W połowie stycznia br. warszawscy radni przegłosowali uchwałę krajobrazową, dzięki której wyeliminowane zostałyby szpecące reklamy w przestrzeni miejskiej. Jednak pewne zastrzeżenia do nowych przepisów miał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zdaniem instytucji, uchwała mogłaby doprowadzić do monopolu jednej spółki – AMS – która jest obecnie jedynym dostawcą treści na przystankach komunikacji miejskiej, co tym samym wyeliminowałoby z rynku wiele firm z branży reklamowej.
Ostatecznie warszawska uchwała krajobrazowa została unieważniona przez wojewodę mazowieckiego – Konstantego Radziwiłła. Decyzja ta została umieszczona w dzienniku urzędowym województwa mazowieckiego. Jako uzasadnienie wojewoda podał, że naruszony został tryb podjęcia uchwały, bowiem po wprowadzeniu licznych zmian w jej treści podczas sesji Rady Warszawy, nie została ona następnie uzgodniona m.in. z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. „Owe zmiany skutkowały radykalną zmianą sytuacji wielu podmiotów” – dodano jeszcze w uzasadnieniu.
Zobacz również
Tym samym, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie uchwały krajobrazowej, jej wykonanie zostało wstrzymane. Wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski, zapowiedział, że władze miasta analizują uzasadnienie i prawdopodobnie w najbliższych dniach będą kierować do Rady m.st. Warszawy „propozycję zaskarżenia decyzji Wojewody”.
PS
Mimo że w gdańskiej uchwale krajobrazowej zawarto konkretne wytyczne dotyczące reklam w przestrzeni publicznej, wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem stworzenia takich kreacji, które nie łamałyby przepisów. Z pomocą przychodzi Szkoła Szyldu, którą tworzą trójmiejscy artyści plastycy.
Meta zapłaci Donaldowi Trumpowi 25 milionów dolarów odszkodowania
PS2
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nakładem Miasta Gdyni, we współpracy ze stowarzyszeniem Traffic Design, został wydany poradnik dla przedsiębiorców i zarządców nieruchomości. Nosi on tytuł „Od strony ulicy” i jest znakomitą podpowiedzią, jak powinien wyglądać szyld w modernistycznym śródmieściu Gdyni.
PS3
Coraz więcej polskich miast walczy ze szpecącymi reklamami w przestrzeni miejskiej. Niesamowite efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej mogą zauważyć już m.in. mieszkańcy Gdańska – od 2018 roku zniknęło stamtąd już ponad 500 wielkoformatowych billboardów oraz banerów.