Social media na przełomie 2019/2020 podsumowują: Mariusz Pełechaty z KODA Bots, Dariusz Szpak z OX Media, Zuzanna Fortuniak z more concept, Piotr Siemaszko z Mindspot, Marta Djakonz Webtalk.
Zobacz również
Mariusz Pełechaty
CEO KODA Bots
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Serwis ogłoszeniowy OLX.pl stworzył kampanię przeciwko negatywnym zachowaniom internautów. To ciekawe, bo temat, o którym mówiło się powszechnie nie tylko w tym roku, po raz pierwszy przedstawiono w takiej formie. Krótkich spotów, zwracających uwagę na zachowania osób w sieci, wynikających z ich anonimowości, obnażając je w humorystycznych sytuacjach i nadając im przy tym ludzkiego wymiaru. To sporo różnych kwestii uchwyconych w bardzo trafny sposób, gdzie idealnie poprowadzony storytelling współgra z perfekcyjną formą i przekazem. Kampania stała się hitem YouTube’a i viralowo rozchodziła się w innych kanałach społecznościowych. To chyba jedyny przykład tegorocznej kampanii, która naprawdę została na dłużej w głowach odbiorców – nie tylko branżowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kiedy Agora kupiła do „Twojego Weekendu” po to, by go wydać i zamknąć, zastanawiałem się jaką formę przyjmie cała akcja. Nie spodziewałem się oczywiście roznegliżowanych zdjęć i seksistowskich tekstów. W ostatnim numerze pojawiły się wartościowe treści autorstwa polskich i zagranicznych dziennikarzy. Magazyn w nowej formie, bardzo ładnie wydany, trafił do sprzedaży po raz ostatni i bardzo często gościł w mediach społecznościowych, niesiony na fali doskonale przygotowanej kampanii „Ostatni Twój Weekend”. To bardzo mocne i niestandardowe zamknięcie tytułu, który przez 27 lat, z przerwami, był obecny na polskim rynku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Loterie i konkursy to jedne z najpopularniejszych narzędzi marketingowych, które doskonale sprawdzają się w mediach społecznościowych. Żywiec co roku organizuje wielką loterię, w ramach której użytkownicy po wpisaniu kodu spod kapsla lub zawleczki, dowiadywali się, czy wygrali jedną z nagród. Bardzo ważną rolę w całej kampanii pełnił chatbot, który ułatwiał dodawanie kodów w całym procesie. Sukces akcji upatruję w jej prostocie i przejrzystości rozwiązania. Użytkownicy szybko, wygodnie i bez problemu przechodzili przez całą zabawę, pozostawiając w efekcie kilkumiesięcznej kampanii ponad miliony kodów.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Boom na TikToka nie ustaje. Jesteśmy jednym z tych krajów, gdzie aplikacja notuje szybki przyrost aktywnych uczestników. TikTok traktowany na początku z przymrużeniem oka, w którym czas spędzają głównie młodzi ludzie między 13 a 15 rokiem życia, stał się rajem dla inflencerów i marek, które ambitnie weszły z komunikacją do tego serwisu.
Przyglądam się zmianom, które Facebook i jego serwisy regularnie wdrażają. To, co amerykański gigant zapowiedział podczas konferencji F8, spełnia się i idea superaplikacji powoli zaczyna mieć miejsce. Patrzę na to od strony zmian w Messengerze, na którym między innymi automatyzujemy komunikację marek z użytkownikami, wykorzystując do tego chatboty. Interesujący jest również rozwój WhatsAppa, który marki w Polsce jeszcze omijają. Aplikacja liczy już sobie 9 milionów aktywnych użytkowników. Czekam poza tym z niecierpliwością na kolejną konferencję Facebooka, podczas której dowiemy się więcej w temacie nadchodzących zmian w aplikacjach amerykańskiego giganta.
Jestem aktywnym użytkownikiem LinkedIna. Ten biznesowy serwis społecznościowy w mijającym roku bardzo się rozwinął. Twórcy zapowiedzieli wiele zmian, które stały się faktem. Mają one zachęcić do jeszcze większego zaangażowania społeczności i zapewniają nowe formy kontaktu, które częściowo znamy z innych platform, jak LinkedIn Stories czy wydarzenia. Mam nadzieję, że LinkedIn nie straci swojej indywidualności i nie zamieni się w drugiego Facebooka.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Żyjemy w epoce automatyzacji przedsiębiorstw. Dotyka ona przede wszystkim procesy komunikacji, także w mediach społecznościowych. I odbywa się najczęściej przy wykorzystaniu chatbotów i voicebotów. Dziś dzięki automatyzacji komunikacji użytkownicy mogą przykładowo brać udział w konkursach, sprawdzać statusy realizacji zamówionych usług, otrzymywać powiadomienia o statusie lotu lub subskrybować najnowsze informacje pochodzące z ulubionych mediów. Dokładnie tak, jak do tej pory było to możliwe poprzez e-mail czy aplikację mobilną. Z tą różnicą, że nie wymusza to na nich instalacji dodatkowego oprogramowania, bo trafia do nich z poziomu ulubionych komunikatorów. Specjaliści zajmujący się mediami społecznościowymi, będą musieli się z automatyzacją zmierzyć i tworząc strategię obecności marek w social media, brać ją pod uwagę, jako integralną część komunikacji, od której nie da się już uciec. Zmienia to także rolę moderatora, bowiem ten już nie musi odpowiadać na każdy toczący się wątek w dyskusji, a jedynie czekać w gotowości na kontakt, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Trzy lata po pierwszych wdrożeniach rozwiązań automatyzujących komunikację jesteśmy w punkcie, w którym organizowane są na nie przetargi. Użytkownicy oczekują, że treści będą personalizowane, informacje aktualne, a trafność odpowiedzi wzrośnie maksymalnie, szczególnie w kontakcie z markami w mediach społecznościowych. W tak sprzyjających warunkach można bez obaw stwierdzić, że wzrośnie ilość wdrożeń systemów do automatyzacji komunikacji, usprawniających konkretne procesy, związane z obsługą klienta, sprzedażą, marketingiem w social media.
Dariusz Szpak
założyciel i dyrektor kreatywny OX Media
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
W zeszłym roku moją uwagę zwróciło kilka kampanii social mediowych. Szczególnie zapadły mi w pamięć te, które w pełni wykorzystywały potencjał medium – bazowały na mocnych insightach, czy stosowały dedykowane narzędzia. Albo robiły i jedno, i drugie 🙂
Rimmel swoją globalną kampanię „I will not be deleted” oparł na szczegółowych badaniach tzw. beauty hejtu – zjawiska szczególnie intensywnego właśnie w social mediach. Do akcji marka zaangażowała zresztą wiele influencerek, w tym naszą polską youtuberkę urodową Red Lipstick Monster.
Z internetowym hejtem rozprawiała się także jedna z najciekawszych zeszłorocznych kampanii – „Go back to Africa”. Platforma podróżnicza Black&Aboard zredefiniowała tę rasistowską obelgę zestawiając ją z zupełnie odmiennym kontekstem i zrobiła to naprawdę dobrze! Monitorowała pojawianie się frazy w social mediach i przekształcała obelżywe posty. Korzystała także ze skomplikowanych algorytmów, by wyszukać zdjęcia z ciemnoskórymi podróżnikami i zwiększyć ich pozytywny impakt.
Za to firma odzieżowa Carlings w akcji „adDRESS THE FUTURE” sprytnie połączyła dwa silne, ale zupełnie sprzeczne social mediowe trendy – nieustającą chęć chwalenia się nowymi stylizacjami i wyjątkowo popularne w minionym roku postulaty ograniczenia konsumpcji. A przy tym sięgnęła po robiącą wrażenie technologię! Stworzyła wirtualną kolekcję ubrań, które można było „założyć” jedynie na share’owanych przez siebie zdjęciach, bez faktycznego produkowania szybko trafiającej na śmietnik odzieży.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
- Personalizuj. Stopniowy odpływ młodych pokoleń z platform „dla wszystkich” ukazuje kierunek social mediów najbliższych lat. Mniejsze, tematyczne platformy, czy grupy stają się coraz częściej zamiennikiem feedu niesprofilowanych newsów. Personalizacja działań i dostosowywanie ich w większym stopniu do zainteresowań mikro grup odbiorców pozwala na stworzenie z marką bardziej osobistej relacji. Możemy więc spodziewać się coraz ciekawszych kampanii na platformach takich jak Twitch, Tik Tok, czy Spotify. Nie dziwi nas też już z resztą w OX Media obsługa 16 odrębnych kanałów na różne rynki. Klienci oczekują dużej dozy personalizacji i nie chcą odbierać treści zaprogramowanych „dla wszystkich”.
- Baw. Z coraz większym trudem przychodzi markom zatrzymanie uwagi użytkownika. Walka o zainteresowanie jest zacięta a social media przestały pełnić w niej rolę jedynie “dodatku” a stały się kolejnym polem bitwy. Brandy chcąc wydłużyć czas spędzony z marką obejmują coraz to nowe touchpointy i tworzą w nich aktywizacje, które zachęcają do interakcji. Czego przykładem mogą być coraz bardziej niestandardowe formaty w social media takie jak canvy, kreacje boxowe, czy storytellingowe posty ukazujące historię, jak w przypadku Cleanic. Świetnym przykładem aktywizacji jest także akcja Snickersa – producent batoników zaprojektował grę, odbywającą się w przestrzeni Insta Stories, która ciekawie rezonuje także z wszechobecnym dyktatem „sukcesu”. Każdy, kto nie podjął CTA, przegrywał.
- UX. Tak samo wciąż dużą rolę będzie odgrywać UX. Niektóre zachowania użytkowników Internetu są już mocno obarczone istniejącymi schematami zaprojektowanymi przez aplikacje – giganty. Tak np. Tinder ze swoim „swipe right/ swipe left” dyktuje trochę reguły jak np. może wyglądać UX w aplikacjach nowej dekady oraz jak powinien być prowadzony content w social media, który jest na tych platformach publikowany.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Facebook Horizon. Facebook na 2020 rok zapowiedział launch swojego nowego produktu – VR-owej platformy, w której użytkownicy będą mogli nie tylko brać udział w przygotowanych wcześniej grach, ale i tworzyć własne przestrzenie oraz budować społeczności. Jeszcze prawdziwsze Simsy czy raczej nieco niepokojąca wizja rodem z filmu „Ready Player One”? To się okaże, ale jedno jest pewne – takie doświadczenia wciągają! A biorąc pod uwagę reklamowy potencjał, marketerzy powinni się nim zainteresować.
AR w służbie e-commerce. Śmieszne instagramowe i snapchatowe filtry towarzyszą nam już niemal codziennie. Coraz więcej marek widzi jednak także sprzedażowy potencjał tej technologii. Sephora, na przykład, umożliwiła swoim fanom wypróbowanie kosmetyków do makijażu właśnie za pomocą AR. Myślę, że w 2020 roku kolejne brandy przy użyciu znanego i lubianego narzędzia będą nie tylko wywoływać uśmiech, ale również autentycznie poprawiać doświadczenia zakupowe.
Zuzanna Fortuniak
head of new media w more concept
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Rosnące w siłę podcasty to trend, który nie jest jeszcze wyraźnie eksplorowany przez marki. Tym bardziej uwagę zwraca kampania Showroomu, celebrująca zróżnicowane piękno kobiet. W ramach kampanii, poza świetną wizualną interpretacją wyników badań nt. postrzegania piękna przez Polki, Showroom nawiązał długofalową współpracę z Joanną Okuniewską. Raz w tygodniu na profilu Showroomu na Spotify publikowany jest odcinek podcastu „Dziewczyny z sąsiedztwa”, w którym Okuniewska rozmawia z kobietami z różnych środowisk o ich pasjach, karierze czy po prostu podejściu do życia.
Marki coraz śmielej działają w obrębie Instagram Stories, starając się tworzyć treści dedykowane wyłącznie temu formatowi, który – jak podał Instagram – jest konsumowany przez ponad 500 milionów kont korzystających z tej platformy. W ciekawy sposób relacje na Instagramie wykorzystał Lidl, który zamiast zaatakować odbiorców agresywnym komunikatem, opublikował serię relaksujących filmów łączących ASMR i slow motion. Filmy przedstawiają produkty marki własnej Lidla, będącej główną osią jego komunikacji na Instagramie.
Warte uwagi są działania marek ukierunkowane przeciwko przemocy cyfrowej. Głos w tej sprawie zabrał m.in. portal OLX. W ramach kampanii „A co gdyby?” powstała seria filmów z Januszem Chabiorem w roli głównej, opublikowanych na YouTubie i Facebooku. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na język, jakim posługujemy się w sieci i komunikaty, które przesyłamy innym użytkownikom. Ćwiczenie, polegające na wyobrażeniu sobie bliskiej osoby stojącej po drugiej stronie ekranu, kończy zabawna, choć dosadna puenta.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Kiedy w styczniu 2019 roku „zwykłe” jajko zaczęło bić rekordy popularności na Instagramie, wszyscy przeczuwali, że chodzi o coś więcej, niż tylko kolekcjonowanie co rusz nowych polubień pod postem @world_record_egg. Jajko pękło pod presją interakcji w social media, wskazując jednocześnie na problem zaburzeń psychicznych, z którymi zmagają się członkowie sieci. Mówienie głośno o negatywnych skutkach korzystania z Internetu i oswajanie tematów, które nie są „Instagram friendly”, jest – odnosząc się do jednego ze spotów HBO – okej.
W odwrocie do negatywnych aspektów korzystania z internetu można zauważyć promocję postaw prospołecznych. Twórcy internetowi i znane twarze angażują się choćby w takie kampanie, jak „Dzień na U” (Fundacja Rak’n’Roll i AVON) czy „Zabierz głos, bo go stracisz” (Fundacja im. Stefana Batorego). Siła mediów społecznościowych potrafi być olbrzymia, kiedy jednogłośnie udostępnia się swoje miejsce w sieci jako nośnik do podejmowania spraw ważnych.
Coraz większa świadomość zagrożeń klimatycznych to jednocześnie ogromna presja, którą użytkownicy mediów społecznościowych wywierają na markach oczekując odpowiedzialnych, konsekwentnych i transparentnych działań w zakresie dbania o planetę. Każde potknięcie (słynna plastikowa butelka wysłana do influencerów czy baner reklamowy dryfujący po mazurskich jeziorach) jest punktem zapalnym szeroko komentowanym w sieci. Deklaracje przestały być wystarczające. Marki muszą liczyć się z tym, że każde słowo zostanie zapamiętane, sprawdzone i najprawdopodobniej rozliczone.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
- Bezpieczeństwo. Walka z fake newsami nie traci na aktualności, a twórcy platform społecznościowych mają jeszcze wiele do zrobienia, by zapobiec rozprzestrzenianiu się nieprawdziwych informacji. Nieodrobionym zadaniem domowym jest także stanie na straży mediów społecznościowych jako miejsca wolnego od przemocy cyfrowej. Z ciekawością obserwuję, jakie kroki podejmują ku temu zespoły odpowiedzialne za rozwój największych platform SM. Wśród nich wyróżnia się Instagram, m.in. poprzez współpracę z organizacjami przeciwdziałającymi przemocy cyfrowej i rozwój AI, wprowadzanie takich funkcji jak Restrict czy kampanię Create Don’t Hate.
- Wiarygodność. Dla twórców internetowych i marek wyzwaniem jest i będzie zachowanie autentyczności i spójności w działaniach. Podążanie za trendami nie zawsze jest zasadne, szczególnie, jeśli zmiana kursu jest incydentalna (to samo można odnieść do współpracy na linii marka-influencer). Działania muszą być przemyślane, a za postawieniem celu powinna iść autentyczna chęć jego osiągnięcia.
- Jakość. Duże poruszenie w 2019 roku wywołała decyzja ukrywania liczby polubień pod postami na Instagramie. Z jednej strony wzbudziła kontrowersje, ale z drugiej – była kolejnym krokiem w walce z botami i próbą ukierunkowania naszej uwagi na to, o czym mówi się od dawna. Miernikiem bardziej istotnym od liczb, jest zaangażowana, dyskutująca społeczność, a także jakość publikowanych treści.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Nie sposób wymienić wszystkich nowinek i trendów, które mogą być istotne z punktu widzenia mediów społecznościowych. Patrząc tylko narzędziowo, platformy społecznościowe każdego roku wprowadzają nowe opcje, będące albo rzeczywistą nowością albo adaptacją tych funkcji, które sprawdzają się w innych serwisach. Z pewnością dużo zamieszania na polskim rynku zrobi wprowadzenie opcji dokonywania zakupu na Instagramie, bez konieczności opuszczania aplikacji. Już teraz 60% użytkowników IG dowiaduje się o produktach i usługach wewnątrz tego serwisu. Ale największe oddziaływanie będą miały te trendy i nowości, które pozwolą na jeszcze większe poznawanie i zacieśnianie więzi z odbiorcami.
Piotr Siemaszko
Mindspot
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Rok 2019 obfitował w udane i ciekawe kampanie w social media. Wybór jedynie trzech jest zatem wyjątkowo trudny. Z pewnością na wyróżnienie zasługuje nagradzana kampania Grupy OLX – „A co gdyby?” z udziałem Janusza Chabiora. Spoty piętnujące złe zachowania odpowiadały na problemy, z którymi najczęściej spotykają się użytkownicy portalu w zabawnym, kreatywny i nieobraźliwy, ale zapadający w pamięć sposób.
Na pochwałę zasługuje również kampania przygotowana na potrzeby komunikacji platformy zakupowej AliExpress, która w spójny z jej charakterem sposób wykorzystywała przetłumaczone przez translatora opisy na potrzeby komunikacji w social media.
W TOP3 nie może zabraknąć Netfliksa, który trzeba wyróżnić nie tylko za spoty promujące najnowsze premiery, ale również za całokształt prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych. Marka bardzo dobrze rozumie trendy tam panujące oraz swoich odbiorców, a to z kolei procentuje w postaci zaangażowanej społeczności.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Jednym z najważniejszych wydarzeń w 2019 roku była premiera finałowego sezonu „Gry o Tron”, a to oznaczało, że zespoły marketingowe musiały wrzucić najwyższy bieg kreatywności, aby wykorzystać trend do promocji własnych brandów. Do dyskusji w social media dołączały nie tylko marki, ale też celebryci. Grę o Tron zwyciężył jednak Starbucks za sprawą kubka pochodzącego z ich restauracji, który był widoczny podczas jednej ze scen serialu.
W 2019 media społecznościowe stały się orężem w starciach demonstrantów ze służbami w Hongkongu. Social media odegrały niezwykle wielką rolę w dokumentowaniu i przygotowywaniu kolejnych demonstracji, pomogły ich uczestnikom w pozostaniu anonimowymi, a także odegrały istotną rolę dotarciu do opinii publicznej.
Kiedy w grudniu 2018 roku Greta Thunberg wygłaszała swoje przemówienie na Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu, zapewne nie spodziewała się, że wkrótce stanie się jednym z najbardziej popularnych influencerów klimatycznych na świecie. Wieści o młodej aktywistce rozeszły się błyskawicznym tempie – głównie za sprawą Twittera – i do połowy 2019 roku ponad 1,5 uczniów na całym świecie wzięło udział w strajkach szkolnych zainicjonowanych przez Gretę, a jej profil wspominany był ponad 483 tysiące razy.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Ostatnie lata nie są łaskawe dla mediów społecznościowych. Po aferach Cambridge Analytica, botami na Twitterze, oraz wprowadzeniu RODO platformy odnotowały znaczny spadek zaufania użytkowników – wielu, z których zdecydowało się na usunięcie swoich profili. Proces odbudowy jest długi i na pewno będzie kontynuowany jeszcze przez następne lata. Pomóc w tym może wykorzystywanie większej ilości User Generated Contentu, który jest najbardziej przejrzystą i budzącą zaufanie formą komunikacji, ponieważ jest odzwierciedleniem prawdziwych doznań konsumentów.
Spadek organicznego zasięgu i wzrost znaczenia płatnych kampanii to kolejna rzecz, której trzeba będzie stawić czoła w nadchodzącym czasie. Aby poprawnie rozdysponować budżet, zespoły kreatywne powinny dokładnie zrozumieć target i tworzyć wysokiej jakości content. Warto sprawdzić, jakie typu kreacje napędzały ruch organiczny i wykorzystać go ponownie planując płatne działania. Istotne będzie również eksperymentowanie z nowymi formami reklamy i split-testing.
Dynamiczny rozwój influencer marketingu stawia przed markami i agencjami coraz większe wyzwania. W 2020 roku jednym z problemów, z którymi spotkają się marketerzy, będzie znalezienie autentycznych i efektywnych influencerów, którzy w godny sposób będą reprezentować naszą markę. Konsumenci w coraz większym stopniu dokonują decyzji zakupowych na podstawie opinii influencerów, dlatego warto mieć na ten cel przeznaczoną część budżetu.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Rok 2020 nie przyniesie raczej rewolucji, ale warto pamiętać o wciąż wzrastającej roli contentu wideo, który estymuje się, że będzie odpowiadać za 80% ruchu konsumenckiego. Wiodącą prym w tej kategorii platformą może okazać się dynamicznie rozwijany Tik Tok. Kolejnym wzrastającym trendem są chatboty, których wykorzystanie w istotny sposób wpływa na jakość obsługi klienta. Możliwe, że w 2020 staną się w końcu normą. Ogromny potencjał tkwi w rozszerzonej rzeczywistości, dzięki której marki mogą prezentować swoje produkty w wirtualnych salonach, lub przenosić je do przestrzeni konsumenta.
Marta Djakon
junior account manager Webtalk
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Akcja „Zabierz głos, bo go stracisz” Fundacji Batorego. W tym roku wybuchła moda na wybory. Rekordowo duża liczba znanych osób zachęcała na swoich kanałach SM do pójścia do urn. Ta kampania nie tylko idealne wbiła się w trend, ale pokazała też, że czasem wystarczy chwytliwe hasło, by zainteresować odbiorcę.
Kanał Namysłów TV i program „Z tymi co się znają”. Stałe działania marki na YouTubie, dzięki którym docierają do różnych grup odbiorców. W ostatnim roku gośćmi Prokopa byli chociażby: Bedoes, Michał Sadowski czy Robert Więckiewicz. Wywiady są zawsze interesujące, nie ma lokowania produktu, a i tak finalnie budujemy więź z marką.
Kampania Samsung „Na Twoich zasadach” z Sokołem w roli głównej. Już pierwszy odcinek pokazał, że nadal można robić reklamy z przymrużeniem oka, które nie tylko wywołają uśmiech na twarzy odbiorcy, ale też zainteresują promowanym produktem. Szacunek też, za dobór ambasadora – w końcu boom na hip hop nadal trwa, a Sokół, czy Żabson (stała współpraca z Adidasem) to pseudonimy znane w całym mainstreamie.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
W 2019 roku mogliśmy obserwować rosnący boom na podcasty (słucha ich już 27% internautów). Twórcy internetowi przerzucili się na ten rodzaj komunikacji z odbiorcami (np. Dwóch Typów Podcast) czy dodali nagrania audio do swoich działań. Dzięki temu pojawiło się kilka nowych nazwisk (tu trzeba wymienić Okuniewską), a marki znalazły nowy sposób dotarcia ze swoimi komunikatami. Już teraz chociażby Showroom ma swój podcast, z odcinkami uzupełniającymi tematy z artykułów papierowych niedawno wystartował magazyn „Pismo”. W 2020 roku marki będą jeszcze częściej decydować się na współpracę z twórcami podcastów, czy zakładać swoje kanały.
Social media to nadal, oprócz działań reklamowych, miejsce wykorzystywane do poruszania tematów społecznych. Po Marszu Równości w Białymstoku, w niecałe dwa tygodnie, pojawiło się 78 921 wzmianek poświęconych temu tematowi i akcji #jestemLGBT i #LGBTtoja.
Fame MMA – obecnie szacuje się, że organizatorzy podczas jednej gal zarabiają od 2 do 2,5 mln zł. Promocja wydarzenia odbywa się tylko w SM, oczywiście również na kanałach influencerów biorących udział w danej gali. Koncept zaczyna też wzbudzać zainteresowanie poza granicami kraju – na połowę grudnia zaplanowano Fame MMA UK.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Nie tylko nie uporaliśmy się z problemem fake newsów w social mediach, ale też pojawiają się nowe rozwiązania technologiczne ułatwiające manipulację odbiorcami. Każdy użytkownik już teraz powinien podchodzić z rezerwą do każdej, szczególnie „szokującej” informacji, którą znajdzie w sieci.
Cała branża czeka na ogłoszone niedawno ukrycie lajków pod postami na Instagramie. Jak wpłynie to na naszą pracę? Na pewno trudniej będzie zmierzyć efektywność działań na tym kanale. I chociaż Zuckenberg ogłosił swoją decyzję wskazując na troskę o zdrowie psychiczne użytkowników, to jednak bardziej skłaniam się ku opinii próby zmonopolizowania monopolu. Bo jeśli dane dotyczące zaangażowania będzie posiadać tylko IG, to już wiemy do kogo nie uderzać.
W czasach katastrofy klimatycznej coraz więcej odbiorców edukuje się w tym temacie i chce podejmować świadome decyzje. Właśnie dlatego od swoich ulubionych marek oczekują nie tyle deklaracji, co transparentności w swoich działaniach. Już w tym roku doświadczyliśmy różnych prób wbicia się w ekotrend (Coca-Colo, pamiętamy), natomiast w 2020 będzie ich jeszcze więcej (oby bardziej udanych).
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Najnowsze dane twierdzą, że liczba materiałów wideo wykorzystujących deepfake w ciągu ostatniego roku wzrosła o 84%. A technologia ta coraz częściej uderza nie w polityków czy celebrytów, ale zwykłych użytkowników Internetu.
Z drugiej strony w Internecie coraz więcej miejsca zajmują osoby młodsze, bardziej świadome, urodzone już w czasach bycia wiecznie online. Dużym wyzwaniem będzie dotarcie do nich z komunikatami reklamowymi – nie tylko dlatego, że młodzi użytkownicy spędzają więcej czasu na Tik Toku niż Facebooku, ale do tego są bardziej świadomi i wyczuleni na nienaturalny content.