Google zablokował lub usunął 3,1 mld nieodpowiednich reklam w 2020 roku

Google zablokował lub usunął 3,1 mld nieodpowiednich reklam w 2020 roku
Prawie 5900 reklam na minutę – tyle nieodpowiednich i naruszających zasady treści usunął Google w 2020 roku, wynika z raportu Trust and Safety in Ads. Tegoroczne dane zostały poszerzone o informacje dotyczące reklam związanych z pandemią – takich niewłaściwych treści Google zablokował aż 99 mln.
O autorze
3 min czytania 2021-03-18

Raport Trust and Safety in Ads podsumowuje coroczne działania Google, podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników, a także wydawców i reklamodawców. W 2021 roku mija dekada od opublikowania przez Google pierwszego raportu o bezpieczeństwie reklam – w tym czasie liczba usuwanych i blokowanych reklam wzrosła ze 130 milionów usuniętych w 2011 roku do 3,1 miliarda takich treści w 2020 roku. 

Prawie 5900 nieodpowiednich reklam na minutę

2020 rok na pewno nie był łatwym czasem w kontekście bezpieczeństwa reklam – pandemia, wybory w wielu krajach, nieustająca walka z podmiotami, które próbowały wykorzystać nowe sposoby w celu wprowadzenia w błąd lub oszukania użytkowników Internetu. Świadczą o tym liczby – Google zablokował lub usunął aż 3,1 miliarda reklam, które naruszały jego zasady, a także ograniczył zasięg 6,4 miliarda reklam ze względu na lokalne przepisy w poszczególnych krajach. 

Co więcej, w 2020 roku reklamy zostały usunięte z 1,3 miliarda stron. Jest to znaczny wzrost w stosunku do 21 milionów, które zostały usunięte w 2019 r. Firma zaprzestała również wyświetlania reklam na ponad 1,6 miliona witryn wydawców z wszechobecnymi rażącymi naruszeniami.

Bezpieczeństwo reklam w obliczu pandemii

Wraz ze wzrastającą liczbą przypadków koronawirusa na całym świecie w 2020 roku Google wprowadziło nowe zasady wyświetlania reklam dotyczących tzw. „wydarzeń wrażliwych”, aby zapobiegać nadużyciom. Jednocześnie ze względu na kolejne pojawiające się w internecie teorie spiskowe na temat pochodzenia koronawirusa, firma wprowadziła zasadę zakazującą reklam i monetyzacji treści związanych z COVID-19 i innymi zagrożeniami zdrowotnymi na świecie, które zawierają sprzeczne z naukowym konsensusem informacje.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Google zablokował w sumie wyświetlanie 99 milionów reklam związanych z pandemią koronawirusa, które obejmowały m.in. próby oszustwa, zawyżanie cen oraz chęć wzbogacenia się na globalnych niedoborach zaopatrzenia medycznego (np. promowanie masek N-95), nieistniejące lekarstwa czy fałszywe programy szczepień.

Wybory, czyli tzw. szczególne wydarzenie

Reklamy pomagają wyborcom uzyskać dostęp do informacji o kandydatach startujących w wyborach oraz o przebiegu procesu głosowania. W ciągu ostatnich kilku lat Google wprowadził surowe zasady i ograniczenia dotyczące tego, kto może wyświetlać takie treści na platformach Google oraz związane ze sposobem ich targetowania. Uruchomione zostały także biblioteki reklam politycznych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Unii Europejskiej, Indiach, Izraelu, Tajwanie, Australii i Nowej Zelandii. W 2020 roku w związku z wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych Google sprawdził 5400 dodatkowych reklamodawców. W momencie, w którym okazało się, że wynik wyborów nie zostanie rozstrzygnięty natychmiast, wybory w USA stały się tzw. szczególnym wydarzeniem, co oznaczało wstrzymanie reklam politycznych aż do początku grudnia. W tym okresie tymczasowo wstrzymanych przez Google zostało ponad 5 milionów reklam, a ponad 3 miliardy reklam przy pytaniach dotyczących wyniku wyborów czy kandydatów zostało zablokowanych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Aby zapobiec oszustwom

Kiedy ulepszane są techniki zwalczania nieodpowiednich treści, nieuczciwe podmioty opracowują coraz nowsze sposoby obchodzenia ograniczeń. W zeszłym roku Google obserwował wzrost reklamy wprowadzających w błąd. Coraz częściej oszuści stosowali techniki maskowania, aby uniknąć wykrycia przez systemy, promowano w ten sposób nieistniejące firmy lub starano się wyświetlać reklamy oszustw telefonicznych. Odpowiedzią na takie działania było wprowadzenie przez Google nowych zasad dla reklamodawców, w tym programu weryfikacji tożsamości reklamodawcy oraz programu weryfikacji operacji biznesowych. Dodatkowo w walce z takimi przestępstwami pomogła technologia automatycznego wykrywania w oparciu o sygnału sieciowe, wcześniejszą aktywność na koncie, wzorce zachowań i opinie użytkowników.

Tym samym, liczba kont reklamowych, które zostały wyłączone z powodu naruszenia zasad wzrosła o 70%: z 1 miliona do ponad 1,7 miliona. Google zablokował z tego powodu 968 milionów reklam: 867 milionów próbujących ominąć systemy wykrywania, w tym stosujące maskowanie, oraz dodatkowe 101 milionów reklam naruszających nasze zasady dotyczące wprowadzania w błąd.

PS

Facebook połączył siły z WHO i zainicjował kampanię, której celem jest walka z fake newsami nt. pandemii koronawirusa. W jej ramach na portalu będą pojawiały się grafiki, zawierające praktyczne wskazówki pomocne w rozpoznawaniu fałszywych treści.

PS2

Z okazji 10. rocznicy urodzin Instagram postanowił wprowadzić nowe funkcjonalności do popularnego serwisu społecznościowego – jednymi z nowych funkcji są m.in. ukrywanie obraźliwych komentarzy oraz rozwinięcie systemu ostrzegania autorów takich treści.

PS3

Przedstawiciele firmy Google poinformowali, że od sierpnia br. blokowane będą reklamy tych serwisów internetowych, które rozpowszechniają teorie spiskowe oraz fake newsy na temat pandemii koronawirusa.