Podcasty zyskują w Polsce coraz większą popularność. W tegorocznej edycji badania wykazano, że aż 82% internautów deklaruje znajomość podcastów. Z tego 61% przyznaje, że aktywnie konsumuje tego typu treści.
Podcasty cieszą się szczególną popularnością wśród grupy wiekowej 18-24 lata. Aż 79% młodych dorosłych regularnie ogląda fragmenty podcastów na platformach społecznościowych, takich jak YouTube czy Instagram. Co więcej, 67% z tej grupy wiekowej uważa, że treści te są wartościowe, co oznacza, że są one postrzegane nie tylko jako źródło rozrywki, ale także jako cenne źródło informacji i inspiracji.
Zobacz również
Reklama w podcaście
Badania pokazują, że słuchacze podcastów są bardziej otwarci na treści sponsorowane, jeśli są one dobrze zintegrowane z resztą programu. Aż 70% słuchaczy deklaruje, że nie ma nic przeciwko reklamom, jeśli są one związane z treścią podcastu i prezentowane w sposób nienachalny. Co więcej, aż 55% słuchaczy jest skłonnych wesprzeć twórców podcastów poprzez subskrypcje premium lub darowizny.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Trendy tematyczne
Pod kątem tematyki, polityka, zdrowie oraz kryminały dominują wśród preferencji słuchaczy.
Polityka, jako temat, przyciąga przede wszystkim osoby starsze, które szukają pogłębionej analizy i komentarzy do bieżących wydarzeń. Zdrowie to temat, który przyciąga szerokie spektrum odbiorców, od młodych dorosłych po osoby w średnim wieku, szczególnie w kontekście zdrowego stylu życia i fitnessu. Kryminały z kolei cieszą się niesłabnącą popularnością wśród różnych grup wiekowych.
– W Polsce podcasty wciąż są medium młodym, a jednocześnie ich popularność stale rośnie. W tegorocznej edycji naszego badania aż 82% internautów zadeklarowało znajomość podcastów. Z tego 61% deklaruje, że aktywnie konsumuje takie treści. Dodatkowo ciekawe treści oraz zaufanie słuchaczy, otwiera nowe szanse dla marketerów. Aż 70% słuchaczy deklaruje, że nie ma nic przeciwko reklamom, jeśli są one związane z treścią podcastu i prezentowane w sposób nienachalny – komentuje Marcin Łukasik współzałożyciel Studio PLAC.
Kluczowe wnioski z raportu
Wzrost popularności
- 82% polskich internautów deklaruje znajomość podcastów.
- 61% aktywnie konsumuje tego rodzaju treści.
- W grupie wiekowej 25-34 lata, 59% regularnie konsumuje treści związane z podcastami.
Młodzi słuchacze
- W grupie 18-24 lata, 79% regularnie ogląda fragmenty podcastów na platformach społecznościowych.
- 67% tej grupy uważa podcasty za wartościowe źródło informacji.
- 12% osób w wieku 18-24 lat słucha podcastów codziennie.
Skuteczność reklam
- 70% słuchaczy akceptuje reklamy w podcastach, jeśli są one związane z treścią i prezentowane w nieinwazyjny sposób.
- Umieszczenie reklamy w podcaście może poprawić ogólną skuteczność kampanii o 21-40%.
- 55% słuchaczy jest skłonnych wesprzeć twórców podcastów poprzez subskrypcje premium lub darowizny.
Wzrost videocastów
- 55% badanych deklaruje oglądanie videocastów.
- 17% respondentów w najmłodszej grupie ogląda je częściej niż słucha tradycyjnych podcastów.
Popularność w mniejszych miejscowościach
- 58% mieszkańców mniejszych miejscowości deklaruje regularne słuchanie podcastów.
Popularne tematy
- Tematy zdrowotne interesują szerokie spektrum odbiorców, od młodych dorosłych, po osoby w średnim wieku.
- Polityka, zdrowie i kryminały dominują wśród preferencji słuchaczy ogólnie.
- Polityka przyciąga głównie starszych słuchaczy.
Skrócona wersja raportu:
Pełna wersja dostępna do pobrania na stronie.
Metodologia
Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1117 osób na zlecenie Studio PLAC. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 21–23 czerwca 2024 — metoda: CAWI.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS #NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
Łukasz Kosuniak, Michał Sadowski, Artur Jabłoński – co łączy te wszystkie osoby? Podcasty! Czyli darmowe wiedza od doświadczonych praktyków, którą masz na wyciągnięcie ręki. Znajdź audycje dla Ciebie.
PS2 Mateusz Zaremba: Każde miejsce powinno mieć na siebie pomysł [PODCAST]
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o strategii miast. Naszym gościem jest Mateusz Zaremba, strateg z 20-letnim doświadczeniem, blogger znany jako zarembaprzykawie.