Polskie przedsiębiorstwa znoszą pandemię lepiej niż większość firm na świecie. Taki wniosek płynie z raportu „State of Small Business” opublikowanego właśnie przez Facebooka we współpracy z Bankiem Światowym i OECD. W zrealizowanym w lutym badaniu, 84 proc. ankietowanych na Facebooku firm zadeklarowało, że nadal prowadzi działalność. Dla porównania, średnia globalna z tego okresu to 76 proc. Polskie firmy rzadziej decydowały się też na redukcję zatrudnienia. Zwolnienia związane z pandemią zgłosiło tylko 13 proc. polskich firm – na całym świecie zmuszonych do tego było aż 30 proc. przedsiębiorstw.
Polska wypadła także lepiej jeśli chodzi o wpływ pandemii na przedsiębiorczość kobiet. Na całym świecie to właśnie firmy prowadzone przez kobiety częściej zmuszone były do zamknięcia. Różnica pomiędzy odsetkiem zamkniętych firm prowadzonych przez kobiety i przez mężczyzn wynosi aż 6 p. proc. Choć ta dysproporcja była w ubiegłym roku wyraźna także wśród firm polskich, w najnowszej edycji badania nie została zaobserwowana. Tym niemniej, także w Polsce, firmy prowadzone przez kobiety częściej odnotowały spadek przychodów niż te należące do mężczyzn.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Nie oznacza to jednak, że polscy przedsiębiorcy przeszli pierwszy rok pandemii obronną ręką. 57 proc. działających polskich firm deklaruje mniejszą sprzedaż niż przed rokiem, a 36 proc. z nich spodziewa się zmniejszonego popytu w nadchodzących miesiącach. 13 proc. polskich firm obawia się też problemów z płynnością finansową – choć jest to mniejszy odsetek niż średnia ogólnoświatowa (19 proc.)
– Ponad 60 proc. firm na świecie zadeklarowało, że wprowadziło zmiany w sposobie prowadzenia swojej działalności. Bardziej powszechne zastosowanie narzędzi cyfrowych jest jedną z najważniejszych zmian. Już 55 proc. firm na świecie wykorzystuje je do komunikacji z klientami. Co ciekawe, zmiany częściej wprowadzały firmy z krajów o średnich przychodach (68 proc.), niż tych wysoko rozwiniętych (55 proc.). Dane z badania State of Small Business konsekwentnie pokazują też, że firmy wykorzystujące do sprzedaży narzędzia cyfrowe lepiej radzą sobie w czasie pandemii – mówi Robert Bednarski, regional director CEE Facebooka.
Raport „State of Small Business” ukazuje też wyczerpanie firm na świecie po roku funkcjonowania w sytuacji pandemicznego kryzysu. Zaledwie 54 proc. badanych przedsiębiorstw jest przekonane o tym, że dadzą radę przetrwać kolejne sześć miesięcy w obecnych warunkach. Ponad połowa firm uważa też, że w ciągu najbliższego półrocza nie będzie w stanie ponownie zatrudnić pracowników. Dane z raportu jasno ukazują też niewspółmierne uderzenie pandemii w hotele i restauracje. Co czwarta firma na świecie z tego sektora została zamknięta, a 43 proc. spośród tych wciąż działających była zmuszona do redukcji zatrudnienia przynajmniej o połowę.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Badanie State of Small Business zostało realizowane w tym 2021 roku, w 27 krajach, na grupie 35 tysięcy osób kierujących małymi i średnimi firmami. Jest kontynuacją badania realizowanego pomiędzy majem a październikiem 2020 roku i ma na celu zrozumienie wyzwań i potrzeb przedsiębiorców w czasie pandemii COVID-19.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Raport dostępny jest do pobrania tutaj, zaś dane dla Polski tutaj.