Kolory i ich wpływ na emocje i zachowania konsumentów. Jak wykorzystać psychologię kolorów w marketingu?

Kolory i ich wpływ na emocje i zachowania konsumentów. Jak wykorzystać psychologię kolorów w marketingu?
Czy zastanawiało Cię kiedykolwiek, jak wyglądałoby logo Pepsi, gdyby było... zielone? Albo dlaczego bank z lwem operuje w komunikacji kolorem pomarańczowym? Zarówno w biznesie, jak i w marketingu, kolory niosą określony przekaz, dlatego warto wiedzieć, jak je odpowiednio wykorzystać.
O autorze
3 min czytania 2023-08-01

fot. Freepik

Przeprowadzono już wiele badań potwierdzających teorię, iż kolory wpływają na nasze emocje i wybory – w tym również na decyzje zakupowe. Udowodniono również, że oprócz emocji, wpływają też na reakcje fizyczne człowieka. Jedne pobudzają do działania, inne relaksują, jeszcze inne wpływają na wzmożenie apetytu. 

Kolor to istotny atrybut nie tylko w projektowaniu logo firmy, opakowań produktów czy wystroju sklepów, ale również w obszarze szeroko pojętego marketingu – od wizualnej strony bannerów reklamowych, poprzez szatę graficzną stron www aż do przycisku Call to Action. 

Raport „How Colors affect conversion Rate” („Jak kolory wpływają na współczynnik konwersji”) wskazuje, że aż 85% kupujących podejmuje decyzję właśnie na podstawie koloru. Sprawdźmy więc, który kolor zachęca nas do kupna, który uspokaja, a który wzbudza zaufanie. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Patrz na mnie! 

To drugie imię koloru czerwonego. Odpowiada za pasję, miłość i emocjonalność. Przykuwa wzrok i skłania do działania. Przez marketingowców ten kolor wykorzystywany jest do stymulowania odbiorców w celu podjęcia działania lub szybkiej, spontanicznej decyzji. Ponieważ czerwony rzuca się w oczy, to najczęściej wybierana barwa w przypadku przycisku CTA w reklamach czy bannerach wyprzedażowych.

Najbardziej popularne marki, które wybrały ten kolor w swoim brandingu to Coca-Cola, Honda czy CNN.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. Unsplash

Uśmiechnij się!

To synonim koloru żółtego. Dodaje energii, kojarzy się z radością, zabawą i pozytywnymi emocjami. Jako barwa jest używany w celu wywołania poczucia radości i beztroski. W marketingu jego zadaniem jest przekonanie klienta, że oferowany produkt zagwarantuje mu właśnie te emocje. 

Marki, które niosą ze sobą ten przekaz, to między innymi McDonald’s, Chupa Chups czy IKEA.

Świeżo i naturalnie

Oczywistym skojarzeniem dla zielonego jest natura. Ta barwa to idealny wybór dla produktów ekologicznych, kojarzących się ze środowiskiem, świeżością, ale też ze spokojem i równowagą. Z tego względu to kolor najczęściej wybierany przez marki kosmetyczne, związane z żywnością czy produktami pochodzenia naturalnego. Dodatkowo, niektóre źródła twierdzą, że zielony pobudza również kreatywność.

Popularne brandy w tym kolorze to Drogerie Natura, Starbucks, Tic Tac. 

Bawmy się!

Pomarańczowy ma w sobie energię czerwonego, która motywuje odbiorców do działania i radość żółtego, która napawa ich optymizmem. Obok czerwieni to kolejna barwa wykorzystywana w reklamie do sygnalizowania okazji czy promocji. Ponieważ kojarzy się również z zabawą, chętnie wykorzystują go brandy np. z branży rozrywkowej. 

Przykładowe marki, które charakteryzuje kolor pomarańczowy to Allegro, Fanta i Cinema City.

Możesz mi zaufać!

Gdyby kolory umiały mówić, to byłoby hasło niebieskiego. Spokojny, poważny, stabilny, godny zaufania – z tymi cechami jest najczęściej kojarzony. Z tego względu chętnie wykorzystują go instytucje ubezpieczeniowe, zdrowotne czy finansowe. Co ciekawe, według niektórych źródeł niebieski tłumi apetyt, nie powinien się więc pojawiać np. w reklamie produktów spożywczych czy gastronomii. 

Znane brandy kojarzone z niebieskim logo to m.in. Oral B, PZU czy Nivea.

fot. Unsplash

Synonim luksusu

Tak chcą być kojarzone marki, które w swojej komunikacji marketingowej posługują się kolorem czarnym. Czerń przywodzi nam na myśl powagę, ponadczasowość, ale również budzi respekt – ten kolor towarzyszy nam np. w czasie egzaminów czy uroczystości. Czerń to również klasyka, dlatego bardzo chętnie korzystają z niego marki odzieżowe oraz samochodowe. 

Czarny kolor znajdziemy w logotypach takich marek jak Prada, Nike czy Audi

Czy da się oczarować kolorem?

Z ogólnego punktu widzenia, kolory używane przez daną markę np. w logo, powinny nawiązywać do branży, misji czy wizji (ciężko sobie wyobrazić zielone logo zakładu pogrzebowego, chociaż być może tylko ze względu na tak silne przyzwyczajenie do utartych schematów kolorystycznych), jednak nie grają tu pierwszych skrzypiec. Diabeł tkwi w szczegółach obecnych bardziej na poziomie technicznym – w wykorzystaniu konkretnych barw i związanych z nimi skojarzeń bezpośrednio w punktach styku klienta z marką.

Przeprowadzono już wiele badań, mówiących o tym, że czerwone, żółte i pomarańczowe przyciski CTA konwertują lepiej, a bannery reklamowe, których kolor wyróżnia się względem swojego tła, są bardziej zapamiętywalne. To dobry trop do wykorzystania tej kolorystyki w marketingu internetowym.

Odpowiedni dobór kolorów przyda się również przy newsletterze – jeśli oczywiście zależy nam, by wyróżniał się wśród pozostałych. Trafny dobór kolorów, zgodny z identyfikacją marki, to również klucz do sukcesu przy projektowaniu stron www czy landing page.

Warto jednak pamiętać, że nie ma idealnego, uniwersalnego zestawu kolorów, który zagwarantuje realizację naszych celów biznesowych. Każdy człowiek postrzega kolory indywidualnie, dlatego w miarę możliwości powinniśmy starać się trafić w preferencje kolorystyczne naszej grupy docelowej.

PS Psychologia gracza i jej wpływ na decyzje konsumenckie

Loterie promocyjne to akcje sprzedażowe o największym zasięgu. Konsument, wydając – najczęściej niewielką – kwotę na zakup produktu, zdobywa możliwość wygrania cennych nagród o wartości niejednokrotnie przekraczającej pół miliona złotych. Brzmi całkiem zachęcająco, prawda?

PS 2 Jak wykorzystać podstawowe prawa UX w celu zwiększenia konwersji i poprawy doświadczeń w e-commerce

Projektowanie sklepu internetowego i całego procesu zakupowego klienta warto oprzeć nie tylko na własnych doświadczeniach i przekonaniach. Świadomość tego, co kieruje zachowaniami odwiedzających witrynę i ma wpływ na ich decyzje zakupowe, będzie mieć pozytywny wpływ zarówno na konwersję, jak i doświadczenia klientów.