Kontrowersje wokół kampanii KFC. Fast food oskarżony o rasizm

Kontrowersje wokół kampanii KFC. Fast food oskarżony o rasizm
Kanadyjski oddział KFC stworzył kampanię, która miała wskrzesić historyczne hasło „Finger Lickin Good". Reklama spotkała się jednak z oskarżeniami o promowanie rasistowskich stereotypów.
O autorze
1 min czytania 2023-08-31

fot. screen YouTube 

Napięcia na tle rasowym w USA i Kanadzie nadal rosną. Można to odczuć również w branży marketingowej. Często pomysły na kampanie, które wydają się bardzo dobre, zostają źle ocenione przez odbiorców. Tego rodzaju sytuacja miała miejsce w przypadku reklamy od KFC

Fast food postanowił przypomnieć swoim fanom hasło reklamowe, które restauracja wykorzystywała już od lat 50. XX wieku. „Finger Lickin Good” pojawiało się od tego czasu wielokrotnie w komunikacji marki. Najnowsza kampania miała na celu jego „wskrzeszenie” i pokazanie odbiorcom, że sztućce nie przydadzą się przy konsumowaniu dań z KFC, bo są pyszne, „aż palce lizać”. 

Za nową kampanię odpowiadał kanadyjski oddział KFC. Reklamą, w swoich mediach społecznościowych, pochwalił się Azim Akhatar, szef marketingu KFC Kanada. To wzbudziło wiele kontrowersji wśród czarnoskórych mieszkańców Kanady. Pojawiły się oskarżenia o utrwalanie szkodliwych rasistowskich stereotypów związanych z dołączoną do wpisu grafiką. Przedstawiała ona czarnoskórego człowieka, który jadł kurczaka za pomocą rąk.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Krytyczne głosy mówiły o tym, że w kampanii nie zadbano o różnorodność rasową, natomiast te bardziej przychylne twierdziły, że pomysł jest dobry, natomiast dobór grafik promujących nie do końca. W końcu w reklamie możemy zobaczyć przedstawicieli różnych ras, którzy jedzą kurczaki z KFC w taki sam sposób. Jednak grafiki promujące, zarówno te w sieci, jak i w outdoorze, przedstawiają czarnoskórego mężczyznę. 

KFC przeprosiło za niefortunny dobór grafik, podobnie jak Azim Akhatar, który opublikował wpis z przeprosinami na swoim profilu w serwisie X (dawniej Twitter). 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. Twitter

Wydaje się, że KFC nie ucierpi na tym zdarzeniu, jednak tego rodzaju niedopatrzenia mogą słono kosztować, np. tak jak w przypadku reklamy Bud Light, w której wystąpiła transpłciowa influencerka. Ulubiona marka piwa amerykańskich konserwatystów wówczas mocno straciła na sprzedaży. 

PS Balenciaga skrytykowana za wypuszczenie na rynek „rasistowskich” spodni z wszytymi bokserkami

Dom mody Balenciaga nie pierwszy raz zaskoczył nas swoim projektem. Ekscentryczny model spodni nie tylko wywołał dyskusję na temat estetyki i dzisiejszej mody, ale również problemu, jakim jest przywłaszczanie kulturowe. Czy markę powinno się oskarżać o rasizm?

PS2 Pracownicy Coca-Coli odbyli kurs z tego „jak być mniej białym”. Firma się tłumaczy

Pracownicy koncernu Coca-Cola wzięli udział w kursie na LinkedInie, podczas którego radzono im m.in. „by byli mniej biali”. W wyniku kontrowersji program został usunięty z platformy.