Content marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 1)

Content marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 1)
Które kampanie content marketingowe okazały się najciekawsze w 2020 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku?
O autorze
15 min czytania 2020-12-17

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Content marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Anna Ledwoń-Blacha, More Bananas, Marcin Klimczak, MediaCom, Łukasz Łaski, LiquidThread, Agnieszka Kwiatkowska, Grupa TENSE, Agnieszka Gałczyńska, More Bananas, Anna Michalec, Kamikaze.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Anna Ledwoń-Blacha
creative owner, More Bananas

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

Kampania promująca koncert zespołu Behemoth. Zagrało tam wszystko, nie tylko muzyka. Przez landing page, komunikaty w newsletterze, mediach społecznościowych przez sam pre-show i show, po komunikację pokoncertową czy sprzedaż merchu. Da się tworzyć koncerty online, w których ludzie chcą masowo uczestniczyć? Ależ owszem, ależ tak. 🙂

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Medicine i „Terapia na ból istnienia”. Cóż, zakupy nie leczą depresji, a żadne tłumaczenia i sugerowanie, że kampanii nie zrozumieliśmy – nie powinno mieć miejsca. Bo to zwykły mainsplaining. Czy cała sytuacja zaszkodziła marce? Ostatecznie – pewnie nie. Ja zdziwiona mailingiem, zniesmaczona finałem kampanii i zszokowana przeprosinami – ostatecznie kilka dni temu zostałam klientem marki. I nie ja jedna. Ciekawa sytuacja kryzysowa – zdecydowanie. Jedna z ciekawszych w tym roku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Raport Nutridome „Jak dbają o siebie Polacy”. Ponad 1400 wypełnienia ankiety, liczne publikacje w prasie (m.in. Forbes, dlahandlu.pl, wiadomościkosmetyczne i wiele innych – łącznie 53). Może nie najbardziej spektakularna kampania tego roku, ale jedna z bliskich mojej osobie. Tematycznie, jak i ze względu na firmę, która ją przeprowadziła. 😉 

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

  1. Jak w każdej odnodze biznesu i marketingu: pandemia, pandemia i jeszcze raz pandemia.
  2. Ważne wydarzenia społeczne: #StrajkKobiet, ruchy antyrasistowskie, poparcie i ruchy związane z LGBT+.
  3. Spadek budżetów marketingowych przeznaczanych na działania content marketingowe. Co poniekąd jest wynikową pandemii. Ale również przekładania tych budżetów chociażby na działania w social media (za: raport Changing Consumer Digital Marketing Impact Covid-19 stworzony przez CMO Survey).

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

  1. Już w 2019 r. 94% treści w internecie nie posiadało ani jednego linka zewnętrznego. A sama tendencja jest wzrostowa. Co dalej? Zobaczymy. To na pewno wyzwanie. A w „ranking useful pages” Google, cóż, to nadal kwestia kluczowa dla SEO. „Jeśli na innych popularnych stronach znajdują się linki do danej strony, traktujemy to jako wskaźnik wysokiej jakości zawartych na niej informacji”. Z drugiej strony, content marketing to nie marketing linków, a wartości dawanej odbiorcy. O czym równie często zapominamy.
  2. Postępująca zmiana sposobu konsumpcji treści w internecie i przebodźcowanie.
  3. Coraz więcej contentu coraz gorszej jakości. 

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

To nie nowinka, ani nawet nowinka do końca technologiczna, słyszeliśmy o tym dawno temu, ale myślę, że w 2021 roku nabierze ona znaczenia. A mówię o pillar page, czyli sposobie organizacji treści na stronie.

Dalszy rozwój wyszukiwania głosowego i asystentów głosowych, co wpływa na sposób tworzenia treści i pozycjonowania.

W 2021 zamiast na nowinkach technologicznych skoncentrowałabym się na kroku wstecz. I powrocie do budowania relacji. Otaczania klientów miękkim pluszem komunikacji. 🙂

Marcin Klimczak
associate director, MediaCom Beyond Advertising

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Castorama – Totalne Remonty Szelągowskiej

To modelowy przykład projektu branded content, opartego na dużym programie telewizyjnym. Wykorzystuje wszelkie możliwości dystrybucji contentu nadawcy oraz treści głównego partnera, od obecności w programie po inne media. Duża ilość innych partnerów programu pokazuje że format ten również jest optymalnie skonstruowany biznesowo, dzięki czemu korzysta zarówno nadawca, klient, partnerzy ale też i widz.

2. Sprite/Play – Cyberpunk 2077

Rozrywka przyszłości dzieje się teraz i u nas. Marki inwestujące w takie aktywacje pokazują, że uważnie i efektywnie podążają za swoją grupą celową. Zarówno marka Sprite, jak i Play od dawna już bardzo mocno są obecne w esporcie i gamingu, wyznaczając w tym obszarze trendy komunikacji marketingowej dla marek nie endemicznych.

3. Parodia reklamy Apartu w wykonaniu Klubu Komediowego.

Spontaniczna akcja utalentowanych twórców komediowych okazała się wielkim prezentem dla reklamodawcy. Ale też kłopotliwym wyzwaniem dla ludzi odpowiedzialnych za często złożone kosztowne procesy stojące za przygotowaniem kreacji reklamowych. No bo bombka robi dźyn! Jak można było w tak błyskawiczny sposób to tak zrobić, wyprodukować, osiągnąć taką popularność. Jednocześnie potraktować markę z taką sympatią ? Popularność tej parodii stanowi dowód na to, że naturą najlepszych kreatywnych pomysłów jest to że biorą się z nieoczywistych, niespodziewanych połączeń , nietypowych skojarzeń. Ten case pokazuje, że jakość nie jest uzależniona od wielkości budżetu – liczy się energia kreatywna, która z nieoczywistych rzeczy tworzy obraz, błyskawicznie przebijający oryginał. A na pewno twórcy komediowi, improwizatorzy którzy mierzą się z tego typu wyzwaniami występując na scenie – mogą to wiedzieć najwięcej.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

Oczywiście – pandemia, lockdown, recesja – po prostu tak dziś wygląda świat i musimy być gotowi na różne scenariusze w nadchodzących miesiącach.

Idące za pandemią perturbacje w budżetach, planach reklamowych oraz niemijająca niepewność jutra przełożyły się na brak odwagi i w konsekwencji również mniejszą skłonność do inwestycji w rozwiązania niestandardowe, w tym te oparte na content marketingu, które zazwyczaj realizują cele średnio i długoterminowe, poruszając wszystkie obszary aktywności marketingowej marek.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

1. Nowe modele dystrybucji treści online oraz dostosowanie się do specyficzne zwyczajów konsumcji treści online. Praktycznie każda dziedzina rozrywki masowej, od wydarzeń sportowych, po kina, festiwale, teatry czy eventy muzyczne, wdrożyła nowe rozwiązania i jest dziś w stanie oferować treści za pomocą platfrom online. To zrodziło naturalnie wyzwanie po drugiej stronie – stronie odbiorcy. Świat wirtualny nie jest jeszcze do końca naszym naturalnym środowiskiem, wciąż wierzymy, że wrócimy do teatrów, kin i na stadiony. Stwarza to jednak możliwości dla reklamodawców w obszarze działań branded Content. Branża szuka nowych rozwiązań dletego ciekawą propozycją wydaje się szersze otwarcie platformy Player.pl jako potencjalnego Content Hubu dla marek.

2. Inne formatowanie treści do odbioru online – nowy sposób dystrybucji, odbioru przez widzów, możliwości interakcji z nimi, wymaga też zmian w formatowania treści inaczej niż to jest w telewizji.

3. Dostosowanie, powiązanie platform i treści do nowoczesnych procesów sprzedaży online (ecommerce)

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

Nowinki technologiczne na początku zaistniały w samej produkcji video. Związane są z koniecznością przestrzegania ograniczeń sanitarnych czy też ograniczania ilości ludzi na planie zdjęciowym. Okazuje się że praca zdalna również może dotyczyć aktora, scenarzysty, reżysera i producenta.

Na pewno czekamy na wdrożenie w dużej skali technologii zbierania i analizy danych, umożliwiających precyzyjne określenie zachowań widzów na podstawie ciągłej analizy ich aktywności – dlatego też z niecierpliwością oczekuję na start rodzimych platform treści video, takich jak Platforma WOW, stworzona przez Marcina Perzynę. Która poprzezumożliwienie interakcji za pomocą treści interaktywnych, odpowiedniej technologii, wykorzystując urządzenia widzów, będzie umożliwiała zamianę ich w uczestników programów.

Łukasz Łaski
content partnership consultant w LiquidThread

Rok 2020 to rok, który mieliśmy ochotę podsumowywać już tak naprawdę… od jego drugiego kwartału. Z biegiem miesięcy przybywało obserwacji, wniosków, analiz dotyczących tego, co pandemia zmieniła w ludzkich zachowaniach i jak to przekłada się na świat marketingu. Bez wątpienia było to masowe wyjście ze strefy komfortu, co wszystkich zajmujących się content marketingiem zmusiło do ekspresowego dostosowywania się do zmieniającego świata, ale też do wykrzesania z siebie dodatkowych pokładów kreatywności.

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Męskie Granie #wdomu

To nie był rok, którego się spodziewaliśmy – część projektów zapewne przybrała odmienne kształty, zwłaszcza gdy okazało się, że najsilniejszym trendem jest #zostańwdomu Świetną i bardzo szybką reakcją była kampania marki Żywiec, która swój sztandarowy projekt – Męskie granie – przeniosła do kanałów internetowych, organizując sceny w domach artystów i prowadząc transmisje live z koncertów. Powstał unikalny content doskonale wpisujący się we wcześniejsze content marketingowe poczynania marki.

2. Allegro Lektury 2.0

Spodziewaliśmy się, że rok 2020 może być rokiem rozwoju contentu audio. Choć pandemia nieco to spowolniła, to i tak da się znaleźć kilka ciekawych projektów. Moim zdaniem na szczególną uwagę zasługują Lektury 2.0 od Allegro. Marka już wcześniej odważnie inwestowała w nowe formaty i wysokiej jakości treści. Teraz przeprowadziła spektakularną operację reanimacji konającego – jak się wydawało – formatu, jakim jest słuchowisko. Szkolne lektury w interpretacji popularnych polskich artystów – jak Brodka, Krzysztof Zalewski, Mery Spolsky czy Miuosh – nabrały świeżego i interesującego brzmienia.

3. Lego Masters w TVN

Dla stacji telewizyjnych był to trudny rok. Pandemia przyniosła przerwy w zdjęciach, zmiany w ramówkach. I to niekoniecznie pozytywne. Warto było jednak czekać do późnej jesieni na niezwykle interesujący debiut odnoszącego sukcesy w kilku krajach formatu – Lego Masters, który nomen omen powstaje przy współpracy z Lego Polska. Atmosfera mieszającej się zabawy i rywalizacji, wysoka jakość realizacji i imponujące rzeczy, które uczestnicy robią z produktem głównego partnera, robią wrażenie.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

Nie ma chyba dwóch innych wydarzeń, które mogłoby konkurować z tym jednym, które wpłynęło na niemal każdy fragment naszego życia. Zamiast trzech wydarzeń trzy aspekty, w których pandemia wpłynęła na content marketing w 2020 roku.

Po pierwsze, zmiany w naszych codziennych zwyczajach i zachowaniach wpłynęły na konsumpcję mediów. Inny content chłonęlibyśmy w czasie podróży czy codziennych dojazdów do pracy, a inny zajmował nas w domu. Nie wspominając już nawet o tym, że możemy mieć jeszcze jedną ofiarę pandemii – prasę drukowaną.

Po drugie, pandemia wywróciła do góry nogami produkcję contentu, która przecież wymaga kontaktów międzyludzkich i nie zawsze pozwala na zachowanie dystansu. O ile programy newsowe i publicystyczne mogły ratować się łączeniami online, to formaty lifestyle’owe czy seriale w okresie największych obostrzeń mogły mieć prawdziwy kłopot.

Po trzecie, marki komunikujące się w obszarze sportu czy wydarzeń muzycznych stanęły w obliczu ogromnego wyzwania. W 2020 roku musieliśmy się pogodzić z brakiem piłkarskiego Euro, Igrzysk czy letnich festiwali. Planowane aktywności – także te contentowe – musiały być przemyślane ponownie. W bardzo szybkim tempie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

Planując aktywności w 2020 roku nauczyliśmy się już chyba zakładać dwa scenariusze – ten pozytywny, czyli powrót do starego świata lub tzw. nowa rzeczywistość, którą jednak chcielibyśmy widzieć jako bliższą staremu światu niż temu pandemicznemu, ale też negatywny, czyli trwanie w tym, co obserwujemy obecnie.

Jeśli ziści się ten drugi scenariusz, to czekają nas kolejne miesiące w jeszcze szybciej zmieniającym się świecie, w którym trudno o oparcie się o przeszłe doświadczenia, a wnioski musimy wyciągać niemal na bieżąco. Dla twórców contentu i marek będzie to wciąż ogromne wyzwanie.

Jeśli jednak do wiosny uda nam się wrócić do zwyczajów sprzed 2020 roku, to są spore szanse na powrót wielkich imprez i sportu przez wielkie „S” – jak przesunięte Euro 2020 i Igrzyska w Tokio. Dla wydawców, zwłaszcza sportowych mediów osłabionych miesiącami działania w świecie bez sportu, to spora szansa na ciekawe projekty z dużymi partnerami. Dla marek ogromne wyzwanie, jak przebić się w tym letnim sportowym clutterze.

Niezależnie od tego, jaki scenariusz się spełni, w dalszym ciągu będziemy obserwować rozwój rynku podcastowego, który nawet w 2020 roku był w Polsce dość dynamiczny, a globalnie okazał się całkiem odporny na wpływ pandemii. Marki – także w Polsce – coraz ufniej spoglądają w kierunku twórców popularnych kanałów, a nawet tworzą swoje własne serie brandowe. W 2021 roku spodziewam się kontynuacji tego trendu i jeszcze więcej ciekawych projektów z dziedziny contentu audio.

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

Upowszechnienie się smart speakerów w Polsce może być katalizatorem dla całego rynku contentu audio. W ostatnich latach przybywa podmiotów na rynku internetowych stacji radiowych, które przyciągają coraz głośniejsze nazwiska, intensywnie rozwijają się podcasty, a jak wynika z zagranicznych badań posiadanie smart speakera znacząco zwiększa chęć do korzystania np. z podcastów.

Choć nie jest to może nowinka i pierwsze takie próby nawet na polskim rynku pochodzą sprzed kilku lat, to ciekawym rozwiązaniem w dobie utrudnień produkcyjnych może być cyfrowe lokowanie produktu, które pojawiło się w ofertach polskich stacji telewizyjnych. Markom, które chcą pojawić się w lubianym przez widzów contencie, daje możliwość lokowania bez względu na rygorystyczny harmonogram produkcyjny i konieczność zaplanowania takich działań z dużym wyprzedzeniem.

2020 rok nauczył nas wychodzenia poza strefę komfortu i szukania nowych rozwiązań. 2021 rok może być kolejnym krokiem i być może z jeszcze większą śmiałością będziemy korzystać z innowacyjnych rozwiązań, które w międzyczasie pojawią się na rynku. Chętnie dam się zaskoczyć.

Agnieszka Kwiatkowska
specjalista ds. content marketingu w Grupie TENSE

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

W pamięci utkwiła mi kampania Blika „Przelej słowa do piosenki”. Jej owocem jest utwór „SZOK”, zawierający słowa z tytułów przelewów zgłoszonych przez użytkowników. Gwiazda kampanii – Igor Walaszek, kojarzony przede wszystkim z niezwykle popularnym projektem Męskie Granie, to bardzo charyzmatyczny wokalista. O tym, że udźwignął temat, najlepiej świadczy 1,3 mln wyświetleń klipu na YouTubie i komentarze zachwyconych internautów, którzy wręcz domagali się wydania utworu w formie singla.

Ostatnio świetną kampanię na YouTubie rozpoczął Łowicz. W cyklu „Jak przetrwać jesień? Małe przyjemności od Łowicza” marka doradza z przymrużeniem oka, jak umilić sobie jej produktami zimne i smutne miesiące. Mirosław Zbrojewicz nawiązuje do kultowej roli Gruchy z „Chłopaki nie płaczą”, odgrywając Pana Jesieniarza – to z kolei odniesienie do Młodzieżowego Słowa Roku 2019. Łowicz postawił na krótkie, dowcipne filmy, w których skutecznie eksponuje produkty. Czego chcieć więcej?

W tym roku więcej marek zaczęło wykorzystywać potencjał podcastów. Słusznie! Według badań Spotify, Polska jest aktualnie na 8. miejscu w rankingu krajów, w których rynek podcastów rozwija się najszybciej, a liczba ich słuchaczy wzrosła w tym roku lawinowo. Największe wrażenie zrobił na mnie podcast BNP Paribas Talks. Poza eksperckimi treściami o finansach i biznesie można tam znaleźć rozmowy o literaturze czy psychologii. Dużo ważnych tematów i ciekawych gości. Dobra robota.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

Najważniejszym była oczywiście pandemia koronawirusa. Co ona oznaczała dla content marketingu? W tym roku przez wszystkie przypadki odmieniano słowo „bohater” – został nim nawet ziemniak w reklamie chipsów Lay’s. Marki dziękowały zarówno swoim pracownikom, jak i osobom pracującym na pierwszej linii frontu walki z wirusem. Tegoroczne kampanie krążyły też wokół tematu bliskości mimo konieczności zachowania dystansu (Zalando, Tyskie).

Biorąc pod uwagę skalę i wagę wpływu pandemii, w zasadzie można byłoby na tym zakończyć. Jednak w Polsce głośnym echem odbiły się jeszcze dwa tematy: Strajk Kobiet i ruch wsparcia dla osób LGBT+. Te wydarzenia polaryzowały społeczeństwo. Marki solidaryzujące się z konkretnymi ruchami podejmowały ryzyko wizerunkowe. Niektóre przejawy solidarności były autentyczne, zgodne z dotychczasowym przekazem brandów (Burger King, IKEA). W innych przypadkach mieliśmy do czynienia z prymitywną próbą popłynięcia na fali – pizzeria dodająca błyskawice na swoich ulotkach czy influencerka lokująca batony na Instagramie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

Według mnie, wyzwania są ściśle związane z wydarzeniami, które wstrząsnęły content marketingiem w 2020 roku. Podsumowałabym je trzema słowami: autentyczność, empatia, wartości. Reakcja konsumentów na cukierkową świąteczną kampanię marki Apart najlepiej określa nastroje, z jakimi kończą oni ten rok. Mają dość oderwanych od rzeczywistości reklam i fałszu.

Jako społeczeństwo przestajemy też tolerować brak wrażliwości społecznej. Kontrowersyjne komunikaty wypadają z obiegu, czego przykładem jest odbiór kampanii Medicine z Dorotą Masłowską i Maciejem Chorążym. Zinterpretowano ją jako kpinę z osób zmagających się z problemami psychicznymi.

Odbiorcy oczekują, że marki nie będą przezroczyste. Mają jasno wskazywać, jakimi wartościami się kierują i zajmować stanowisko w ważnych sprawach, takich jak kryzys klimatyczny czy prawa człowieka. To dla nich duże wyzwanie z dwóch powodów. Po pierwsze, ryzykują utratę klientów, którzy nie podzielą ich poglądów. Po drugie, marki będą musiały balansować pomiędzy wrażliwością a – momentami ograniczającą kreatywność – poprawnością polityczną. Może się okazać, że to bardzo cienka granica.

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

Dalej czekamy na zaskakujące kreacje z wykorzystaniem VR i AR. Przy okazji Black Week taką próbę podjęła marka CCC. Czy okaże się jaskółką zwiastującą więcej ciekawych kampanii tego rodzaju?

W ciekawym kierunku może też pójść wykorzystywanie chatbotów. Mają znacznie większy potencjał niż klasyczna obsługa klienta. Fajnym przykładem jest strona inspirowanesmakiem.pl marki Mosso, gdzie z pomocą chatbota komponujemy sałatkę. Otrzymujemy rekomendację, jaki sos Mosso do niej pasuje, praktyczne kulinarne porady. Sam przepis da się szybko zapisać lub udostępnić na Facebooku. W połączeniu z artykułami poradnikowymi i tematycznymi na stronie tworzy to smakowitą, spójną całość.

Będę też obserwować rozwój platform wspierających rozwój idei user-generated content, takich jak zaprezentowany niedawno Trendor. Może to być sposób na wyczulenie konsumentów na nieautentyczność przekazu, o którym wspominałam wcześniej. Odejście od współpracy z influencerami reklamującymi wszystko, co się da, w kierunku treści tworzonych przez „zwykłych ludzi” ma potencjał, aby stać się ważnym trendem w 2021 roku.

Agnieszka Gałczyńska
content manager, More Bananas

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

Największe brawa w tym roku należą się wszystkim instytucjom kultury, które w czasie narodowej kwarantanny udostępniły content swoim odbiorcom. Teatry, kina, muzea i galerie – wielkie dzięki za to, że jesteście, również online! Każdemu artyście za domowy koncert – chapeau bas. Bez Waszych akcji związanych z #ZostańWDomu ciężko byłoby przetrwać ten cały lock down.

Na uwagę zasługuję również kampania „Historie ukryte w ubraniach”. W jej ramach stworzono pięć projektów powstałych z ubrań zniszczonych wskutek aktów przemocy na osobach LGBTQIA+. Garderoba zyskała drugie życie. Ozdobiły ją symbole walki o tolerancję. Odzież stała się symbolem odwagi i walki o równość oraz szacunek.

Kampania powstała we współpracy marki Zalando, organizacji KPH (Kampania Przeciw Homofobii), polskiej marki odzieżowej MISBHV i agencji 180heartbeats + JUNG v. MATT. 

Odważną realizacją 2020 roku był „Klub Samotnych Serc” stworzony na potrzeby Fundacji Głosem Zwierząt. W kampanię zaangażowali się m.in. Agata Buzek, Katarzyna Żak, Jacek Braciak. Wcielili się oni w role nieśmiałych, ale pragnących miłości Polaków, którzy zdecydowali się nagrać anonse matrymonialne (jak za dawnych lat). Celem kampanii było pokazanie, że decyzja o adopcji zwierzaka jest równie ważna, jak wybór partnera.

Za koncepcję odpowiadała agencja Kreatik, a za produkcję i reżyserię Andiamo.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

Nie będę oryginalna:

  • pandemia COVID-19,
  • Strajk Kobiet,
  • akty agresji i dyskryminacja z powodu orientacji seksualnej.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

To z czym content marketerzy będą musieli się zmierzyć w 2021 roku to:

  1. Długość treści i pokrycie tematyczne. Analizy contentu zyskującego najwyższe pozycje w Google pokazują, że najlepiej sprawdzają się teksty długie, mające nawet do 2100 słów. Trzeba jednak pamiętać, że w content marketingu nie liczy się wyłącznie długość, ale też jakość tekstu (przysłowiowe „mięso”). Dlatego twórz własne badania, analizy i raporty. Dostarczaj unikalną i użyteczną treść swoim odbiorcom.
  2. Aktualizacja treści. Nie tylko odświeżanie tekstów, ale również ich „odchudzanie” (usuwanie fragmentów, które przestały mieć znaczenie) i kanibalizacja treści. Czasu coraz mniej, a content dość szybko się dezaktualizuje. Wie to każdy, kto szukał np. aktualnych wymiarów grafik social media.
  3. Featured snippets. Wiadomo, że każdy marketer chce, aby jego treść została wyróżniona w Google. Jak to zrobić? Najlepiej metodą prób i błędów. Na początek warto pisać teksty how-to, z podsumowaniami, porównaniami oraz zgodne z zasadami UX.

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

Nowinka technologiczna to żadna, bo pozycjonowanie znamy od lat, ale Google od przyszłego roku w rankingu pozycji w wyszukiwarce ma punktować przede wszystkim Core Web Vitals, czyli ładowanie, interaktywność i stabilność wizualną stron internetowych. Dlatego, jeśli prowadzisz portal, bloga, stronę firmową zadbaj nie tylko o treści, ale również o spójną identyfikację wizualną, optymalizację elementów, które wczytujesz na www pod kątem obciążenia serwera i interaktywność treści.

Anna Michalec
project manager, Kamikaze

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

Content marketing w ostatnich latach cieszy się coraz większą popularnością wśród marketerów, a poziom realizacji z roku na rok jest coraz wyższy. Poprzeczka podniesiona jest wysoko zarówno przez klientów, którzy otrzymując masę bodźców zatrzymają się tylko na jakościowych i interesujących treściach, jak i przez Google, którego algorytmy stawiają przed content marketingiem coraz wyższe wymagania, żeby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby użytkowników.

1. OLX to jedna z marek, która często sięga i buduje swoją komunikację z wykorzystaniem branded content. W tym roku na wyróżnienie zasługuje w szczególności akcja Bez jaj opublikowana w Dzień Kobiet – kontrowersyjne video w humorystyczny, a z drugiej strony do bólu prawdziwy sposób zwraca uwagę na sytuację kobiet na rynku pracy oraz na utarte stereotypy. To świetny przykład contentu o potencjale viralowym.

Brawo dla marek, które mają jaja i podejmują się ważnych społecznie tematów!

Pozostając jeszcze przy OLX myślę, że warto również przypomnieć jeszcze jedną tegoroczną kampanię społeczną, w której marka zabiera głos w ważnej społecznie sprawie – w walce ze smogiem. OLX chcąc być wsparciem dla lokalnych społeczności rozpoczęła współpracę z T-raperami znad Wisły, stawiając sobie za cel edukację, jednocześnie wskazując rozwiązania, jakie może podjąć każdy, żeby zmniejszyć smog w naszych miastach. Efektem tego połączenia sił jest piosenka Antysmogowa oraz przygotowany do niej teledysk. Sięgnięcie po bohaterów sprzed lat nadało niezwykły charakter całej kampanii. Dopełnieniem materiałów video i współpracy z artystami jest również strona www, która agreguje informacje dotyczące walki ze smogiem, oferując na końcu Quiz Antysmogowca.

Oglądając teledysk z tej współpracy, można pomyśleć, że odnalazło się koniec internetu – jednak reklama i piosenka Antysmogowa przygotowane są tak dobrze, że każdy odbiorca obejrzy ją z nieskrywaną przyjemnością do samego końca 😉

2. Allegro Lektury 2.0 – Często zachęcenie młodych osób do czytania klasyki jest trudne, bądź niemal niemożliwe. A co jeśli wykorzystamy znane twarze, trendujący format i dozę kreatywności? Allegro wypuściło dwa sezony podcastów, w których wzięli udział między innymi Brodka, Miuosh, Smolasty, Mery Spolsky czy Krzysztof Zalewski. Zadanie artystów polegało na reinterpretacji klasyków polskiej literatury. Przeniesienie kanonu lektur do popkultury nadaje mu więcej atrakcyjności, a „Lalka” czy „Świtezianka” mogą stać się sexy dla młodego odbiorcy.

3. Durex „Jak to robić?” – Młodzi ludzie swoją wiedzę dotyczącą sfery seksualnej i emocjonalnej czerpią w głównej mierze z internetu, dlatego projekty związane z edukacją seksualną są niezwykle istotne. Durex postanowiło o kontynuacji współpracy z ABSTRA i dalszej realizacji formatu „Jak to robić?”. Realizacja materiałów z topowymi influencerami to świetny sposób na dotarcie do młodych osób. Forma edukacyjnego talk-show jest przyjemna w odbiorze, buduje bezpieczne miejsce w internecie, nadając mu przytulną, intymną atmosferę pozbawioną wstydu. Co więcej, mimo że materiały podejmują o poważne tematy, to okraszone są typowym dla influencerów humorem.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

Wydarzeniem, które bez wątpienia wpłynęło w tym roku nie tylko na content marketing, ale również na wszystkie obszary życia była pandemia. Wywróciła plany marketingowe do góry nogami i zmusiła wszystkich do szybkiej adaptacji do nowej sytuacji. Niektóre marki musiały w przyspieszonym tempie wejść do świata digitalu, ponieważ to właśnie tam przeniósł się ciężar komunikacji.

Marki stanęły przed wieloma problemami komunikacyjnymi i bardzo szybko musiały dostosować przygotowywane wcześniej scenariusze do nowej rzeczywistości. Okres lockdownu skutkował również zmianami w przyzwyczajeniach i ścieżkach zakupowych klientów. W tym czasie konsumenci starali się zagospodarować dodatkowy czas np. rozwojem osobistym czy rozrywką. Warto podkreślić, że to właśnie te obszary, a zwłaszcza kulinaria notowały wzrosty publikacji content marketingowych. Kolejną branżą, która opracowała, a następnie komunikowała dużą ilość nowych rozwiązań była logistyka, która w związku z przeniesieniem zakupów do internetu musiała zaproponować klientom szybkie, sprawne i bezpieczne rozwiązania.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

Jakość. Dobry content marketing to wysoka jakość, jaka za nim stoi. Wyzwaniem, jak co roku, będzie utrzymanie, a nawet podniesienie poprzeczki. 2021 to będzie rok, w którym content marketing będzie musiał być jeszcze silniej wykorzystywany w internecie.

Big Data. Oparcie content marketingu na big data – dokładna analiza danych dotycząca konsumentów, a następnie odpowiednio przygotowana strategia dystrybucji treści może przyczynić się do poprawy wyników realizowanych kampanii.

COVID-19 Działanie w dobie pandemii to czysto ludzkie wyzwanie, które dotyczy pracy zespołów po stronie brandów oraz agencji, często w trybie Home Office z pociechami uczącymi się w pokoju obok. A z drugiej strony stricte marketingowe, polegające na dostosowaniu komunikatów do zmienionego doświadczeniami konsumenta.

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

Podcasty tworzone lub współtworzone przez marki dopiero rozwijają się na polskim rynku, a jest to bardzo wartościowe medium do zagospodarowania przez marketerów. Trzeba też pamiętać, że Google indeksuje i kategoryzuje podcasty w ramach aplikacji Google Podcasty, dając użytkownikom możliwość ich wyszukiwania i odsłuchiwania.

Tak jak w poprzednich latach upatrujemy dalszego rozwoju sztucznej inteligencji czy rozszerzonej rzeczywistości – te narzędzia będą wspomagać tworzenie dobrego contentu.