Eventy na przełomie 2020/2021 (cz. 1)

Eventy na przełomie 2020/2021 (cz. 1)
Które wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpłynęły na event marketing? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed nim w 2021 roku?
O autorze
10 min czytania 2021-01-04

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Eventy na przełomie 2020/2021 podsumowują: Mariusz Nowak, Ministry Of Creativity, Wojciech Cłapiński, El Padre, Konrad Smoczny, Bluecloud Interactive, Kasia Witkowska i Zuzanna Frydel, More Bananas.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mariusz Nowak
CEO, Ministry Of Creativity

3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce

To pierwsze takie zapytanie z mediów, dotyczące naszej pracy, a nie tylko pandemii i brakującej pomocy rządowej dla naszego sektora.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W zasadzie, właśnie przez Covid-19, tych spektakularnych wydarzeń było niewiele. Bardzo dużo było ciekawych, bo agencje sporo realizują w online, ale w większości były to eventy zamknięte lub po prostu całkiem małe. Z pewnością największą i najlepszą produkcją była polska premiera PlayStation 5 – zarówno skala, jak i różnorodność działań i jakość, było na najwyższym poziomie i warte uwagi. Także tegoroczna gala Effie, całkowicie w online robiła dobre wrażenie (choć nie wiem, czy bardziej nie podobała mi się kolejna produkcja SAR, czyli Gala KTR).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing

W obecnej sytuacji, to jasne i proste pytania: pandemia, która wywróciła nasz rynek do góry nogami i zweryfikowała nasze biznesy. Po drugie Tarcza Finansowa 1.0, która pomogła większości agencji przetrwać pierwsze miesiące całkowitego braku pracy oraz po trzecie powstanie TUgether, a następnie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń, czyli zjednoczenie się branży MICE w obliczu pandemii. W końcu branża ma reprezentanta w rozmowach z rządem.

Dodam jeszcze bardzo aktualne, czwarte wydarzenie, czyli brak PKD 73.11Z w projekcie Tarczy Finansowej 2.0, co może okazać się najważniejszym wydarzeniem dla naszej branży. Brak pomocy rządowej dla firm, które nie mogą wykonywać swojej pracy z powodu pandemii i zakazów rządowych z nią związanymi, to jakieś totalne nieporozumienie. Nasza branża faktycznie od marca nie jest w stanie pracować, a teraz dowiadujemy się, że nie obejmie nas pomoc nie tylko finansowa, ale praktycznie żadna.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku

Największe wyzwanie, to przetrwać, utrzymać firmy i pracowników. Nic nie jest tak ważne w tej chwili w naszej branży, jak zachować ciągłość w biznesie. Kolejne wyzwanie z tym związane, to przekonać klientów do produkcji w online i tego, że potrafimy bezpiecznie realizować wydarzenia. Oczywiście kluczowe będzie odbudowanie branży po zakończeniu pandemii.

Wojciech Cłapiński
wiceprezes zarządu, El Padre

3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce

W tak szalonym roku nie będzie zwyczajnego zestawienia…

Chińska klątwa „Obyś żył w ciekawych czasach” jest aktualna jak nigdy dotąd. Również w Chinach znajdujemy przyczynę obecnej sytuacji na świecie, jak i oczywiście w branży eventowej. Jest coś ciekawego, choć niekoniecznie miłego w przeżywaniu zmian i turbulencji jakie przeżywa obecnie rynek i to jest dla mnie „najciekawsza akcja roku 2020”

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing

Pandemia, pandemia i pandemia…

Na słowa szczególnego uznania zasługuje w tym miejscu inicjatywa TUgether, która reprezentuje całe środowisko w rozmowach z rządem i walczy o jakąkolwiek pomoc w przetrwaniu tsunami, które uderzyło w naszą branżę.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku

Cała branża i to w skali globalnej stanęła przed nie lada wyzwaniem. Wyzwaniem pod hasłem PRZETRWAĆ.

Skokowo przyspieszyły procesy cywilizacyjne, które i tak by nastąpiły, ale na skutek pandemii stało się to błyskawicznie. W ciągu kilku miesięcy większość ludzi na świecie nauczyła się funkcjonować online na skalę dotąd niespotykaną. Online robimy zakupy, uczymy się, załatwiamy interesy, konsumujemy kulturę, spotykamy się z bliskimi lub nawet się modlimy. Siłą rzeczy eventy również odbywają się teraz online. Nie możemy jednak mówić o prostym przeniesieniu lub streamingu wydarzenia do sieci. Mamy tu do czynienia z planowaniem tego rodzaju eventu zupełnie na nowo, bo nie wszystko co broniło się „na żywo” sprawdza się w wydaniu „online”. Wirtualne wydarzenia będą się rozwijały niezależnie od powrotu do normalności po pandemii, warto więc zainwestować czas i uwagę w tę nową gałąź event marketingu.

Wszyscy mamy nadzieję, że człowiek jako istota stadna nie obejdzie się bez spotkań „w realu”, więc musimy być gotowi na odbicie, które prędzej czy później nastąpi. Może w innym wymiarze i w zmienionej formie, ale wrócą też wydarzenia firmowe, więc jeśli jako branża przetrwamy, to musimy być przygotowani. Zarówno nie tracąc kompetencji, jak i ludzi gotowych sprostać nowym wyzwaniom.

Nowinki technologiczne i trendy a event marketing w 2021 roku

Jak grzyby po deszczu powstają studia i platformy do realizacji eventów online. Niestety lub stety każdy klient ma inne potrzeby i żadna dostępna platforma nie spełnia ich wszystkich. Kluczowe jest umiejętne wybranie i koordynacja działania zaproponowanych rozwiązań i tutaj ważne będzie doświadczenie oraz skuteczny dialog na linii klient-agencja.

Konrad Smoczny
partner, Bluecloud Interactive

W kwietniu ponad 90% wydarzeń w Polsce zostało odwołanych lub przeniesionych na inny termin ze względu na obostrzenia związane z COVID-19. Na dzień dzisiejszy nikt nie wie jaka będzie przyszłość branży eventowej. Poniżej przedstawiam kilka moim zdaniem wartych uwagi wydarzeń z 2020 roku.

3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce

  1. Hype Market 2020 at homedition, największe w Polsce targi odzieży streewear’owej z powodu pandemii zostały przeniesione do zbudowanego świata w grze Minecraft. Idealny pomysł PR-owy. Bardzo oryginalny event i coś czego na pewno w Polsce jeszcze nie było! Na potrzeby tego wydarzenia powołany został serwer z 64GB ramu który bez problemu obsługiwał jednocześnie 300 osób, a pozostałych trzymał w systemie kolejkowym i wpuszczał na zasadzie 1 in 1 out.
  2. Dziady na Mickiewicza, świetny przykład akcji guerillowej, gdzie aktorzy i muzycy odegrali arcydramat narodowy z okien żoliborskiego bloku. Artyści tacy jak Zalewski, Ralph Kamiński czy siostry Przybysz oprócz sztyki teatralnej, wspólnie odśpiewali utwór „Imagine” Lennona, co zostanie zapamiętane na lata, wszystko to w bardzo bezpiecznej odległości, bo spektkl odbywał się na wysokich piętrach kamienicy. Idealny przykład akcji gueriloowej, o znikomych nakładach finansowych, o których często marketerzy w Polsce zapominają. Spontaniczny event został zorganizowany w dzień zaduszny w ramach akcji Strajku Kobiet. 
  3. Finał Lech Music: Festiwale Inaczej. 12 artystów na jednej scenie podczas wyjątkowego koncertu zorganizowanego wspólnie przez markę Lech Premium oraz wytwórnię Alkopoligamia. Świetne przykład, że muzyka łączy pokolenia,  na koncercie bardzo ograniczona liczba osób, ale samo wydarzenie na żywo śledziły tysiące fanów za pośrednictwem relacji na Facebooku Lecha i kanale YouTube i Alkopoligamii. Dla tych, którym połączenie stylów muzyki przypadło do gustu, została przygotowana limitowana płyta winylowa z 5 festiwalowymi kawałkami. Beata Kozidrak wykonująca utwór hiphopowego utworu Zipery https://www.youtube.com/watch?v=cBokL_WDzvo

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing

1. Koncert Travisa Scotta w grze Fortnite od Epic Games, wydarzenie, które ściągnęło na koncert miliony graczy, każdy z graczy był częścią tego niesamowitego performencu’u. Przełomowe wydarzenie dla branży muzycznej i game’ingowej. „Astronomical” trwało zaledwie 10 minut, a przygotowanie wydarzenia ponad rok.

2. Pierwszy zorganizowany przez TikToka event z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. Gwiazdą wydarzenia był The Weekend. W ramach niego oglądający mogli w czasie rzeczywistym wchodzić w interakcje z innymi uczestnikami wydarzenia. Dodatkowym atutem, było to, że „The Weeknd Experience” zbierał fundusze na Inicjatywę Równej Sprawiedliwości wspierającej równość rasową. Fani mogli przekazywać darowizny bezpośrednio z poziomu aplikacji TikTok przed i w trakcie trwania koncertu.

3. W Newcastle odbył się koncert zgodny z zasadami dystansu fizycznego, w wydarzeniu w Gosforth Park. Wzięło w nim udział 2,5 tysiąca widzów. Koncert brytyjskiego piosenkarza, Sama Fendera, był pierwszym muzycznym wydarzeniem w Wielkiej Brytanii od czasu wprowadzenia ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa. Aby spełnić wymogi sanitarne, organizatorzy zbudowali tymczasową scenę i zapewnili publiczności  500 mini-platform oddalonych od siebie o 2 metry Widzowie byli też zobowiązani zasłaniać usta i nos. W ramach minimalizowania kontaktu fizycznego między widzami wprowadzono jednokierunkowy system poruszania się. Na koncercie była też możliwość zdalnego zamawiania napojów w celu uniknięcia kolejek do baru.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku

Pomysł na bezpieczeństwo podczas eventów, oddzielne i niezależne wejścia, mierzenia temperatury. 

  1. TicketMaster – największy na świecie portal z eventowo bookingowy, już zapowiedział pracę nad specjalnym systemem weryfikującym czy uczestnik wydarzenia jest zaszczepiony przeciwko koronawirusowi.
  2. Znalezienie rozwiązania dla experience marketingu podczas wydarzeń online. W dzisiejszych czasach nie łatwo jest zatrzymać użytkownika przed monitorem na dłużej niż kilkadziesiąt sekund, a co dopiero, aby spędził kilkadziesiąt minut.
  3. Eventy hybrydowe, połączenie eventów w świecie realnym z eventami online, niewielka część weźmie udział w wydarzeniu na miejscu (bardzo dokładna selekcja grupy docelowej, poczucie egalitarności, reszta w formie online.

Nowinki technologiczne i trendy a event marketing w 2021 roku

Obserwując powodzenie wydarzenia, jakim był koncert Travis Scotta w grze Fornite i jego rosnący potencjał, EA zaczęło się poważnie zastanawiać, czy największe festiwale i eventy – Coachella, Glastonbury czy nawet Super Bowl – mogłyby odbywać się w wirtualnym świecie. Rozmyślają też nad swoim wydawnictwem.

W styczniu 2019 roku Epic Games wykupiło 3Lateral, studio tworzące avatary, które znane jest ze swoich bardzo rzeczywistych, „plastycznych” avatarów ludzi. Oprócz rozwoju gier, EA planuje stworzyć własnych e-artystów, którzy mieliby gromadzić swój fanbase. „Dyskusja o tym, kiedy maszyny zastąpią ludzi trwa u nas od zawsze. Nie ma powodu, dla którego EA miałoby nie mieć portfolia artystów Fortnite” – stwierdził jeden z wysoko postawionych pracowników EA.

Kasia Witkowska
social media specialist, More Bananas

3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Festiwal Pracy Jobicon Online – Pracuj.pl stanęło na wysokości zadania i przeniosło targi pracy całkowicie do internetu. Specjalnie założona platforma pod ten event pozwoliła zachować stacjonarną formę Jobiconu, ale też zwiększyć możliwość uczestnictwa w nim, dzięki formacie online. Nie zabrakło inspirujących prelekcji, warsztatów, konsultacji CV czy szansy na znalezienie pracy, co w dobie pandemii jest szczególnie ważne.

2. „Go Healthy Girl” – kampania edukacyjna, która zachęcała kobiety do regularnych badań ginekologicznych oraz zwiększała ich wiedzę na temat schorzeń intymnych. W październiku przez ponad tydzień w krakowskiej Bonarce były organizowane spotkania m.in. z ginekologami, seksuologami czy położnymi, w których można było uczestniczyć również online. Była to świetna szansa na poszerzenia swojej wiedzy z zakresu zdrowia intymnego, jak i motywacja do wybrania się na badania.

3. Męskie Granie #wdomu – marka Żywiec we współpracy z Onetem i Artystami umiliła nam wytrwanie w samoizolacji, dzięki cyklowi online’owych koncertów. Wystąpili m.in. Daria Zawiałow, Mela Koteluk czy grupa Sorry Boys. Dodatkowo akcji towarzyszyła zbiórka pieniędzy, z której dochód wsparł walkę z COVID-19.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing

Pandemia, pandemia i jeszcze raz pandemia. Niestety cała branża eventowa musiała się przystosować do nowych realiów. Niektórzy świetnie dali sobie radę i podołali organizowaniu wydarzeń w formacie online, ale większość eventów została przeniesiona na kolejny (miejmy nadzieję lepszy) rok.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku

  1. Niepewność rynku – ten rok udowodnił, że przy organizacji eventów trzeba ustalać sobie nie tylko plan B, ale również C i D.
  2. Pandemia może potrwać dłużej – oczywiście mamy nadzieję, że szybko wszystko wróci do normy. Trzeba jednak liczyć się z tym, że to już jest „nowa normalność” i od teraz eventy będą mogły istnieć tylko w formacie online.
  3. Duża konkurencyjność – przenosiny wydarzeń do internetu to szansa dla wielu marek, ale rodzi to też większą konkurencję. Myślę, że przy dużym wyborze eventów trzeba będzie się wykazać jeszcze większą kreatywnością w walce o zainteresowanie uczestników.

Nowinki technologiczne i trendy a event marketing w 2021 roku

Rozwój smartfonów i szybkości internetu. Może się okazać, że w 2021 wcale nie będziemy potrzebować świetnego sprzętu i ekipy ludzi do stworzenia wydarzenia, a wystarczy nam dobry telefon, szybkie łącze i statyw, by stworzyć wyjątkowy event w sieci, który porwie tłumy.

Zuzanna Frydel
junior performance marketing, More Bananas 

2020 rok był ziszczeniem najgorszych koszmarów każdego event managera. Pandemia, która spowodowała radykalne obostrzenia we wszystkich branżach, poprzez lockdown odbiła się na eventach, których istotą przecież jest obecność ludzi. Wyjątkowo mocno odczuły to festiwale, a wraz z nimi cała branża MICE, która przy wprowadzaniu obostrzeń, a także zapomóg rządowych została potraktowana po macoszemu. Pomimo tego, w minionym roku znalazło się miejsce na kilka naprawdę ciekawych wydarzeń dostosowanych do realiów 2020 roku.

3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2020 roku w Polsce

W tym roku mogliśmy obserwować wysyp wydarzeń zrzeszających artystów w walce z pandemią. Do walki dołączyły się także marki, wspierając artystów i organizując cykle koncertów transmitowanych online. W taki sposób, siedząc bezpiecznie w domowych pieleszach i realizując ideę „zostań w domu”, mogliśmy uczestniczyć w koncertach zorganizowanych przez markę Żywiec we współpracy z Onetem, oraz przez Facebooka we współpracy z wytwórnią Kayax. Męskie Granie, Męskie Granie #wdomu oraz Kwarantanna na na były nowymi i niecodziennymi wydarzeniami dostosowanym do obostrzeń sanitarnych wprowadzonych w 2020 roku. Poza umilaniem czasu w trakcie lockdownu, akcje miały także ważniejszy cel – zbiórki pieniędzy dla potrzebujących. Dzięki koncertom w ramach Kwarantanna na na zebrano i przeznaczono Szlachetnej Paczce łącznie 166 tys. zł. Zbiórki trwały także podczas koncertów Męskie granie #wdomu, podczas których zebrano łącznie 4,2 mln zł na rzecz walki z Covid-19 – kolejny milion dołożyła marka Żywiec.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na event marketing

Jest tylko jedno wydarzenie, które wpłynęło na event marketing w 2020 roku: pandemia koronawirusa. Zmusiła ona wszystkich ludzi do zredefiniowania dotychczasowych modeli działań i podjęcia codziennych decyzji. I choć widmo digitalizacji wisiało nad eventami już w zeszłym roku, pandemia zmusiła branżę do natychmiastowej konfrontacji z tym problemem i przejścia na online. W efekcie, z końcem 2020 roku większość firm miało już w ofercie usługi organizacji wydarzeń online – od festiwali przez konferencje, po wigilie pracownicze. I wygląda na to, że wydarzenia przeniesione do online’u mają się całkiem nieźle. Przykładem są festiwale filmowe, takie jak Krakowski Festiwal Filmowy i Nowe Horyzonty (w połączeniu z American Film Festival).

W tym roku organizatorzy zostali zmuszeni do przeniesienia filmów, Q&A i wywiadów z twórcami na dedykowane platformy festiwalowe. Wyobraźmy sobie ilość pracy, nerwów i wątpliwości przy organizacji pionierskiej edycji festiwalu filmowego online w Polsce. Nad powodzeniem tego wydarzenia wisiał znak zapytania. Jednak Krakowski Festiwal Filmowy szczęśliwie mógł ogłosić swoją 60. edycję „spektakularnym sukcesem” – w ciągu 8 dni w festiwalu wzięło udział ponad 40 tysięcy widzów – to dwukrotność dotychczasowej publiki. Prawdopodobnie faktycznych widzów było więcej, ponieważ podczas lockdownu mieszkania zamieniały się w małe sale kinowe. Podobnym sukcesem może pochwalić się festiwal Nowe Horyzonty. W tym roku organizatorzy postanowili połączyć jego formułę z drugim, odbywającym się niewiele później, American Film Festival. W tej hybrydowej formie festiwalu wzięło udział aż 122,5 tys. widzów, co jest bardzo dobrym wynikiem, pomimo spadku względem zeszłego roku (19. NH – 120 tys. osób, a 10. AFF – 30. tys. osób).

Te wyniki pozostawiają szerokie pole do dyskusji nad formami organizacji festiwali filmowych w przyszłych latach, nad możliwościami i sensem przechodzenia w online.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2021 roku

Planując organizację wydarzeń, trzeba być przygotowanym na wszystkie nieprzewidywalne sytuacje, takie jak nagły deszcz… czy powrót obostrzeń pandemicznych. Obserwując działania polityczne 2020 roku, moim zdaniem w 2021 nadal będziemy mierzyć się problemem zakazów pojawiających się z dnia na dzień. Oznacza to brak solidnych podstaw do planowania jakichkolwiek odłożonych w czasie działań eventowych w tradycyjnej formie. Z kolei wydarzenia online będą musiały się zmierzyć ze znalezieniem alternatyw na zaspokojenie społecznego charakteru wydarzeń odbiorcom. W końcu czynnik ludzki jest sednem i istotą ich organizacji.

Ostatnia trudnością i wyzwaniem – nie tylko na 2021 rok, będzie zwiększenie poziomu świadomości istoty branży eventowej. 2020 pokazał, że brakuje jeszcze dogłębnego zrozumienia tego sektora jako istotnego elementu gospodarki polskiej. Bez zdania sobie sprawy, że branża eventowa jest paliwem dla kolejnych sektorów takich jak gastronomia, hotelarstwo, transport i wiele innych, trudne będzie o rozważne decydowanie o jej losach w razie kolejnych kryzysów.

Nowinki technologiczne i trendy a event marketing w 2021 roku

W mojej opinii 2021 rok będzie rokiem zaawansowanej digitalizacji i doskonalenia digitalizacji wszystkich wydarzeń. Jasne, wszyscy chcemy, żeby eventy wróciły do „tradycyjnej” społecznej formuły, jednak wobec obostrzeń zmieniających się jak w kalejdoskopie, spodziewam się, że poziom ryzyka organizacji wydarzeń „offline” przeważy na korzyść wydarzeń online. Tu szerokie pole do popisu ma rozwój technologii VR. Słyszeliście już o wydarzeniu zorganizowanym przez niemiecki klub Bootshaus? Wraz z Desperadosem oraz platformą Elrow zorganizowali serię wirtualnych wydarzeń, w których możesz brać udział ze swojego domu. Załóż google VR, stwórz swojego awatara i dołącz do imprezy w precyzyjnie odwzorowanym wirtualnym klubie Bootshaus. Możesz też wybrać między muzyką serwowaną przez jednego z DJ-ów. Pierwsze wydarzenie z serii odbyło się 28 listopada 2020, drugie zaplanowane jest na 5 grudnia 2020.