Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
Social media na przełomie 2020/2021 podsumowują: Natalia Żmuda, McCann Polska, Katarzyna Pietraczyk-Myśliwy, Bluecloud Interactive, Szymon Lisowski, Socjomania, Aleksandra Mazur i Monika Szyszka, MakoLab, Anna Ledwoń-Blacha, Kasia Witkowska, More Bananas.
Natalia Żmuda #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
head of social media w McCann Poland
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Nieskromnie, ale jednak – myślę, że rozpoczęcie 2020 roku z przytupem należało do naszego klienta – KFC. Na początku stycznia zmieniliśmy zdjęcie profilowe z logo marki na fotkę Borysa, fana marki, który przez prawie cały 2019 rok miał jako profilowe ustawione zdjęcie kubełka z kurczakami. To był nasz sposób na oddanie głosu fanom i pokazanie, że są dla nas na wagę złota. Wszystko w ramach działań z zakresu „advocacy”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
A później przyszedł lockdown i komunikacja w social mediach zmieniła się diametralnie. W mojej opinii do nowej rzeczywistości najszybciej dostosowały się branża spożywcza i marki QSR. Stworzyły kampanie, które – mimo, że przygotowane na bazie filmów ze stocków czy nakręcone telefonami – deklasowały konkurencję czasem reakcji.
Na szczególną uwagę zasługuje materiał o „myciu rączek” od McDonald’s, który był na TikToku. To świetny przykład tego, jak z jednej strony zrobić coś w duchu marki i adekwatnie do całej kampanii, a z drugiej dostosować content do platformy, a umówmy się, że TikTok nie jest najłatwiejszym narzędziem.
Podobnie zadziałała kampania Lidla #taniasobotachallenge. Świetnie wykorzystali piosenkę znaną nam wszystkim z mediów tradycyjnych, a dzięki współpracy z tiktokerami, przygotowali bardzo atrakcyjny, świeży content.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Oczywiście na pierwszym miejscu stawiam pandemię COVID-19 oraz pierwszy, globalny lockdown. To wydarzenie totalnie zmieniło zasady gry i wymusiło na markach bardzo szybkie dostosowanie się nowej rzeczywistości, a ta długo „działa się” tylko online. Obecność w sieci daje de facto większe możliwości, więc efekt digitalizacji postrzegam jako duży plus całej sytuacji. Stworzenie contentu jest tańsze, możemy też szybciej reagować czy wsłuchać się w odbiorców. Jednak przez pandemiczną sytuację social media stały się równolegle nośnikiem informacji więc treści komercyjne, gdzie wcześniej królowały RTM’y i zabawy kontekstem musiały zyskać na powadze.
Równie ważne wydarzenie, które wpłynęło na social media to Strajk Kobiet. W momencie ogłoszenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego cała Polska zahuczała – zarówno na ulicy, w telewizji, radio czy prasie, ale to właśnie social media zostały wykorzystane jako „narzędzie mobilizacyjne”. Dlatego w tym czasie również należało zweryfikować swoje plany na najbliższy czas i dostosować się komunikacyjnie do sytuacji. Jeśli z jakiegoś powodu (np. biznesowego) nie zdecydowano się na zabranie głosu, to należało się na jakiś czas wyciszyć. Tego egzaminu kilka marek nie zdało. Przede wszystkim myślę o influencerach, którzy w przerwie od relacji ze strajków dodawali Storisy z reklamami produktów. Nie chcę bronić takich postaw, ale zwróćmy uwagę, że im oberwało się najbardziej, a przecież ludzie pracujący po stronie marek i podejmujący ostateczne decyzje też uczestniczą w życiu społecznym.
Jest jeszcze kilka innych, ważnych wydarzeń, ale bledną przy tych, które już wymieniłam. To właśnie one zmieniły nie tylko social media, ale też podejście do reklamy i komunikacji w ogóle.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Największe wyzwanie to uporanie się z ciągle towarzyszącą nam niepewnością. Czy COVID-19 dalej będzie tak intensywnie wpływać na nasze życie? Czy powstanie skuteczna szczepionka? Czy będą kolejne lockdowny i jak odbiją się na gospodarce? Kiedy wszystko wróci do normy? I jak ta nowa norma będzie wyglądała? To tylko część z wielu pytań, które każdy z nas sobie zadaje. Oczywiście nikt nie wymaga od nas, żebyśmy wcielili się we wróżki i wróżyli z fusów. Natomiast każdy marketingowiec powinien teraz zawsze mieć wypracowanych kilka alternatywnych scenariuszy, na bieżąco analizować sytuację z kilku stron, słuchać co internauci szepczą i reagować na to wszystko bardzo, bardzo szybko.
Zmiany w branży narzucił też TikTok. Osobiście mogłabym scrollować aplikację godzinami, bo niektórzy twórcy podchodzą niesamowicie kreatywnie do tematu. To jest też platforma bardzo zdominowana przez młodych ludzi i wyraźnie dają tam znać, jakiego contentu oczekują. Jeśli jakieś marki nie są w stanie przygotować treści adekwatnych do tej platformy, to znaczy, że nie są w stanie zaproponować nic ciekawego dla młodego pokolenia. Szybciej niż później, brak tego kreatywnego podejścia, będzie miał przełożenie na biznes. Młodzi pójdą za markami, które potrafią odpowiedzieć na ich potrzeby, w tym te komunikacyjne.
Myślę, że dużym wyzwaniem będzie też angażowanie internautów, ponieważ wiele marek przeniosło się do social mediów. Feed jest oczywiście nieskończony, ale percepcja użytkowników ma swoje ograniczenia. To będzie szczególnie wyzwanie dla mniejszych marek, ponieważ alokowanie budżetów w socialach wzrośnie, reklamy mogą podrożeć. A do tego dochodzi kwestia nie tylko skutecznego targetowania reklam, ale też tworzenia kreatywnych komunikatów, które się wyróżnią – to wyzwanie stanie przed nami wszystkimi.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Jak wspominałam wcześniej – rok 2020 był bardzo dziwnym rokiem. Nie skupiliśmy się tak bardzo na innowacjach, co na samym przetrwaniu. Na pewno technologicznymi odkryciami były aplikacje pokroju Teamsów czy Zooma. Przed pandemią wszyscy o nich słyszeliśmy, ale nikt z nich nie korzystał, a teraz są zainstalowane na każdym komputerze firmowym. Takie ułatwienia dla biznesu wprowadził też Facebook tworząc „Pokoje”, ale nie słyszałam o tym, żeby ktokolwiek z moich znajomych z tego korzystał.
Z innych kwestii technologicznych, ale niekoniecznie nowinek, to materiały pojawiające się tylko na 24h (np. Instagram czy Facebook Story, snapy) cały czas cieszą się gigantyczną popularnością. Te rozwiązania wprowadzają kolejne platformy, czyli LinkedIn i Twitter. Obydwa te kanały są o wiele bardziej biznesowe, więc jestem ciekawa, jak marki zastosują to w komunikacji.
I jeszcze ważny trend o którym chciałabym wspomnieć to advocacy, czyli oddawanie głosu fanom. Ta tendencja narastała na przełomie 2019 i 2020 roku, kiedy Bolt zdecydował się na reklamowanie usług we współpracy z ich klientką, Lidią Uber. W tym samym czasie KFC zmieniło zdjęcie profilowe na fotografię swojego fana, Borysa. Chwilę później, przez pandemię, marki stały się bardziej zachowawcze, ale jestem przekonana, że gdy sytuacja będzie choć trochę stabilniejsza, wiele firm pokusi się o podobne działania.
Katarzyna Pietraczyk-Myśliwy
social media team leader, Bluecloud Interactive
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Nie sposób pominąć wszelkich działań okazujących wsparcie dla branż szczególnie dotkniętych skutkami pandemii. Akcja #PosiłekDlaMedyka, która zaangażowała setki lokali gastronomicznych i pokazała wsparcie dla osób walczących z koronawirusem na pierwszej linii frontu. A także apel Burger Kinga, który zachęcał do zamawiania jedzenia z konkurencyjnych sieci. Nowa sytuacja, przyniosła nową rzeczywistość, w której marki wcześniej biorące udział w wojnach brandów, teraz są ze sobą solidarne.
Eko-trend z roku na rok, coraz mocniej zaznacza swoją obecność w komunikacji marek. Na początku roku, mogliśmy obserwować kampanię Wielka zwrotka Żywca, która zachęcała do oddawania butelek zwrotnych. W kampanii współpracowano z Moniką Brodką, Maciejem Musiałem oraz Marcinem Dorocińskim. Wyszło śpiewająco! 😉
Pod koniec roku, z podobnym przesłaniem ekologicznym wystartowała Kompania Piwowarska, która w akcji „Nie wypadaj z obiegu” połączyła świat mody oraz butelek zwrotnych. W ramach kampanii marka podjęła współpracę z modelką i influencerką Zuzą Kołodziejczyk oraz projektantką Magdą Hasiak. Akcja poprzez konkurs na Facebooku i Instagramie zachęca do dbania o środowisko w kontekście oddawania butelek zwrotnych.
Jak przekuć porażkę w sukces? O tym może powiedzieć mBank, który ze swojego błędu #ęśąćż zrobił akcję promocyjną. Dzięki szybkiej reakcji i poczuciu humoru nieudany test stał się viralem, który zainspirował nie tylko użytkowników Internetu do tworzenia memów, ale także był pretekstem do działań RTM dla innych marek.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Najważniejszym wydarzeniem, które odmieniło nie tylko nasze codzienne funkcjonowanie, ale także miało ogromny wpływ na social media, jest pandemia Covid-19. Ta bezprecedensowa sytuacja, nie tylko wymusiła zmiany w sposobie komunikowania marek, ale także zmieniła sposób konsumpcji treści w social media. Podczas gdy jedni w tej trudnej sytuacji postanowili zrobić sobie detoks od social media, drudzy spędzali w nich coraz więcej czasu – poszukując rozrywki i kontaktu z bliskimi. W ciągu roku moglibyśmy obserwować gigantyczny wzrost popularności TikToka, śledzić ciekawe kampanie wspierające #ZostańWDomu, brać udział w wydarzeniach online, a akcjach charytatywnych na rzecz personelu medycznego w ramach #hot16challenge. Pandemia przyspieszyła również rozwój pewnych narzędzi i funkcjonalności wspierających m.in. social selling oraz umożliwiających grupowe spotkania online (np. Messenger Rooms).
Kolejnym wydarzeniem, które miało swoje odzwierciedlenie w social media, był Strajk Kobiet. W okresie 30.09-30.10. na platformach społecznościowych oraz blogosferze odnotowano prawie 40 mln interakcji, wzrost aktywności użytkowników oraz wzmianek w sieci (badanie Intryga.io i Unamo.com). W komunikację aktywnie włączyli się influencerzy i celebryci, a także marki. Krzysztof Gonciarz na swoim Instagramie udostępniał relacje swoich widzów w całej Polsce, publikując je na stories lub tworząc kompilacje wideo, które docierały dzięki temu do setek tysięcy użytkowników.
Wg raportu Merkle Q4 2020 Media Insights 56% konsumentów twierdzi, że nie szanuje firm, które milczą w ważnych kwestiach. Nadszedł więc czas, aby wykorzystać platformę społecznościową, aby poinformować konsumentów o opinii na temat równości, feminizmu.
Trzecią sytuacją, która sprawiła, że w social media zawrzało była tzw. „afera metkowa” Jessiki Mercedes. Tłumaczenia i przeprosiny influencerki nie tylko zaostrzały kryzysową sytuację, ale także wyostrzyły zmysły użytkowników sieci, którzy zaczęli tropić kolejne firmy, wprowadzające w błąd swoich klientów w social media.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Moim zdaniem, będzie to podejście consumer first, które będzie stawiało konsumentów w centrum strategii marketingowej, a także będzie dostarczać im osobistych i społecznych wartości. Firmy, które zrozumieją potrzeby swoich klientów, będą komunikować się na odpowiednim poziomie empatii, przetrwają ten trudny czas i wyjdą z kryzysu silniejsze.
Wyzwaniem będzie utrzymanie zaangażowania użytkowników mediów społecznościowych. Wśród coraz większej liczby treści na kanałach, trzeba postarać się, by przyciągnąć uwagę i się wyróżnić. Szansą na wzbudzenie zainteresowania (a w tym również chęci zakupu) będzie personalizacja. Im lepiej dopasowany do odbiorcy komunikat, tym większa szansa na jego powodzenie.
Jeśli chodzi o czysto narzędziowe wyzwanie, problem może okazać się planowane przez Facebooka wprowadzenie ograniczenia ilości emitowanych reklam w jednym czasie przez reklamodawcę, a także ograniczony czas przechowywania danych historycznych na kontach reklamowych.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Stale będzie to content efemeryczny. Użytkownicy szczególnie polubili krótkie i angażujące relacje. Ten format z pewnością będzie się jeszcze bardziej rozwijał kosztem contentu stałego.
Podejrzewam, że social selling rozkwitnie w 2021 roku. Możliwości technologiczne, a także nowe funkcjonalności czy narzędzia e-commerce wprowadzane np. w sklepach na Facebooku i Instagramie, odmienią tradycyjny lejek sprzedażowy i pozwolą maksymalnie skrócić proces zakupowy w mediach społecznościowych.
AI/AR/VR w służbie experience marketingu. Wszelkie działania wykorzystujące funkcje rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistością, będą pozwalały budować lepsze i ciekawsze doświadczenie klienta z marką w mediach społecznościowych.
Szymon Lisowski
digital marketing lead, wiceprezes w Socjomania
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
Trudno byłoby mi wybrać 3 konkretne przykłady kampanii czy komunikatów. Zamiast tego podzielę się 3 rodzajami działań, które zwróciły moją uwagę i były bardzo interesujące z perspektywy szczególnie trudnej i niespodziewanej sytuacji związanej z COVID-19.
1. Tworzenie przez marki grup wsparcia dla swoich klientów i potencjalnych klientów. Dobrym przykładem może tu być grupa „L’oreal wspiera fryzjera”, gdzie marka z pomocą specjalistów z takich obszarów jak prawo, marketing, obsługa klienta, stylizacja itp. pomagała swoim odbiorcom przetrwać czas lockdownu, a także przygotować się na nowe otwarcie.
Osobiście postrzegam to jako świetny przykład na dostarczanie realnej (z perspektywy grupy docelowej) wartości oraz budowanie relacji i lojalności, które mogły później zostać zmonetyzowane.
2. „Łańcuszki” oraz powstawanie oddolnie tworzonych grup lokalnego wsparcia, jak np. „Wspieraj lokalny biznes: KRAKÓW”, których celem jest połączenie przedsiębiorców i klientów.
Obserwując komentarze pojawiające się na grupach sugerują, że spełniają one swoją funkcję i mają realny wpływ na biznes.
„Łańcuszki” kojarzą się większości negatywnie, ze scamem i fake’owymi konkursami. W 2020 roku obserwowaliśmy jednak wiele „pozytywnych łańcuszków”, tworzonych często przez zwykłych użytkowników, którzy w ten sposób chcieli pomóc lokalnym przedsiębiorcom, którzy osobiście nie byli obecni w mediach społecznościowych.
3. W dobie pandemii oraz pracy zdalnej lub hybrydowej, wiele organizacji, z którymi pracujemy postawiło na tworzenie wewnętrznych społeczności, przeważnie z wykorzystaniem zamkniętych dedykowanych platform w swoich ekosystemach digitalowych. Często społeczności te tworzą się oddolnie, a ich celem jest szeroko rozumiany rozwój, pozyskiwanie wiedzy i budowanie relacji z innymi współpracownikami. Wirtualne społeczności to dobra alternatywa przy realizacji ww. celów, ze względu na ograniczone możliwości ich osiągnięcia w offline’ie.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Idąc chronologicznie, dla mnie to pandemia koronawirusa, wybory prezydenckie oraz Strajk Kobiet.
Social media stały się dla wielu jednym z głównych sposobów kontaktu z rodziną czy znajomymi podczas pierwszego lockdownu i w czasie później wprowadzanych ograniczeń.
Były i wciąż są ważnym źródłem pozyskiwania informacji, a dla wielu biznesów pozostają kluczowym miejscem komunikacji z klientami i sprzedaży. Dla wielu to po prostu miejsce „odreagowania”.
Z kolei wybory prezydenckie i toczące się w mediach społecznościowych kampanie wyborcze pokazały nam, że politycy odrobili swoje zadania domowe i zdali sobie sprawę, jak wpływowym, zasięgowym i ważnym medium są social media.
Komunikacja ze stron wszystkich kandydatów była zdecydowanie bardziej intensywna niż podczas poprzednich wyborów, co pokazuje wagę, jaką sztaby wyborcze przywiązały do mediów społecznościowych.
Na koniec sytuacja związana ze Strajkiem Kobiet, która (między innymi) pokazała, jak istotną rolę w organizacji strajków czy marszów (jakichkolwiek wydarzeń) mają SM, jak zaangażowanie użytkowników może wpłynąć na zasięg informacji, ale też przy okazji obnażyła głupotę wielu firm czy influencerów, którzy chcieli „podpiąć” się pod strajk i promować swoje produkty czy usługi. Pokazała też, jak dużą rolę pełnią media społecznościowe w kontekście wzajemnej solidaryzacji i wspierania konkretnej idei.
To też jedna z pierwszych sytuacji, w której tyle biznesów zajęło swoje stanowisko w dyskusji o „charakterze światopoglądowym”.
Dodatkowo jeszcze wg mnie wszystkie 3 powyższe wydarzenia pokazały dobitnie, że tak samo jak media społecznościowe mogą łączyć ludzi, tak samo skutecznie mogą ich dzielić. Mam również przeświadczenie, że wiele osób zrozumiało też w końcu definicję „swojej bańki”.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Myślę, że „wyzwania” będą złożone i mocno ze sobą połączone.
Po pierwsze, wiele firm zmieniło w czasie pandemii zakres swojej działalności, przeniosło sprzedaż do kanałów internetowych lub też zwiększyło znaczenie tych kanałów w pozyskiwaniu nowych klientów.
To powoduje ogólne zwiększenie konkurencji, nie tylko w rozumieniu konkurencji bezpośredniej. Kluczowe będzie zdefiniowanie i komunikowanie wyróżników, a także pozyskiwanie wiedzy bardzo specjalistycznej (wewnątrz organizacji lub skorzystanie z usług zewnętrznego partnera).
Wyzwaniem będzie również praca zdalna lub hybrydowa, co, owszem, dla wielu i przed pandemią była normą, ale dla zdecydowanej większości nie. Może okazać się wyzwaniem ze względu na szybkość procesów i współpracy (np. copywriterów i grafików), ale też ze względu na budowanie relacji w zespołach.
W kontekście komunikacji – myślę, że duże wyzwania stoją przed komunikacją employer brandingową, zarówno zewnętrzną jak i wewnętrzną. Dotychczasowe taktyki w większości muszą ulec modyfikacji ze względu na panujące okoliczności – firmy powinny przeorganizować swoje procesy i dostosować komunikację do nowych realiów.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Osobiście z dużym zaciekawieniem przyglądam się przede wszystkim rozwiązaniom z zakresu social commerce. Np. zapowiedzianej możliwości zakupu produktów kilkoma kliknięciami bezpośrednio w aplikacji Instagrama.
Oprócz tego będę na pewno śledził nowinki dot. wykorzystania AR i VR w działaniach marketingowych i sprzedażowych, a także rozwoju i nowych możliwości algorytmów reklamowych, szczególnie w stronę przewidywania intencji zakupowych.
Aleksandra Mazur
copywriter & social media specialist, MakoLab
Monika Szyszka
social media strategist, MakoLab
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
W styczniu, jeszcze przed pandemią, pojawiła się kampania, o której w pewnym momencie mówili wszyscy – i to nie tylko za sprawą sentymentu do popularnych w latach ’90 T-Raperów znad Wisły, którzy już po raz drugi podjęli współpracę z OLX. Kampania antysmogowa to przykład, jak skutecznie i w słusznym celu można wykorzystać trend retro sentymentu. 1700 000 wyświetleń na YT, tysiące reakcji pod postami na FB i nawet trzecie miejsce na Liście Przebojów Trójki, a to wszystko z humorem i dystansem, za które kolejne pokolenie pokochało T-Raperów.
Tak było w pięknych czasach przed pandemią. Potem, w dobie narastających obostrzeń, zmiany trybu pracy i przymusowej izolacji sukcesem okazały się kampanie marek, które dostosowały się do nowej rzeczywistości. W pierwszych tygodniach pandemii błyskawiczną reakcją wykazało się Porsche. Na podstawie istniejących już materiałów powstała kampania namawiająca miłośników sportowych aut do pozostania w domu, mimo wiosny i pustych dróg. Społeczne znaczenie apelu wzmocniło zaangażowanie w social mediach polskich celebrytów.
W kolejnych miesiącach pandemii marki musiały szukać sposobu komunikacji odpowiadającego sfrustrowanym i zmęczonym izolacją użytkownikom. Niektóre brandy starały się wpisać swoje przesłanie w poszukiwanie remedium na pandemiczne bolączki – w potrzebę budowania strefy komfortu w domu, z najbliższymi, najlepiej za stołem. W tę koncepcję ciekawie i z humorem wpisał się Łowicz i porady kochającego ciepełko sweterka Pana Jesieniarza, który z wdziękiem rekomenduje kanapeczki z dżemorkiem truskawkowym i aromatyczne kaszotto.
W tym czasie globalne marki podjęły temat zaangażowania w budowę lepszego jutra – w duchu nadziei na to, że świat po pandemii będzie lepszy. Idealnym przykładem takiej postawy marki jest Lavazza i jej kampania z użyciem finalnego przemówienia Charliego Chaplina z filmu Dyktator. W Polsce podobną strategię obrał już wcześniej wielokrotnie nagradzany BNP Paribas (Ty jesteś zmianą, a my bankiem zmieniającego się świata) niestety bez szerszego echa w social mediach – być może było jeszcze za wcześnie. Jedno jest pewne: większe zaangażowanie marek jest widocznym trendem, a prezentacja pięknej biżuterii przez wystylizowane i uśmiechnięte panie w czasie pandemii tworzy wyraźny dysonans, który musiał odbić się szerokim echem w social mediach.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
Na pozór wydaje się, że 2020 zdominowało jedno wydarzenie: wybuch pandemii, jednak w social mediach można zauważyć odmienne reakcje wraz z rozwojem sytuacji, które wyznaczają 3 fazy. W marcu i kwietniu, na fali jedności i wspólnej mobilizacji, obserwowaliśmy zaangażowanie marek modowych w szycie maseczek czy restauracji w dostarczanie posiłków do szpitali. Te i im podobne akcje uruchomiły ogromne gesty poparcia w social mediach. Obserwowaliśmy solidarność grup na FB – np. kibiców czy taksówkarzy, którzy wspierali transport posiłków i środków ochrony dla personelu medycznego i pacjentów.
Z czasem, gdy emocje opadły, zmęczeni przedłużającymi się restrykcjami użytkownicy siłą rzeczy skupili się na pieczeniu chleba, pielęgnowaniu roślin doniczkowych i spędzaniu czasu na własnej kanapie z ukochanym pupilem na kolanach, co znalazło potwierdzenie w aktywności na grupach FB i na Instagramie. Branżowe media ogłosiły pojawienie się nowego typu konsumenta – Hipsteadera, domatora kupującego online specyficzne produkty: ekologiczną żywność, akcesoria do majsterkowania, a przede wszystkim artykuły dla psów i kotów, jako że od początku pandemii zanotowano wzrost zainteresowania zwierzętami – zarówno adopcją ze schronisk jak i kupnem od hodowców. Idealnie w ten nurt wpisał się Bolt, proponując nawet swoim pracownikom urlop psacierzyński:
Z kolei Mars Polska (Whiskas i Pedigree) jedną kampanią w Światowy Dzień Zwierząt zwiększył sprzedaż o ponad 55%. Jak się okazuje, hipsteaderzy to naprawdę rosnąca w siłę grupa konsumentów.
Trzecim wydarzeniem, w którym tak wielką rolę odegrały social media jest niezaprzeczalnie Strajk Kobiet. Sukcesywnie organizowane protesty nie byłyby możliwe bez aktywizacji użytkowników online – i to nie tylko przez Messenger i FB, nawet na Google Maps powstała mapa z oznaczeniem miejsc, gdzie odbyły się i gdzie planowane są kolejne protesty.
Wsparcie dla Strajku Kobiet oficjalnie wyraziły głównie marki modowe i biżuteryjne, ale także min. mBank i Kubota.
Ogromny odzew w social mediach zaowocował kolejnymi akcjami – brandy deklarowały w SM zamknięcie butików, aby w tym dniu pracownicy mogli dołączyć do protestu i przeznaczały dedykowane upominki (np. pierścionki, broszki czy maseczki z symbolem błyskawicy) dla swoich fanów zaangażowanych we wsparcie Fundacji Ogólnopolski Strajk Kobiet.
Skala wsparcia robi wrażenie – także dlatego, że dla brandu jest to działanie dość ryzykowne, ze względu na kontrowersyjność treści. Nie można go porównać z zaangażowaniem na rzecz walki z rakiem piersi czy wsparciem dla schronisk dla zwierząt, czyli najczęściej organizowanymi przez marki akcjami, które nie wiążą się one z ryzykiem hejtu w social mediach. Podjęcie tego ryzyka poświadcza, że sytuacja zmienia się diametralnie, a wizja marek autentycznie zaangażowanych staje się coraz bardziej realna.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Spodziewaj się… niespodziewanego i go with the flow
2020 dobitnie pokazał, że wszelkiego rodzaju przewidywania, strategie komunikacji dopięte na ostatni guzik nie mają szans w starciu z kryzysem. W minionym roku spędziliśmy rekordowo dużo czasu na wielu platformach społecznościowych – czy 2021 przyniesie odwrócenie tego trendu? Jakie kwestie podmioty obecne w branży SM będą musiały przemyśleć?
Social media detox
2020 dał nam wszystkim w kość – coraz częściej mówi się, że przyczyną gorszego samopoczucia wielu z nas była nie tylko sama pandemia i towarzyszące jej kwarantanna i lockdown. Zwiększona obecność w social mediach wymieniana jest jako jeden z głównych powodów pogorszenia nastroju. Zaczynamy mieć świadomość, że czas spędzany w mediach społecznościowych ma wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Edukowani np. przez artykuły, wypowiedzi lekarzy i dokumenty nt fenomenu social mediów zaczynamy podejmować świadome działania mające na celu ograniczanie naszej obecności w social mediach – z punktu widzenia marek, dla których SM stały się ostatnio jedną z niewielu form pozyskiwania nowych klientów, to wiadomość zmuszająca do przemyśleń.
Obecność, społeczna odpowiedzialność i dostosowanie treści
Kwarantanna i zamknięcie wielu gałęzi przemysłu ujawniły słabą stroną marek, które do tej pory nie zaznaczyły swojej obecności w social mediach. Marki w jeszcze większym stopniu będą zwracać uwagę na realne przełożenie sytuacji na świecie na to, co i gdzie warto publikować. Coraz więcej marek decyduje się na zaangażowanie się w problemy dotykające bezpośrednio związaną z nimi społeczność – jesteś marką produkującą odzież damską? W 2020 szyłeś pewnie maski dla medyków i odniosłeś się do Strajku Kobiet. Jeśli nie zdecydowałeś się jeszcze na ten ruch, to na pewno go rozważałeś.
Walka z fake newsami, zarządzanie dozwolonymi treściami
Ten punkt wiąże się bezpośrednio z dwoma poprzednimi – to, co i gdzie publikujemy, ma bezpośredni wpływ na samopoczucie naszych odbiorców. Na moderatorach platform społecznościowych spoczywa coraz większa odpowiedzialność – podejście do kontrolowanie pojawiających się w nich fake newsów i szkodliwych treści to jedno z głównych wyzwań, w przed którymi stoją społecznościowi giganci, których oskarża się jednocześnie o nadmierną cenzurę i upolitycznienie.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Chcemy widzieć więcej
Wycieczka do sklepu bez wychodzenia z domu? Przymiarka mebli, stroju czy fryzury? Odwiedziny w wirtualnej wersji mieszkania? To wszystko stanie się możliwe, ale nie zastąpi w pełni bezpośredniego doświadczenia. Ludzie znudzeni przymusową kwarantanną chętniej wyjdą z domu, gdy tylko będzie to możliwe i dokonają zakupu bezpośrednio – do tego czasu marki umożliwią nam przyjemny window shopping.
Live streaming
Transmisje wideo umożliwiające interakcje z marką staną się codziennością. Już dziś niejeden prezes i prezeska regularnie transmitują z domowego studia, tłumacząc nam zagadnienia związane z ich produktami.
Video Content
Tik Tok, Instagram Reels i preferowane przez algorytmy reklamy video sprawią, że w 2021 krótkie kreatywne filmiki kręcić będzie każda szanująca się marka – tę „wróżbę” można sprawdzić, przeglądając oferty pracy – Instagram Video Creator pilnie poszukiwany!
Rozszerzona rzeczywistość
Wirtualne salony samochodowe? Ekskluzywny pokaz mody? A może przymiarka komody do salonu? To się dzieje naprawdę! Na Pintereście w Wielkiej Brytanii „przymierzymy” szminkę od Charlotte Tilbury. Choć do powszechnego użycia headsetów jeszcze nam daleko, marki dwoją się i troją, by umożliwić nam zapoznanie się z produktem bez wychodzenia z domu.
Anna Ledwoń-Blacha
creative owner, More Bananas
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
- Nie sposób nie wspomnieć o ostatniej „perełce”, czyli kampanii Apartu. Oczywiście nie mówię tu o samej reklamie, a o przeróbce Klubu Komediowego. Któż z nas nie nucił „Jaka piękna i długa reklama Apartu…” 😉
- mBank i wpadka z „ęśąćż”. Wyjście z kryzysu obronną ręką. Pokazanie, że ma się dystans i poczucie humoru, zachowanie nerwów ze stali. Finalnie przyniosło to marce wzrosty w postaci zaangażowania i liczby fanów w mediach społecznościowych. A ekwiwalent całej akcji wyniósł ponad milon. Oczywiście to nie implikuje żadnego sukcesu biznesowego. Ale tak czy siak warto pogratulować marce radzenia sobie z kryzysem.
- #hot16challenge2 – nie nazwę tej kampanii najlepszą. Przy zasięgu jaki miała, nie skończyło się to niesamowitymi kwotami. Ale finalnie była to jedna z lepszych akcji w social mediach, która ostatecznie wyszła poza swoje hip-hopowe środowisko, angażując muzyków z różnych biegunów, polityków, dziennikarzy czy nawet branżę marketingową.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
- Pandemia, pandemia i jeszcze raz pandemia. Chyba nie muszę tutaj dodawać więcej.
- #StrajkKobiet.
- Strajki i społeczne ruchy związane z LGBT+.
Wszystkie te wydarzenia sprawiły i doprowadziły do „coming outu” marek. Marki pokazują swoją ludzką twarz i jawnie określają się światopoglądowo. Czasami to szczere działanie, czasami obliczony ruch PR-owo CSR-owy. Natomiast najważniejsze, że takie działania i komunikacja mają miejsce. Koniec z papierowymi markami.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
- Postępująca cyfrowa transformacja powiązana z pandemią i izolacją. Technologia i potrzeby konsumentów wyprzedzają biznes, a biznes i marketing oraz media społecznościowe będą musiały na to odpowiedzieć.
- Nawiązując do tego, co pisałam wyżej: bycie „jakimś”, pokazywanie wartości, a przede wszystkim POSIADANIE kanałów SM.
- Przebodźcowanie odbiorców.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
- Coraz większe znaczenie Internet Of Things, wyszukiwania głosowego oraz wyszukiwania obrazem.
- Checkout na Facebooku i Instagramie, który na pewno namiesza w środowisku e-commerce.
- Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość. Tę drugą chociażby wykorzystujemy na co dzień w postaci filtrów na Instagramie. A jednocześnie nadal się boimy i kojarzymy z wielkimi nakładami finansowymi. A tego typu działań, świadomie bądź nie – oczekują konsumencie. Skoro nie możemy uczestniczyć w rzeczywistym świecie, chcemy poczuć, poznać, dotknąć czy przymierzyć na odległość. Facebook już parę lat temu rozpoczął przygodę z tego typu działaniami, mogliśmy chociażby w reklamie „pomalować sobie usta”. Zobaczymy, co przyniesie w tym kontekście 2021.
Kasia Witkowska
social media specialist, More Bananas
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce
#Hot16Challenge2 – cała akcja szybko nabrała rozpędu w social mediach, a polska scena hip-hopowa pokazała, że ma duże serce do pomagania. W przedsięwzięciu wzięli udział również inni artyści, osoby spoza branży muzycznej jak np. politycy, celebryci czy większe marki typu X-com czy Żywiec Zdrój. W sumie udało się zebrać ponad 3 miliony złotych na rzecz walki z koronawirusem.
„Zdarzyło się najlepszym” – OLX również w tym roku pokazał klasę, dzięki nowej kampanii dotyczącej oszustw internetowych. Janusz Chabior i Jan Frycz poprzez serię zabawnych filmików pokazywali, że każdy z nas może stać się ofiarą w sieci i nie ma się czego wstydzić, a tylko brać naukę na przyszłość. Nic dziwnego, że wyniki tej akcji biją rekordy oglądalności na YouTubie.
Transformacja Quebonafide – metamorfoza rapera Quebonafide wzbudzała sporo kontrowersji, ale też była ciekawą akcją promocyjną jego nowego albumu. Podobnej akcji na taką skalę zasięgową jeszcze nie było w polskim internecie. Wyprzedaż szafy przez artystę, dwie wersje płyty i do tego jeszcze twarz krzyżówek. Myślę, że ten koncept zasługuje na docenienie i to nie tylko z powodu miliona przekazanego na cele charytatywne.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media
„Nowa rzeczywistość”, którą wprowadziła pandemia, wybory prezydenckie i Strajk Kobiet.
Social media stały się naszą codziennością, w której coraz chętniej wyrażamy własne zdanie, pokazujemy poglądy polityczne i sprzeciw wobec tego, co dzieje się w Polsce i na świecie.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku
Większa konkurencja – obecnie profile w social mediach to must have każdej marki. Sprzedaż również przeniosła się w większości do internetu, przez co rośnie duża konkurencyjność. To będzie spore wyzwanie, by w kolejnym roku móc się wyróżnić i przekonać do siebie odbiorców.
Rozkwit fake newsów – pandemia i polityka zawładnęły polskim internetem. Niestety, ciągle rośnie też ilość fałszywych informacji z nimi związanymi, które dalej podajemy. Jeśli ludzie i portale nie zaczną z nimi walczyć, ogólna dezinformacja w kolejnym roku może być ogromna.
Przesyt social mediów – przez pandemię internet stał się naszym oknem na świat, ale też sprawił, że mamy go powoli dość. Jesteśmy przebodźcowani i szukamy odskoczni w realu.
Nowinki technologiczne i trendy a social media w 2021 roku
Body positive i autentyczność – ten trend staje się coraz bardziej popularny w Polsce i myślę, że w kolejnym roku w kampaniach będzie więcej kobiet w różnych rozmiarach oraz mniej retuszu w materiałach reklamowych.
Zero waste i bycie eko – w Polkach i Polakach rośnie większa potrzeba dbania o swoją planetę oraz tzw. świadome kupowanie w internecie. Zwracamy większą uwagę na składy materiałów, ich pochodzenie, a przy tym staramy się wspierać lokalne biznesy w naszym kraju. Mam nadzieję, że polskie marki również wezmą to pod uwagę w swoich działaniach marketingowych.