#NMInsights: Blisko dwie trzecie polskich internautów słucha podcastów [RAPORT]

#NMInsights: Blisko dwie trzecie polskich internautów słucha podcastów [RAPORT]
Studio PLAC opublikowało raport „Podcasty 2024", który pokazuje, jak rozwija się rynek podcastów w Polsce. Badanie wskazuje na rosnącą popularność tego medium oraz jego zwiększającą się skuteczność jako kanału komunikacji marketingowej.
O autorze
2 min czytania 2024-10-04

Podcasty zyskują w Polsce coraz większą popularność. W tegorocznej edycji badania wykazano, że aż 82% internautów deklaruje znajomość podcastów. Z tego 61% przyznaje, że aktywnie konsumuje tego typu treści.

Podcasty cieszą się szczególną popularnością wśród grupy wiekowej 18-24 lata. Aż 79% młodych dorosłych regularnie ogląda fragmenty podcastów na platformach społecznościowych, takich jak YouTube czy Instagram. Co więcej, 67% z tej grupy wiekowej uważa, że treści te są wartościowe, co oznacza, że są one postrzegane nie tylko jako źródło rozrywki, ale także jako cenne źródło informacji i inspiracji.

Reklama w podcaście

Badania pokazują, że słuchacze podcastów są bardziej otwarci na treści sponsorowane, jeśli są one dobrze zintegrowane z resztą programu. Aż 70% słuchaczy deklaruje, że nie ma nic przeciwko reklamom, jeśli są one związane z treścią podcastu i prezentowane w sposób nienachalny. Co więcej, aż 55% słuchaczy jest skłonnych wesprzeć twórców podcastów poprzez subskrypcje premium lub darowizny.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Trendy tematyczne

Pod kątem tematyki, polityka, zdrowie oraz kryminały dominują wśród preferencji słuchaczy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Polityka, jako temat, przyciąga przede wszystkim osoby starsze, które szukają pogłębionej analizy i komentarzy do bieżących wydarzeń. Zdrowie to temat, który przyciąga szerokie spektrum odbiorców, od młodych dorosłych po osoby w średnim wieku, szczególnie w kontekście zdrowego stylu życia i fitnessu. Kryminały z kolei cieszą się niesłabnącą popularnością wśród różnych grup wiekowych.

– W Polsce podcasty wciąż są medium młodym, a jednocześnie ich popularność stale rośnie. W tegorocznej edycji naszego badania aż 82% internautów zadeklarowało znajomość podcastów. Z tego 61% deklaruje, że aktywnie konsumuje takie treści. Dodatkowo ciekawe treści oraz zaufanie słuchaczy, otwiera nowe szanse dla marketerów. Aż 70% słuchaczy deklaruje, że nie ma nic przeciwko reklamom, jeśli są one związane z treścią podcastu i prezentowane w sposób nienachalny – komentuje Marcin Łukasik współzałożyciel Studio PLAC.

Kluczowe wnioski z raportu

Wzrost popularności

  • 82% polskich internautów deklaruje znajomość podcastów.
  • 61% aktywnie konsumuje tego rodzaju treści.
  • W grupie wiekowej 25-34 lata, 59% regularnie konsumuje treści związane z podcastami.

Młodzi słuchacze

  • W grupie 18-24 lata, 79% regularnie ogląda fragmenty podcastów na platformach społecznościowych.
  • 67% tej grupy uważa podcasty za wartościowe źródło informacji.
  • 12% osób w wieku 18-24 lat słucha podcastów codziennie.

Skuteczność reklam

  • 70% słuchaczy akceptuje reklamy w podcastach, jeśli są one związane z treścią i prezentowane w nieinwazyjny sposób.
  • Umieszczenie reklamy w podcaście może poprawić ogólną skuteczność kampanii o 21-40%.
  • 55% słuchaczy jest skłonnych wesprzeć twórców podcastów poprzez subskrypcje premium lub darowizny.

Wzrost videocastów

  • 55% badanych deklaruje oglądanie videocastów.
  • 17% respondentów w najmłodszej grupie ogląda je częściej niż słucha tradycyjnych podcastów.

Popularność w mniejszych miejscowościach

  • 58% mieszkańców mniejszych miejscowości deklaruje regularne słuchanie podcastów.

Popularne tematy

  • Tematy zdrowotne interesują szerokie spektrum odbiorców, od młodych dorosłych, po osoby w średnim wieku.
  • Polityka, zdrowie i kryminały dominują wśród preferencji słuchaczy ogólnie.
  • Polityka przyciąga głównie starszych słuchaczy.

Skrócona wersja raportu:

Pełna wersja dostępna do pobrania na stronie.

Metodologia

Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1117 osób na zlecenie Studio PLAC. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 21–23 czerwca 2024 — metoda: CAWI.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania

Łukasz Kosuniak, Michał Sadowski, Artur Jabłoński – co łączy te wszystkie osoby? Podcasty! Czyli darmowe wiedza od doświadczonych praktyków, którą masz na wyciągnięcie ręki. Znajdź audycje dla Ciebie.

PS2 Mateusz Zaremba: Każde miejsce powinno mieć na siebie pomysł [PODCAST]

W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o strategii miast. Naszym gościem jest Mateusz Zaremba, strateg z 20-letnim doświadczeniem, blogger znany jako zarembaprzykawie.