>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- O tym, jak powstała kampania „Popatrz, Posłuchaj, Połącz” Fundacji UNAWEZA, jak wyglądał przebieg i realizacja projektu, rozmawiamy z jej współtwórcami. O kulisach akcji opowiadają: Marta Skorupska – przedstawicielka Fundacji UNAWEZA, Anita Bugajska – przedstawicielka projektu MŁODE GŁOWY, Marta Ślendak – Managing Director w agencji DDOB oraz Amadeusz Marciniak – Head of Media w agencji DDOB. >>> Czytaj więcej.
- Sprawdź, jakie czynniki sprawiają, że marka budzi zaufanie i zapada w pamięć według prelegentów konferencji Brand Jungle. O tym, co ich zdaniem sprawia, że marka zapada w pamięć, opowiadają: Bartek Kotowicz, Artur Leśniak, dr Agnieszka Szóstek, dr Karolina Adamska-Woźniak, Szymon Motławski i Piotr Biela. >>> Sprawdź.
- Kampania prezydencka 2025 w Polsce dobiega końca. Czy pojawiły się niej jakieś przełomowe lub innowacyjne strategie marketingowe? Opinią na ten temat podzielili się dr Wojciech K. Szalkiewicz oraz Bartosz Czupryk. >>> Sprawdź.
- Sklepy stacjonarne oraz internetowe marki Sinsay są dostępne w 21 krajach europejskich. Ponad połowa przychodów pochodzi ze sprzedaży zagranicznej. W 2025 roku Sinsay zamierza podwoić liczbę sklepów w Europie. Jakie strategie przyczyniły się do tego sukcesu? O tym opowiada Michał Laskowski, dyrektor e-commerce marki Sinsay, LPP S.A. >>> Sprawdź wywiad. >>> Wywiad ukazał się w Playbooku #2 o cross-border e-commerce.
- Podano efekty kampanii Milka „Zasąsiadujmy się”. Sprawdź wyniki oraz szczegóły na temat akcji w naszym cyklu #OdKulis. >>> Czytaj więcej.
- Zaprezentowano również wyniki kampanii „Sugar Doggies”. >>> Sprawdź.
- Wzrost nacjonalizmu gospodarczego, widoczny w preferencjach konsumentów, działaniach rządów i polityce handlowej, może istotnie wpłynąć na sprzedaż międzynarodową. Czy to zagrożenie, czy impuls do zmian? Jakie konsekwencje – krótkofalowe i długofalowe – niesie ten trend? Jak firmy mogą dostosować się do zmieniającego się rynku? Sprawdź opinie Pawła Fornalskiego, Anny Dobosz oraz Pawła Paszkowskiego. >>> Czytaj więcej. >>> Artykuł ukazał się w Playbooku #2 o cross-border e-commerce.
- Ekspansja na nowy rynek i co dalej? Co jest kluczem do skalowania biznesu za granicą? Między innymi o tym w swoim artykule pisze Karolina Jamka. >>> Sprawdź.
- Jak AI wpłynie na przyszłość demokracji i czy jesteśmy gotowi na polityczne piekło, które może zgotować? O tym pisze Radosław Kaczmarek. >>> Sprawdź.
- W trudnych czasach firmy w oczywisty sposób tną koszty i często zaczynają od marketingu. Czy to dobry pomysł? Między innymi na to pytanie odpowiada w swoim tekście Krzysztof Sacała. >>> Sprawdź.
Raporty i badania
- Kantar opublikował ranking BrandZ Most Valuable Global Brands 2025, czyli zestawienie najcenniejszych marek świata 2025 roku. Marka Apple, po raz czwarty z rzędu, znalazła się na pierwszym miejscu. >>> Sprawdź.
- 74 proc. konsumentów doświadczyło trudności w zrozumieniu ceny promocyjnej lub wskazało przyczyny tego problemu. 47 proc. badanych w ramach spontanicznych odpowiedzi dotyczących niejasnych warunków promocji wskazało, że problem dotyczy promocji związanych z zakupem więcej niż 1 produktu. Między innymi takie wnioski płyną z badania „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o., przeprowadzonego dla UOKiK. >>> Czytaj więcej.
- Jak użytkownicy TikToka konsumują filmy? Aplikacja dzieli się wynikami badania o współczesnym polskim widzu, które powstało we współpracy z festiwalem Millennium Docs Against Gravity. >>> Sprawdź.
- Agencja On Board Think Kong przeanalizowała profile prezesów ze 100 największych polskich spółek giełdowych pod kątem ich komunikacji na Linkedinie. >>> Sprawdź wnioski.
- Jakie treści okazały się najciekawsze dla użytkowników Instagrama w kwietniu 2025? Sprawdź raport Instagram Trends Sotrendera. >>> Czytaj więcej.
Kampanie i akcje warte uwagi
- W kolejnej odsłonie akcji T-Mobile #BurzymyBariery, Dawid Podsiadło przedstawia Trening Pierwszego Kontaktu i pokazuje, jak drobne zmiany postępowania mogą zmienić relacje z innymi na bardziej przyjazne. >>> Sprawdź.
- Fundacja YES ruszyła z kampanią „(Nie)idealni ludzie tworzą lepszy świat”. Jej celem jest pokazanie, że nawet nieidealni ludzie mogą zgłaszać swoje projekty, dzięki którym świat dla kobiet będzie lepszy. >>> Czytaj więcej.
- Z okazji finału serialu „Edukacja XD” dostępnego na Canal+, portal RocketJobs.pl udostępnił specjalny quiz. Rozwiązując go, dowiesz się, czy nadajesz się do pracy w serialowym januszexie, czyli firmie, w której nie ma mowy o płatnych nadgodzinach czy umowie o pracę. >>> Sprawdź.
- Marka Brit w kampanii „Oblicza weterynarii” oddała głos lekarzom weterynarii, którzy opowiedzieli między innymi o wypaleniu zawodowym, potrzebie większego zrozumienia ze strony opiekunów zwierząt i miłości do pracy. >>> Czytaj więcej.

- Szczypta prawdy, przerobione zdjęcie, całość doprawiona strachem – to najprostszy „przepis na dezinformację”. Pod takim tytułem Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło kampanię edukacyjną, która ma przeciwdziałać dezinformacji. >>> Sprawdź.
- Młodzież, która oglądała reklamy śmieciowego jedzenia, przyswajała w sumie o ponad 130 kcal więcej dziennie niż ich koledzy, którzy nie widzieli takich treści. Oto wnioski z badania zaprezentowanego podczas Europejskiego Kongresu na temat Otyłości w Maladze. >>> Czytaj więcej.
- ASICS wybrał swojego psiego ambasadora oraz przedstawił wyniki badania przeprowadzonego między innymi w Polsce, które potwierdza wyjątkową rolę psów w motywowaniu ludzi do codziennej aktywności fizycznej i dbania o zdrowie psychiczne. >>> Sprawdź.
- Papierosy w kinie to nie tylko rekwizyt – to realne zagrożenie. Wraz ze startem Festiwalu Filmowego w Cannes francuska organizacja ACT w mocnej kampanii edukacyjnej ujawnia, jak kino wpływa na młodych widzów. Cel? Zerwać z romantyzowaniem tytoniu na ekranie. >>> Sprawdź.
- W ramach kampanii Lingokids „The Trial”, zorganizowano fikcyjną rozprawę sądową, podczas której udowodniono rodzicom, że nie powinni czuć się winni, kiedy ich dzieci korzystają z ekranów różnych urządzeń. >>> Sprawdź.
- Czy playlista na Spotify może poprawić styl jazdy? Allianz Ireland oraz Spotify w kampanii „Seat Belters” udowadniają, że tak – i sprawiają, że muzyka zmienia się w narzędzie do bezpieczniejszej jazdy. Sprawdź, jak dźwięki mogą pomóc kierowcom zdjąć nogę z gazu. >>> Sprawdź.
- Piłkarze AC Milan w meczu z Bolonią zagrali w koszulkach z nazwiskami panieńskimi swoich mam. Akcja upamiętniła Dzień Matki we Włoszech. >>> Sprawdź.
- TikTok zaprezentował nową kreatywną funkcję dostępną w aplikacji, jaką jest TikTok AI Alive. Dzięki tej opcji użytkownik może przekształcić statyczne zdjęcia w dynamiczne filmy bezpośrednio w TikTok Stories. >>> Sprawdź.
- W sobotę, 17 maja br. w Bazylei, odbył się finał 69. Konkursu Piosenki Eurowizji 2025, który transmitowały TVP1 i TVP Polonia. Moment najwyższej oglądalności przypadł na występ Justyny Steczkowskiej – w tym czasie przed telewizorami zgromadziło się prawie 5,6 mln widzów. >>> Czytaj więcej.
Wydarzenia
- Organizatorzy Festiwalu INSUMMIT zapraszają do współtworzenia tegorocznej edycji wydarzenia, które odbędzie się na PGE Narodowy w dniach 23 i 24 września 2025 roku. Zgłoszenia przyjmowane są jeszcze tylko do 19 maja br. Dowiedz się więcej TUTAJ >>

- 29 maja 2025 roku w Teatrze Nowym w Słupsku (oraz online) odbędzie się konferencja Brand Jungle 2025 w całości poświęcona brandingowi. W programie wydarzenia przewidziano wystąpienia dotyczące m.in. zjawisku prebrandingu i sztuce budowania silnej marki. A jeszcze przed początkiem wydarzenia koniecznie sprawdź, jakie czynniki sprawiają, że marka budzi zaufanie i zapada w pamięć według prelegentów konferencji Brand Jungle.
#PolecajkiNM
Sprawdź 50. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Przeczytasz między innymi o:
- przewidywaniach Busola Trends dot. metod pracy w przyszłości,
- wpływie reklamy śmieciowego jedzenia na społeczeństwo,
- tym, jak użytkownicy TikToka konsumują filmy.
Posłuchasz również podcastów:
- „Eye on AI” Piotra Bombola oraz Macieja Nowickiego, którego gościem był Kamil Gębski z Grupy Maspex. Kamil dzieli się praktyczną perspektywą na temat AI w marketingu z punktu widzenia dużego klienta,
- „Z ciekawości: podcast o insightach”, w którym Anna Rzeźnik i Anna Maria Szutowicz rozmawiają z Gustawem Rozmarynowskim z Digital Kingdom i Joanną Tutaj o tym, co jest potrzebne, aby stworzyć efektywną kampanię reklamową, analizują też case study brandu E.Wedel,
- „Prosto o PR”, w którym dr Krystian Dudek bierze pod lupę 7 grzechów kampanii prezydenckiej Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego,
- „E-commerce oczami praktyków”, w którym Piotr Szyszka i Michał Broś rozmawiają z Bartoszem Pilchem z grupy SIG,
- „Sztuka e-commerce” o tym, kiedy jest najlepszy moment na sprzedaż, w którym gośćmi są Krzysztof Murzyn i Krzysztof Kościukiewicz,
- „Kanał Strategiczny”, w którym Wojtek Walczak i Tomasz Domański przytaczają najpopularniejsze konflikty (m.in. McDonald’s vs Burger King) oraz najciekawsze i najbardziej dochodowe współprace pomiędzy brandami (takie jak Louis Vuitton x Supreme).