>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Lidl
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Avon
>>> Marki na przełomie 2018/2019: OLX
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Semilac
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
O roku 2018 dla marki Domodi opowiada Martyna Głowińska, PR & Marketing Manager w Grupie Domodi.
Zobacz również
Największy sukces marki Domodi w 2018 roku
2018 rok był czasem wielu zmian i szybkiego wzrostu Grupy Domodi. To okres, w którym zakończył się wykup Grupy Domodi przez Wirtualna Polska Holding. Pierwsze udziały Wirtualna Polska kupiła w październiku 2015. We wrześniu bieżącego roku Holding nabył 100%, stając się jedynym właścicielem. W tym momencie zmieniła się także kadra zarządzająca. Na czele firmy stanął Adam Plona, który objął stanowisko prezesa.
Z perspektywy działu, w którym pracuję największym sukcesem okazało się wyjście do offline’u z naszą wnętrzarską platformą Homebook.pl. Dotychczas core naszej komunikacji znajdował się w online. W 2018 roku postanowiliśmy poznać się z naszymi odbiorcami osobiście podczas największych targów wnętrzarskich Warsaw Home. Homebook.pl zajął tam ponad 100 m stoisko i podczas 4 dni wydarzenia spotkaliśmy się z architektami wnętrz, dziennikarzami, blogerami i inwestorami. O sukcesie eventu może mówić fakt, że w 2019 roku również tam będziemy.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Najtrudniejsze wyzwanie w 2018 roku
Zarówno w przypadku Domodi.pl jak i Homebook.pl największym wyzwaniem było stworzenie strategii komunikacji, która wysyci potrzeby zróżnicowanych grup odbiorców, ale jednocześnie pozwoli nam nie zatracić charakteru obu marek. Mierzymy się z tym, opracowując plany działań wizerunkowych. Kolejne wyzwanie do którego przygotowywaliśmy się w 2018 roku to przypisanie cech i tożsamości naszym brandom. Wynika to ze zmieniającego się otoczenia oraz potrzeb użytkowników, którzy z jednej strony chcą mieć szeroki wybór, z drugiej oczekują spersonalizowanych treści, ofert i produktów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Patrząc przez pryzmat zrealizowanych w ciągu roku działań, największym zaskoczeniem były efekty dedykowanej promocji opracowanej na Black Friday. W dniach 22-25.11 wraz ze 130 sklepami, które włączyły się w nasza akcję, komunikowaliśmy obniżki do 80%. W ciągu zaledwie 4 dni platforma Domodi.pl pozwoliła wygenerować partnerom 4 mln zł przychodu, co pokazuje 32% wzrost w porównaniu do 2017 r. Serwis Allani.pl, który również szeroko komunikował sezonową obniżkę, zanotował wzrost użytkowników o 30%, a GMV wygenerowane swoim partnerom wyniosło 2,2 mln zł, czyli o 21% więcej niż w zeszłym roku.
Również w branży home&decor zauważyliśmy wzrosty spowodowane tematyczną promocją. Serwis Homebook.pl zanotował wzrost liczby użytkowników o 20%, w porównaniu z rokiem poprzednim.
Mierniki efektywności działań marketingowych
Największy nacisk kładziemy na aktywność w social mediach. Tam zdecydowanie łatwiej jest mierzyć efektywność, niż w działaniach wizerunkowych. W naszym przypadku kluczem do oceny efektywności są dane dotyczące tego, co dzieje się na stronie www, a także ciągłe poszukiwanie odpowiedzi dlaczego tak się dzieje. Wnikliwie analizujemy zachowania użytkowników – począwszy od czasu spędzanego na stronie, kończąc na konwersji. Ważna jest dla nas również analiza tego skąd pochodzi ruch na naszych platformach. Dzięki takiemu podejściu oraz stałej optymalizacji możemy być pewni, że dobrze lokujemy budżety.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2018 roku
Niezmiennie, najważniejsze dla nas kanały komunikacji to social media. Zajmuje się nimi nasz dział performance, który na bieżąco śledzi zmieniające się algorytmy i przemodelowuje pod nie swoje działania. Kluczem do sukcesu okazuje się identyfikacja grup użytkowników i dopasowanie do nich przekazów. Chcąc poszerzyć grupę naszych odbiorców, nie mogliśmy zapomnieć o influencerach, działaniach w prasie drukowanej czy eventach, których realizację będziemy kontynuować w nowym roku.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
2019 rok będzie obfitował w nowe, niewykorzystywane do tej pory przez nas narzędzia m.in. reklamy telewizyjne oraz billboardy. Będzie to okres, w którym przedstawimy masowym odbiorcom nowy wizerunek Domodi.pl, który obecnie przechodzi rebranding. W komunikacji planujemy wykorzystać takie narzędzia jak: dedykowane eventy, akcje konsumenckie oraz wspomniany wcześniej ATL.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Z perspektywy działań w obszarze marketingu wizerunkowego, rok 2018 opisują 3 aspekty:
- Data-driven marketing, czyli marketing oparty na danych, przede wszystkim związanych z odbiorcami. Wraz z rozwojem internetu coraz mniejszą wagę przywiązuje się do danych demograficznych. Natomiast rośnie waga informacji o stylu życia, przyjaciołach, preferencjach zakupowych czy spędzaniu wolnego czasu.
- Instagram, który bez wątpienia nadal wyznacza trendy w komunikacji. W branży fashion jest jednym z ważniejszych narzędzi dotarcia do użytkownika.
- Profesjonalizacja, duże firmy e-commerce coraz chętniej spoglądają na specjalistów z branży komunikacyjnej i inwestują w działania PR.
Budżet na działania digitalowe
Dotychczas działania digitalowe w Grupie Domodi były zagospodarowane przez większość budżetu planowanego na wydatki związane z komunikacją. W nadchodzącym roku struktura budżetu zostanie przemodelowana, ponieważ obok wydatków na online pojawia się również szereg działań offline, które staną się istotnym aspektem naszej strategii komunikacji.
Kto odpowiada za działania marketingowe i digitalowe?
W Grupie Domodi zdecydowaną większość działania realizujemy “in house”, ponieważ zależy nam na 200% zaangażowania. Nasi specjaliści, to ludzie z wieloletnim doświadczeniem w swoich branżach, często reprezentują wąskie specjalizacje, dlatego jesteśmy w stanie wysycić nasze potrzeby wewnętrznie. To także daje nam dużą przewagę w odbiorze marki przez naszych klientów. Z jednej strony zapewniamy optymalny ruch, z drugiej jesteśmy merytorycznym wsparciem w działaniach.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Rynek marketingowy w Polsce jest obecnie bardzo konkurencyjny. Użytkownicy mają coraz większą świadomość, co wymusza na markach poszukiwanie nowych narzędzi, unikatowych i kreatywnych przekazów oraz nakładów finansowych. Rosną wydatki na online, ale co zaskakujące – telewizja nadal ma się dobrze, a wydatki na reklamy wcale nie spadają. Uzupełnieniem tych działań jest OOH. Tutaj również firmy prześcigają się w pomysłach – billboardy interaktywne, krótkie wideo czy 3D to już powoli norma.
Trzy najważniejsze cele i plany na 2019 rok
Pierwszy cel, a jednocześnie plan to odświeżenie wizerunku Domodi.pl i Grupy Domodi. To uspójnienie będzie dużym krokiem do osiągnięcia kolejnego celu – zdobycia tytuły Top Of Mind w kategorii Fashion. Trzeci cel to szeroka promocja odświeżonego wizerunku naszych marek oraz obecność w nowych kanałach komunikacji (ATL) oraz wykorzystanie takich narzędzi jak m.in. kampanie konsumenckie.