>>> Sprawdź pozostałe podsumowania tygodnia.
Przed Tobą najciekawsze teksty, które pojawiły się w ostatnim tygodniu na portalu NowyMarketing. Sprawdź, które tematy szczególnie interesowały branżę marketingową. Miłej lektury!
Zobacz również
- Warszawa to Pippi Långstrump, Wrocław – Galadriela z Władcy Pierścieni, Łódź – David Bowie, a Szczecin – Pocahontas. Wartości marek polskich miast przeanalizował Mateusz Zaremba.

- – Ważne jest, aby marketing odpowiadał na potrzeby klienta oraz współczesnego świata, tworząc jasną, uczciwą komunikację, bez technik manipulacji czy wywierania wpływu – z Marketingową 11 mierzy się Sylwia Skorupińska, dyrektor marketingu w Volvo Firma Karlik.

- W cyklu #OdKulis prezentujemy kulisy powstawania najciekawszych kampanii i akcji ostatnich miesięcy. Tym razem pokazujemy, jak powstawał projekt Heinekena pt. „Pub Museums”, który znalazł się na shortliście Titanium Cannes Lions 2024.

fot. www.heineken.com

Jak social media zmieniają współczesną ścieżkę zakupową? [WEBINAR]
- Kiedy wpadamy w pułapkę skomplikowanego języka i jak się z niej wydostać? Między innymi o tym pisze Joanna Kania.
- Kampanie promujące markę pracodawcy czy te nastawione na rekrutację, wychodzą z HR-owego świata i LinkedIn. Coraz częściej to wielkie produkcje z jeszcze większymi budżetami. Ale czy polskie firmy robią to dobrze? Na to pytanie odpowiada Agnieszka Jagusiak.
- Sprawdź dobre praktyki przetargowe okiem IKEA Retail w Polsce. Wskazówkami podzieliły się: Katarzyna Piwowarczyk (Dyrektorka Marketingu w IKEA Retail w Polsce), Katarzyna Broniarek-Niemczycka (Dyrektorka Komunikacji w IKEA Retail w Polsce) i Olga Kustra-Kowalczyk (Kierowniczka ds. Zintegrowanych Mediów w IKEA Retail w Polsce).
- Sekretarz generalny ONZ, António Guterres, wezwał wszystkie kraje do zakończenia współpracy z firmami, które mają związek z przemysłem paliw kopalnych.
- Powstał system Animal Alerts, który ma pomóc w wykrywaniu trzęsień ziemi z wykorzystaniem informacji dostarczanych na podstawie… stanu zdrowia zwierząt domowych. Wystarczy założyć pupilowi obrożę PetPace wypełnioną czujnikami.
- Idealny gadżet dla fanów sportu nie istnieje? Marka Kopparberg i agencja Neverland stworzyła UPF40, czyli koszulkę, która niemal całkowicie blokuje działanie promieni słonecznych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Po opublikowaniu jednego z najnowszych odcinków serii pt. „Szczere marki – gdyby firmy mówiły tylko prawdę” Jakuba Biela, sieć sklepów Biedronka wysłała do twórcy pismo, w którym „wzywa do zaniechania naruszeń”.
- Dawid Podsiadło kontynuuje swoją trasę po największych stadionach w Polsce. Po raz kolejny na fanów czekają niespodzianki. Tym razem w dniach koncertowych w poszczególnych miastach pojawiają się… budki z lodami oraz merchem.

Kampanie i akcje warte uwagi
- Z okazji obchodzonego 5 czerwca Światowego Dnia Ochrony Środowiska, przedstawiciele Programu Środowiskowego ONZ przypominają w sieci o tym, że nasza planeta potrzebuje ochrony. Na grafikach zwracają się bezpośrednio do reprezentantów różnych generacji.

- Firma Tillamook wprowadziła na rynek Tillamook iScreen, czyli urządzenie, które sprawia, że to, co znajduje się za nim, staje się niewidzialne. Produkt powstał z okazji Narodowego Dnia Lodów Czekoladowych z myślą o miłośnikach tego przysmaku, którzy nie chcą dzielić się nim ze swoimi domownikami.
- Powstała „AI & Me”, czyli instalacja będąca próbą odpowiedzi na pytanie o to, co wie o nas sztuczna inteligencja. Maszyna ocenia ludzi na podstawie wyglądu, a jej powstanie ma być pretekstem do rozmowy o etycznym wymiarze istnienia AI w naszym życiu.
- Ponad połowa Francuzów uważa, że osoby niepełnosprawne są zależne od innych. Francuski start-up Omni zmienił tę percepcję i stworzył akcję „Omnilivery”, w ramach której niepełnosprawni realizowali dostawy posiłków na specjalnie przystosowanych pojazdach, stworzonych przez firmę.
- IKEA Australia i organizacja Save the Children zorganizowały kampanię pt. „This is not a home”. Pokazują w niej warunki życia osób dotkniętych kryzysem bezdomności m.in. ze względu na przemoc domową.

- Kolumbijskie oddziały sieci sklepów Makro wprowadziły specjalne naklejki przedłużające życie owoców i warzyw (life extending stickers). Wszystko po to, aby ograniczyć zjawisko marnowania żywności wśród klientów.
Raporty
- Wyniki badania Barometr Retail, przeprowadzonego przez Future Mind, pokazują, że:
– tylko 9% respondentów ma dokładnie zdefiniowaną strategię danych konsumenckich,
– 36% twierdzi, że posiada strategię, ale wymaga ona dalszej pracy,
– prawie 40% planuje ją dopiero stworzyć,
– organizacje mają też problemy z podstawowymi zagadnieniami, jak gromadzenie informacji demograficznych, co robi jedynie 12% ankietowanych.

- Sprawdź, jak Polki i Polacy odpowiedzili na pytania: czy wszystkie państwa powinny mieć miejsce na stadionach oraz czy organizacje sportowe są zbyt pobłażliwe wobec krajów łamiących prawa człowieka? Wyniki znajdziesz w raporcie „Wielki sport, wielkie dylematy” od działu badań agencji Havas Media Network – CSA.

- Kantar opublikował ranking BrandZ Most Valuable Global Brands, czyli zestawienie najcenniejszych marek świata za 2024 rok. Zgodnie z danymi, marka Apple osiągnęła historyczny etap rozwoju i stała się pierwszą firmą na świecie o wartości biliona dolarów.

- 6 czerwca w Zamku Ujazdowskim w Warszawie odbyła się finałowa Gala 3. edycji Best Brands Poland, podczas której głosem 8 tys. konsumentów wybrano najsilniejsze marki na polskim rynku. „Oscary Marketingu” w 6. kategoriach zostały przyznane markom: Apple, Dyson, Lay’s, Lubella, Nivea, a także OnlyBio.
Sprawdź szczegóły: Best brands Poland 2024: znamy najsilniejsze marki w Polsce.

Podcasty
- Dawid Medwediuk i Bartosz Góralewicz zagłębiają się w AI Overviews (do niedawna prezentowane przez Google’a pod nazwą Search Generative Experience (SGE)). Posłuchaj, jak przygotować się na rewolucję w wynikach wyszukiwania.
Wydarzenia
- Już 19 czerwca w Warszawie odbędzie się AI Creative Fest. Jak wiele potrafi sztuczna inteligencja? Co zmieni w branży kreatywnej, a jakie zmiany już wywołała? Na te pytania odpowiedzą m.in. z Tomek Graszewicz i Jacek Jerzy Jabłoński.
- 20 czerwca podczas konferencji IAB HowTo:AI Practical Approach, eksperci z Grupy Roboczej AI IAB Polska opowiedzą o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na produktywność wielu biznesów oraz wprowadza istotne zmiany w komunikacji marek z konsumentami. Podpowiedzą również, jak się na te zmiany przygotować.
>>> Więcej znajdziesz w „Polecajkach NM”.