuje, że brak transparentności bądź wprowadzanie w błąd obserwatorów może słono kosztować. Szafiarka nie była fair wobec swoich obserwatorów, a w konsekwencji jej marka bardzo na tym ucierpiała.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Zdecydowanie stawiam na wszystko, co mówione i ruchome. Z biegiem czasu możemy zauważyć mniejsze zainteresowanie publikacją zdjęć w poście na rzecz instastory czy krótkich filmików umieszczanych w mediach społecznościowych odbiorcy to kochają! Powód? To m.in. sam fakt ruchu w obrazie, który przyciąga nasz wzrok. Za przykład może posłużyć aktywność Klaudii Halejcio; w dobie pandemii nieustannie serwuje nam nowe i pozytywne publikacje viralowe, których średnia liczba wyświetleń przekracza ponad pół miliona.

W głębi duszy liczę również na coraz więcej możliwości uczestnictwa w interakcji obserwatorów w instastories influencerów. Kto z nas jako użytkownik Instagrama nie wolałby czasem kliknąć w ankietę, niż tylko zobaczyć napisu w IGstory „nowy post”? No i czy nie czujemy się wyróżnieni, kiedy znany influencer prosi nas o wyrażenie swojego zdania, opinii poprzez np. właśnie wypełnienie ankiety odnośnie danej sprawy lub kiedy zachęca nas do udziału w serii Q&A? Coraz częściej pojawiają się informacje ze strony influencerów, że czytają wiadomości direct message, odpisują i chcą, aby interakcja była bardziej obustronna, by również obserwatorzy polecali im świetne filmy czy restauracje.

Monika Ćwiertnia
influencer marketing manager, WhitePress 

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

1) Outdoorowa kampania „Tak się składa, że to przyszłość” z udziałem Maffashion – ambasadorki najnowszego modelu Samsunga Galaxy Z Flip.

W ramach długofalowej współpracy z marką telefoniczną w sierpniu na dwóch Warszawskich ulicach powstały murale z wizerunkiem Julii Kuczyńskiej. Celem akcji było przede wszystkim pokazanie przez ambasadorkę smartfona w składanej formie, nie tylko w social mediach, ale również w realnym świecie. To zupełnie nowy, świeży sposób promocji w przestrzeni miejskiej, który dzięki wielkości i technice wykonania, przyciąga uwagę przechodniów w samym centrum stolicy. Sam koncept – przedstawienie niezliczonej (na pierwszy rzut oka) liczby twarzy na muralach, robi ogromne wrażenie. Kampania spotkała się z pozytywnym odbiorem przechodniów, którzy robili zdjęcia reklamy już na etapie realizacji. Outdoorowe realizacje to kreatywne przedstawienie produktu z wykorzystaniem przestrzeni miejskiej, dzięki czemu można się zatrzymać i podziwiać dzieło na żywo.

2) Kampania na rzecz walki z rakiem piersi z udziałem Joanny Jędrzejczyk z marką Estée Lauder Companies z okazji #RóżowyPaździernik.

Współpraca miała na celu udowodnić, jak wiele znaczy #RóżowaWstążka, która przede wszystkim symbolizuje wspólną walkę i wsparcie na każdy możliwy sposób. Joanna podczas akcji podzieliła się również refleksją, że dla niej kolor różowy oznacza przede wszystkim „szacunek do siebie i własnej inteligencji oraz przeciwnika, z którym musisz się mierzyć – albo może kiedyś będziesz musiała”. Motywując swoje obserwatorki do działania, dodała, że rak piersi nie gra fair, należy więc wykorzystywać każdą możliwą przewagę, jaką daje kobietom profilaktyka. Przez cały październik w drogeriach można było kupić produkty Estée Lauder oznaczone Różową Wstążką, a konkretna wartość od sprzedaży produktów była przeznaczona na rzecz badań prowadzonych przez Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie w Szczecinie. Dzięki tej akcji Joanna uświadamiała, jak ważne jest systematyczne wykonywanie badań, o których nieraz kobiety zapominają.

3) Oliwia Bieniuk x Obag

Bardzo ciekawy był tutaj dobór ambasadorki Oliwii Bieniuk, która jest stosunkowo młodą autorką i na co dzień nie realizuje współprac. Przedsmak współpracy z marką Obag zdradziła na zdjęciu z torebką, z opisem „on set, domyślacie się, co to za kampania?”, które wzbudziło ciekawość odbiorców i zachęciło ich do interakcji. Następnie na Instagramie ukazał się backstage z sesji zdjęciowych, które miały miejsce na polskich plażach: w Gdańsku i w Chałupach.

Oficjalnie o ambasadorstwie i współpracy z marką oBag poinformowała w sierpniu, publikując na swoim instagramowym profilu zdjęcie z kampanii, na którym promuje jedną z różowych torebek autorskiej kolekcji Pink Sunset.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

1) Akcja #bezlaniawody

Duże grono celebrytów zaangażowało się w ogólnopolską akcję #bezlaniawody, organizowanej przez Agencję Dobre Media pod patronatem TVN24 i Dzień Dobry TVN. Wagę przedsięwzięcia ukazały ogromna liczba postów wspierających całą kampanię oraz równie imponująca aktywność na Instagramie. Cały projekt miał charakter ogólnopolski, a jego celem było zwrócenie uwagi na temat oszczędzania wody podczas codziennych domowych czynności. W ramach akcji powstały filmiki edukacyjne pokazujące, jak oszczędzać wodę w domu. Influencerzy postanowili włączyć się do akcji, uświadamiając, dlaczego oszczędzanie wody jest takie ważne. Odbyła się także konferencja prasowa, na której nie zabrakło celebrytów wspierających inicjatywę i zachęcających do dołączenia oraz pokazywania, że na co dzień wszyscy możemy oszczędzać wodę, bo przecież „razem możemy wiele”. To przesłanie głosiły gwiazdy, używając hasztagów #bezLaniaWody i #oszczedzajwode.

2) Akcja „Kup Pan chryzantemę”

Wraz z decyzją rządu o zamknięciu cmentarzy, wystartowała akcja #kuppanchryzanteme, do której przyłączyli się m.in. influencerzy. Internetowi twórcy dzięki swojej sile zachęcali do zrobienia dobrego uczynku i zakupienia świeżych kwiatów. Dzięki akcji można było pomóc tysiącom lokalnych sprzedawców, aby ich straty były jak najmniejsze. W postach na instagramie można było przeczytać, że na kod rabatowy KupPanChryzanteme nie ma zniżki, ale kupujący zyskuje świadomość, że zrobił coś naprawdę dobrego. W sieci udostępniane były punkty, w których można było zakupić zarówno kwiaty, jak i znicze. Influencerzy oznajmiali, że niezależnie od okoliczności można kupić towar i okazać solidarność. W ten sposób motywowali do włączenia się do akcji i przekazywaniu informacji dalej, aby jak najwięcej osób mogło wesprzeć lokalnych sprzedawców. Cała akcja zakończyła się z liczbą ponad 1 200 postów na Instagramie. Dzięki działaniom influencerów i celebrytów, którzy nagłośnili pomysł, można było dotrzeć do sprzedawców i wspomóc ich w tej trudnej dla nich sytuacji.

3) Fundacja Marka Kamińskiego

#5krokównabiegun – to akcja, o której można było usłyszeć w wielu kanałach social media influencerów, m.in.: Fit.lovers, czy Aniamaluje – Agaty Biernat. Hasło inicjatywy to ,,zrób dla siebie coś dobrego”, a celem było wzbudzenie motywacji do aktywnego działania. Influencerzy informowali, że zaczęli ćwiczyć, czytają więcej książek, mniej korzystają z telefonu czy komputera i w ten sposób pokazali, że ich czas przed ekranem jest znacznie krótszy, niż przed wyzwaniem. Do takich zmian zachęcali również obserwatorów – udostępnianie wyzwania miało zainspirować do podejmowania różnych wyzwań w kierunku rozwoju, które sprawiają, że życie staje się bardziej pełne i satysfakcjonujące. Do pomocy przy uczeniu się nowych nawyków influencerzy polecali bezpłatną aplikację Walk4Challange, w której nie tylko można było znaleźć propozycje wyzwań, ale i motywujące wypowiedzi i wskazówki różnych osób. Cała akcja zyskała duży rozgłos, a dzięki niej wiele osób uwierzyło, że niemożliwe staje się możliwe, jeśli krok po kroku odważymy się zmienić swoje dotychczasowe nawyki na lepsze.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

1) Jednym z wyzwań będzie jeszcze większy nacisk na lokowanie produktu w formie krótkich filmów viralowych z dźwiękiem, które przykuwają uwagę odbiorców i cieszą się dużym zainteresowaniem. Przedstawienie ciekawej koncepcji w parę sekund ma większy efekt i wpływ na odbiorcę, niż zwykła „pogadanka”, która jest najprostszą i standardową opcją.

2) Trafny dobór influencera do marki – to kolejne wyzwanie, które stoi przed influencer marketingiem. W dalszym ciągu Reklamodawcy nie sprawdzają przed podjęciem współpracy, czy kandydat nie reklamował konkurencyjnej filmy lub czy jego instagram nie jest czasem przepełniony mnóstwem współprac. Brak przemyślanego doboru odpowiedniej osoby o realnych zasięgach do kampanii skutkuje brakiem efektu i przepalonym budżetem. Współpraca długofalowa z jedną marką przynosi lepszy efekt niż z pięcioma podobnymi. Uważam, że kluczowe będzie jeszcze większe uświadamianie marek o wartości szerokiej analityki w wyborze danego twórcy.

3) Stałe współprace z mikroinfluencerami i realizacje kampanii nie tylko z topowymi gwiazdami, ale także z Twórcami o mniejszych zasięgach, którzy mają bliższy kontakt ze swoimi odbiorcami i tworzą wokół siebie zaangażowaną grupę docelową oraz wysoki wskaźnik zaangażowania. Być może trzeba poświęcić więcej uwagi analizie potrzeb klientów poprzez stworzenie z influencerem nie tylko reklamy, ale autentyczności w wypowiadaniu się o konkretnej marce. Myślę, że wyzwaniem będzie tzw. ślepota reklamowa i pojawianie się jeszcze większej liczby płatnych postów w feedach topowych influencerów. Wyzwaniem będzie znajdowanie sposobów na to, by nasza kampania została zauważona i nie zginęła w tłumie, a influencerzy staną przed problemem, jak przyjmować mniej – ale lepszych w ich odczuciu kampanii. Być może za tym trendem pójdzie także wzrost cen kampanii.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Przede wszystkim radzenie sobie z obecnymi zasięgami na instagramie, o które influencerzy nieustannie walczą. Co wymyślą, aby ich liczba follow wzrastała, a nie malała? Niełatwe będzie wsparcie zasięgów, które wraz z końcem roku drastycznie spadły, a influencerzy mocno na tym ucierpieli. Dochodzi także kwestia wciąż dynamicznego rozwoju TikToka. Wiele marek od samego początku podchodziło sceptycznie do współprac opartych na tym medium, jednak jego popularność nie maleje, jest ono zdecydowanie przyciągające, a zarazem kreatywne. Zapewne czeka nas także rozwój komunikacji głosowej, czyli wzrost popularności szybkiego kontaktu za pośrednictwem nagrania głosowego jako wirtualnej formy przekazu i wymiany informacji. Można się spodziewać także pewnych fuzji działań na TikToku z innymi mediami, co już powoli można obserwować, np. utworzone nagrania przenosi się na instagrama, tworząc ciekawy i oryginalny content.

Agata Brzezińska
integrated communication manager w LiquidThread

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

Bez wątpienia TikTok w Polsce staje się coraz bardziej popularną aplikacją społecznościową, za której śladem podążają również marki, tworząc kampanie marketingowe z influencerami.

Jeśli zatem mam wymienić trzy najciekawsze akcje, to dwie z nich będą właśnie odnosić się do realizacji na tejże platformie.

W tym roku mieliśmy bardzo dużo debiutów marek na TikToku. Marketerzy coraz częściej szukają dodatkowych przestrzeni na komunikację z użytkownikami i są bardziej otwarci na nowe możliwości. Jeden z takich debiutów, to kampania Lidl. We współpracy z polskimi influencerami zorganizował #TaniaSobotaChallenge generując tym samym ponad 830 tys. wyświetleń filmów oraz ponad 500 filmów User Generated Content czyli stworzonych przez odbiorców.

Drugą taką kampanią jest challenge Allegro „Back2Scholl”, który został zrealizowany pod dźwięk z hasłem „Na Allegro mają” oraz ze specjalnym udziałem lektora Tomasza Orlicza. Zaledwie 5 dniowa kampania wygenerowała ponad 4,5 mln wyświetleń filmów influencerów oraz imponujący UGC – powstało 2831 filmów.

Kampania, która w szczególnym stopniu utkwiła w mojej pamięci, to kampania społeczna Fundacji Rak’n’Roll „To nie ja”, której nadrzędnym celem była zbiórka pieniędzy na peruki dla dziewczyn, które przechodzą przez raka. Charakteryzacja zaangażowanych aktorek i influencerek oraz swoisty przeprowadzony na nich eksperyment społeczny, myślę, że nie tylko mnie poruszył i skłonił do refleksji.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Rok 2020 na pewno zapamiętamy na długo. Mimo wielu wydarzeń społeczno-politycznych, jak chociażby Strajk Kobiet, które miały odzwierciedlenie w influencer marketingu, to właśnie COVID-19 odcisnął największe piętno na wszystkich biznesowych płaszczyznach. Pojawienie się pandemii spowodowało chaos: wstrzymanie wcześniej zaplanowanych działań marketingowych, obawa o odbiór kampanii przez użytkowników, brak mobilności społecznej, strach przed planowaniem działań na przyszłość. Budujący jest jednak fakt, że w zastanych okolicznościach influencerzy bardzo szybko się odnaleźli i w dość krótkim czasie poradzili sobie z nową rzeczywistością. Influencer to osoba, która dostarcza nam rozrywki, inspiracji i wiedzy, ale także ma zobowiązania i wpływ na bardzo duże audytorium. W związku z tym, w obliczu pandemii, influencerzy niezwykle szybko i chętnie zaangażowani się w akcje społeczne jak np. #zostanwdomu. Pomagali seniorom w dzieleniu się posiłkami, a także wspierali ulubione polskie marki oraz lokalne biznesy. Każdego dnia możemy zauważyć nowe przykłady działań influencerów ze wszystkich kategorii, którzy wykorzystują sytuację w niekonwencjonalny, kreatywny i inspirujący sposób.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Niestety, do tego czasu pandemia będzie jeszcze z nami. Miejmy nadzieję, że nie na długo. Postkoronawirusowy influencer marketing na pewno będzie ostrożniejszy w działaniach promocyjnych. Większość marek w 2020 roku przeniosło gro swoich działań do digitalu. Niesłabnące zainteresowanie treściami publikowanymi przez influencerów, jeszcze mocniej utwierdzi marketerów do działań influencer marketingowych. Wszelkie dane ze świata jasno mówią, że Influencer marketing będzie rósł z roku na rok. Nie będzie on jednak taki sam jak w poprzednich latach.

W moim przekonaniu jeszcze bardziej pod lupę będzie brana weryfikacja treści sponsorowanych oraz ich jasne oznaczenie. Klienci będą kładli większy nacisk na realne zasięgi publikacji, a także sprzedaż produktów lokowanych u influencerów. Największym wyzwaniem jakie przed nami stoi w 2021 to policzalność działań, ROI.

Marketerzy coraz mocniej utwierdzają się w tym, że influencer marketing to nie działania z doskoku.

To jeden z touch pointów, spójnie osadzony w kampanii komunikacyjnej, dlatego też powinniśmy o nim myśleć już podczas tworzenia strategicznych działań na dany rok.

Co za tym idzie, coraz częściej będziemy zauważać działania long termowe, czyli zaangażowanie influencerów w dłuższym okresie niż jednorazowa kampania. Jednocześnie marki będą współpracować z influenceremi nie tylko na ich kanałach, ale również wykorzystywać ich w kanałach własnych, tworząc swoisty parasol komunikacyjny i mixcontentowy.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Przyszłość influencer marketingu w 2021 to dostrzeżenie nowych przestrzeni, w które będzie warto zainwestować. Nikogo nie zaskoczy fakt, że takim właśnie narzędziem będzie TikTok. To platforma, która najwięcej na popularności zyskała w czasie pandemii, zdobywając zdumiewająco szybko nowych użytkowników, nie tylko tych najmłodszych. TikTok stał się świeżym miejscem dla reklamodawców. Jestem pewna, że twórcy platformy szykują już dla nas nowości, które pozwolą na jeszcze bardziej kreatywne wykorzystanie tego kanału.

Drugim takim narzędziem będą streamingi z udziałem influencerów, którzy będą wcielać się w ambasadorów marki, a w niektórych przypadkach sprzedawców. Prowadzenie dialogu z użytkownikami „na żywo” to nowa możliwość wyjścia naprzeciw klientowi. Za pomocą Live streamingu będziemy mogli nie tylko prowadzić interaktywną obsługę klienta, ale przede wszystkim poprzez przyjazną twarz wybranego influencera, będziemy prezentować nowe produkty i zachęcać do ich zakupu. Streamy będą dawały nam szeroki wachlarz możliwości budowania buzzu wokół wprowadzenia nowego produktu na rynek, a także pozyskiwać opinie klientów podczas transmisji na żywo.

Innowacyjne na pewno okażą się wszelkie aktualizacje Instagrama skierowane do reklamodawców, które będę ułatwiać nam tworzenie, udostępnianie i rozwijanie branded contentu. Możliwość oznaczania współprac w Reels, promowanie postów z produktami za zgodą influencerów sprawi, że jeszcze ciekawsze będzie przedstawienie narracji marki z punktu widzenia twórców, a także wykorzystanie ich autentycznych treści w strategiach reklamowych. Ma to również ułatwić użytkownikom robienie zakupów w aplikacji. Testy opcji mają rozpocząć się już w najbliższych miesiącach, więc mam nadzieję, że na dobre przyjmą się one w 2021 i zrewolucjonizują rynek.