Codziennie przedstawiamy Wam ciekawe akcje oraz kampanie znanych marek, organizacji czy też instytucji państwowych. Tym razem jednak postanowiliśmy zebrać te kreacje, które prezentują interesujące działania ekologiczne.
#1 Greenpeace: EarthApp
Rosyjski oddział Greenpeace postanowił wykorzystać ogromną popularność aplikacji FaceApp, która postarzała twarze użytkowników – organizacja w podobny sposób pokazała, jak drastycznie zmieni się nasz świat za kilkanaście lat, jeśli zignorujemy problem globalnego ocieplenia.
Zobacz również
#2 Singapur: Ekologiczna klimatyzacja
Władze Singapuru znalazły sposób na ekologiczną „klimatyzację” – na dachach autobusów publicznych umieszczony został system Gaiamat, czyli inaczej zielony dywan, który chroni powierzchnię przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych i tym samym zmniejsza temperaturę pomieszczenia.
#3 Aplikacja Ethy Maps
Niedawno powstała ciekawa aplikacja Ethy Maps, która wskazuje lokale przyjazne dla środowiska. Znajdziemy w niej nie tylko etyczne restauracje czy kawiarnie, ale również ekologiczne pralnie, salony fryzjerskie czy sklepy z kosmetykami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
#4 Biopack: Ekologiczne opakowanie z nasion
Grecki projektant George Bosnas wpadł na pomysł nietypowe opakowania na jajka w duchu zero waste. Biopack, bo taką nazwę nosi projekt artysty, wykonany jest z mąki, skrobi, ścieru drzewnego oraz nasion. Co ciekawe, gdy zużyjemy już opakowanie, wcale nie musimy go wyrzucać – po zasadzeniu w doniczce i w miarę regularnym podlewaniu, w ciągu 26 dni wyrośnie z niego nowa roślinka.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#5 Wrocław: Elektrownia słoneczna na dachach wieżowców
W 2018 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa Wrocław-Południe zamontowała na 35 budynkach panele słoneczne – jak się okazało, przez rok wyprodukowały one prawie 10% więcej energii elektrycznej niż zakładały prognozy. Co więcej, dzięki elektrowni słonecznej ograniczono emisję dwutlenku węgla o 600 ton rocznie.
#6 Białystok: Zielone przystanki
Jeszcze w tym roku na Placu Niezależnego Zrzeszenia Studentów w Białymstoku pojawią się dwa zielone przystanki autobusowe, które wprowadzą zieleń tam, gdzie jest najbardziej potrzebna – w pasie drogowym i w miejscach oczekiwania na środek transportu. Roślinne przystanki będą miały na celu łagodzenie skutków zmian klimatu przez obniżanie temperatury i ograniczanie m.in. zjawiska tzw. miejskiej wyspy ciepła oraz retencję wód opadowych.
#7 Filipiny: Drzewo za ukończenie szkoły
Władze Filipin wpadły na nietypowy pomysł, by walczyć z wylesieniem państwa i jednocześnie zaangażować młodych ludzi w działanie na korzyść naszego środowiska – teraz, aby otrzymać dyplom za ukończenie szkoły, każdy absolwent podstawówki, szkoły średniej oraz studiów będzie musiał posadzić 10 drzew.
#8 IKEA: Lagom
W maju br. brytyjski oddział marki IKEA zaprezentował nową, całkowicie darmową, ekologiczną kolekcję zatytułowaną Lagom, za pomocą której brand chce zachęcić swoich klientów do upcyklingu.
#9 Biofase: Słomki i sztućce z pestek awokado
To kolejna alternatywa dla plastikowych jednorazówek. Meksykańska firma Biofase produkuje biodegradowalne słomki i sztućce z pestek awokado.
#10 Corona: Plastikowa ściana
W marcu br. nieopodal słynnej brazylijskiej plaży Ipanema, pojawiła się wielka ściana z plastikowych śmieci. Była ona częścią akcji marki piwnej Corona i organizacji Parley for the Oceans, która miała na celu zwrócenie uwagi na coraz większe zanieczyszczanie środowiska tworzywami sztucznymi.
#11 Volvo: Torby z banerów reklamowych i pasów bezpieczeństwa
Firma Karlik, dealer aut marki Volvo, wspiera trend upcyklingu pełną parą. Po wprowadzeniu biżuterii pARTs stworzonej ze zużytych części Volvo, poznański dealer stworzył też kolekcję toreb powstających ze starych banerów reklamowych i pasów bezpieczeństwa zezłomowanych aut.
#12 IKEA: Domki dla ptaków ze starych mebli
W ramach otwarcia swojego nowego lokalu w Greenwich w Londynie IKEA zaprosiła do współpracy kilku lokalnych artystów, którzy wykorzystując stare meble marki, stworzyli niepowtarzalne domki dla ptaków.
#13 Turcja: Automat na plastik
Turecka firma Pugedon stworzyła urządzenie, które jednocześnie dba o nasze środowisko i pomaga bezpańskim psom – automat, który za wrzucenie plastikowej butelki, wysypie czworonogom karmę.
#14 Greenpeace: Don’t suck the life from our oceans
W 2018 roku kanadyjska agencja Rethink przygotowała dla organizacji Greenpeace kampanię społeczną „Don’t suck the life from our oceans”, która miała na celu zwrócenie uwagi na to, jak szkodliwy wpływ na nasze środowisko ma wykorzystywanie plastikowych słomek na masową skalę. Seria szokujących zdjęć miała za zadanie zachęcić zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa do ponownego przemyślenia wykorzystywania przez nich plastikowych produktów.
#15 Galeria Bronowice: Punkt Adopcji Roślin
Przeprowadzka, brak czasu lub miejsca w mieszkaniu, aby odpowiednio zadbać o zielonego przyjaciela. Niedawno w Galerii Bronowice otwarto Punkt Adopcji Roślin, w którym kwiaty mogą znaleźć nowy dom.
#16 Pornhub: BeeSexual
Pornhub postanowił włączyć się w akcję ratującą pszczoły, w związku z czym stworzył specjalną kategorię poświęconą tym owadom – BeeSexual. Pełna jest ona filmów z pszczołami w roli głównej, do których dołożono głosy prawdziwych aktorów porno. Za każdy obejrzany filmik, Pornhub przekaże pieniądze organizacjom charytatywnym, które ratują te owady.
#17 IKEA: 4 stopnie
4 stopnie to z pozoru tak niewiele, a jednak tak dużo. IKEA w eksperymencie przeprowadzonym w jednym ze swoich sklepów pokazała, jak uciążliwe mogą być zmiany klimatu, jeśli nie podejmiemy żadnych działań zapobiegawczych.
#18 Budweiser: Boisko z plastikowych butelek
Marka Budweiser była globalnym sponsorem zeszłorocznych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji. W związku z tym, brand postanowił zrobić porządek z plastikowymi kubkami, z których kibice pili piwo i wykorzystał je do stworzenia boiska.
#19 The North Face: Torby z namiotów
Marka The North Face wpadła na świetny pomysł recyklingowania swoich starych, żółtych namiotów – we współpracy z brytyjskim projektantem Christopherem Raeburnem zaprezentowała kolekcję toreb oraz plecaków.
#20 IKEA: Zasłony oczyszczające powietrze
W lutym br. IKEA ogłosiła wprowadzenie innowacyjnego produktu, który może stać się skutecznym przedmiotem w walce ze smogiem – zasłony oczyszczające powietrze w naszym domu.
#21 Restauracja Si: Słomki z makaronu
Warszawska Restauracja Si postanowiła walczyć z plastikowymi słomkami. Jako ich zamiennik wykorzystuje makaron, który jednocześnie oddaje ducha tego, co ta restauracja serwuje, czyli włoskie dania.
#22 SCOBY: Ekologiczne opakowanie
Polska projektanta Róża Rutkowska stworzyła alternatywę dla plastikowych opakowań – stworzyła tkaninę z grzyba kombucha, której wyhodowanie trwa około dwa tygodnie, bowiem powstaje w wyniku fermentacji cukrów z wyciągu z odpadów rolniczych. Ponadto, materiał spełnia funkcję membrany, która przedłuża trwałość produktu i może być zjedzona wraz z zawartością lub służyć za kompost.
#23 Aviva: Billboard pochłaniający smog
W październiku 2018 roku w centrum Warszawy, obok skrzyżowania Alei Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, stanął pierwszy w Polsce billboard będący jednocześnie filtrem powietrza. Był on częścią akcji „Wiem, czym oddycham” marki Aviva.
#24 Banki Żywności: Kupuj samotne banany
W lipcu 2018 roku Banki Żywności wystartowały z kampanią, w ramach której zwracały uwagę na problem marnowania żywności, zwłaszcza tej samotnej czy nieidealnej. Wówczas w mediach społecznościowych furorę zrobiła akcja, której bohaterem były samotne banany.