Influencer marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 2)

Influencer marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 2)

Które kampanie influencer marketingowe okazały się najciekawsze w 2020 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Influencer marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Anna Ledwoń-Blacha, More Bananas, Maja Sokół, Kamikaze, Karolina Kumor, More Bananas, Agnieszka Pawełek, SŁUCHAM, Ada Zalewska, Mindspot Communication & Media, Marta Gilbas, Reprise, Irmina Pączek, Cut The Mustard, Monika Dymon, 25wat.

Anna Ledwoń-Blacha
Creative Owner, More Bananas

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

  1. Ciężko to nazwać akcją pozytywną czy skuteczną, ale nabijanie sobie zasięgów koronawirusem czy też łączenie promocji batonów ze strajkiem kobiet zdecydowanie zasługuje na uwagę. Bo obok tego typu działań nie możemy przechodzić obojętnie. I finalnie powinniśmy piętnować. Z drugiej strony oczywiście influencerzy w kontekście obecnej sytuacji również przyczynili się do wielu „dobrych rzeczy i zjawisk”. Kampania #KoronaCiZGłowyNieSpadnie; Maffashion, która oddała swoje zasięgi ratownikom medycznym czy Krzysiek Gonciarz albo Kasia Gondor, którzy są dla nas rzetelnymi mediami informującymi o obecnej sytuacji. Niestety – zamiast mediów.
  2. Kampanie książek napisane przez influencerów, jak chociażby „Statystycznie rzecz biorąc” Janiny Daily, „Moje przyjaciółki idiotki” Okuniewskiej czy najnowsza książka Jadłonomii. („Szapoba” za powstanie podcastu Marty Dymek o jedzeniu!).
  3. Kampanie Let.ly shops. Nie są kreatywne, wyróżniające się czy ponadczasowe. Ale SKUTECZNE. A o to w tym wszystkim chodzi. Mietczyński po raz kolejny promujący Let.ly sprawił, że nie tylko ja z nich skorzystałam. ;) Dobór influencerów w kontekście grupy docelowej: efektywny.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

  1. To powtarza się w każdym podsumowaniu. Pandemia, pandemia i jeszcze raz pandemia.
  2. Rosnący brak zaufania do influencerów wynikający z powstających dram, kryzysów i oszustw. A na myśli mam tutaj Jessikę Mercedes i Veclaim i jej „przeszywanie metek”, La Manię i sprowadzanie produktów z Chin. Czy finalnie Reżyser „My to wszyscy kręciliśmy na odległość” Życia i drama na linii on, Gargamel i Wardęga.
  3. Zmiany w społeczeństwie (strajki, LGBT+, rasizm, ciałopozytywność, ekologia, zero waste i less waste). Influencerzy niejednokrotnie musieli zabrać głos w dyskusji, określi się, pokazać wsparcie – co nie zawsze wychodziło im na dobre, bo i często było tylko PR-ową grą obliczoną na zasięgi.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

  • Rosnący brak zaufania do influencerów wynikający z oszustw i nadużyć, ale i nie-oznaczaniu współprac.
  • Rosnąca ilość twórców i contentu. Coraz większa konkurencja.
  • Profesjonalizacja influencer marketingu. W kontekście prowadzenia biznesu, działań personal brandingowych, wykorzystywania najnowszych technologii i tworzenia jakościowego contentu. Wyzwanie, ale takie, które może zmienić całość na lepsze i pokierować na dobre tory.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

  1. Rosnące znaczenie podcastów, TikToka czy nowych mediów, gdzie na influencerów czekają ich odbiorcy, ale niestety nie wszyscy odnajdują się w tych nowych rozwiązaniach.
  2. Coraz większy nacisk na mierzenie efektów działań marketingowych przy wykorzystaniu narzędzi bardziej skomplikowanych, niż natywne statystyki Instagrama, YouTube’a czy Google Analyticsa. Szlaki tutaj zdecydowanie przeciera LifeTube.
  3. Ciągłe zmiany w mediach społecznościowych. Tak w zakresie użytkownika, jak i w zakresie zmieniających się algorytmów.

Maja Sokół
lead content creative, Kamikaze

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

Ten rok nie był ciekawym rokiem pod kątem współpracy z influencerami. Bardzo trudno było mi sobie przypomnieć kampanie, czy akcje z ich udziałem, a już na pewno wybrać te, które mogę określić jako ciekawe.

Pierwszą i jedyną akcją, którą określiłabym jako „ciekawą” w pozytywnym tego słowa znaczeniu jest kampania „To nie ja” fundacji Rak’n’Roll. Pewnego razu, scrollując feed Instagrama trafiłam na kreację z Anią Skurą (@wahtannawears) bez włosów. Nie znając kontekstu kampanii, ani celu, ten pierwszy moment zetknięcia był rzeczywiście mocny i w pewien sposób zapadający w pamięć. Sama kampania, z udziałem już dużo liczniejszego grona artystek, poruszająca, potrzebna, ale także bardzo prosta.

Drugim wyborem jest kampania Apartu z udziałem Lewandowskiej, Sochy i Wieniawy. Czemu określiłabym ją jako „ciekawą”? Bo te kilka minut wzbudziło we mnie wiele zaciekawienia i pytań. Ciekawe czemu zdecydowano się stworzyć scenerię totalnie oderwaną od kontekstu pandemii? Ciekawe czemu nie wzięto pod uwagę emocji i rozterek towarzyszących konsumentom? Ciekawe czemu zaangnażowano do reklamy takie influencerki? Ciekawe, czy dlatego, że świat przedstawiony na video jest podobny do instagramowych baniek, które tworzą na swoich profilach? Czemu parodia ma na tę chwilę ponad 3 razy więcej wyświetleń na YouTube od oryginału

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

W 2020 jest jednym wielkim wydarzeniem, które mocno wpłynęło na branżę. Nagle wszyscy zamknęli się w domach, a influencerzy tworzyli content z poziomu kanapy, a nie kolorowych foto-ścianek. Jak lockdown odbija się to na influencerach? Na pewno mniej różnorodnym contentem i przymusem wyszukiwania tematów na kolejny post z domu. Z drugiej strony nowa sytuacja na pewno zweryfikowała działania wielu marek i współprac.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Po pierwsze w 2021 roku nadal będziemy mierzyć się z lockdownem i chociaż w częściowym zamknięciem. Influencerzy muszą przygotować się kolejne wyzwania związane z wytwarzaniem atrakcyjnego dla odbiorcy contentu, z ograniczonymi możliwościami produkcyjnymi.

Po drugie prawdziwym wyzwaniem staną się konteksty komunikacyjne – o czym mówić, skoro życie towarzyskie, konsumpcja i wiele innych tematów przystopowało?

Po trzecie wyzwaniem będą także współprace. W nadchodzącym roku marki niektórych branż będą skupiać się na nadrabianiu spadków sprzedaży, czy będą to robiły to inwestując w influencerów, czy będą w inny sposób chciały trafić do klienta? Zobaczymy.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Pierwszą technologiczną zmianą jest z pewnością próba przeformatowania Instastories w stronę TikToka przez Instagram poprzez dodanie funkcji Reels. Dzięki nowym, wizualnym funkcjom użytkownicy będą mogli tworzyć więcej zabawnych treści. Zobaczymy, jak rozwinie się temat i czy rzeczywiście będzie szansa, że niektórzy influencerzy zostaną na tej platformie i nie wejdą na TikToka.

Drugą technologiczną zmianą jest nieustannie rosnąca popularność podcastów i coraz większe zainteresowanie tą formą przez influencerów różnych branż. Skoro ktoś może pozwolić sobie na ekspercką, rozbudowaną wypowiedź pod postem na Instagramie to niewiele dzieli go od rozpoczęcia merytorycznej przygody z podcastem – byleby miał o czym mówić. Zresztą podcast to format, do którego na samym początku nie trzeba technologicznego zaplecza – wystarczy telefon z dyktafonem.

Trzecim tematem są w moim przekonaniu trendy związane z duchowością oraz relaksem tj. digital wallbeing, social media detox, praktyka jogi czy inne sposoby na oderwanie się od rzeczywistości. Już teraz widoczna jest próba pokazania przez influencerów tego, jakimi metodami osiągają stan ZEN w domowym zaciszu. Myślę, że w 2021 też będzie to mocno dostrzegalne.

Karolina Kumor
social media manager, More Bananas

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Wielu influencerów stanęło na wysokości zadania i świecili dobrym przykładem, wspierając hasztag #StayHome. Warto wspomnieć o akcji „Korona Ci z głowy nie spadnie”. W kontraście do niektórych wrzutek z nieodpowiedzialnych wspólnych imprez, był to dobry przykład dla m.in. młodych obserwatorów.

Instagramerzy z ogromnymi zasięgami pisali o tym, by zostać w domu (np. Mama ginekolog, Red Lipstick Monster). Do akcji #zostańwdomu przyłączyła się ogromna liczba influencerów. Twórcy tworzyli content, który miał zainspirować widownię do produktywnego czasu spędzanego w domu. Marta Hennig pokazywała, jak ćwiczyć we własnym pokoju, Radzka inspirowała do oglądania wystaw kulturalnych online, a 5 sposobów na… wspólnie z Castoramą radzili, jak spędzać kreatywnie czas w domu z dziećmi.

Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor organizowali cykliczne live’y pod hasztagiem #DomówkaUDowborów. Czasem zapraszali też gości, np. Małgorzatę Kożuchowską. Małżeństwo rozmawiało “na luzie” z gwiazdami na różne tematy. Wszystkie te działania wspierały walkę z pandemią i dodawały otuchy obserwatorom.

2. Oprócz „umilania” czasu w domu, influencerzy wykorzystali swoje zasięgi w bardzo ważnym celu.

My Majewscy zrobili zbiórkę pieniędzy w ramach swojej Fundacji Unicorn, by przekazać całą kwotę szpitalom w walce z koronawirusem. Maffashion udostępniła swój profil na Instagramie ratownikom medycznym, by pokazać, jak wygląda ich praca w obecnych czasach. Powyższe działania przywróciły wielu osobom wiarę w korzenie określenia „influencer", czyli kogoś wywierającego realny wpływ.

3. Kolejna akcja, która zasługuje na wyróżnienie to dołączenie influencerów do #hot16challenge, która to akcja na początku dotyczyła raperów. Dzięki mnogości nominacji dołączyli do niej także inni twórcy internetowi. Influencerzy za Krzysztofem Gonciarzem stworzyli Brzydką 16 Challenge. Twórca chciał, by w wyzwaniu wzięli udział ludzie nie związani z rapem, czy muzyką w ogóle.

Pomysłodawca, Solar, mówiąc kolokwialnie, spropsował pomysł Gonciarza: „Nitka rapowa pozostaje rapową, a drugim torem rusza bekowa. Nice!”

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

1. Bez wątpienia na pierwszym miejscu umieścić należy pandemię. Spadły nastroje zakupowe konsumentów, influencerom dostawało się na początku (co nie dziwi) za mówienie o takich tematach, jak wybór kosmetyków, czy prezencję nowej sukienki lub smacznego batonika.

Wiele marek musiało zmienić model swoich działań promocyjnych. Zaplanowane kampanie wymagały modyfikacji.

Z danych z raportu sporządzonego przez Performance media okazało się, że 83% influencerów zgadza się, że ich rola w komunikacji między marką a konsumentem zmieniła się.

Obserwatorzy rozwoju influencer marketingu upatrywali w tym okresie przełomowych zmian dla tej gałęzi marketingu. Twórcy musieli precyzyjnie przemyśleć swoje działania w sieci: te indywidualne, jak i dla marek.

2. W maju wybuchła afera z koszulkami Veclaim – marki tworzonej przez słynną blogerkę Jessikę Mercedes. W październiku Gargamel demaskował niecne czyny, jak choćby nagrywanie filmów „niby na odległość” w dobie koronawirusa przez Reżysera Życia. W jednym i drugim przypadku obserwatorzy poczuli się oszukani. Pokazuje to, jak ważna jest szczerość wobec społeczności, którą gromadzi influencer. Raz utracone zaufanie trudno jest odbudować, a w kontekście współpracy z markami, może to całkowicie je przekreślić.

3. Wielu influencerów odniosło się do ostatnich wydarzeń w Polsce, popierając Strajk Kobiet, jako wołanie o prawo wolnego wyboru.

Do dyskusji dołączyły nie tylko kobiety, ale również mężczyźni, krytykując decyzję Trybunału Konstytucyjnego. YouTuber Rafał Gębura z kanału „7 metrów pod ziemią” podzielił się swoją osobistą historią.

Krzysztof Gonciarz, Janina daily czy Make life harder udostępniali filmy swoich obserwatorów ze strajków, a polski Instagram na jeden wieczór wstrzymał oddech, gdy Ci ostatni utracili konto.

Powyższe przykłady po raz kolejny potwierdzają opiniotwórczość twórców internetowych.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

1. Kluczem do sukcesu jest bycie autentycznym w oczach swojej społeczności, dlatego to stawiam na pierwszym miejscu w pytaniu o wyzwania.

2. Za tym idzie umiejętność doboru odpowiednich marek do współpracy. Działanie przy płatnych kampaniach nikogo już nie dziwi, a sami influencerzy posiadają menedżerów, którzy zajmują się ich zleceniami, doradzając, czy dana współpraca się opłaci – nie tylko finansowo, ale i tak po prostu, po ludzku. Obserwatorzy mają dość nachalnego i nieszczerego polecania produktów.

3) Social media cały czas się zmieniają. Pojawiają się nowe możliwości. Coraz więcej marek wybiera kampanie na Tik Toku, Instagram rozwija swoje możliwości sprzedażowe, a Twitter ma się u nas coraz lepiej. Za tym wszystkim powinni nadążać twórcy, którzy chcą zaskakiwać swoich odbiorców.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Popularność treści efemerycznych, takich jak InstaStories nie traci na sile, o czym między innymi świadczy fakt, że pojawiły się też na Twitterze. Twórcy muszą nadążać za zmianami, nowymi opcjami medium, w którym działają (katalogi na Instagramie), by zaskakiwać swoich odbiorców i tworzyć dla nich odpowiednie, dopasowane do oczekiwań treści, nie tracąc przy tym swojego stylu przekazu.

Wielu influencerów stawia na podcasty i w dłuższych (niż choćby klatka stories czy kilkunastominutowy film na YouTubie) formatach dzieli się z odbiorcami swoim zdaniem na dany temat. Kluczem dobrego podcastu jest ciekawy pomysł i odpowiednie jego podanie.

Zero waste wciąż jest wiodącym trendem, co cieszy. Wiele marek tworzy swoje produkty, mając na uwadze dobro planety, a z takimi firmami chętnie współpracują popierający takie działania influencerzy.

Agnieszka Pawełek
account manager, SŁUCHAM

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Zdalni Do Pomocy – kampania ING Banku Śląskiego w duchu #zostańwdomu. Kiedy w marcu w Polsce zostały ogłoszone pierwsze obostrzenia i lockdown, Bank ING zareagował ekspresowo - była to jedna z pierwszych marcowo/kwietniowych kampanii digitalowych opracowana w całości w sposób zdalny. Wszystkie materiały wykorzystane w promocji zostały zrealizowane samodzielnie przez influencerów, a następnie opracowane przez zaangażowane podmioty. Bank we współpracy z influencerami zachęcał w kampanii do pozostania w domu i pomocy bliskim w ogarnięciu spraw za pomocą internetu/aplikacji mobilnych, tak aby nie musieli wychodzić z domu. W kampanii wzięli udział Adrianna Skon, Sylwia Lipka, Ola Żuraw, Kasia Gandor, Poszukiwacz, Naruciak i Rezi, czyli youtuberzy o bardzo wysokich zasięgach. I te zasięgi wykorzystali do tego aby pokazać widowni, że mogą zdalnie pomóc tym, którzy gorzej odnajdują się w internetowej rzeczywistości (babcie, ciocie etc.)

2. Kampanie muzyczne: rok 2020 z pewnością stoi pod znakiem kampanii muzycznych, czyli:

  • tych wykorzystujących znane, choć czasem nieoczywiste marketingowo twarze ze świata muzyki (Sokół w kampanii Samsunga, czy Pezet w kampanii H&M & Phillips)
  • tych wykorzystujących warstwę muzyczną - specjalnie napisaną piosenkę jako główny motyw kampanii (np. Piosenka BLIKIEM pisana, czyli utwór stworzony we współpracy z IGO; nowa piosenka Beaty Kozidrak stworzona w ramach kampanii Lech Music 2020; czy najświeższe świąteczne Allegro z Julią Wieniawą, Mery Spolsky i Arkiem Kłusowskim)

3. Hot 16 Challenge 2: nie można mówić o najciekawszych akcjach z influencerami w roku 2020 bez wspomnienia o największej i najbardziej efektywnej dotąd oddolnej akcji zapoczątkowanej przez rapera Karola „Solara” Poziemskiego. Założeniem było zebranie miliona złotych w ramach „beefu z koronawirusem” i zebrania środków na pomoc lekarzom i szpitalom w walce z COVID-19. Akcja bardzo szybko stała się viralem i zyskała status ogólnopolskiej, angażując influencerów, muzyków, a nawet polityków i samego prezydenta :). Finalnie zebrano 3.7 mln, a za środki zakupiono karetki, urządzenia do dezynfekcji i inne środki potrzebne szpitalom.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Pisząc o marketingu w roku 2020 nie ominiemy wydarzenia, które odznaczyło swoiste “piętno” na branży oraz sprawiło że marki, marketerzy i twórcy stanęli przed ogromnym wyzwaniem dostosowania swoich celów twórczych i biznesowych do obowiązującej sytuacji i obostrzeń. Tym definiującym marketing wydarzeniem jest oczywiście pandemia koronawirusa.

Ale żeby nie było tylko o pandemii – niewątpliwie w roku 2020 byliśmy świadkami wielu wydarzeń społecznych i politycznych, które wpływały na narrację influencerów i celebrytów w tym dobrym jak i złym kontekście. Z jednej strony influencerzy pokazują, jak dobrze wykorzystać swój zasięg, włączając się w akcję zbierania środków na pomoc wybranym organizacjom (np. w ramach Strajku Kobiet, czy Hot16Challenge2). Idealnym przykładem jest tutaj profil Make Life Harder, który zyskał popularność dzięki zabawnym memom, a swoje zasięgi wykorzystuje udostępniając regularnie mini-apele o pomoc małym przedsiębiorstwom które zostały mocno dotknięte przez obowiązujące obostrzenia i stoją u progu zamknięcia np. zakładu krawieckiego, czy lokalnej piekarni działającej od kilkudziesięciu lat.

Negatywną stroną polityczno-społecznego zaangażowania influencerów może być obserwacja ogromnej polaryzacji społeczeństwa, co zaobserwowaliśmy przy okazji np. wyborów prezydenckich, podczas których opowiedzenie się po stronie konkretnego kandydata często wiązało się z utratą obserwujących czy wysoce negatywnymi reakcjami na publikacje influencera.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Wielowątkowym wyzwaniem w influencer marketingu w nadchodzącym roku jest jego nieprzewidywalność - nie jesteśmy w stanie kontrolować pandemii i nie wiemy do kiedy i w jakiej formie będą trwać obowiązujące obecnie obostrzenia. Niezaprzeczalnie ma to wpływ na planowanie budżetów marek i kierunków kampanii ściśle związanych z influencerami. Planem na 2021 musi być więc kreowanie „bezpiecznych” rozwiązań marketingowych lub przygotowanie się na ekspresowe dostosowywanie się do obowiązujących warunków.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Trendem, który już się rozpoczął i będzie miał swój peak w 2021 jest wykorzystanie przez influencerów bijącego obecnie rekordy rynku e-commerce.

Twórcy internetowi szukają nowych sposobów komunikacji i jednym z nich jest kreowanie swojego wizerunku poprzez… marki własne. W roku 2021 zobaczymy jeszcze więcej influencerów idących śladem Julii Wieniawy, która w jednym roku wypuściła własną markę kosmetyków Jusee Cosmetics oraz markę modową Lemiss.

Ada Zalewska
PR executive, Mindspot Communication & Media

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. W tym roku na uwagę na pewno zasługuje kampania Samsunga, w którą zaangażowana została Maffashion. Akcja miała na celu połączenie świata mody i technologii, udowadniając, że nowinki technologiczne nigdy z owej mody nie wyjdą. Początkiem współpracy był klip reklamowy z Julią w roli głównej, który nakręcony został w San Francisco (zresztą przez Krzyśka Gonciarza, również będącego twarzą marki). Następnie pojawiły się kolejne reklamy, a wszystko spinała spójna komunikacja w social mediach Maff. Najfajniejszym elementem całej kampanii było namalowanie murali z podobizną Julii – super sprawa i fajne wykonanie.

2. Wybory prezydenckie obiły się w tym roku dużym echem, a kampania „Suma Waszych Głosów” doczekała się drugiej odsłony. Wiele nazwisk polskiego show biznesu, z różnych branż próbowało przekonać swoich fanów do oddania głosu w II turze wyborów prezydenckich. Gwiazd było tak dużo, że bez problemu komunikat dotarł do niemal każdej grupy wiekowej. Każdy głos ma znaczenie i nie było inaczej w tym roku. A mi zawsze cieplej na sercu, gdy widzę duże poruszenie w słusznej sprawie.

3. I rzutem na taśmę mój ulubieniec... świąteczna reklama Apartu. Czy to jedna z najciekawszych kampanii tego roku? Jak najbardziej. Czy w pozytywnym tego słowa znaczeniu? Ciężko powiedzieć. Nie wiem co dokładnie tu nie zagrało. Może jej forma, może nieprzemyślany scenariusz (właściwie jego brak), może fakt, że jest zbyt cukierkowa na dzisiejsze czasy, a może wszystko na raz. Reklama została głośno i ostro skrytykowana w sieci za infantylność i plastikowość, ale z drugiej strony znalazło się wiele głosów na to, że jest to wspaniała odskocznia od codziennych problemów. No i nie można odmówić Apartowi skuteczności – w końcu każdy o tym słyszał. Ciężko mi jednoznaczne określić, czy całość uważam za porażkę, czy za sukces ;)

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

1. Nie da się omówić 2020 roku bez wspomnienia o rekordowym skoku popularności TikToka. Podczas lockdownu prawie każdy ściągnął sobie aplikację „na chwilę” i został z nią do dzisiaj. Świetny algorytm, który podsuwa nam tylko takie filmy, które chcemy widzieć, niewymuszona forma i brak nadęcia z Instagrama. Jest to też świetna platforma, jeśli chodzi o dotarcie do nowej grupy docelowej. Także w naszej agencji mocno wierzymy w TikToka. Współpracowaliśmy z topowymi TikTokerami, m.in. Sabinittą, która dla naszego klienta, marki HP przygotowała świetne, unikalne treści promujące nowego, laptopa z obrotowym ekranem. Wyniki kampanii udowodniły, że taka forma współpracy (krótkie, zaskakujące video) idealnie trafia do generacji Z.

2. Razem z rozwinięciem TikToka do akcji wkroczył też Instagram i rozbudował swoją aplikację m.in. o Instagram Reels, które wszystkim skojarzyły się z formą konkurencji. Nie da się ukryć, że aplikacja w tym roku bardzo się zmieniła, a i jeszcze wiele zmian przed nami co może zaowocować nowymi formami współpracy z twórcami.

3. W tym roku doszło też do zaburzenia relacji na linii influencer – obserwator przez „aferę metkową” z Jessicą Mercedes, Veclaim i Fruit of The Loom. Konsumenci byli przekonani, że Veclaim tworzy swoje ubrania od początku do końca (tak było napisane na ich stronie!), a jednak okazało się, że tak nie jest i wiele osób poczuło się oszukanych. Veclaim swój błąd zrzuciło na garb „problemów komunikacyjnych”, jednak cała akcja doprowadziła do prawie masowego prześwietlania marek innych Influencerów i wielu z nich musiało się tłumaczyć ze swoich działań.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Marki coraz chętniej współpracują z Influencerami, a Influencerzy z markami, przez co niektóre profile zaczynają wyglądać jak słupy reklamowe i nijak nie zachęcają do zakupu czegokolwiek. Zaczyna ucierać się też opinia, że Influencerzy zareklamują wszystko tylko za odpowiednią kwotę. Są i tacy, ale uważam, że nie brakuje indywidualności, które dbają o relacje z odbiorcami i to jest dla nich priorytetowe. Nie ma jednak wątpliwości, że i jedni i drudzy będą musieli w końcu udowodnić swoją autentyczność i nie stać się internetowym odpowiednikiem telewizyjnego Mango. Agencje i firmy powinny przemyśleć, z kim będą pracować, żeby kampanie miały sens i były wiarygodne.

Ważne będzie też niecodzienne podchodzenie do kampanii i angażowanie do nich nieoczywistych twórców. W tym roku Sharp ze swoimi oczyszczaczami/nawilżaczami powietrza, zamiast uderzyć w stricte media technologiczne czy lifestyle, zrobił kampanię z Panem Tabletką, który wytłumaczył działanie sprzętu od medycznej strony.

Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2021 roku

Jestem ciekawa, jak będą wyglądały wydarzenia/premiery/imprezy w przyszłym roku. Wydaje mi się, że zaczyna się już zmęczenie uczestników webinarami i wirtualnymi eventami. Nie liczyłabym na rychłe zniesienie obostrzeń, dlatego z nieukrywaną cierpliwością czekam na nowe pomysły rozwiązania tego problemu.

Marta Gilbas
head of social media & non standards w Reprise

3 najciekawsze akcje / kampanie influencer marketing z 2020 r. w Polsce

Do najciekawszych kampanii w tym roku zaliczam akcję Krzyśka Gonciarza #stopciezarowkom. W sierpniu, na warszawskie ulice wyjechała ciężarówka oklejona sloganami „każdy może okleić ciężarówkę i gadać z niej głupoty” oraz „nie do wiary, że jest to legalne”. Celem akcji było zwrócenie uwagi na problem, jakim jest nadużywanie wolności słowa i szkalowanie różnych grup społecznych. Warto pamiętać, że „Wolność słowa kończy się tam, gdzie zaczyna się krzywdzenie innych".

Kolejną kampanią jest akcja marki Durex #głośniwłóżku, która w swoich dwóch odsłonach, poprzez prawdziwe historie par pokazywała, jak rozmowa przekłada się na jakość relacji oraz zadowolenie z seksu. Powstał spot reklamowy (stacja TVP odmówiła emisji spotu, bo jego bohaterami była między innymi para homoseksualistów) oraz seria dokumentów opowiadająca historie relacji czterech par. Ponadto, do kampanii zostali zaproszeni influencerzy m.in. Red Lipstic Monster, której materiał wideo spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród widowni YouTubie.

Godna uwagi jest także kampania Lego, w ramach której we współpracy z gamingowymi influencerami (Mandzio, Szymeq, Yoshi oraz Nexe) marka stworzyła z klocków Lego dedykowaną przestrzeń do gry w świecie Minecraft. To ukłon w kierunku młodych ludzi, wśród których gaming jest tak bardzo popularny. Prawdopodobnie jest to pierwszy taki projekt na świecie, łączący świat marki z popularną grą komputerową.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Ten rok, ze względu na sytuację spowodowaną Covid-19, charakteryzuje się zdecydowanie większą ostrożnością w działaniach promocyjnych. Część klientów była zmuszona zrewidować swoje plany marketingowe inni zaś obserwując wyniki badań wskazujące na wysoką aktywność użytkowników w internecie, zwłaszcza na platformach społecznościowych oraz duże zainteresowanie treściami publikowanymi przez influencerów zdecydowali się na nawiązanie współpracy z liderami opinii. Mimo zaufania jakim twórcy zostali obdarzeni przez marketerów, świat influencerów zatrząsł się w posadach z powodu „afery metkowej” Jessiki Mercedes oraz wpadki marki La Mania z produkcją czapek w Bangladeszu. Obie sytuacje mocno nadszarpnęły wiarygodność i autentyczność influencerów. Niemniej jednak są też pozytywne skutki tych wydarzeń, większość polskich marek zdecydowała się podawać informacje o tym gdzie są szyte i produkowane oferowane przez nich produkty.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

TikTok i krótkie materiały wideo to zdecydowanie najwięksi zwycięzcy obecnego roku. Platforma ta zyskała w okresie pandemii największą popularność i stała się tym samym nowym miejscem dla marketerów. Należy jednak pamiętać, że TikTok nie jest platformą dedykowaną dla wszystkich. Idealnie sprawdzi się w strategii marek, które swoją komunikację kierują do pokolenia Z oraz do tych, którzy dopiero są na etapie kształtowania swoich wyborów konsumenckich. TikTok wymaga zarówno od marketerów jak i od twórców internetowych bycia na bieżąco z trendami oraz regularnego publikowania treści.

Dzisiaj użytkownicy internetu są dużo bardziej świadomymi konsumentami i potrafią odróżnić materiały sponsorowane od własnych. Zatem w 2021 r. tak samo jak i w poprzednich latach ważna będzie autentyczność, wiarygodność oraz transparentność prowadzonych działań. Zatem widoczne oznaczenie współprac i głośne mówienie o reklamach jest tym czego odbiorcy platform społecznościowych oczekują od obserwowanych twórców internetowych.

Rok 2021 będzie początkiem końca jednorazowych współprac z influencerami. Tym co nadchodzi jest długofalowa strategia współpracy z liderami opinii oparta na partnerskiej relacji oraz wzajemnym zaufaniu. Takie podejście pozwala na kreowanie spójnego i wyrazistego świata marki oraz na dokładne wprowadzenie w jego ramy influencerów współpracujących z marką.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2021 roku

W 2021 roku ważna będzie analityka oraz ujednolicenie nomenklatury wskaźników KPI dla planowanych kampanii. Działania z influencerami to akcje głównie wizerunkowe, budujące świadomość i zaangażowanie. Projekty, które mimo wszystko można analizować pod kątem efektów określających czy dana współpraca z twórcą przełożyła się na postawione cele.

Na znaczeniu przybiorą także treści audio, głównie podcasty, które na świecie oraz w Polsce dynamicznie się rozwijają. Twitter już w tym roku wprowadził, co prawda na razie tylko dla użytkowników Apple, możliwość przekazywania treści w formie audio (shortcasty). Co ciekawe liczba słuchaczy podcastów w grupach wiekowych od najmłodszej do najstarszej jest wprost odwrotna do słuchaczy radia.

Coraz większym zainteresowaniem i coraz chętniej do współpracy będą zapraszani niszowi twórcy, którzy tworząc posty mające osobisty ton i rezonujące z potrzebami swoich odbiorców będą dużo bardziej przystawały do świata marki. Ci liderzy opinii cechują się dużo większym poziomem zaangażowania, które ma także odzwierciedlenie w zaangażowanej społeczności.

Irmina Pączek
copywriter, agencja Cut The Mustard

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

Główne hasło tego roku to oczywiście COVID-19. Nie będzie więc zaskoczeniem, że idealnym wykorzystaniem zasięgów social mediowych była akcja Noizz z Maffashion, w której Julia oddała na jeden dzień swoje Instagram Stories w ręce ratowniczki medycznej. Przez cały dzień jej obserwatorzy mogli oglądać relację przygotowaną przez Annę, która pokazywała, z czym personel medyczny musi się zmagać podczas pandemii oraz jak ważne jest stosowanie się do obostrzeń.

Akcja „Stop ciężarówkom!” stworzona przez Krzysztofa Gonciarza to kolejny przykład, jak w dobry sposób wykorzystać można zasięgi internetowych celebrytów. Akcja Gonciarza była odpowiedzią na jeżdżące po Warszawie homofobiczne ciężarówki, propagujące nieprawdziwe informacje. Influencer przygotował własną, umieścił na niej przerysowane hasła i wybrał się w podróż po stolicy. Wszystkie komunikaty na pojeździe uwypukliły ułomność przekazu tych poprzednich. Video stworzone na potrzeby akcji momentalnie stało się viralem, a cały dochód z reklam na YouTube został przekazany na rzecz stowarzyszenia wspierającego osoby LGBT w Polsce.

Jako ostatnią chciałabym wyróżnić kampanię OLX „A co gdyby?” z udziałem aktora Janusza Chabiora. Choć nie ma w niej ani ciekawego wykorzystania narzędzi digitalowych, ani nawiązania do aktualnych wydarzeń, to pokazywała, że internetowy hejt to nie tylko domena portali społecznościowych. Całość podana w błyskotliwy i zabawny sposób – nic więc dziwnego, że filmy przygotowane w ramach kampanii były na ustach internautów.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Najmocniej na influencer marketing wpłynęła pandemia COVID 19. Większość działań reklamowych przeniosła się do digitalu. Przez pandemię influencerzy wcale nie mieli mniej pracy, a co za tym idzie, marki musiały prześcigać się w pomysłach na wyróżnialną komunikację w ich kanałach... Każdy, kto pracuje w reklamie wie, ile razy trzeba było wymyślać angażującą koronawirusową kampanię z udziałem influencerów.

Nikomu nie muszę przypominać, jak wyglądała ostatnia kampania Apartu z udziałem Julii Wieniawy, Małgorzaty Sochy i Anny Lewandowskiej, która doczekała się viralowej parodii w wykonaniu klubu komediowego. Wnioski dla influencer marketingu nasuwają się same – tylko naturalne, nieprzerysowane i autentyczne treści mają prawo bytu.

Kolejnym wydarzeniem bardzo istotnym dla influencer marketingu były (i dalej są) strajki kobiet. Z jednej strony pokazały pozytywny wpływ zasięgów influencerów, ale w niektórych przypadkach – niewłaściwie użycie popularnego #strajkkobiet w celu promowania produktów. Prawa aborcyjne to ważna rzecz, a przy okazji na pocieszenie jest także kod rabatowy na płaszczyk... Te „wpadki" nie przeszły bez echa i dały ich twórcom sporą nauczkę – nie ma miejsca na taką reklamę, gdy na tapecie są ważniejsze sprawy.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

Po pierwsze marki będą musiały kierować się w stronę inkluzywności, nie tylko wybierając różnorodnych influencerów, ale przede wszystkim wpisując „diversity" w DNA marki.

Po drugie – więcej autentycznego contentu. O ile 4 lata temu zdjęcie z wystawionym produktem w kierunku obiektywu było akceptowalne, w 2021 powinno być już zapomnianą praktyką.

Po trzecie będziemy musieli nauczyć się w TikToka, a przede wszystkim zrozumieć go, nauczyć się go szanować. Z pewnością nie będzie to łatwe, ale dane mówią same siebie – TikTok jest już gigantem w digitalu.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2021 roku

Trend, który nie powinien być trendem, a normą – diversity w komunikacji marek, w szczególności odzieżowych i beauty. Dlaczego? Mogę opowiedzieć to na swoim przykładzie. Po prostu nie chcę mieć produktów brandów, u których w komunikacji nie ma miejsca dla osób, takich jak ja.

Monika Dymon
digital marketing specialist w 25wat

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2020 roku w Polsce

Pierwszą z najciekawszych kampanii tego roku jest przejęcie na jeden dzień konta Instagramowego Maffashion przez ratowniczkę Ane Piżl, która pokazała, jak wygląda jej praca podczas pandemii. Akcja została zorganizowana przez portal internetowy Noizz i nosiła tytuł #Realinfluencers. Kampania doczekała się drugiej części, podczas której chirurg wojskowy przejął konto Małgorzaty Rozenek-Majdan i opowiadał o swojej pracy podczas pandemii. Cała akcja została nagrodzona w konkursie Klubu Twórców Reklamy KTR.

Kolejną kampanią o wydźwięku społecznym, ale zorganizowaną przez dużą markę, jest kampania o nazwie #zdalnidopomocy organizowana przez Bank ING, w której udział wzięli Youtuberzy: Rezigiusz, Naruciak, Poszukiwacz, Kasia Gandor, Adrianna Skon, Aleksandra Żuraw, Sylwia Lipka. Każdy z nich przygotował filmik, w którym zwracał uwagę na to, jak ważne jest, aby pomagać rodzicom i dziadkom w byciu online – czyli w płatnościach internetowych czy w połączeniach wideo. To przykład akcji, w której ważniejszym celem niż zwrócenie uwagi na markę jest pokazanie problemu i sposobów, jak go rozwiązać. Dodatkową wartością całej kampanii jest fakt, że działania były wielokanałowe (YT, FB, IG, radio oraz strona www). Dużym plusem jest też bardzo szybki czas realizacji całej akcji.

Najnowsza kampania marki Levi’s x Elle z Natalią Kusiak jest nie tylko przykładem bardzo dobrze dobranego Influencera do marki, ale także zwróceniem uwagi na zrównoważoną modę. Natalia Kusiak prowadzi blog, podróżuje, uprawia sporty i w każdym z tych działań zwraca uwagę na ekologię. W ramach tej współpracy powstał filmik, w którym Natalia opowiada o swoim stylu życia i wyborach odzieżowych, które podejmuje. Jest to współpraca, która pokazuje filozofię marki oraz produkt w bardzo przyjemny i naturalny sposób.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

Nie będzie zaskoczeniem, jeżeli napiszę, że wydarzeniem, które najmocniej wpłynęło na influencer marketing w tym roku jest pandemia. Drugim bardzo ważnym wydarzeniem, które zdecydowanie wpłynęło na influencer marketing w tym roku, jest działalność konta Make Life Harder, które bawi, uczy i wspiera nas w tych trudnych czasach. Jestem przekonana, że wielu marketerów będzie szukało sposobu i akcji, do której można zaangażować Jakobe Mensztajna. Trzecim wydarzeniem, które wpłynęło na influencer marketing jest poparcie społeczne. Wielu influencerów i celebrytów udostępniło swoje kanały albo wzięło udział w akcjach społecznych, takich jak: głosowanie w wyborach prezydenckich czy udostępnianie relacji ze Strajku Kobiet. Bardzo duże zaangażowanie społeczne na swoich profilach pokazał Krzysztof Gonciarz, który nie tylko zorganizował akcję z ciężarówką, ale także oddał swoje zasięgi i publikował relacje uczestników Strajku Kobiet z Polski, a także kilku miast z całego świata.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2021 roku

  • Algorytmy oraz zmiany w mediach społecznościowych (znikające polubienia).
  • Utrata zaufania i świadomość społeczna – aspekty, o których mówi się od dawna, ale ten rok zwrócił nam szczególną uwagę na to, jakie treści i od kogo są przez nas wyświetlane.
  • Stale zwiększająca się liczba influencerów – przez co influencerzy stale muszą dbać o coraz wyższy i bardziej interesujący poziom publikowanego contentu.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2021 roku

  • Tik Tok – to medium społecznościowe zdecydowanie rozszerzyło swoją grupę odbiorców w tym roku. I będzie się jeszcze mocniej rozwijać w przyszłym roku.
  • Podcasty – to jest trend, który już od kilku lat zyskuje na popularności. W tym roku słuchaliśmy ich częściej niż w zeszłym roku, gdyż zaczęły one nam towarzyszyć w codziennych obowiązkach. Ze względu na to przyzwyczajenie i łatwość tworzenia podcastów, możemy spodziewać się kolejnego wzrostu w przyszłym roku.
  • Zmiany na Instagramie – w tym roku wprowadzono prawdopodobnie najwięcej zmian w funkcjonowaniu Instagrama od jego powstania. Widzimy je na różnych dużych kontach. Będą one sukcesywnie dodawane do innych kont. Co nas czeka? Przede wszystkim albumy i ruchome napisy w Stories!

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij