Wyróżnij się, czyli jak znaleźć swoją niszę na TikToku

Wyróżnij się, czyli jak znaleźć swoją niszę na TikToku
Milionowe wyświetlenia i zaangażowani użytkownicy – TikTok oferuje dużo, ale czy dla każdego znajdzie się tam miejsce? Jak odnaleźć swoją przestrzeń na platformie i zostać zauważonym wśród setek tysięcy filmów publikowanych każdego dnia?
O autorze
4 min czytania 2023-03-03

fot. depositphotos.com

Zacznijmy od tego, czym w zasadzie jest TikTok. Wierzę, że zbyt wielu osobom nie trzeba przedstawiać tej aplikacji, znaczna część z nas miała z nią styczność, nawet pośrednio. TikTok jest aplikacją społecznościową bazującą na publikowaniu wertykalnych krótkich treści, głównie wideo. Użytkownik dostaje pełen wachlarz funkcjonalności, które pomagają stworzyć kreatywny content bez potrzeby korzystania z zewnętrznych programów. Film możemy nagrać, zmontować i uatrakcyjnić (dodając napisy, efekty, muzykę, filtr itp.) nie wychodząc z aplikacji. Wszystko utrzymane w duchu dobrej zabawy, a sam TikTok jako swoją misję określa inspirowanie, pobudzanie kreatywności i sprawianie radości*.

Bezdyskusyjnie jest to jedna z najbardziej angażujących aplikacji rozrywkowych ostatnich lat. Szacuje się, że obecnie w Polsce z TikToka korzysta ponad 13 mln użytkowników* i znaczna część z nich zagląda do aplikacji codziennie. Prawie 80% tiktokerów jest zdania, że odnajduje na platformie treści, które odpowiadają ich preferencjom i oczekiwaniom*. Na tej podstawie śmiało można wysunąć tezę, że każdy znajdzie tu miejsce dla siebie i swoją niszę – zarówno jako bierny obserwator, jak i twórca contentu.

Co już było, a na co postawić w 2023?

@tiktok_poland

Tak wyglądał rok 2022 na TikToku. Co wspominacie najlepiej?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

♬ original sound – TikTok Polska

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tak wyglądał 2022 na TikToku

W ubiegłym roku na „polskim” TikToku królowały, ku braku zaskoczenia wszystkich, treści muzyczne. W mojej ocenie rozwinęła się też kategoria twórców publikujących materiały komediowe, coraz więcej osób nagrywa też vlogi, pokazując swój dzień w telegraficznym skrócie. Największy rozwój przeżyła kategoria beauty, ilość publikacji związanych z makijażem i poleceniami produktów kosmetycznych jest naprawdę imponująca. Rosnący potencjał tiktokerów doceniają między innymi brandy kosmetyczne, regularnie współpracując z beauty influencerami.

@blindsapphire Promocja na stronie Douglas trwa do wyczerpania zapasów! #reklama #cliniquepolska #TTDO #demakijaż #pielęgnacja @Clinique ♬ dźwięk oryginalny – blindsapphire

Współpraca tiktokerki BlindSapphire i marki Clinique

Gdy zapytano marketerów, jakie branże według nich mają największy potencjał na sukces, większość wskazała na kategorie „lifestyle” oraz „beauty”*. Wynik ten nie jest zaskakujący, bowiem jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się na platformie. Wskazane dwie kategorie są jednymi z wiodących, generują najwięcej wyświetleń i zaangażowania, a tym samym mają potencjał biznesowy.

Warto u źródła sprawdzić, jakie trendy pojawią się na przestrzeni nadchodzących miesięcy. Z raportu „What’s Next 2023” przygotowanego przez TikToka możemy dowiedzieć się, że obecny rok zaowocuje rozrywkowymi treściami angażującymi społeczność, użytkownicy coraz częściej będą dzielić się swoimi pasjami i poszerzać horyzonty oraz budować przyjazną innym przestrzeń*.


Źródło: TikTok

Przepustka do popularności

Wiemy czym jest TikTok i jakie treści na nim dominują, ale jak tworzyć materiały, które pokochają tysiące użytkowników? – Liczy się pomysł, jakość przekazywanego contentu, zrozumienie platformy i zdolność do ciekawego opowiadania historii – czytamy w podsumowaniu 2022 roku przygotowanym przez platformę*. Nie trudno się z tym nie zgodzić. Zasady te można jednak odnieść do praktycznie każdej platformy społecznościowej, są uniwersalne i działają zarówno na Instagramie czy YouTube, jak i TikToku. W mojej ocenie nie tylko tworzenie ciekawego, angażującego i wartościowego contentu ma znaczenie, ale także zrozumienie algorytmu medium, na którym działamy. Algorytm TikToka podsuwa nam podobne treści, a tym samym pomaga w budowaniu społeczności skupionych wokół konkretnego tematu, też jeśli jest on niszowy.

Czym jest wspomniana nisza? Przeglądając TikToka, widzimy ogrom różnorodnych treści, od tanecznych przez kulinarne po parentingowe. Spotykamy się z zabawnymi challenge’ami, komediowymi skeczami i profilami typowo newsowymi. Można odnieść wrażenie, że na platformie jest już wszystko. Zapewne znajdziemy film praktycznie na każdy interesujący nas temat, ale co ważne – nie wszystkie kategorie są wyeksploatowane. Na platformie znajduje się jeszcze przestrzeń dla tych, którzy chcą tworzyć nietuzinkowe, interesujące materiały, a nawet stać się trendsetterem w swojej kategorii. Jak już zostało wspomniane, najpopularniejsze kategorie contentu można ograniczyć do kilku: beauty, fashion, lifestyle, food oraz parenting. W tych obszarach najszybciej przybywa osób, które chcą tworzyć treści, kogo więc brakuje?

Na „polskim” TikToku nie mamy zbyt wielu osób prezentujących swoje umiejętności wokalne czy pisząc szerzej – talent muzyczny. Wydaje się dość abstrakcyjne, że na platformie, której bazę stanowi muzyka, brakuje twórców bezpośrednio z nią związanych. O ile znajdziemy profile celebrytów jak np.: Doda, Cleo czy Sanah, to wciąż brakuje osób „amatorsko” tworzących muzykę. Przeglądając zagraniczne konta można trafić na takich użytkowników jak chociażby: @halcvle, @dominosantanantonio, @reaganbeem, @gabisklar, @jeffreyeli, którzy pokazując swoją miłość do muzyki i zdobywają serca obserwatorów na całym świecie. W Polsce na razie niewiele osób odważyło się pokazać swój talent szerszej grupie osób.

W naszym kraju nie uświadczymy zbyt wielu kont z recenzjami książek i filmów. O ile polecenia „dobrych tytułów” przewijają się na TikToku, to zazwyczaj są częścią lifestylowego contentu i pojawiają się sporadycznie. Brakuje użytkowników nakierowanych wyłącznie na recenzowanie.

@bookishbytammi The best romance books i’ve read this year! What was you fave romance this year? #romancebooks #romancebooktok #booktok #bookrecs #blackbooktok #5starbooks #5starreads #bestbooks2022 #bestbooksof2022 ♬ original sound – BookishByTammi

Bookish by Tammi – tiktokerka z UK recenzująca książki

Podobna sytuacja ma miejsce z treściami ASMR. Kilka lat temu było dość głośno o reklamach wykorzystujących to zjawisko. Korzystały z niego m.in. IKEA czy Lidl. Teraz powróciło ono do łask, a hashtag #ASMR znalazł się wśród 10 najpopularniejszych hashtagów na TikToku w ubiegłym roku. Tymczasem w Polsce ta kategoria jest jeszcze mało ukształtowana. Znajdziemy zaledwie kilka osób, które się w niej specjalizują, podczas gdy na rynkach zagranicznych ten rodzaj treści ma się bardzo dobrze i generuje miliony wyświetleń.

Osobną ciekawą kategorią są podróże. Powoli rosnąca, ale jeszcze dość mocno niezagospodarowana nisza. Co ciekawe, ta tematyka świetnie rozwinęła się na YouTubie czy Instagramie. Większość z nas słyszała o takich twórcach jak @busemprzezswiat czy @bezplanu, których poczynania śledzą codziennie setki tysięcy osób. Tymczasem na TikToku podróżników z Polski jest bardzo niewielu.

Podobne zjawisko można obserwować w świecie gamerów. Gry komputerowe prezentowane są na YouTubie czy Twitchu, tymczasem na TikToku radzą sobie niekoniecznie dobrze. Przypuszczalnie format tiktoków – krótki i dynamiczny nie sprzyja pokazywaniu i recenzowaniu gier. Niemniej widać tutaj lukę do zagospodarowania. Temat gier przygotowany w odpowiedni sposób może okazać się niezwykle interesujący dla użytkowników.

Omówiliśmy zaledwie kilka nisz tematycznych na TikToku. Tego typu obszarów jest zdecydowanie więcej. Wystarczy przyjrzeć się jaki content powstaje na zagranicznym TikToku:

Działalność wymienionych tiktokerów potwierdza tezę, że na platformie znajdzie się miejsce dla każdego. Odkrycie odpowiedniej niszy może okazać się kluczem do sukcesu, a regularność publikacji i pomysł na siebie połączone z odpowiednim rozplanowaniem działań pozwolą zbudować zaangażowaną społeczność.

 

*Podsumowanie roku na TikToku. Niezapomniane trendy, twórcy i filmy, które zawojowały platformę w 2022, Newsroom TikTok, grudzień 2022.
*Badanie Mediapanel GEMIUS, styczeń 2023, cyt za: „Dłużej na Facebooku, TikTok i Instagram ze spadkami w mobile’u”, Wirtualne Media styczeń 2023.
*TikTok Marketing Science Global Community and Self-Expression Study 2021 conducted by Flamingo (n=3,500).
*TikTok – najciekawsze statystyki [2023], Passport Photo Online.
*What’s Next 2023 Trend Report, TikTok grudzień 2022.
*Podsumowanie roku na TikToku. Niezapomniane trendy, twórcy i filmy, które zawojowały platformę w 2022, Newsroom TikTok, grudzień 2022.
*Podsumowanie roku na TikToku. Niezapomniane trendy, twórcy i filmy, które zawojowały platformę w 2022, Newsroom TikTok, grudzień 2022.