PrzeglądTygodnia [10-23.06.2025]: relacja z Cannes Lions 2025, raport Gemius „Social media 2025”, tacierzyństwo w reklamie według ojców-marketingowców

PrzeglądTygodnia [10-23.06.2025]: relacja z Cannes Lions 2025, raport Gemius „Social media 2025”, tacierzyństwo w reklamie według ojców-marketingowców
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 10 a 23 czerwca 2025 roku.
O autorze
6 min czytania 2025-06-23

>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.

Newsy i artykuły tygodnia

  • Połączyliśmy siły i wspólnie jako NowyMarketing, Effie Poland oraz Ipsos Polska polowaliśmy na insighty na Cannes Lions International Festival of Creativity 🦁Marta Krasowska, Creative Excellence Service Line Leader w Ipsos Polska codziennie dzieliła się tym, co najciekawsze, najbardziej inspirujące, ale też zaskakujące na styku marek, biznesu oraz kreatywności. >>> Relacje znajdziesz tutaj. Najważniejsze momenty zapisaliśmy też na naszym koncie na Instagramie w wyróżnionych stories.
  • Z okazji Dnia Ojca spytaliśmy marketerów o najciekawsze, ich zdaniem, kampanie reklamowe z motywem ojcostwa. Sprawdź, co odpowiedzieli: Patryk Bryliński, Wojtek Wicherski, Sylwester Wrona, Jakub Polakowski. >>> Czytaj więcej.
  • W cyklu „Budowanie wizerunku marki” przybliżamy markę Bezmięsny. Na pytania odpowiadają Rafał Czech oraz Igor Sadurski, współzałożyciele marki. >>> Czytaj więcej.
  • Sprawdź przykłady akcji, które udowodniły, że influencer może być nie tylko twarzą kampanii – ale jej silnikiem. O tym, jak wygrać Effie w influencer marketingu opowiadają Małgorzata Słychań, Berenika Barczak Kilavuz, Katarzyna Chocyk oraz Łukasz Gwiazda. >>> Czytaj więcej.
  • Jak wykorzystanie AI w codziennej pracy wpływa na workflow kreatywnych w agencjach? O tym opowiadają Martin Winther, Michał Bucholc, Łukasz Kotliński oraz Paweł Murawski. >>> Czytaj więcej.
  • Dokąd trafiają pieniądze z kampanii influencerskich? Sprawdź opinie ekspertów na temat tego, dlaczego twórca dostaje jedynie część budżetu. Opiniami podzielili się Olga Gralińska, Angelika Sobolewska i Mateusz Górecki. >>> Czytaj więcej.
  • Czy za 12 miesięcy tradycyjne SEO nadal będzie mieć sens? A może zostanie zdominowane przez AI-generated answers i wyniki zero-click? Opiniami podzielili się: Jakub Sawa, Mateusz Malinowski (SEO Dred), Kaspar Szymański i Paweł Gontarek (Zgred). >>> Czytaj więcej.
  • Czym właściwie jest mowa nienawiści i jak skutecznie z nią walczyć? Na te kwestie odpowiada mecenas Tymoteusz Paprocki z Kancelarii Paprocki, Wojciechowski & Partnerzy. >>> Czytaj więcej.
  • Polska marka Gmoto, specjalizująca się w sprzedaży części i akcesoriów motocyklowych w ciągu niespełna dwóch lat rozwinęła sprzedaż na 24 rynkach zagranicznych. Jakie były kluczowe czynniki sukcesu? O tym opowiedzieli Paweł Cebulak – właściciel i założyciel Gmoto, Jan Jucha – e-commerce manager w Gmoto oraz Zuzanna Kiełbasa – specjalistka ds. marketingu w Gmoto. >>> Sprawdź.
  • Dlaczego kupujemy te same buty, które nosi influencer? Dlaczego chętniej wkładamy do koszyka produkt z napisem „ostatnie sztuki”? Dlaczego marka, która „rozumie nas jak nikt inny”, natychmiast budzi sympatię? Odpowiedź leży nie tylko w strategii marketingowej, ale przede wszystkim – w psychologii. Poradnik przygotowała Małgorzata Dadok-Grabska. >>> Sprawdź.
  • Kampania prezydencka 2025 roku nie była tylko starciem dwóch kandydatów – była zderzeniem dwóch odmiennych systemów komunikacyjnych, filozofii politycznych i struktur poznawczych. Karol Nawrocki nie zwyciężył wyłącznie głosami – zwyciężył przez system, który jego sztab zaprojektował, zbudował i przejął. Rafał Trzaskowski nie przegrał dlatego, że miał zły program – przegrał, bo reprezentował rzeczywistość, która nie ma obecnie zdolności formowania obrazu świata w logice cyfrowej dominacji. >>> Przeczytaj obszerną analizę Europejskiego Kolektywu Analitycznego Res Futura.
  • AI zmienia zasady gry w świecie SEO. Tradycyjne metody pozycjonowania nadal są ważne, ale to, jak użytkownicy wyszukują informacje, ulega rewolucji. Coraz częściej odpowiedzi szukają nie w Google, lecz bezpośrednio u asystentów AI. Co to oznacza dla marketerów? Wskazówkami podzielił się Jarosław Łuczka. >>> Sprawdź.
  • O tym, co decyduje o popularności gry komputerowej, sposobach na jej promocję i dotarcie do społeczności graczy, a także o swoich ulubionych grach opowiadają Kamil Kosz z CD Projekt Red, Aleksander Grzelka z IndieBI oraz Jakub Rogalski. >>> Czytaj więcej.
  • O tym, że ludzki mózg wcale nie dzieli się na ssaczy i gadzi pisze Mateusz Decyk. >>> Sprawdź.
  • Klaudia Bednarz pisze o tym, że branża kreatywna chce się nudzić. >>> Sprawdź.
  • Funkcję prezesa Polskiej Organizacji Reklamodawców objął Darek Maciolek, CMO&CXO BNP Paribas Bank Polska. >>> Sprawdź.
  • Senat we Francji przegłosował ustawę, która nakłada na marki fast fashion nowe podatki. Ponadto, znowelizowane prawo wprowadza całkowity zakaz reklamowania brandów typu Shein i Temu. >>> Czytaj więcej.
  • Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie polityk bagażowych Ryanair i Wizzair. >>> Czytaj więcej.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • Powstała kampania społeczno-edukacyjna „Ciałozmienna – nie odkładaj swojego ciała na później”, która porusza temat zmian w ciele kobiety po ciąży i porodzie. Akcja uderza w tabu, które wciąż towarzyszy kobietom po urodzeniu dziecka. >>> Sprawdź.
  • Latem liczba porzucanych zwierząt wzrasta nawet o 30% w stosunku do innych pór roku. Do firm, które sprzeciwiają się pozbawianiu czworonogów domów, dołączył portal Wakacje.pl. Jego ambasador, Marcin Prokop, w kampanii „NajlePSIE wakacje” mówi stanowcze NIE porzucaniu zwierząt. >>> Sprawdź.
  • Druga edycja kampanii „Dieta (Nie)Życia” nosi tytuł „Czas ma znaczenie”. Tym razem FundacjaGłód(nie)Nażarty skupia się na psychicznych symptomach anoreksji i zachęca do wykonania prostego testu diagnostycznego. >>> Sprawdź.
  • Miasto stołeczne Warszawa rusza z kampanią, której hasłem głównym jest: „Zostawiłbyś swoje dziecko samo w obcym mieście?”. Cel kampanii to podniesienie świadomości rodziców i opiekunów dzieci na temat zagrożeń, na które narażone są dzieci w świecie cyfrowym. >>> Sprawdź.
  • Dwie na trzy kury znoszące jaja w Polsce spędzają całe życie w ciasnej klatce. Stowarzyszenie Otwarte Klatki pokazuje, że każdy z nas może zmienić ich los. W spocie organizacji aktor Sebastian Stankiewicz zaprasza do „gangu troski o nioski”. >>> Sprawdź.
  • Czy tata to tylko pomocnik mamy? Marka Stokke przełamuje stereotypy i w kampanii na Dzień Ojca przypomina: „Tatusiowie to tatusiowie, nie nianie”. >>> Sprawdź.
  • W okolicach stacji Waterloo pojawiły się nietypowe billboardy. To kampania reklamowa Canvy – narzędzia do tworzenia różnorodnych materiałów graficznych. „Kiedy okazuje się, że 16×9 miało w rzeczywistości być 9×16”, „Zaznacz i przenieś (niemal) wszystko” – to tylko niektóre z haseł przypominających przechodniom o funkcjach, w jakie wyposażona jest Canva. >>> Sprawdź.
  • Decathlon w Czechach łączy siły ze startupem YourLOX i wprowadza inteligentne szafki do wypożyczania sprzętu sportowego w miejscach publicznych. >>> Sprawdź.
  • W ramach kampanii „Enjoy the Classics” McDonald’s Italia przygotował instalację w jednej z rzymskich galerii, która przypomina starożytną mozaikę. Dzieło wzbudziło mieszane reakcje odbiorców. >>> Sprawdź.
  • Magazyn The Economist zachęca do zmiany sposobu myślenia o wpływie AI na naszą pracę. W kampanii OOH gazeta pyta przechodniów m.in.: „Czy masz opinię, która nie jest promptem?”. >>> Sprawdź.
  • Ośmiornica tańcząca walca w kampanii BMW „Heart of Joy”. W ten sposób marka promuje wyjątkową wydajność nowej centralnej jednostki sterującej swoich pojazdów. >>> Sprawdź.

Raporty i badania

  • Czy wciąż mamy do czynienia z duopolem w polskich social mediach? Jaka jest charakterystyka użytkowników poszczególnych platform i jaką strategię reklamową warto obrać, aby dotrzeć do konkretnych grup odbiorców? Między innymi na te pytania odpowiada raport Gemius „Social media 2025”. >>> Lektura obowiązkowa.
  • OficjalneZero liderem zaangażowania. Sprawdź, jakie treści okazały się najciekawsze dla użytkowników TikToka w maju 2025 według raportu TikTok Trends Sotrender. >>> Czytaj więcej.
  • Czy nadal wierzymy w miłość na całe życie, potrafimy ze sobą rozmawiać i wspierać się w trudnych chwilach? Firma Gedeon Richter Polska postanowiła przyjrzeć się związkom. Tak powstał raport „Anatomia relacji. O związkach twarzą w twarz”. >>> Sprawdź.
  • Po chwilowym wzroście świadomości ekologicznej w polskim społeczeństwie przyszło zahamowanie nastrojów. Napływ obojętnych postaw, niski poziom wiedzy na temat podstawowych pojęć, brak wiary w sprawczość regulacji prawnych – taki obraz klaruje się na podstawie najnowszej 7. edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. >>> Sprawdź.
  • 36% kobiet jako powód badań profilaktycznych wskazało na rekomendacje lekarskie, a 30% na wewnętrzną potrzebę dbania o swój organizm. Tak wynika z badania „Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” przeprowadzonego na zlecenie Henkel Polska przez Maison&Partners. >>> Sprawdź.
  • Agencja Sponsoring Insight przedstawia raport „Rynek sponsoringu sportowego 2025”. W publikacji pokazano zestawienie dotyczące obrotu prawami sponsoringowymi w roku 2024. >>> Sprawdź.

Wydarzenia

  • Dołącz do bezpłatnego webinaru i odkryj, jak wykorzystywać nowe kanały, jak np. influencerów, partnerstwa marek czy partnerów technologicznych, aby odzyskać kontrolę nad reklamą cyfrową. Webinar organizujemy wspólnie z Awin Global. Wydarzenie odbędzie się online na platformie ClickMeeting. Liczba miejsc ograniczona. >>> Zarejestruj się. Więcej informacji o wydarzeniu na stronie.

#PolecajkiNM

Sprawdź 54. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Przeczytasz między innymi artykuł o paradoksie pamięci, którego lekturę rekomenduje Marek Staniszewski, sprawdzisz poradnik NASK, poznasz bezpłatny kurs o AI od Krzysztofa Jędrzejewskiego.

Czego warto posłuchać?

  • Podcastu „Warszawa Mówi”, w którym gościnią była Magdalena Bigaj, a tematem rozmowy – bezpieczeństwo najmłodszych w sieci.
  • Podcastu „Kanał Strategiczny”, którego gościem był Paweł Kuźma, menedżer i ekspert w świecie e-commerce i retail media, a tematem rozmowy: sposób na budowanie trwałych przewag w obszarze e-commerce.
  • Podcastu „Mamy na to slajd”, w którym Jakub Kwaczyński oraz Marta Ulman rozmawiali z Pauliną Goch-Kenawą i Maciejem Biedzińskim z Culture Tellers na temat tego, co markom daje semiotyka, czego nie dostarczą inne badania marketingowe.
  • Podcastu „DIGITALKS”, w którym gościnie była Sylwia Czubkowska. Rozmowa skupia się wokół kolonizacji przez ekran, czyli tego, jak technologia przejęła naszą wolność.

PS PrzeglądTygodnia [03-09.06.2025]: suszonki maja, „Tylko cisza i spokój”, eksperci o współpracy Poczty Polskiej z Temu